RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 28 oktober

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo okt 30, 2013 5:52 pm    Onderwerp: Verslag 28 oktober Reageer met quote

Ton wees mij op een paar fouten in de diagrammen en volgens Bart had ik de uitslagen nog niet in de stand verwerkt. Ik had een beetje haast en dan gaat er wel eens wat mis. Maar bij deze heb ik alles (hopelijk) hersteld. Vandaar nogmaals de wekelijkse e-mail.

Wederom was ik door drukke werkzaamheden verhinderd. Maar volgende week ben ik er weer. Voordat u afhaakt door desinteresse, eerst even een belangrijke mededeling. Ik ben overgestapt naar een andere provider, waardoor mijn oude e-mail adres niet meer werkt. UPC was zelfs zo blij van mij af te zijn, dat ze alles voortijdig gesloten hebben. Hierdoor heb ik vanaf 21 oktober geen mail meer ontvangen. Mocht iemand van u belangrijke mailtjes (dus geen afzeggingen, die zijn al over de datum) na die tijd naar “j.zijden4@chello.nl” hebben gestuurd, dan verzoek ik die opnieuw te sturen naar: “schaken@kpnmail.nl”" (vreemd dat die nog beschikbaar was). Ook “hansvanderzijden@knmail” schijnt te werken. Dit voor zaken die niets met schaken te maken hebben.

Gerard Milort en Ton geven beide commentaar bij hun onderlinge partij.

G. Milort – A.Q. van der Zijden
1.Pf3 c5 2.g3 Pc6 3.Lg2 g6 4.d3 Lg7 5.c3 {Ton: Geen theorie meer. Zelf was ik het al na 2 zetten kwijt. GM: Ton en ik hebben al heel vaak 1.d4 c5 tegen elkaar gespeeld. Voor de verandering probeerde ik eens Konings-Indisch in de voorhand.} 5... d6 6.e4 f5 7.Le3 {GM: over deze zet was ik achteraf ontevreden. Met het antwoord Pf6 dreigt zwart zowel slaan op e4 als Pg4. Beter was daarom 7.0-0} 7... Pf6 {GM: met 7.Pd2 kan ik e4 dekken, waarna ook Pg4 kan volgen} 8.0–0 Pg4 {Ton: Voor de hand lag 8... fxe4 9.dxe4 en Pxe4. Zwart heeft nog niet gerokeerd in een toch al tochtige rokade stelling en het initiatief ligt bij wit. Bovendien had Gerard een minuut of 10 nagedacht. GM: kijk, dat noem ik nou een compliment. Ik hoopte inderdaad op aanval en compensatie voor de pion, maar ik had niet direct iets concreets. Maar goed, zo speelde Tal (mijn jeugdidool) ook. Alleen drink ik geen liters Wodka } 9.exf5 Lxf5 10.Ph4

Stelling na 10.Pf3–h4

10... Ld7 {Na 10... Pxe3 wordt rokade een lastige zaak. GM: hier, en op enkele andere momenten, had ik ook 11.h3 kunnen spelen. Misschien was dat beter, want later kwam ik die zet tekort.} 11.Lg5 Pf6 12.Pd2 0–0 13.Db3+ Kh8 14.Pc4?

Stelling na 14.Pd2–c4

{Ton: De computer geeft de voorkeur aan 14.f4, maar ook een zet als 14.Dxb7 is goed speelbaar. Na 14... Tb8 15.Da6 kan zwart niet op b2 slaan omdat het paard op c6 tweemaal aangevallen staat. GM: ja, dat is waar, en op 15... Tb6 volgt dan 16.Da3 met dek van pion b2. Met 14.Pc4 dekte ik b2 alvast, maar toch was dat geen goede zet, want op enig moment kan b5 komen met tempowinst.} 14... Tb8 15.a4 b6 16.Tae1 a6 17.Pe3? {GM: Opnieuw speel ik onhandig een stuk naar e3. Ik had het sterke antwoord 17... Pe5 over het hoofd gezien. Ik had eigenlijk 17.f4 willen spelen –volgens Fritz de beste zet- om veld e5 te controleren, maar ik twijfelde vanwege de verzwakking van de 2e rij. Wat als er straks een zwarte toren op b2 binnen komt?} 17... Pe5! {GM: Het paard staat prachtig op e5. Het staat niet alleen in de weg, maar dekt ook g6, waardoor h6 in de stelling komt; en het kijkt alvast naar veld f3. Ik overwoog hier 18.d4, maar was niet zeker van de stelling na 18... Pd3 19.Dc2 Lxa4 20.Dxa4 Pxb2 en Pxd1. Het had echter wel gekund, wit staat dan iets beter. Maar op 18.d4 was Pf7 beter dan Pd3.} 18.Dc2

Stelling na 18.Db3–c2

18... Pf7 {Ton: Deze zet kreeg achteraf lichte kritiek van Gerard, maar de computer is het gelukkig met mijn eens. Overigens had ik hier nog 31 minuten en Gerard 24. GM: Ton heeft gelijk. Ik had hier eigenlijk 18... h6 verwacht en gevreesd. Ten onrechte, want dan volgt sterk 19.Lxf6 Txf6 20.d4! of 19... Lxf6 20.d4!} 19.Lxf6 Lxf6 20.Pf3 e6 21.Pc4 {Ton: Wit vergeet even dat d6 gedekt staat. GM: Ja, weer niet zo’n goede zet. Beter was 21.Te2 of Pd2.} 21... b5 22.axb5 axb5 23.Pcd2 d5 24.d4 b4 25.Lh3 {GM: Ik was wel lekker bezig, dus niet, want Lh3 is eigenlijk een nutteloze zet. Maar na 25. Dxc5 bxc3 26.bxc3 Dc8 ga ik c5 en c3 verliezen. Zelfs al krijg ik misschien pion e6 er voor terug, dan nog is pion d5 veel sterker dan mijn pion f2.} bxc3 26.bxc3

Stelling na 26.b2xc3

26... Dc8 {Ton: De zet 26... Lb5 die een kwaliteit wint had ik natuurlijk wel gezien, daarom had ik ook b4 gespeeld. Mij leek 27.c4 vervelend, maar na dxc4 28.Pxc4 is Dd5 dodelijk. GM: Klopt. Op 26... Lb5 was ik 27.Lxe6 van plan; om na Lxf1 28.Pxf1 voor een halfje te gaan strijden. De waardering na Lb5 is overigens wel ietsje beter voor zwart dan na het gespeelde Dc8.} 27.dxc5 Pg5 {GM: Hier had ik gewoon 27... Dxc5 verwacht. Na 28.Lxe6 Lxe6 29.Txe6 Dcx3 leek mij dat de zwarte d-pion veel sterker is dan de witte f-pion. Maar volgens Fritz valt dat wel mee.} 28.Pxg5 Lxg5 29.f4 Le7 {Ton: 29... Dxc5+ en 30... Lf6 is veel beter. GM: Dat leek mij ook. Het verschil met de stelling na mijn commentaar op de 27ste zet is dat zwart dan na 31.Lxe6 sterk Lc6! kan spelen.} 30.Pf3 Dxc5+ 31.Kh1 {GM: Beter was 31.Tf2 met ongeveer gelijke stelling.} 31... Lf6 32.Lxe6 {Ton: En een tactisch remise aanbod van wit dat ik na enig aarzelen aannam. Ik had geen zin om in tijdnood in een ingewikkelde stelling weg gevluggerd te worden. De zet Lb5 geeft zwart nog altijd bijna 1 pion voordeel. GM: Ja, het was zeker een goed moment met ieder nog circa 7 minuten op de klok. Bovendien was ik vergeten om ons de 10 seconden per zet erbij te geven die we hebben afgesproken. 32.Lxe6 was overigens ook weer niet de beste zet voor wit; beter was 32.Pe5 met zeer gering voordeel voor zwart. Een goede partij van Ton, met een dikke plus-remise, al had hij bij winst nog steviger aan kop gestaan.}
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7447

Zoals zo vaak had Ruut meer moeite met zijn tijdsindeling dan met zijn tegenstander.
In tijdnood stortte de stelling in en Aat won.

Dirk verloor in de opening een pion tegen Bart en die speelde het technisch
verder goed uit.

Rob werd onder de voet gelopen door Jeroen. Mat was onafwendbaar.

Het tweede speelde uit. Dat u niet denkt dat er zoveel afzeggingen waren door de storm of door mijn afwezigheid.

Teamleider Gerard van der Zijden gaat proberen in het volgende clubblad een verslag te doen. Voorlopig alvast de uitslagen (bordvolgorde weet ik niet, dus dan maar alfabetisch):

Han Feenstra 1
Floris de Leeuwe ˝
Martin van Velzen 0
Dennis Wareman 1
Gerard Werkhoven 0
Jan Wuister 1
Michel Vecchi 1
Gerard van der Zijden ˝

Een 3-5 overwinning.

Tot maandag, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: