RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 18 maart

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di mrt 19, 2013 7:01 pm    Onderwerp: Verslag 18 maart Reageer met quote

Verslag 18 maart 2013

Vanaf nu zult u in dit verslag geen hele partijen meer zien. Alleen nog links waar ze na te spelen zijn. Buitenstaanders kunnen dit verslag namelijk ook lezen en die zouden zich dan kunnen voorbereiden op mogelijke externe tegenstanders. Interessante stellingen en de zetten die daarna gespeeld zijn, zullen wel af en toe te zien zijn. Niet in dit verslag, want ik heb alleen mijn eigen partij tegen Gerard Milort en daar waren niet echt spectaculaire zetten gedaan. Maar nog wel interessant genoeg om na te spelen.

Ik kwam met wit iets beter uit de opening, wilde dan gaan forceren en kwam langzaam maar zeker verloren te staan. Gerard deed ook wat mindere zetten en nadat er veel was afgeruild mocht ik, met slechts een pion minder, hopen op remise. Tijdnood en een tegenstander die bijna alles ziet, deden mij toch de das om. http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7129

Floris was al snel klaar met Jeroen. De hele partij duurde maar 12 zetten. Zal wel een salon remise zijn denkt u? Nee, Floris won. Paard en dame sloegen toe voordat Jeroen zijn koning in veiligheid had kunnen brengen. Ik had graag de partij laten zien, maar het handschrift van Floris was weer eens niet te ontcijferen.

Bart en Ton stonden beide ongeveer even laag en het indeel programma vond dat wel een geschikte paring. Ik had wellicht beter beide een andere tegenstander kunnen geven, want grote kans dat een van hen nog langer op een plaats blijft staan waar hij niet thuishoort. Maar dan had ik weer een andere paring moeten ontkoppelen en daar was ik weer te lui voor. Bart speelde een gespiegelde Blackmar Diemer, zeg maar een Diemer Blackmar en Ton vergat mee te spiegelen. Hij speelde e6, waar d6 beter was. Bart maakte dankbaar gebruik van een zwak veld en won vrij snel.

Jan Wuister speelde een wilde opening waarvoor hij een pion moest investeren. Daarvoor kreeg hij wel een leuke aanval. Maar Martin van Velzen gaf de pion nooit meer terug en Jan moest afwikkelen naar een remise eindspel.

Gerard van der Zijden probeerde een koningsaanval die niet helemaal doorsloeg. Uiteindelijk moest er een schwindel aan te pas komen om de partij toch nog te winnen. Razvan kende deze term nog niet en hij trapte erin.

Peter Monté opende eens niet met 1.f4 maar kwam toch goed te staan. Han had zijn toren op a7 neergezet ter verdediging van een pion. Hierdoor zat de toren lange tijd opgesloten. Maar Han bleek wel weer een taaie tegenstander. Pas laat wist Peter de winst te pakken.

Aat had de grootste moeite om vorderingen te maken. Ruut had gekozen voor een verbeterde Stonewall. Een Berlijnse muur van 9 pionnen (als je een van zijn niets uitvoerende lopers meerekent). Aat won toch een stuk, maar verrekende zich verderop en gaf het weer terug. Uiteindelijk gaf zijn betere eindspelkennis de doorslag.

Rob stond al snel op winst tegen Evert die een stuk weg rekende. Rob was niet te beroerd om hetzelfde te doen, maar toen Evert nog eens de fout in ging, vond Rob het genoeg en hij liet zijn vrijpion spreken.

Volgende week is er weer een les van Bart. Als u om 19:00 aanwezig kunt zijn, dan heeft u 3 kwartier om de lesstof tot u te nemen.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: