RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 25 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo nov 27, 2013 7:13 pm    Onderwerp: Verslag 25 november Reageer met quote

Verslag 25 november

Het bekerteam speelde thuis en het werd een heuse thriller. Ik laat eerst Wedstrijdleider Ton en daarna eerste bord speler Gerard Milort aan het woord. Er staat af en toe wel dubbele informatie in, maar dan is het tenminste duidelijk.

De eerste bekerwedstrijd tegen Promotie is behoorlijk spannend geweest.
1 G. Milort - S. de Swart ½-½
2 P. Monté - J. Baas ½-½
3 B. Verbaan - M. Wichhart 0-1
4 M. Dijkhuizen - B. Hoogland 1-0

Gerard plaats elders iets over zijn eigen partij dus ik beperk mij tot bord 2 t/m 4.

P. Monté - H. Baas

Zwart heeft zojuist cxd4 gespeeld. Wit antwoordde met exd4 en er volgde een grote afruil. in plaats van exd4 was f5 een sterke zet geweest. Zwart moet wel slaan met de loper om zijn paard te dekken maar na de zet e4 krijgt wit een stuk voor 2 pionnen.

M. Wichhart - Bart Verbaan

1.e4 c5 2.Pf3 d6 3.d4 cxd4 4.Pxd4 Pf6 5.Pc3 g6 6.Lc4 Lg7 7.f3 0–0 8.Lb3 Pc6 9.Le3 Ld7 10.Dd2 Tc8 11.h4 Pa5 12.h5 Pxb3
12... Pxh5 13.g4 Pf6 14.Lh6 13.axb3 Omdat wit de lange rokade uitgesteld heeft verliest zwart een belangrijk tempo omdat a7 hangt. 13... a6 14.0–0–0 Da5 15.Kb1 Db4 16.Lh6 Dc5 Na een 2e tempo verlies staat de computer al bijna op +3 voor wit. 17.g4 Lxh6 18.Dxh6 g5 19.Pd5 Pxd5 20.Dxg5+ Kh8 21.exd5 f6 22.De3 Tf7 23.De4 f5 24.gxf5 Tcf8 25.Thg1 Lxf5 26.Pxf5 Txf5 27.Dg4 T5f7 28.Tg2 Dc8 29.Dd4+ Tf6 30.Tdg1 Df5 31.Tg7 Dxh5 32.Txe7 Dxf3 33.Tgg7 Dh5 34.Txb7

Stelling na [b]34.Txb7

In deze materieel bijna gelijkwaardige stand staat wit nu op +17.

34... Dh1+ 35.Ka2 Dh5 36.Da7 Th6 37.Dd4 Thf6 38.Dd3 Th6 39.De4 Tg6 40.De7 Df5 41.Txh7+ Kg8 42.Tg7+ en mat is onvermijdelijk. Nog sneller was 42.Th8+ Kxh8 43.Dh7 mat.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7543

M. Dijkhuizen - B. Hoogland
1.e4 e6 2.d4 d5 3.exd5 exd5 4.c4 dxc4 5.Lxc4 Pf6 6.Pf3 Lb4+ 7.Pc3 De7+ 8.Pe5 Le6 9.Lxe6 fxe6 10.0-0 Pbd7 11.Lg5 0–0–0 12.Da4
Direct 12.Db3 is sterker. 12... Kb8 13.a3 Lxc3 14.bxc3 Pb6 15.Db3 De8 16.a4 h6 17.Le3 Pbd5 18.Tfb1 b6 19.a5 Td6 20.c4 Pxe3 21.Dxe3 Het antwoord van zwart heb ik verkeerd op mijn blaadje staan, maar na Da3 gaf hij op.

Bij een stand van 2-2 zouden we gaan vluggeren was afgesproken. In dezelfde bordvolgorde maar met verwisselde kleuren.

Gerard kwam materiaal achter maar wist toch te winnen. Peter ging ten onder in het geweld. Bart's stelling stortte in het eindspel in. Alleen de klok deed hem nog doorspelen. Zijn tegenstander maakte een onreglementaire zet en Bart claimde de partij. Aan bord 4 had Martin materieel voordeel en 13 tegen 18 seconden. Hij vergat toen zijn klok in te drukken en had toen nog maar 3 seconden over.
Dat redde hij niet maar ook in 13 was dat waarschijnlijk niet gelukt. Opnieuw 2-2 dus en terwijl de loting al door Gerard werd voltrokken, sputterde Promotie nog tegen over de onreglementaire zet op het bord van Bart. Toen Bart al was vertrokken kwam Promotie met het wedstrijdreglement voor snelschaken op de proppen, gevonden op internet. Daarin stond duidelijk dat na een onreglementaire zet alleen winst geclaimd kan worden als je nog materiaal naast je koning hebt. Dus was het 1½-2½ en liggen we er als kampioen gelijk uit.

Ton

Uitgebekerd... na spectaculair duel tegen Promotie.

Titelhouder Belgisch Park uitgeschakeld in de eerste ronde... En we dachten nog wel even dat we gewonnen hadden! Na de 2-2 in de reguliere wedstrijd werd er in de Tiebreak fase gevluggerd met verwisselde kleuren. Dat werd ook 2-2, dachten we, waarna er geloot moest worden. De tegenstander van Bart, Maarten Wichart, had echter protest aangetekend. We lootten onder protest en we wonnen de loting. We zijn dus door, dachten we. Niets was minder waar. Bart had na een onreglementaire zet van zijn tegenstander in de snelschaakpartij het volle punt geclaimd. Maar Bart had alleen nog maar een kale koning. En geen winstmateriaal meer. Net als bij het vallen van de vlag kan degene met de kale koning (die niet meer kan winnen) wel remise claimen, maar niet de winst. Na het loten werden de digitale reglementen geopend en kwam aan het licht dat Bart bij het uit vluggeren slechts een half punt had gescoord, en geen heel punt. De Tiebreak eindigde daardoor in een 2,5 – 1,5 overwinning voor Promotie. We dachten dat we goed geloot hadden. Niet dus. Volgend jaar beter!

De mannen van Promotie bekeren dus door. En niet eens onverdiend. Zie wat er gebeurde in mijn eigen (reguliere) partij. Een miraculeuze ontsnapping (met remise) na een ‘prachtige ontsporing’ mijnerzijds, die tot een spectaculaire winnende aanval van mijn opponent Sipke de Swarte had moeten leiden. Kort na de opening had ik mij al misrekend door in de vooruitberekeningen Da4+ en Dxe4 te overzien. Dat kostte mij een pion of een lelijke stelling. Ik koos voor het laatste:

Stelling na 6.d4xc5

Het door mij geplande 6… Pxe4 faalt nu op 7.Da4+ en 8.Dxe4! met stukwinst. Maar twee zetten geleden, met de witte pionnen nog op c2 en d4, kon dat nog niet; en Da4+ was mij in de planning dan ook geheel ontgaan. Het beste was nu nog 6... 0-0 7.cxd6 Pxe4 8.dxe7 Dxe7 met (+0,9) voordeel voor wit. Na het gespeelde 6... dxc5 7.Dxd8+ Kxd8 8.Pbd2 was het witte voordeel groter (+1,5). In het vervolg van deze ingewikkelde partij deden beide spelers niet altijd de allerbeste zetten. Na 15 zetten kreeg Sipke in onderstaande stelling een uitgelezen mogelijkheid om onsterfelijk te worden.

Stelling na 15... a7–a6?

Ik dacht dat a6 nodig was om Lb5 tegen te gaan. Maar daar had ik echt geen tijd voor. 15… Tf8 (dekt pion f7) 16.Lb5 Ld7 was nodig om de schade beperkt te houden (+0,4). De zet a6 was een blunder. Hier kon wit kiezen uit enkele fraaie voortzettingen. Wat zou u spelen? Voor de hand ligt de partijvoortzetting: 16.Pxf7 Kxf7? 17.Pd4+ Maar ik had met 16.Pxf7 Tf8! (17.Pd6 Ld7 18.Ld3 Pxe5 =) de stelling in balans kunnen houden. De partij ging verder met 17... Ke8 (opnieuw niet de beste; maar na 17... Kg8 18.Pxc6 Kh7 staat wit ook erg goed: +2,4) 18.Pxc6 Ld7 Ik dacht dat het paard in gevaar was en ik zo voldoende tegenspel kon houden. Niets was minder waar.

Stelling na 18... Lc8–d7

Ik verwachtte hier eigenlijk 19.Td6, waarna ik kan kiezen uit 19... Tc8 of Lf8, en het blijft ingewikkeld. Ik was niet bang voor 19.Txd7? Kxd7 20.Tf7+ Kxc6 21.Txg7 met dynamisch evenwicht. Het beste was waarschijnlijk 19.Ld3! (dreigt mat in één met Lxg6!) Lxc6 20.Lxg6+ Ke7 21.Tf7+ Ke8 22.Txg7+ en wit wint. Mijn tegenstander verraste mij met iets nog mooiers. Of niet? 19.Tf7?! Ik had deze zet totaal overzien. Maar dat was gelukkig niet erg... Na 19... Kxf7 20.Txd7+ Kg8 21.Pe7+ (beter is 21.Lxe6+ Kh7 22.Lf6 Thf8 23.e6 Lf6 24.Kc2 met ruim +2 voordeel.) Kh7 22.Ld3... Op zoek naar een matnet dat er na 22... Thd8 niet is. Nog steeds gaf 22.Lxe6 wit licht voordeel. De stelling is nu in evenwicht. Na de zetten 22... Thd8 23.Lxg6+ Kh8 24.Tb7 Tab8 25.Ta7 Ta8 werd tot remise besloten.

Stelling na 25... Tb8–a8

Na 26.Tb7 Tb8 worden de zetten herhaald; op 26.Tc7 volgt Lxe5. Een leuk eind van een heftige partij. In de Tiebreak bij het snelschaken ging het er nog erger aan toe. Een foutje in het middenspel kostte mij een stuk en leidde naar een verloren eindspel. Ik speelde voor het team nog even door, en raad eens wat er gebeurde… We haalden beiden een dame, ik eerst, maar de mijne werd op a8 direct geslagen door zijn toren. Ik sloeg zijn toren terug, waarna hij een dame haalde op f1. Helaas voor hem ging hij toen mat in één! (Wit: Ke3, Ta1; Zwart Ke1, Df1; slot zet Ta1–a8 mat!). Hij had beter een paard kunnen halen.

Nog even terug naar stelling 2, de stelling na 15... a6? Hoe had wit hier het hardst kunnen toeslaan?

Stelling na 15... a7–a6?

Wit had een mokerslag kunnen uitdelen met (meteen) 16.Pd4!! De waardering schiet ineens naar +6,5 voor wit. Ik had gelijk (hard huilend) kunnen opgeven. Zowel 16... cxd4 17.Txf7+ Kd8 18.Txg7 als 16... Pxe5 17.Pc6!! Pxc6 (17... Kf8 18.Pxe5 Lxe5 19.Pxf7 Lf6 20.Pxh8 helpt ook niet) 18.Txf7+ Kd8 19.Txg7 is dodelijk. Maar het is wel moeilijk om in deze stelling zowel 16.Pd4! (Pxe5) als 17.Pc6+!! te vinden. Vooral 17.Pc6+ ligt niet voor de hand. Zo zou ik ook wel willen winnen met wit. Wie niet.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7542

Gerard

In de interne werden 6 partijen gespeeld. Twee spelers hadden afgezegd omdat ze de volgende dag moesten aantreden uit tegen Rijswijk.

Aat speelde solide Gerard Werkhoven naar 2 pionnen achterstand, om vervolgens om onverklaarbare redenen de torens te ruilen waardoor Gerard weer een pion terug had kunnen pakken. Dan was er een loper + pion tegen paard eindspel ontstaan en hoefde Gerard alleen nog maar zijn paard te offeren voor de laatste pion. Hij zag het echter niet en verloor toen snel.

Hans won weer eens. Hij was inmiddels afgedaald naar plek 13 en mocht tegen Ruut aantreden. Die ging in het begin teveel op avontuur met zijn dame, waardoor er een aantal stukken lang werkeloos moesten toekijken. Dit werd hem fataal in de koningsaanval.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7528

Martin van Velzen en Gerard van der Zijden speelden in de gang en ik heb het niet zo gevolgd. Gerard speelde tevens simultaan tegen Johan en wellicht werd er daarom snel tot remise besloten in de reguliere partij.

Jeroen en Floris speelden een leuk miniatuurtje in een Lettische opening.
[White "Jeroen"]
[Black "Floris"]
[Result "0-1"]

1.e4 e5 2.Pf3 f5 3.Pxe5 Df6 4.d4 d6 5.Pc4 fxe4 6.Le3 Dit is geen theorie meer. 6.Le2 of 6.Pc3 nog wel. 6... Dg6 7.f3 Pf6 8.fxe4 Pxe4 9.Pbd2 Le7 10.Pxe4 Dxe4 11.De2 Lh4+

Hier is g3 duidelijk de beste zet. De toren mag niet genomen worden vanwege het aftrekschaak dat de loper op e3 kan geven. Jeroen speelt het anders en verliest dan snel. 12.Lf2 Lxf2+ 13.Kxf2 O-O+ 14.Ke1 Dxd4 15.Rd1 en niet veel later opgegeven door wit.

Dirk verloor al snel een stuk tegen Martin de Groot en die besloot om die voorsprong vast te houden tot het eind van de partij. Een goede tactiek. Het won.

Rob mocht twee stukken winnen van Evert, want zwart kreeg er 2 vrijpionnen voor terug. Toen het erg complex werd, ruilde Rob eerst het ene stuk in voor een pion en later ook nog het tweede stuk. Het hielp echter niet. Evert won.

Het tweede speelde dinsdag uit tegen Rijswijk 3.

Dennis Ramondt ½
Gerard van der Zijden ½
Floris de Leeuwe 1
Gerard Werkhoven 1
Jan Wuister 1
Martin van Velzen ½
Han Feenstra 0
Michel Vecchi 1

Een knappe 2½-5½ overwinning.

Tot volgende week, groet, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: