RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 16 december

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo dec 18, 2013 9:36 pm    Onderwerp: Verslag 16 december Reageer met quote

Verslag 16 december

Vorige week waren slechts 11 leden aanwezig, afgelopen maandag 19. Als deze trend zich doorzet, zijn we over 6 weken de grootste club van Nederland. Ik zie dan alleen geen mogelijkheid meer om alle partijen van commentaar te voorzien. Ik heb nu al moeite om alles bij te houden en origineel te zijn. Gelukkig hebben we Gerard nog, die zijn eigen partijen altijd van commentaar voorziet. Ook als hij niet gewonnen heeft. Het commentaar is dan ook kundig omdat Gerard de hele partij gezien heeft, terwijl ik het altijd moet doen met de momentopnames als ik langsloop, of met flarden van gesprekken die ik opvang.

Bart wilde zo graag b5 spelen met zwart... (Gerard Milort)
... dat hij niet kon wachten en op de 3e zet zijn feestje al vierde. De partij begon zo: 1.d4 Pf6 2.Pf3 g6 3.c4 b5?! Normaal speelt zwart eerst 3… c5 om na 4.d5 pas b5 te spelen, waarna het Wolga of Benkö Gambiet ontstaat. Het verschil is dat c5 en d5 nu nog niet gespeeld zijn, al kwamen deze zetten later toch nog op het bord. Maar, zo ‘beklaagde’ Bart zich na afloop; op eerst 3… c5 speel jij (GM) meestal 4.e3 i.p.v. d5, en kom ik nooit aan b5 (met druk op d5) toe! Vandaar. Na 10 zetten stond het zo:

Gerard Milort – Bart Verbaan

Stelling na 10... Lc8–a6

Hier had ik gewoon 11.dxc5 moeten spelen. Dan stijgt het witte voordeel van +1,0 naar +1,35 en moet zwart nog maar zien of hij een pion terug krijgt en voldoende compensatie heeft. Ik dacht dat zwart toch snel met zijn paard op c5 zou komen en zag wat anders. Ik wilde c4 uitlokken en speelde 11.a3 met als idee slaan op c5 en b4; al kan dat overigens niet meteen na slaan op e2 gevolgd door Pa6, want dan kan daarna Pxb4 omdat de toren op a1 niet gedekt staat. Zwart speelde toch 11... c4 en met 12.d5! isoleer ik de zwarte pion en verhinder ik dat zwart d5 speelt.

Stelling na 12... d7–d6

Hier had ik het beste 13.e4 kunnen spelen. Geen zin heeft 13.Da4 want na Pbd7 kan ik de pion toch niet slaan: 14.Lxc4 Pb6! Met stukwinst. In plaats van e4 speelde ik het kromme 13.Pd2... Een poging om pion c4 te veroveren, die alleen zwart tegenspel geeft. 13... Dc7 14.Dc2 Armoede, maar 14.Da4 heeft nog steeds geen zin vanwege Pd7 en Pb6. 14... Pbd7 15.Tb1 Tfc8 Het witte voordeel is gehalveerd tot +0,7. Nog steeds is 16.e4 de beste zet voor wit. Ik bedenk iets anders, maar niet beter... 16.Pce4?

Stelling na 16. Pc3–e4

Ik maak er (geen goede) gewoonte van om betere stellingen om te gooien in potentieel verliezende posities. Vorige week tegen Peter Monté, en nu tegen Bart. Zou Hans dan toch gelijk hebben als hij zegt dat ik in slechtere stellingen op mijn best ben? Voordeel, daar kan ik blijkbaar niet goed tegen Smile Wat is hier de beste zet voor zwart; leidend tot een -1,35 voordeel voor Bart?

De partij ging verder met het op zich logische 16... Pe5 17.Pxf6 Lxf6 18.Pe4? (Beter was b4) Lg7 19.Ld2. Mogelijk was ook hier 19.b3 of b4 beter. Na afruil behoud ik een vrijpion op de a-lijn met voordeel. Uiteraard had Bart in de diagramstelling na 16.Pe4 beter met 16... c3! kunnen antwoorden. Wit kan dan niet op a6 slaan, want 17.Lxa6? cxd2! verliest een stuk. Na het gedwongen 17.Pxf6+ Pxf6 18.Pf3 Lxe2 19.Dxe2 c2! 20.Ta1 Pxd5 (-1,5) is wit niet blij! Na de vervolgzetten 19... Db7 20.Pc3 Db3 21.Ld1 (iets beter was 21.Tfc1) Pd3 ontstond een interessante stelling.

Stelling na 21... Pe5–d3

Prachtig gespeeld van zwart, echt een plaatje. Wit moet nu oppassen. Niet goed is 2x slaan op b3. Na 22.Dxb3 cxb3 23.Lxb3 kan sterk Pxb2! en zwart staat (-1,5) beter. De leukste zet hier is natuurlijk: 22.Dxd3! Dxd1! 23.Tfxd1 cxd3 24.Pa2?! geen goed plan, want Pb4 werkt uiteindelijk niet. Na Pxc2 bxc2 staat er immers een nare vork in mijn toren-stelling!

Stelling na 26... La6–b5

Nu 27.Pxc2 niet kan, en ook 26.Pxd3 Lxd3 27.Txd3 Txc1 kan niet, dan maar 27.b3 met het idee a4 en de loper moet weg. Zwart antwoord daarom met 27... Lc3! 28.Pxd3 Lxd3 29.Txd3 Le1!

Stelling na 29... Lc3–e1!

Deze gemene zet had Bart vooruit gezien. Nou, vooruit, ik had het niet gezien. Zwart heeft de remise al binnen handbereik. Pion f2 gaat verloren, de torens komen op de 2e rij, en eeuwig schaak is onvermijdelijk. Of Bart moet nog een winstpoging willen wagen... Het beste was hier 30.Tdd1 Txf2!! (NB: Niet 30... Lxf2+ 31.Kf1 Lh4 32.Ld2 en wit staat +1,2 beter!) 31.Txe1 Tcc2 32.e4 Txg2+ en eeuwig schaak. Met mijn onhandige 30.Lb2 Lxf2+ 31.Kf1 Lh4 32.g3?? maakte ik het nog onnodig spannend.

Stelling na 32.g2–g3??

Bart is gelukkig weer (terug) in vorm. Hij speelde onmiddellijk 32… Txh2! Nu faalt 33.gxh4 immers op Th1+ gevolgd door 34… Txb1! met torenwinst. Gelukkig stemde Bart na 33.Kg1 in met remise. Met 31... Tcc2 wordt het weer eeuwig schaak, maar na 33... Lxg3 staat zwart beter. Hij dacht dat de witte vrijpionnen op de damevleugel voldoende tegenspel zouden bieden. Mogelijk wel. Maar Fritz geeft zwart toch -1,0 voordeel. Begin volgend jaar, als op 6 januari Promotie weer op bezoek komt, gaat Bart zeker voor de volle winst! Hoop ik.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7592

Ton redde het wederom niet tegen Aat. Hij verbruikte teveel tijd in de opening en had toen niet genoeg over om Aat van zich af te houden. Aat lijkt de wintertitel niet meer te kunnen ontlopen. Proficiat.

Ik had na 10 zetten al een redelijk voordeel kunnen krijgen in de volgende stand:

Stelling na 10... c6-c5

Ik heb wel naar 11.f5 gekeken, maar dacht dat het me gewoon een pion zou kosten. Wat ik niet zag is dat de diagonaal voor de loper op g2 open komt en dat kost zwart materiaal na 11... gxf5 12.exf5 Lxf5 13.Lg5 Pe8 14.Lxb7.

Nu bleef er lang evenwicht. Nadat de torens en de paarden geruild waren, ruilde Gerard Werkhoven ook nog de dames af. Gelijk springt het voordeel voor wit naar bijna 1 pion. Zwart had niet veel aan een vrijpion. Door een slechte loper kon Gerard hier geen voordeel uit halen.

Stelling na 25... Kg8-f7

Hier speelde ik 26.fxe5 (geen beste zet) en laat zwart de keuze om mij ook een vrijpion te geven of zijn eigen vrijpion zwak te maken. Als Gerard 26... dxe5 gespeeld had, dan wordt het moeilijk voor wit om een winstweg te vinden. Hij koos voor 26... Lxe5, waarna mijn koning en loper eenvoudig d4 gingen ophalen. Daarna wikkelde ik goed af naar een gewonnen stand en Gerard gaf op.

Johan Bal(otelli) had goed naar Milan-Ajax gekeken. Hij rekte tijd door gewoon naar bar en toilet te gaan, terwijl hij zelf aan zet was. Toen het busje in aantocht was, was er geen tijd meer om mijn voordeel om te zetten in winst. Dus maakte Johan remise met een man (stuk) minder.

Ruut hield aardig stand tegen Floris. Zelf kreunde hij natuurlijk weer dat hij slecht stond, maar Floris vond van niet. Na een dubieuze zet van Ruut zeiden Ton en ik in koor dat Ruut nu wel slecht stond. Floris rook bloed en trok de partij naar zich toe.

Rob won van Dirk omdat de laatste blijkbaar mijn verslagen niet leest. Anders had hij wel geweten dat je nooit met je dame op b2 moet slaan, ook niet als het goed is. Rob profiteerde van de open lijn op de koningsstelling van zwart en won, al werd er wel gedacht dat Dirk het beter had kunnen doen.

Over de rest van de partijen weet ik niet veel zinnigs te zeggen. Het waren er teveel. Dus alleen de uitslagen:

Martin van Velzen – Han_____remise
Jan – Martin de Groot ________1-0
Evert – Herman______________0-1

Aanstaande maandag is er van ongeveer 19:00 weer een training van Bart. Aansluitend een feestelijke afsluiting van het jaar met oliebollen en een snelschaaktoernooi met kleine prijsjes.

Groet, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: