RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag(je) 4 februari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di feb 05, 2013 10:37 pm    Onderwerp: Verslag(je) 4 februari Reageer met quote

Verslag 4 februari 2013

Ik mocht tegen Aat en het werd (gelukkig) een leuke partij. Ik zou het weer druk krijgen de dag er na en had niet zo’n zin om allerlei partijen te analyseren. Ik heb dan ook geen foto’s van notatieformulieren gemaakt. U zult het dus met deze partij moeten doen.

[Wit "Hans van der Zijden"]
[Zwart "Aat van der Toorn"]

1. e4 c6 2. d4 d5 3. Pc3 dxe4 4. Pxe4 Pf6 {Aat verlaat de hoofdvariant. Ik ken het al niet meer, maar speel toch nog 4 zetten theorie.} 5. Pf6+ exf6 6. Pf3 Ld6 7. Lc4 O-O 8. O-O Lg4 9. Dd3?! {Het is wat te vroeg voor deze noodmaatregel. De penning is nog niet gevaarlijk.} Pd7 10. Ld2 Pb6 11. Lb3 Lc7 12. c3 Dd6 13. g3 Dd7 14. Lc2 g6 15. Ph4 Tfe8 16. Tfe1 f5?! {Ziet er dreigend uit, maar sluit wel de eigen loper op. Ik gokte dat mijn volgende zet de dreigingen zou pareren en niet al te slecht zou zijn. Zwart komt echter wel een half pionnetje beter te staan en nieuwe dreigingen liggen op de loer.}

17. Lf4?! Lxf4 18. gxf4 Pd5 19. Pg2 Dd6 20. Dg3 Kh8! {Een nuttige zet. h3 en Lxf5 dreigt anders.} 21. h3 Le2

22. Pe3 {Een goede zet. maar ik geef mezelf er geen uitroepteken voor. Op Pxf4 Was ik Lxf5 van plan, maar dat verliest toch een stuk. Na gxf5 Pxf5 (dreigt mat of dame winst) Dg6 Dxg6 fxg6 en er blijft ook van mij een stuk instaan. Aat ziet door de combinaties ook het bord niet meer en besluit tot het mindere...} La6 23. Pxd5 Dxd5 24. Te5 Dd7 25. Tae1 f6 26. T5e3 b6 {Lc4 had nog een licht voordeel gehouden.} 27. Lb3 c5 {Niet zo goed. Na dxc5 of Dh4 staat wit een pion beter.} 28. Le6 Dd6 29. Lf7 Txe3 30. Dxe3 Kg7

31. dxc5 {Nu zie ik ook hoe ik een pion kan winnen.} Dxc5 32. Dxc5 bxc5 33. Ld5 Td8 34. Te7+ Kf8 35. Txa7 Txd5 36. Txa6 Td2 {Kost nog een pion, maar geen belangrijke.} 37. Txf6+ Ke7 38. Tb6 Kd7 39. a4 Kc7 40. a5 Td1+ 41. Kg2 Ta1 42. b4 cxb4 43. cxb4 Ta3 44. Ta6 Kb7 45. Td6 Ta4 46. Td4 Kc6?? {Een vreselijke fout, maar wit ziet het ook niet. Na b5+ Kxb5 Txa4 kan zwart niet terugslaan omdat de a-pion dan doorloopt. Die vervelende tijdnood ook.} 47. Kg3 h6 48. h4 Ta3+ 49. f3 Ta1 50. Td2 Ta4 51. Tb2 Kb5 52. h5 gxh5 53. Kh4 Ta3 54. Kxh5 {De beslissende fout. Ta2 was de enig winnende zet} Txf3 55. Kxh6 Txf4 56. Kg5 Tf1 57. Ta2 Ka6 58. b5+ Kxb5 59. a6 Tg1+ 60. Kxf5 Tg8 61. a7 Ta8 {Het einde is niet helemaal zeker, daar Ruut het begrijpelijkerwijs niet meer kon bijhouden.} 62. Ke6 Kb6 63. Kd7 Txa7+ 64. Txa7 Kxa7 1/2-1/2
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7030

Razvan stond al een kwaliteit tegen een pion achter en gaf op toen Peter Ingenhoes al zijn dreigingen uitgeschakeld had.

Ruut had materiaal verloren en probeerde Martin van Velzen met een koningsaanval te overrompelen. Maar Martin gaf geen krimp en ook geen materiaal en won.

Martin de Groot en Bart Berman hielden het al gauw op remise. Het bord stond volgens mij nog redelijk vol.

Jeroen ging iets te ver in zijn pogingen een aanval op te zetten, waardoor Han materiaal kon winnen. Jeroen liet het zich niet meer bewijzen.

Jan Wuister had tegen Herman al vroeg in de partij een witte pion op f7 gekregen. Alsof Gerard Milort langs was gekomen en stiekem een witte pion voor een zwarte had geruild. Toch duurde het nog lang voordat Herman opgaf.

Zo’n 3 uur voor aanvang kreeg ik een telefoontje van het Schaakhuis dat ze toch een team hadden opgetrommeld voor de bekerwedstrijd. Ons bekerteam werd op de hoogte gebracht en om kwart voor acht begon de match.

Bart had met zwart geen problemen. Zijn stukken stonden gemiddeld wat beter. Toch leek het mij niet genoeg voor winst. Ik was dus blij verrast toen Bart toch won. Zijn tegenstander had even daarvoor ook nog een remise aanbod afgeslagen. 1-0

Ton leek het moeilijk te hebben, maar hij kon afwikkelen naar een toren eindspel met een pion minder. Dat was remise te houden. 1˝-˝

Peter Monté draaide zijn tegenstander langzaam de duimschroeven aan. Pas in wederzijdse tijdnood werd het zijn tegenstander echt teveel. 2˝-˝

Gerard Milort stond zelfs even 2 pionnen achter, maar ook hij wist het remise te maken d.m.v. een koningsaanval die een pion opleverde. 3-1

Op dus naar de derde ronde.

Voor de meesten niet tot volgende week, want het eerste speelt a.s. maandag uit.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: