RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 8 april

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 10:29 pm    Onderwerp: Verslag 8 april Reageer met quote

Verslag 8 april 2013

Ik was al vroeg op de club om de wedstrijd van ons derde te leiden tegen het jeugdteam van BF Wassenaar. Mijn donderspeech dat we met 5-1 moesten winnen om langszij te komen, had alleen effect op de 4 jeugdleden. Deze verloren vrijwel zonder enige tegenstand te geven. De twee senior begeleiders werden er niet warm of koud van en pakten 1½ punt. De remise was van Herman op bord 1, terwijl Rob op bord 5 een stukverlies tegen 2 pionnen in de opening, nooit meer te boven kwam. Helaas dus slechts een 4½-1½ overwinning. Jeroen, Ruut, Henk en Evert wonnen.

G. Milort – P. Ingenhoes (commentaar Gerard)
Peter Ing. had speciaal voor mij 1.d4 d5 2.Pf3 Pc6 uit de hoed getoverd. Ik ken dat niet goed, dus ik ontwikkelde normaal, waarna er een gesloten Slavische stelling ontstond. Vanwege de slechte zwarte ‘zwarte’ loper op c8 had wit een voordeeltje van ruim +1,1. Maar met mijn 20ste (e4) en 22ste (g3) zet wist ik dat voordeel geheel “te neutraliseren”… Op de 27ste zet sloeg ik remise af, die met de zetherhaling 27.Pd7 Te7 28.Pe5 ook af te dwingen was, aldus Peter.

DIAGRAM 1: (Stelling na 27.Tc1-c5 …)

Na 27.Tc1-c5 (met de optie Txd5) was een dynamische stelling ontstaan met wederzijdse kansen. Veilig is nu 27… Dd8 met dekking op d5. Peter speelde echter het agressievere 27… Pf6, op weg naar g4 en richting koning. Dat lijkt sterk, maar dat was niet goed. Als ik goed opgelet had, zou ik zeker 28.Db3+ gespeeld hebben; met groot voordeel. Want op 28… Kh8 komt 29.Pf7+ Txf7 30.Dxf7 en zwart verliest. En op 28… Pd5 (terug) komt 29.Txd5! cxd5 30.Dxd5+ Kh8 31.Pf7+ Txf7 32.Dxf7 Dd8 33.Te1! en het is helemaal uit. Maar ik lette niet goed op, en speelde 28.Pd3? Nu verwachtte ik 28… Pg4, waarop ik 29.h4 van plan was. Peter speelde echter 28…. Pe4?!

DIAGRAM 2: Stelling na 28… Pf6-e4

Ik dacht dat dat niet kon, want kan wit nu niet 29.Dxe4 spelen? Na 29… fxe4 30.Txg5 exd3 31.Txd3 heb ik een pionnetje gewonnen, al lijkt het dubbel-toren eindspel remise achtig. Maar er zat een addertje onder het gras. Op 29.Dxe4 had Peter 29… Dh5! achter de hand. Er dreigt Dxh2 met gevaarlijke (mat)aanval, en Dxd1 met torenwinst. En de dame staat ook nog in. Om de toren te dekken kan alleen 30.De1 en moet ik Dxh2+ 31.Kf1 toelaten. Maar hoe staat het dan? Kan de witte koning ontsnappen, of komt zwart met Dh5 en Te8 gevaarlijk dichtbij… Volgens Fritz zou het ongeveer gelijk staan! Ik durfde het in lichte tijdnood echter niet te gokken en koos voor het veilige 29.Te5 Zes zetten later waren paarden, dames en een toren geruild en werd de vrede alsnog getekend, remise dus.

Razvan leek Bart op remise te houden. In een dubbel toren eindspel met veel pionnen ging hij echter toch de fout in. Bart drong binnen en kon pionnen rapen.

Ik had iets te veel gegeten en mijn lichaam had de eerste 15 zetten andere prioriteiten. Mijn broer Gerard zette met wit een ingewikkelde stand op het bord. Toen ik “wakker” werd, viel het mij op dat Gerard lang aan het denken was. Toen pas zag ik dat hij een loperoffer kon doen. Ik snel rekenen en zag dat ik slecht zou komen te staan als ik het aannam. Dus speelde ik na Lxh7+ gelijk Kf8 en die was nog slechter. Gerard had veel tijd nodig om de beste zetten te vinden en vond die lang niet altijd Uiteindelijk kon ik de grootste dreigingen pareren en vluchtte een eindspel in dat slechts uiterst moeizaam te winnen zou zijn voor wit. Met nog 2 minuten op de klok bood Gerard remise aan. Ik vond zelfs met mijn optimistische kijk niet dat ik beter stond en nam het aan.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7164

Aat kreeg slechts een heel klein voordeeltje in het middenspel tegen Martin van Velzen. Beide kregen een batterij van 2 torens en dame, zonder dat er echt dreiging van uit ging. Na veel geschuif greep Martin toch mis en verloor.

Martin de Groot leek remise te gaan maken tegen Peter Monté. Toen de stelling nog redelijk gesloten was, gaf ik zelfs de voorkeur aan zijn stelling. Peter had een loper met weinig bewegingsvrijheid. Misschien had Martin toen remise moeten aanbieden. Nu deed hij dat toen er een aantal pionnen van het bord verdwenen waren. De loper werd hierdoor sterker en Peter wilde graag doorspelen. Dat had hij goed besloten, want hij won.

Han en Ton hadden veel tijd verbruikt en weinig stukken geruild. Het bleef heel onoverzichtelijk. Ton stond wel een pion achter (geofferd denk ik), maar het kon nog steeds alle kanten op. Uiteindelijk werd er maar remise overeen gekomen.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: