RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 25 maart

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do mrt 28, 2013 3:28 pm    Onderwerp: Verslag 25 maart Reageer met quote

Afgelopen donderdag speelde het eerste de voorlaatste wedstrijd in de Promotieklasse. Tegenstander was het sterke SHTV 1. Ik had wat aantekeningen in mijn boekje genoteerd voor mijn verslag en vervolgens dat boekje daar laten liggen. Het is bovendien alweer 7 dagen geleden, dus dit wordt een verslag van niets, vrees ik. Om het verslag een beetje interessant te houden, behandel ik de partijen op volgorde van de tijd dat het duurt voordat ze afgelopen zijn. Nu ben ik helaas niet zeker van die volgorde.

Bord 8: Dennis Ramondt had een klein positioneel nadeel uit de opening en kon niet voorkomen dat hij een kwaliteit verloor. Ik dacht dat hij zich daarvoor had kunnen redden met een tijdelijk loperoffer op h2, maar ik zal wel iets over het hoofd hebben gezien. Vanaf dat moment was het een aflopende zaak. 1-0

Bord 4: Peter Monté had een interessant partij waar hij, volgens mij, toch langzaam in de problemen leek te komen. Maar op dat moment zag zijn tegenstander een dubbele aanval over het hoofd en hij kon opgeven. 1-1

Bord 6: Ton kwam aardig onder druk te staan met een vrijpion op h7. Toch sloeg hij remise af . Ton had het goed gezien. Hij had zijn eigen vrijpion gekregen en die was vervelender. 1-2

Bord 1: Ik werd opgeofferd op bord 1. Maar toen ik keek wie mijn mogelijke tegenstander zou worden, bleek dat nimmer een van de drie 2000+ spelers op het eerste bord had plaatsgenomen. Ook nu weer niet, maar 1950 is toch ook een hele kluif. Mijn tegenstander wikkelde af naar een eindspel met een sterk paard tegen een slechte loper. Misschien had ik het nog remise kunnen keepen, maar ik zag het niet. 2-2
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7159

Bord 2: Ik laat hier Gerard Milort zelf aan het woord:
“Een spannende wedstrijd en een spannende partij, die helaas voor mij verkeerd afliep. Het begon al vlak voor aanvang met een aanval van buikloop, en toen moest ik nog een half uurtje fietsen. Tijdens de partij overkwam me het nogmaals en werd ik ook nog duizelig. Geen ideale omstandigheden voor een scherpe partij. Ik was dan ook niet erg helder, en mijn tegenstander helaas wel. Enkele onnauwkeurige zetten, op zet 12 en zet 23,

Stand na 33... Td8:

34.Pd7 Kg7 35.Td3 Pc5?? Een enorme blunder, in overigens verloren stelling. Ik dacht dat na 36.Dxc5 Df4+ 37.Kg1 moest, gevolgd door Dc1+ en eeuwig schaak. Maar wit kan gewoon 37.g3 spelen, want de Dame op c5 dekt pion f2. Met 35.Txd7 36.Dxd7 Df4+ 37.Kg1 Dc1+ 38.Td1 Dxc2 39.Dd2 Dxe4 had ik nog even kunnen vechten, maar met +3,4 en mijn tijdnood was de uitslag het zelfde gebleven.

en een blunder op zet 35 waren het gevolg. Bij een 2-2 stand (mede dankzij topscoorder Peter Monté) moest ik na bijna 40 zetten opgeven. Zouden we desondanks nog een punt redden?” 3-2
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7161

Bord 5: Peter Ingenhoes overspeelde zijn sterkere tegenstander en kwam gewonnen te staan.

Wit aan zet:

P7xe6 of het iets mindere Pfxe6 geeft ruim 3 pionnen voordeel.
In tijdnood koos hij het verkeerde plan, terwijl de SHTV’er geen fouten maakte.

Stelling na 33... c3:

Hier mist Peter nog een kans op remise met Dg8! Hij gaat echter voor een mat, maar dat is helaas makkelijk te weerleggen. 4-2
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7160

Bord 3: Martin Dijkhuizen had het lastig, maar leek een remise eindspel te halen. Ik keek dan ook vreemd op dat de ongelijke lopers en ieder 4 of 5 pionnen, toch nog verloren ging. 5-2

Bord 7: Aat had een pion verloren, maar de tegenstander moest die weer teruggeven om eeuwig toren aanval te ontlopen. Gezien de tijdnood leek Aat nog kansen te hebben, maar tijdens het uitvluggeren verloor hij plots de toren. 6-2

Een concurrent voor de degradatie won verrassend van de koploper en staat nu 1 punt op ons voor. Wij treffen deze tegenstander (WSC 2) in de laatste ronde en zouden moeten winnen om helemaal zeker te zijn. DD 3 is al zeker van degradatie. SHTV 2 staat 1 punt op ons achter en moeten tegen Botwinnik 1.

WP # BP 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 DSC 4 13 8 41½ XX 3½ 4 . 5 5 5½ 5½ 6 7
2 Schaakhuis 1 12 8 37 4½ XX 4½ 4 6½ 3 4½ 6 6 .
3 SHTV 1 11 8 38 4 3½ XX 3½ 5½ 5 . 6 5 5½
4 Promotie 2 9 8 32½ . 4 4½ XX 4 2 3½ 6 4 4½
5 Botwinnik 1 7 7 26½ 3 1½ 2½ 4 XX 4½ . 5½ . 5½
6 WSC 2 7 8 32 3 5 3 6 3½ XX 3 . 4½ 4
7 Scheve Toren 1 7 7 27 2½ 3½ . 4½ . 5½ XX 3½ 3 5
8 RSC-BP 1 6 8 26½ 2½ 2 2 2 2½ . 4½ XX 5 6
9 SHTV 2 5 8 28½ 2 4 3 4 . 3½ 5 3 XX 4
10 DD 3 2 8 22½ 1 . 2½ 3½ 2½ 4 3 2 4 XX

De slotronde wordt op 17 april gespeeld in het Stedelijk College, Van Doornenplantsoen 1, te Zoetermeer.

Ook het derde speelde vorige week donderdag extern. Hier het verslag van Ruut:
Hier even de uitslag van onze uitwedstrijd. We waren met 4 man en hadden dus al 2 nullen in de zak.
We troffen een wel heel eerlijke wedstrijdleidster. Pas nadat de tegenstander zijn opstelling had bekend gemaakt, vertelde ze dat wij 2 man tekort hadden. Er kon toen niet meer met spelers geschoven worden. De uitslagen:

1 Herman Lucas 1
2 A.F. Wezig 0
3 Michel Vecchi 1
4 Ik zei de gek 1
5 Evert van Dalen 1
6 Ab Sent 0

Dus 3-3 en toch nog een gelijk spel. Alleen jammer dat ik uit het vreselijke gevecht op mijn bord, geen remise kon persen. Toch gingen wij met een voldaan gevoel huiswaarts.

Interne 25 maart:
Gerard Milort speelde tegen die andere Gerard en hier volgt zijn verslag:
Gerard van der Zijden gaf met zwart na zes zetten een pion weg, waarna hij er eigenlijk niet meer aan te pas kwam. Zijn tegenspel op de damevleugel gaf te weinig compensatie, en na de ruil van (nog) een stuk kwam wit binnen in zijn koningsstelling. Dat leidde meteen tot een winstgevende koningsaanval op zet 25. Het feit dat Gerard nog op het laatste moment een invaller moest regelen voor het 2e team dat de dag erna moest spelen leidde hem (te veel) af. Daardoor kon hij zijn sterke opwaartse lijn van afgelopen weken niet voortzetten.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7143

Na 1.d4 e6 vroeg Bart mij heel verbaast of ik tegenwoordig Frans speelde. Ik keek hem aan alsof hij gek geworden was. Frans? Gespiegeld zeker. Ik zei “nee”, waarop Bart antwoordde “O, dan durf ik wel 2.e4 te spelen.” Ik had natuurlijk alsnog 2... d5 kunnen spelen, maar ik Frans niet zo goed. Nog minder dan dat ik de taal beheers. Nu kwam ik nog redelijk uit de opening, kwam zelfs een paar keer een fractie beter te staan, maar had inmiddels zoveel tijd verspeeld, dat ik een aanval te laat zag aankomen. In vliegende tijdnood ging het van +1 naar mat in 3.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7145

Stand na 29.Pe6:

De paardvork is niet erg. Na 29... Pxf5, raadt de computer Tfxe2 aan. Speelt wit echter 30.Pc7 Pd4 31.Pxa8 Txa8, dan is pion d2 een enorme handenbinder en wit komt moeilijk verder.

Razvan wist knap te winnen van Peter Monté. Helaas heb ik geen idee wat er mis ging met zwart.

Martin van Velzen verloor een kwaliteit tegen Herman. Die was zo aardig om dat weer terug te geven, waarna er maar snel tot remise werd besloten, voordat er nog meer fout zou gaan.

Peter Ingenhoes speelde een lekkere partij tegen Aat. Een koningsaanval zette door, omdat Aat niet adequaat reageerde. http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7146

Stand na 18...Lc4?:

Na loperruil is Pxe7 bijna niet meer te missen en nu met een +2 waardering.

Rob had weinig in te brengen tegen Ton. Die ging vol voor de aanval en won. Toch, halverwege vond ik wit beter staan.

Ruut had al een pionnetje mogen snoepen en ging toen met zijn pionnen richting de koning van Evert. De situatie werd heel precair toen er een pion bij de 6e rij kwam. Toen werden de dreigingen teveel voor Evert.

En dan denk je dat je klaar bent met je verslag, maar afgelopen dinsdag speelde ook het tweede extern. Ik volsta met de uitslagen:

1. Dennis Wareman 0
2. Gerard van der Zijden 0
3. Floris de Leeuwe ½
4. Jan Wuister 0
5. Razvan Ioan 1
6. Martin van Velzen 1
7. Han Feenstra ½
8. Herman Lucas ½

Een nipte nederlaag derhalve. Het wordt nu erg spannend onderin:

WP # SB 1 2 3 4 5 6 7 8
6 RSCBP 2 4 6 22½ 3 . 3 3½ 4½ XX 3½ 5
7 Promotie 4 4 6 21½ 2½ 5 3½ 3 3 4½ XX .
8 DSCV 1 2 6 20 2 3 6 2½ 3½ 3 . XX

Wij moeten nog tegen de nummer 2 en moeten in ieder geval niet met te grote cijfers verliezen. Verliezen wij met 6-2 of meer, en DSCV wint met 5-3 dan eindigen wij zelfs onderaan. Vanaf 2½ punt houden we er in ieder geval minimaal 1 onder ons, hetgeen al voldoende is, denk ik. Ik neem aan dat er slechts 1 degradeert uit deze groep. Bij een 8-0 overwinning zijn we helemaal zeker.

De slotronde wordt op 3 april gespeeld in het Stedelijk College, Van Doornenplantsoen 1, te Zoetermeer.

Vrolijk Pasen en tot over 2 weken.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: