RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 13 januari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do jan 16, 2014 4:20 pm    Onderwerp: Verslag 13 januari Reageer met quote

Verslag 13 januari

Onze zeer gewaardeerde stukjesschrijver Gerard Milort kon afgelopen maandag niet aanwezig zijn. Hij had zich opgegeven voor een vierkamp in het Tata Steel toernooi. Wel kwam hij later op de avond nog even buurten en hij vertelde dat hij een leuke partij had geschaakt. En ja, dan kun je er op wachten (en dat deed ik dan ook) totdat hij deze partij, of liever gezegd het eind van de partij, ook instuurt om opgenomen te worden in mijn verslag. Of was hij juist aan het wachten of ik mijn verslag wel of niet snel zou maken? Gezien het aantal partijen had ik het best op dinsdag al af kunnen hebben. Het derde speelde uit en met een aantal afzeggingen erbij waren er maar 10 mensen aanwezig. Een daarvan was Johan, dus over zijn partij was ook niet veel te zeggen. Dan blijven er 4 partijen over en ik heb alleen van mijn partij de notatie. Het leek wel een redelijk partij te zijn, maar zowel Aat als ik hebben toch wel veel over het hoofd gezien. Maar ter lering en vermaak zal ik in dit verslag toch de analyse geven. Maar eerst laat ik Gerard aan het woord.

Igor Erin - Gerard M, jan. 2014
Wijk aan Zee, dagvierkamp, groep 3D.

Na een Konings-Indiër met Lg4 en LxPf3 heeft zwart de velden d4 en e5 stevig in handen gekregen.

Stelling na 23.Dd1-h5

Wit is blij met zijn dreiging op h7, maar had de volgende zet niet verwacht... 23... Tf7! Kan niet genomen worden, omdat de witte dame niet gedekt staat. Even later volgt Tg7 en haalt zwart de andere toren er ook bij. De witte stukken doen niet erg mee. Ik heb zo lang mogelijk gewacht met f3 spelen, zodat de loper op h2 niet actief kan worden. Nu is het moment gekomen.

Stelling na 34... f4-f3

35.gxf3 Pxf3 36.Lg3

Stelling na 36.Lh2-g3

Het is snel mat. 36... Txg3! 37.fxg3 Ph4+! De witte koning mag niet naar g2 weglopen, maar moet naar e1. Ook 37... Pe1+! was goed. Wit geeft op. Na 38.Ke1 volgt: 38... Lc3+ 39.Kd1 Dd2 mat.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7645

Bart leek het beste van het spel te hebben. Peter Monté had een loper wat ongelukkig geposteerd. Maar gezien de hoeveelheid tijd die Bart nodig had, bleek wel dat zwart zo slecht nog niet stond. Uiteindelijk maakte Bart een foutje die Peter goed afstrafte.

Han pakte een, volgens tegenstander Ton, giftige pion. Ton kreeg daardoor een aanval die wit noopte een stuk te geven voor nog eens 2 pionnen. Dat kan in het eindspel nog wel voldoende compensatie zijn, maar in het middenspel verlies je al gauw een pion terug. Zo ook nu en Ton won.

Rob bouwde de partij goed op en Jan zat al te denken aan een remise. Helaas kwam er toen een fout van Rob en won Jan alsnog makkelijk.

Aat - Hans
1.d4 Pf6 2.Pf3 d5 3.Lf4 Lf5 4.e3 e6 5.Ld3 Lxd3 6.Dxd3 c6
Ik was hier iets te bang voor Db5+ gevolgd door Pd5. Dat schijnt echter allemaal niet zo erg te zijn. Iets betere zetten zijn Ld6, c5 of Pc6. 7.Pbd2 Pbd7 8.O-O Le7 9.c3 Ph5 10.Lg3 Pxg3 11.fxg3 Dc7 Om eventueel lang te kunnen rokeren. Alleen had ik eerst f5 moeten spelen om de zwakke pion op e3 vast te leggen. 12.e4 dxe4 13.Pxe4 Pf6 14.Peg5

14... h6 ziet er logisch uit, maar waarom speelt Aat dan het paard naar g5? Ik denk diep na en kom tot de conclusie dat Pxf7 er link uit ziet. De computer geeft hier korte rokade aan. 14... h6 kan ook wel. Pxf7 is niet echt gevaarlijk, maar Pxe6 geeft wel wat voordeel. 15.Pxe6 fxe6 16.Dg6+ Kf8 17.Pe5 Ld8 18.g4 De7 19.h4 Lc7 20.g5 hxg5 21.hxg5 en wit krijgt zijn stuk weer terug. Ik speelde het ook niet slechte...
14... Ld6 15.Tae1 O-O-O 16.De2 h6 17.Pe4 Pxe4 18.Dxe4 Tde8 19.Dg4 g5 20.Dh5 f6 21.Pd2 f5?

Gelijk gespeeld. Ik had op de vorige zet al besloten om f5 te spelen als wit Pd2 zou doen, om zo te verhinderen dat het paard naar e4 komt. De zet is echter zeer slecht. Wit kan nu met de toren op f5 slaan. Aat ziet het echter ook niet. 22.Pc4 Te7 23.Pe5 Lxe5 24.Txe5 Dd6 25.Tfe1 Thh7 26.Dg6 Kd7

Weer zien we beide over het hoofd dat wit een pion kan slaan. Na 27.Txe6 Txe6 slaat wit de toren op h7 met schaak. Wit heeft echter niet veel te duchten van zwart en verbetert eerst zijn stelling. 27.h3 b6 28.Kh2 Teg7?! Kost wel een pion, maar alle stukken worden afgeruild (handig vanwege mijn tijdnood) en ik hoopte ten onrechte dat het eindspel dan nog te keepen zou zijn, ook gezien de witte dubbelpion. Aat had er in ieder geval geen zin in en besluit de druk niet van de ketel te laten. 29.Dh5 Te7 30.Df3 Thf7 31.De2 Tf6 32.c4 Ke8 33.d5 cxd5 34.cxd5 Kf7 35.Dh5+ Kg7 36.b3 Kh7

Ook hier kan wit weer een pion winnen met 37.Txe6 Txe6 38.Txe6 Txe6 39.Df7+ Kh8 40.dxe6 37.De2 Kg7 38.Tc1 Da3 39.Tc8 Kf7

De beslissende fout, maar daar kon Aat op wachten. Met minder dan een halve minuut op de klok, kan ik niet meer alles narekenen. 40.dxe6+ Tfxe6 41.Txf5+ Kg6 42.Df2 Dd6 43.Tff8 Tf6 44.Dc2+ Kg7 45.Tg8+ Kf7 46.Dc4+ Tfe6 47.Tcf8 Mat.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7626
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: