RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 18 februari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo feb 20, 2013 2:39 pm    Onderwerp: Verslag 18 februari Reageer met quote

Verslag 18 februari 2013

Ik had de wekelijkse e-mail gisternacht verzonden, maar werd door een mailtje van Gerard Milort er op geattendeerd dat het verslag van de avond ontbrak. Ik ben het klaarblijkelijk vergeten te saven. Gelukkig had ik het Worddocument nog. Als u dit leest is de 2e poging wel geslaagd.

Gerard Milort levert zelf het commentaar bij zijn partij.

Voor het eerst speelden Han (met wit) en ik een serieuze partij voor de interne. Het werd een Pirc verdediging. Han week al snel af van de lijn die hij in enkele vluggertjes tegen mij had gespeeld. Gelukkig maar, want daarin had hij 1,5 uit 2 gehaald! Nu speelde hij de “Austrian Attack” met snel f4 (zie link voor de partij). Dat kende hij minder goed, want na enkele onnauwkeurigheden kwam ik met licht voordeel uit de opening. In het middenspel leverde dat mij een pion op. Maar toen kwam de tegenaanval van Han en kreeg hij compensatie. Tot hij de zet 23.Dd4 speelde, en wij beiden dachten dat dat een blunder was. Ik antwoordde snel met ... Tf4 (Zie diagram) en meende een stuk te gaan winnen.

(Stelling na 23... Tf4.)

Tot mijn verrassing kwam er dame offer met 24.Lxd5! Txd4 25.Lxe6+ Kh8 26.Pxd4... Wit heeft een paard en een toren voor de dame en zijn pion teruggewonnen. De partij ging verder met 26... Dc5 27.Tbd1 Te8 Hier zag ik niet goed hoe zwart verder moet na 28.Tf2. Ik dacht dat wit een soort vesting had en wilde me al neerleggen bij een remise… Helaas voor Han speelde hij (in lichte tijdnood) 28.Lg4?, waarna Te4 volgde en wit c3 moest spelen om geen stuk te verliezen. Maar na 29.c3 bxc3 30.bxc3 Dxc3 31.Pe6? kwam Txe6! 32.Lxe6 De3+ 33.Kh1 Dxe6 en zwart won snel. Thuis gekomen stelt Fritz doodleuk dat zwart na 28.Tf2 Ld5 met -2,67 beter staat en makkelijk moet kunnen winnen. Maar dat moet je dan wel zien achter het bord!
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7069

Peter Monté – Hans van der Zijden
1.f4 d5 2.Pf3 Pf6 3.e3 Pc6 Al gelijk geen theorie meer. Dat kan soms ook een voordeel zijn. Vaak weet de tegenstander het dan ook niet meer. 4.d4 Lf5 5.c3 Wit kiest voor een Stonewall opstelling. Een vreemde keuze naar mijn mening. Met wit zou je toch op initiatief moeten spelen. 5... h6 6.Le2 Wellicht was Lb5 gevolgd door Pe5 vervelender voor zwart. 6... e6 7.0–0 Ld6 8.Pe5 Pe4 9.Pd2 De7? Gespeeld om evt. lang te rokeren en om alvast f7 te dekken, mocht dat nodig zijn. Maar als wit hier Db3 had gespeeld, heeft zwart niets anders dan het vreselijke lelijke Pd8. 10.Lb5 Nu toch. Maar ik was er op voorbereid. Aangezien mijn loper toch voorlopig weinig kan uitrichten tegen de Stonewall, ben ik hem bereid te ruilen voor het irritante paard. 10... Lxe5 11.fxe5 a6 Eerst even weten wat de loper van plan is, voordat ik lang rokeer. 12.Le2 0–0–0 13.Lf3 f6 Ik wil graag e4 bezet houden, zodat de loper op c1 moeite heeft zich te onwikkelen. Mocht wit mij nu een dubbelpion bezorgen, dan kost hem dat een pion. 14.exf6 gxf6 15.De1 Ik vermoed om Dh4 te spelen en dan 3x op e4 te slaan. Ik besluit tot een creatieve oplossing, maar helaas niet de beste. 15... Pxd2 16.Lxd2 Ld3 17.Tf2 En de dame kan niet meer na h4. 17... Le4 18.Le2 Tdg8 19.Lf1 Tg5 De keuze voor dit veld geeft me verderop nog problemen. 20.b4 Dg7 21.a4 Pe7 Zodat ik b5 met a5 kan beantwoorden. 22.b5 a5 23.Ta2 Tg8 24.Lc1 Pf5 25.Tfb2 Maakt Ph4 onmogelijk en dreigt b6. 25... h5 Hier had ik zelf b6 moeten spelen, maar gelukkig doet Peter het ook niet. Overigens schijnt Tg4 zelfs nog een halve pion beter te zijn. Waarom? Dat wordt verderop wel duidelijk. 26.c4 b6 27.c5 h4 28.cxb6 cxb6 29.Tc2+ Dit is inderdaad de beste zet. Als de loper slaat, dreigt er spoedig e4. Vandaar dat de toren niet goed staat op g5. 29... Kb7 30.Dc3 Dd7 Ik was te bang voor de tegenaanval. De waardering zakt zo'n 2 pionnen in tot nog maar 1 pion voordeel. 31.Dc6+ Maar deze zet is ook niet goed. Wit gaat nu een verdediger voor g2 missen. 31... Dxc6 32.Txc6 bxc6 is iets beter, maar het blijft slecht. 32... h3 33.g3 Nu gaat het snel. 33... Pxg3 34.hxg3 Txg3+ 35.Kf2 Kh2 gaat 5 zetten sneller mat na Tg1! 35... h2 36.Txe6 h1D 0–1
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7070

Ton offerde een toren voor aanval, maar overzag een mat in 6. Hij speelde het niet goed en Jan Wuister verdedigde zich toen zo goed dat hij de toren voor bleef.

Martin van Velzen had een stuk geofferd voor een gevaarlijk uitziende aanval, maar meer dan een pion kreeg hij niet terug van Razvan. Die won daarna vrij snel.

Geert speelde weer te snel en later leerden wij dat hij nog van meer snelle dingen houdt. Toen iemand kwam vragen van wie die zwarte sportwagen was, liep Geert snel naar buiten. Of het hier aan lag dat Geert verloor van Martin de Groot, weet ik niet.

Rob hield het wat langer vol, maar moest uiteindelijk toch opgeven tegen Gerard van der Zijden.

Het derde speelde extern tegen de nummer laatst promotie. Die hadden echter een jongedame van 12 jaar op bord 1 gezet en die bleek behoorlijk goed te kunnen schaken. Ruim 1500 elo.

Bart Berman had al snel verloren. Ik had nog niets van de partij gezien. 0-1

Ruut had minder moeite met zijn opponent. Na een stukoffer stond de witte koning helemaal bloot aan een geniepige aanval. Het jongetje had niets in de gaten en ging al snel mat. 1-1

Daarna moest Herman capituleren. Dat z’n lief schattig jong meisje gewoon goed kan schaken, verwacht je niet. Geen wonder dat Herman geen schijn van kans had. 1-2

Jeroen had gelukkig een paar pionnen voorsprong genomen en liep met een er van door naar dame. Later hoorde ik van de teamleider dat Jeroen een stuk had kunnen verliezen. 2-2

Henk stond ook voor, maar liet zich verrassen door een vervelende vrijpion die hem de kwaliteit kostte. Ik vreesde voor mat, maar de ver opgerukte vrijpion van Henk, noopte zijn tegenstander naar eeuwig schaak af te wikkelen. 2˝-2˝.

Alles kwam dus neer op de schouders van Michel op bord 6. Hij kon helaas niet op tijd zijn, maar het grootste gedeelte van zijn tijdachterstand had hij ingelopen. Hij stond ook positioneel wat beter. Des te vreemder was het dat teamleider Ruut toestemming gaf om het remise aanbod aan te nemen. Dat werd de derde 3-3 van het seizoen. Maar Promotie blij met hun eerste punt.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: