RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 18 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do nov 21, 2013 2:57 pm    Onderwerp: Verslag 18 november Reageer met quote

Verslag 18 november

Floris had minder moeite met Rob dan Peter Ingenhoes een paar weken terug. Die was duidelijk nog niet uitgeziekt en meldde zich daarom ook maar af. Binnen no time had Floris materiaal gewonnen en ook nog een dodelijke aanval.

Jan won materiaal, maar raakte toch lichtelijk in paniek toen Han, in wederzijdse tijdnood, vervelend werd met een vrijpion. Jan zag zich genoodzaakt materiaal terug te geven, maar hield toen te weinig over voor het eindspel. Hij moest zich gewonnen geven.

Nu over naar de wekelijks column van Gerard Milort:

Hans’ helpende hand helpt handig.
Slechts drie partijen heb ik gespeeld in de interne competitie sinds de openingsronde tegen Herman Lucas. Maar in die drie partijen heb ik wel de gehele ‘Zijdenroute’ afgelegd! Na een hard gevecht tegen Ton dat in remise was geëindigd werd ik enkele weken geleden vreselijk opgebracht, zeg maar gerust getankt, door broer Gerard. Zou Hans mij nu de kans geven de stand tegen de gebroeders vd Z te DVD/DH gelijk te trekken, of eindig ik geheel gewikkeld in een zijden cocon als toetje op de eettafel? Gelukkig had ik wat geluk en hielp Hans’ helpende hand mij door de barre tocht heen.

In de opening was ik licht afgeweken van eerdere partijen met als doel actief stukken spel op langere termijn. Dat betekent soms de rokade even uitstellen, die kost immers ook een tempo, en soms wil je eerst ontwikkelen en dan pas rokeren. Na 12 zetten stond het zo:

Stelling na 12.Lf1-b5

Misschien lag Lc4 meer voor de hand, met dynamisch evenwicht. Met loper b5 breng ik Lxd7 en Pe5 in de stelling, gevolgd door dxc5 om de diagonaal a1-h8 te openen. Ik had net op schaaksite.nl de laatste ronde van het Nederlands herenteam op het EK voor landenteams bekeken. Zowel Giri als Sokolov hadden hun laatste partij gewonnen met het loperpaar. Zou Hans dat ook kunnen? Blijkbaar schrok Hans toch een beetje van het aanbod, want hij dacht lang na voordat hij met 12… a6 13.Lxd7 Dxd7 afdwong. Volgens Fritz was 12… Lf6 iets beter dan a6. 13.Lxd7 Dxd7 14.Pe5 Lxe5! 15.dxe5 Db7 is dan eigenlijk niet gevaarlijk voor zwart. In de partij volgde 14.dxc5 Lxc5 15.0-0 Db7 16.Pd2?!... Enkele schermutselingen later stond de volgende stelling op het bord:

Stelling na 21.Tf1–e1

Nog altijd had zwart licht voordeel, maar hier (en op de volgende twee zetten) bood Hans mij de helpende hand aan. Wit staat klaar voor de opstoot e4. Waar het voorzichtige Dd7 wellicht het beste was, speelde Hans het onvoorzichtige 21... Dc6 ?. Hoezo onvoorzichtig denkt u nu misschien. Wel, na het sterke antwoord 22.e4! kon zwart niet meer met 22… Lxd2 antwoorden, vanwege de tussenzet 23.exd5 met aanval op de Dame en dus met stukwinst! Hans kon kiezen uit eerst op e4 slaan of meteen La2. Hij antwoordde met meteen 22... La2 waarna ik het verrassende 23.Pf1! speelde. Ook 23.f4 was mogelijk. Maar nu moest zwart weer een lastige keuze maken: passief verdedigen met Db7 (+0,2), of activiteit zoeken. Hans koos voor het laatste en speelde 23… Dc2?

Stelling na 23... Dc6-c2?

Dat bleek niet goed te zijn (+2,2), want wit kon nu kiezen uit 24.Dd7! en 24.Dd4. Op Dd7 dacht ik dat Lf6 (of Lh6) zwart voldoende tegenkansen bood, maar dat is niet zo. Na het gespeelde 24.Dd4 gaf ik mijn meeste voordeel weer weg (+0,5). Gelukkig was Hans niet te beroerd mij een ‘herhansing’ te geven met 24... Td8 in plaats van 24… fxe4 25.fxe4 Tf8. Nu kwam ik met 25.Dxb6 een gezonde pion voor (+2,0). Alsof dat nog niet genoeg was maakte Hans een einde aan alle tegenkansen voor zwart met het ongelukkige 25... Lc4? Na het ‘voor de Hans liggende’ antwoord 26.Dc7! is het meteen uit.

Stelling na 26.Db6–c7

Zwart verliest groot materiaal. Om het mat-veld g7 te dekken moet hij zijn toren geven. Ik had verwacht dat Hans hier zou opgeven, maar hij dronk de beker helemaal leeg met 26... Lh6 27.Dxd8+ Kf7 28.Dd7+ Kg6. Hier kan wit kiezen uit mat in 5 (met 29.De8+ Kg5 30.f4+ Kh4 31.g3+ Kg4 32.h3+! Kxh3 33.Dh5 mat) of mat in 6. Ik koos voor het laatste. 29.exf5+ exf5 30.Dc6+ Kg5 31.f4+ Kh4 32.Df3! Lxf4 33.Lxf4 h6 34.Dh3 mat. Gelukkig, toch nog 50% gehaald op de Zijdenroute.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7509

Ton had net een weekendtoernooi achter de rug. Zes partijen met lange bedenktijd. Erg slopend. Hij dacht er over om maar af te zeggen zodat hij kon bijkomen van de vermoeienissen, en dat had hij inderdaad beter kunnen doen. Tegen Bart kwam hij al snel verloren te staan.

Peter Monté trof in Aat een zeer taaie tegenstander, die van geen wijken wou weten. Meer dan remise zat er niet in.

Ruut maakte het zichzelf weer moeilijk. Veel was er niet aan de hand tegen Martin van Velzen. Na een slecht getimede breekzet van Ruut, kwam Martin steeds beter te staan. Op het laatst zelfs zoveel dat Ruut maar opgaf.

Het derde speelde thuis tegen een jeugdteam van Promotie. Die stonden gedeeld onderaan en mochten dus niet een al te groot obstakel zijn. Zeker toen er slechts 4 van de zes spelers aanwezig konden zijn. Twee waren er ziek. Ze hadden wel tactisch twee hoge borden open gelaten. Henk Verploegh kon daarom zonder te spelen weer naar huis. Volgens mij wachtte hij zelfs niet het hele uur af. Theoretisch had hij nog kunnen verliezen als zijn tegenstander op miraculeuze wijze was hersteld en alsnog met gezwinde spoed door zijn vader was gebracht.

Achter het andere open bord had Ruut moeten spelen, maar die kon nu gewoon in de interne meespelen.

Herman Lucas maakte korte metten met zijn tegenstander op bord 1. De 3 lage borden besloten om het nog enigszins spannend te maken. Dirk verloor een pion tegen een tegenstander met een elo van 863, maar dat zal wel redelijk achterhaald zijn. Het jochie speelde lang niet zo slecht als zijn elo zou doen vermoeden. Dirk kwam die achterstand nooit te boven en verloor het toreneindspel.

Gerard Werkhoven had verrassend veel moeite met zijn tegenstander. Hij kwam wel steeds beter te staan, maar het duurde lang voordat hij echt materiaalwinst had en de partij kon winnen.

Evert speelde een leuke partij, die ik van Gerard Milort maar eens moest analyseren. Het is wel een partij met veel fouten, maar hopelijk leren we daar wat van.

[Event "RSCBP 3 – Promotie 7"]
[White "Evert"]
[Black "M.D.Calje (747)"]
[Result "1-0"]

1.e4 d5 2.d4? Pf6 3.Pc3 e6 4.g3 Lb4 5.Lg2 Pc6 6.Pe2 De7 7.e5 Pd7 8.Lf4 f6 9.O-O fxe5 10.dxe5 Pcxe5 11.Pb5 Ld6 12.Ped4 c5 13.Pxd6+ Dxd6

Stelling na 13... Dd6

Hier wint 14.Pxe6 Dxe6 15.Te1 d4 16.Lxe5 Pxe5 17.Dh5+ g6 18.Dxe5 Dx5 19.Txe5+ Kf7 20.Txc5, maar het is begrijpelijk dat Evert dat niet vond. 14.Pf3 Pxf3+ 15.Dxf3 Db6 16.b3 O-O 17.Tfe1 g5 18.Dg4 h6

Stelling na 18... h6

De volgende twee zetten van Evert zijn de enige goede zetten in die stand. 19.Lxg5! hxg5 20.Txe6! Dd8 21.Tg6+ Kf7 22.Dh5? De6 is mat. 22... Th8 23.Lxd5+ Ke7 24.Te1+ 1-0
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7515

Een 5-1 overwinning derhalve, waardoor we flink bovenaan staan met 6 punten uit 3 wedstrijden. Onze drie tegenstanders staan momenteel echter wel op de laatste 3 plaatsen, dus we krijgen het ongetwijfeld nog een stuk zwaarder. Ook Botwinnik heeft nog 100%, maar die heeft een wedstrijd minder gespeeld.

Dinsdag 26 november speelt het tweede uit tegen Rijswijk 3. Een sterke tegenstander met gemiddeld de op één na hoogste rating. Ik heb er begrip voor als er mensen afzeggen voor de maandag vóór die wedstrijd.

De schaaktraining van aanstaande maandag komt te vervallen. We hebben dan een bekerwedstrijd en dat zou deels overlappen en wellicht te veel storen.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: