RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 9 september

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo sep 11, 2013 2:56 pm    Onderwerp: Verslag 9 september Reageer met quote

De eerste ronde zit er weer op. Altijd even spannend of iedereen die niet aanwezig kan zijn zich ook even afmeldt. Uiteindelijk bleek alleen Peter Ingenhoes dit vergeten te zijn. De eerste ronde ben ik nog coulant, maar vanaf nu gaat dit punten kosten. Er waren 14 leden aanwezig die, zoals gebruikelijk de eerste ronde, gepaard werden volgens bovenste helft tegen onderste helft. Dat dit toch nog spannende partijen oplevert bleek wel uit de 4 remises die er vielen.

Herman Lucas miste enkele mooie kansen op meer in seizoenstart tegen de clubkampioen.
Bijdrage van Gerard Milort

Het klonk zo simpel: Eerste ronde is bovenste helft tegen de onderste helft, een makkelijke start van het seizoen. Maar dan blijkt dat Herman mijn tegenstander is en nog wit heeft ook. Dat is schrikken! Want afgelopen jaar merkte ik dat hij een stuk sterker is geworden. In meerdere vluggertjes en rapid-partijen wist hij me punten af te pakken, telkens met wit tegen mijn Konings Indisch. Dat wordt dus bikkelen, dacht ik. En dat werd het! Al in de opening –ik probeerde een afwijking- had Lucas een pion kunnen winnen of dameruil en dubbelpion afdwingen, beide met voordeel.

Diagram 1. Stelling na 8… a7 - a5?

Daarna nam ik het initiatief over en won een kwaliteit. Maar daarna speelde ik iets te enthousiast. Overmoedig geworden door het vrolijke gezang van Johan B(r)al vlak achter mij trok ik dapper ten aanval en gaf wat pionnen voor een diagonaal.

DIAGRAM 2. Stelling na 22… c6 - c5!?

Dat leverde wel wat op, maar in plaats van het koel af te maken speelde ik echter te snel. Dat leverde Lucas zeker twee kansen op gelijke stellingen op, die hem remise hadden kunnen opleveren. Gelukkig voor mij, en voor het publiek, miste hij die en gaf mij de kans om een listig matnet te weven. Vlak voordat hij met schaak een dame kon halen was het ondekbaar mat in drie.

DIAGRAM 3. Stelling na 43.Lg2 – e4 ...

Er dreigt niet alleen Lxg6, maar vooral (na bv. 43… Tg6 – g3) 44.Lf5+, Kd8 45.c7+ en 46.c8D+ met winst. Maar eerst mag zwart nog even… En die vindt 43… Tg1-g3+! 44.Kh2 Lg1+! 45.Kh1 Th3 mat.
Een prachtig gevecht en een mooie slotstelling!
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7313

Bart overzag halverwege de partij een combinatie, die hem een stuk tegen 2 pionnen kostte. Hij had nog wel een vrijpion, maar het leek toch alsof Martin van Velzen dit moest kunnen winnen. Maar met remise was Martin ook heel tevreden.

Martin de Groot behaalde ook een remise tegen Hans. Hij weigerde in een valletje te trappen (dat na analyse met de computer helemaal geen valletje bleek, dus had Martin de gehoopte zet gespeeld, dan had ik daarna gewoon een slecht zet gedaan) en ondanks een paar mindere zetten in de opening, stond Martin na 19 zetten zeker niet slechter. Maar hij was moe en voorzag een moeizaam paardeneindspel waar hij niet goed in is. Hans had ook geen zin meer om te denken en nam het remise voorstel aan.

Ton had na slechts een zet of 6 al zo’n explosieve stelling op het bord, dat hij zich genoodzaakt zag om lang na te denken. Hierdoor kon Ruut met een voorsprong in tijd aan het middenspel beginnen. Daar had Ruut beter wat bedenktijd kunnen nemen, want plots ging hij een stuk verliezen. En dat was nog niet alles. Hij verloor ook nog eens het grootste gedeelte van zijn resterende tijd, in een poging toch nog onder materiaal verlies uit te komen. Dat zat er echter niet in en Ton won daarna eenvoudig.

Rob mocht tegen nieuw lid Gerard Werkhoven en deed het in het begin heel goed. Daarna pakte hij een pion die 2x aangevallen stond, maar ook 2x verdedigd. Dat kost dan meestal het stuk. In het eindspel met wederzijdse geen tijdnood, werd er prompt door beide maar helemaal niet meer genoteerd. In een vluggertempo werd de partij uitgespeeld, maar Gerard maakte geen fout en won.

Gerard van der Zijden moest tegen de elk seizoen iets beter spelende Evert. Evert heeft nog wel moeite om zijn pionnenstructuur gezond te houden, met een paar geďsoleerde dubbelpionnen tot gevolg. Gerard peuzelde er 2 van op, maar had te laat in de gaten dat Evert erg sterk werd op de ontstane open lijnen. Dit had hem zelfs de partij kunnen kosten, maar hij kreeg de mogelijkheid te ontsnappen met herhaling van zetten. Remise dus.

Johan leek wel wat gedronken te hebben, zo vrolijk als hij was. Jan wou daar geen misbruik van maken en in het middenspel werd er remise overeen gekomen.

Volgende week ronde 2 en de week daarna de algemene ledenvergadering.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: