RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 7 januari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di jan 08, 2013 12:50 pm    Onderwerp: Verslag 7 januari Reageer met quote

Verslag 7 januari 2013

Nog een gelukkig Nieuwjaar toegewenst aan iedereen die ik dat gisteren niet heb toegewenst. Voornamelijk omdat ze er niet waren. Slechts 4 partijen in de interne daar het eerste en derde extern speelden. Razvan en Martin van Velzen leken een rapid partij te spelen. Al snel was er een eindspel ontstaan die er redelijk remise uitzag. Er werd toch nog vrij lang doorgespeeld en in het eindspel ging Martin de fout in. Hij ruilde de laatste stukken en verzuimde tijdig met zijn koning naar voren te gaan. Razvan deed dat wel en won daarna eenvoudig.

Johan gaf Geert geen schijn van kans. O nee, net andersom bedoel ik. Toen Geert gewonnen stond, werd er nog een tijdje luidruchtig les gegeven. Daarover later meer.

Han had een kwaliteit verloren, maar Floris gaf die na een fout gelijk weer terug. Natuurlijk precies op het moment dat ik even kwam buurten. Floris was waarschijnlijk bang dat ik een foto van de stelling zou maken, zodat de hele club mee kon genieten, maar ik had wel wat anders aan mijn hoofd. De partij werd uiteindelijk remise.

Evert had heel lang een boeiende partij, Maar dit kwam voornamelijk doordat Martin de Groot niet zag dat hij een loper in kon sluiten. Volgens Floris wel 5 zetten lang.

Het derde speelde uit en won met 2˝-3˝. Henk Verploegh, Bart Berman en Michel Vecchi wonnen, Jeroen speelde remise en Herman en Ruut verloren.

Het eerste speelde thuis tegen Promotie 2. Dennis Ramondt was het seizoen zo goed begonnen, maar nu liet hij zich heel snel overrompelen. Zijn tegenstander mocht met zijn pion helemaal doorlopen naar f6. De g-pion doorschuiven was mat in 2 met Dh6 en Dg7, dus besloot Dennis maar te slaan. Maar dat was ook snel uit. 0-1

Jan Wuister viel in op bord 8 en trof daar een (te) sterke tegenstander aan (1900). Jan rokeerde niet tijdig en kreeg toen een vreselijk koningsaanval over zich heen. 0-2

Peter Monté kon geen leuke aanval opzetten. Veel stukken werden afgeruild waarna geen van beide nog op winst kon spelen. ˝-2˝

Bart leek een iets interessantere partij te spelen, maar ook daar werd de vrede vrij vroeg getekend. In de analyse was Bart wel beter, maar toen was het te laat. 1-3

Ton stond behoorlijk onder druk. Zijn tegenstander had de g- en h-pion al ver naar voren laten oprukken. Het belemmerde Ton om zijn stukken daar te ontwikkelen en dus kon er ook niet kort gerokeerd worden. Dus deed Ton dat maar lang, maar dat was ook geen succes. Moeiteloos verplaatste zijn tegenstander de aanval naar de andere kant en Ton kon snel daarna opgeven. 1-4

Peter Ingenhoes had een pion geofferd en had iets meer spel. Zijn tegenstander kwam eruit en Peter ging forceren. Blijkbaar zag hij over het hoofd dat een toren gepend ging worden en dat kostte hem de kwaliteit. Hierdoor werd ook de kwaliteit van de aanval flink minder en zijn tegenstander nam de aanval over. Dame en toren drongen binnen en besliste de partij snel. 1-5

Toen was het eindelijk de tijd voor de eretreffer, die niet zo vreemd op naam van Gerard Milort kwam. Om toch nog een lichtpuntje in het verslag te hebben, heb ik de partij op de site gezet. 2-5
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=6930

Ikzelf hield het weer het langste uit, tenminste qua tijd. De partij duurde slechts 28 zetten. Ik liep al vanaf de 6e zet achter de feiten aan en moest voortdurend keepen. Dat lukte nog enigszins redelijk
tot zet 20. Daarna was kwaliteitsverlies onvermijdelijk. Ik probeerde er nog aan te ontkomen door een stukoffer te doen. Ik hoopte dat zijn paard die op a8 de toren had geslagen niet meer terug kon komen, maar dat bleek te optimistisch gedacht. Had ik mijn tegenstander maar verteld dat ik jarig was. Wellicht had hij me dan een stuk cadeau gedaan. 2-6

Kijken we nu naar onderstaan schema van de bordopstelling, dan valt er iets op:

------------------------------------------------------Johan – Geert

Jan Wuister 0 Dennis Ramondt 0 Peter Ingenhoes 0 Hans van der Zijden 0

Bat Verbaan ˝ Gerard Milort 1 Ton van der Zijden 0 Peter Monté ˝

Als Bart had gewonnen en Gerard remise had gespeeld, dan was het helemaal duidelijk geweest. Het lijkt erop dat hoe dichter het bord bij de partij van Johan en Geert stond, hoe kleiner de kans op succes was. Een logischere verklaring zou zijn dat de spelers van Promotie redelijk gelijk zijn in sterkte, waarbij bij ons de rating wel redelijk afloopt naarmate het bordnummer hoger wordt. Hierdoor hebben de lagere borden het relatief wat moeilijker. Bovendien, als wij er al last van zouden hebben gehad, dan had de tegenstander dat toch ook.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: