RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 20 januari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo jan 22, 2014 3:20 pm    Onderwerp: Verslag 20 januari Reageer met quote

Verslag 20 januari

Er waren weer weinig wedstrijden in de interne. Het tweede speelde extern en er waren weer wat afzeggers. Gerard Milort geeft hieronder een verslag van zijn partij tegen naamgenoot Gerard Werkhoven.

Gerard W. tegen Gerard M.

Ik hoor mensen wel eens verzuchten, ‘oh nee, niet weer tegen Gerard’. Maar nu weet ik zelf ook hoe lastig het is tegen (een) Gerard te spelen. Voor de tweede keer dit seizoen verlies ik van een Gerard. En opnieuw behoorlijk hard. Nu van Gerard Werkhoven. Het begon al in de opening. Ik week af van het normale patroon. Leek me leerzaam. Maar dan moet ik wel de juiste zetten blijven spelen. Dat deed ik niet, en GW wel. Ik had al twee tempi verloren toen ik iets te snel de flankaanval inzette. Ik had beter eerst nog even met Te8 veld e5 extra kunnen dekken. Gerard W. profiteerde direct met een gevaarlijke tegenstoot in het centrum.

Stelling na 19.Td1-e1

Hier speelde ik argeloos 19... b5. Dat was te vroeg. Ik had eerst Tae8 of Tfe8 moeten spelen om veld e5 te beschermen. GW beantwoordde de flankaanval zoals het hoort met een tegenstoot in het centrum en speelde 20.e5! dxe5 (moet haast wel, Pe8 leek me niets) 21.Pxe5

Stelling na 21.Pf3xe5

In mijn vooruitberekeningen was ik 21... bxc4 van plan. Had ik dat maar gedaan. Ik zag er vanaf vanwege 22.Pxg6!? Dxe1? 23.Txe1 fxg6 24.Dxc7! Mijn paard staat niet gedekt. Ook 21... Lxe5 22.Txe5 Dd8 23.Th5! is niet prettig. Maar met meteen (21... bxc4 22.Pxg6) fxg6! viel de schade wel mee. Zie analysediagram 1.

Analysediagram 1 na 22... f7xg6

Na 23.Dxc7 Df6 24.Lxc4 Tab8 staat zwart beter:

Analysediagram 2 na 24... Ta8-b8

Zwart heeft druk op b2 en c3, en op 25.Dxd7 volgt Df4+ en 26... Dxc4. Niet 25.Dxd7 Txb2?! vanwege 26.Dxg7+! en wit doet nog mee.

Ook na 23.Txe7 (in analysediagram 1) Txf4 24.Txd7 cxd3 25.Txc7 Txf2 staat zwart beter.

Analysediagram 3 na 25... Tf4xf2

Wit heeft hier geen tijd voor 26.Txc4 vanwege Tc2+ 27.Kd1 Tb8 en de aanval slaat door. Helaas heb ik dit alles achter het bord niet goed kunnen berekenen. Ik dacht dat ik een stuk achter bleef, maar dat was dus niet zo. Daarom besloot ik in de stelling na 21.Pxe5 mijn paard op c7 te dekken. Ik twijfelde tussen Tc8 en Ta7. Suf gerekend speelde ik 21... Ta7? Ik verwachte alsnog 22.Pxg6 om dan met Dxe1+ 23.Txe1 fxg6 de dame te offeren voor wat rommelkansen. Gerard kon zijn geluk niet op en hoefde niet lang na te denken: hij speelde het onmiddellijk winnende 22.Pc6! Mijn stelling ligt aan gort.

Stelling na 22.Pe5-c6

Zwart verliest een toren. Ook 22... Pe6 helpt niet: 23.Pxa7 Pxf4 24.Txe7. Ik speelde nog 22... Dxe1+ 23.Txe1 Lxc6 24.dxc6 Pe6, maar de stelling was reddeloos. Hier kon al 25.Txe6 fxe6 26.De4. Na 28 zetten stond het zo:

Stelling na 28... Kh7-g7

Hier zagen de omstanders ook dat wit kon toeslaan met 29.Dxf8+ Kxf8 30.c8D+ en wit staat een volslanke dame voor. GW wilde echter nog wat langer genieten van zijn overmacht en sloeg op c5. Hij lijkt mij wel Smile Negen zetten later besloot ik het toch op te geven. 1-0. Een mooie overwinning voor -nieuw lid- Gerard Werkhoven. Ik hoop dat hij blijft..., denk het wel!
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7647

Gerard Milort

Ik zit er sterk aan te denken om mijn naam te veranderen in Gerard 2 van der Zijden.

Herman was snel klaar met Martin de Groot. Martin verloor in het middenspel een kwaliteit en toen zonk de moed hem in de schoenen. Hij gaf maar gelijk op.

Als het tweede speelt op maandag, dan is het onderin altijd lastig indelen. Je deelt iemand uit de onderste regionen liever niet in tegen iemand van bovenin. Rob bleek zeer lastig in te delen, dus besloot ik hem uiteindelijk maar geforceerd in te delen tegen wederom Ruut. Die paring was eigenlijk niet toegestaan door het indeelprogramma. Ruut won een toren en ging er toen eens lekker voor zitten. Waarschijnlijk was hij vergeten dat Rob met een versneld tempo speelt (1u15m), want ineens constateerde hij dat er nog maar 2 minuten over waren. Toen een koningsaanval op niets uit liep, bood Ruut maar remise aan. Ik denk dat Rob het niet gehoord heeft, want die speelde onverstoorbaar door. Vervolgens dacht Ruut nog een minuutje na, probeerde nog iets en bood wederom remise aan, met nog zo’n 20 seconden op de klok. “Nu niet meer”, antwoordde Rob en niet veel later won hij door tijdsoverschrijding. Ruut verspeelde teveel tijd aan het vinden van een aanval. Maar er stonden nog zoveel pionnen op, dat er geen doorkomen aan was met zijn torens en dame. In zo’n geval moet je dus gaan breken met je pionnen. Dan komt er vanzelf ruimte vrij voor je overmacht aan zware stukken.

Ik kwam met zwart wel lekker uit de opening tegen Peter Monté. Ik begon zelfs al aan een dodelijke koningsaanval te denken, maar zag een kleinigheid over het hoofd. Peter had een ietwat gemaskeerde pionvork in 3 zetten die ik niet zag aankomen. Dit kostte me een stuk. Omdat het nog zo vroeg was probeerde ik nog een paar zetten, maar het werd alleen maar erger. Dus niet veel later gaf ik op.

Het tweede was goed begonnen met 2 overwinningen en ze moesten aantreden tegen DSC 6, die 2x 4-4 hadden gespeeld. Een makkie dus, zou je denken, maar volgens Floris had RSCBP de laagste rating in deze groep. Dat heb ik maar even nagekeken. Het valt wel mee. Het hangt sterk af van de bezetting. In ronde 2 (ronde 1 was RSCBP vrij) hadden er maar liefst 4 van de 5 andere teams een lagere rating. Ronde 3 was waarschijnlijk de ronde die Floris bekeken had. Daar hadden wij inderdaad de laagste rating (Dennis Wareman ontbrak), maar de verschillen zijn uitermate klein. Alleen de tegenstander van afgelopen maandag stak er gemiddeld 60 elo bovenuit. In ronde 3 hadden er 3 een lagere rating.

RSCBP 2 – DSC 6
De volgorde waarin de partijen beslist werden weet ik niet zeker, maar het maakt voor de spanningsopbouw niet uit.

Bord 2
Dennis Wareman had een kwaliteit in een koningsaanval gestoken en die zag er zeer gevaarlijk uit. Zijn tegenstander kon het in ieder geval niet bolwerken. 1-0

Bord 1
Dennis Ramondt kreeg al vroeg een remise aanbod. Hij overlegde even met teamleider Gerard van der Zijden en die liet de beslissing aan Dennis over. Hij nam het aan, maar als hij geweten had dat zijn tegenstander 243 elo minder had... 1˝-˝

Bord 3
Gerard van der Zijden stond wel iets beter, maar zijn tegenstander kon ineens, door veel af te ruilen, afwikkelen naar een gelijk eindspel. 2-1

Bord 4
Floris speelde een leuk partijtje met de nodige fouten over en weer.

Floris – A.E.Kemeling
1.d4 Pf6 2.Pc3 d5 3.e4 dxe4 4.f3 c5 5.Lb5+ Ld7 6.Lxd7+ Dxd7 Pxd7 is wel wat beter. 7.d5 exf3 8.Pxf3 Dg4 9.De2 Pbd7 10.0–0 0–0–0 11.h3 Dh5 12.Lf4 Pxd5 13.Pxd5 Dxd5 14.Tad1 Dc6?

De6 was nodig om f7 te blijven dekken. 15.Pg5 f6 16.Pe6 Pf7 is een half pionnetje beter. 16... g5 17.Pxd8 Ook Lg3 is een half pionnetje beter. 17... Kxd8 18.Lg3 Kc8 Hier is h5 de beste zet, maar wit staat dan al op +2.35. Na Kc8 is het al 6.08 met Td2. 19.Dg4?

Ik heb te weinig tijd om het allemaal te begrijpen, maar als zwart op de vorige zet h5 moest spelen, dan zal Dg4 wel niet zo’n sterke zet zijn. En inderdaad dondert de waardering naar beneden (0.64). Nogmaals, geen idee waarom. 19... h5 20.Df5 h4 21.Lh2 e6 De waardering loopt al weer op. e5 was beter om de loperdiagonaal te onderbreken. 22.Dg6 Le7 23.Df7 Ld8? Dit kan de stelling niet meer hebben. Het gaat van +2 naar +9. Kd8 was de beste zet. 24.Td6 Db5 25.c4

En opgegeven. Zwart verliest de dame of hij moet spoedig de dekking van het paard opgeven, waarna het snel mat is. 3-1
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7653

Bord 5
Michel Vecchi offerde een stuk voor 3 pionnen en een vijandige koning die niet echt veilig meer stond. Het offer leek daardoor goed, maar toen de zwarte koning eindelijk veilig was, stond zijn tegenstander toch wel beter. Gelukkig ging die daarna de fout in en verloor heel veel materiaal. Michel maakte het zo fraai af, dat ik me afvraag waar die rating van 1219 vandaan komt. Die zou wel eens 300 elo hoger kunnen liggen. Na afloop heb ik hem wel even verteld dat een pion in het begin van de partij minder waard is dan een pion. Pionnen worden sterker naarmate de partij vordert. 4-1

Jan Wuister vroeg hoe we er voor stonden en haalde opgelucht adem toen hij 4-1 hoorde. De overige borden, waaronder die van hem, stonden er helaas allemaal slechter voor.

Bord 5
Jan Wuister leek een remise eindspel te hebben met ongelijke lopers en beide een dame en toren. Hij ruilde echter (wellicht onnodig) de torens waardoor zijn tegenstander een vrijpion kreeg. Door allerlei dreigingen verloor hij ook nog 2 pionnen en bleef er van een remise stelling niet veel meer over. 4-2

Bord 6
Martin van Velzen had een stuk geofferd of verloren, maar er resteerde wel een leuke aanval en zijn tegenstander zat in tijdnood. Martin kon helaas niet een gat in de verdediging vinden (als die er al was) en ging toen zelf de fout in. 4-3

Bord 7
Alle druk kwam toen op de schouders van Han te liggen. Hij had een pion verloren, maar er bleef een ongelijke lopers eindspel over en hij wist de boel dicht te houden. 4˝-3˝

Overmoedig geworden door deze derde overwinning op rij, opperde Michel dat het wellicht leuk was om het eerste uit te dagen. Wie weet. Misschien een keer op een maandag dat er een toernooi gepland staat.

Tot maandag, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: