RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 27 januari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do jan 30, 2014 4:11 am    Onderwerp: Verslag 27 januari Reageer met quote

Ik was vergeten de nieuwe stand te laten berekenen, vandaar nogmaals deze mail.

Het Gerard Mysterie
Dat klinkt alvast spannend. Over welke Gerard gaat het? We hebben er sinds kort zelfs 3 op de club. Ik verklap nog niets. U merkt het vanzelf als u verder leest. Eerst even voor de verandering een partij van Gerard Milort. Hij was wel niet op de club, maar dat maakt hem niet uit. Hij speelde een interessante partij tegen Grootmeester Karjakin. Het Tata toernooi is net afgelopen en dan geven een aantal Grootmeesters een simultaan in Den Haag. Dat is een jaarlijks terugkerend evenement.

Ook grootmeesters maken fouten…
Het is altijd leuk om een simultaanpartij te spelen tegen een sterke grootmeester. En leerzaam. Hoe straft hij de fouten af die je steevast maakt. Maar ook grootmeesters zelf maken fouten. En niet alleen onder tijdsdruk tijdens een zwaar toernooi, zoals Van Wely mocht ondervinden tegen TaTa-winnaar Aronian. Maar ook tijdens een ontspannen rondje lopen langs 30 borden in het Atrium van het Haagse Stadhuis. Zo gaf Giri pardoes een toren weg tegen Patrick Tjioe (Schaakhuis 2) en moest opgeven… Giri speelde verder nog één remise en won de rest van zijn partijen, onder meer tegen onze eigen Razvan Ioan en tegen Belgisch Park 1 tegenstanders Melchior Vesters (SHTV 1) en Mike Hoogland (Schaakhuis 1).

Floris de Leeuwe en ik speelde beiden tegen Sergey Karjakin, die het een stukje rustiger aan deed en vijf remises toeliet (onder meer tegen Hans Zwartveld en Raymond Liem van het Schaakhuis). Floris speelde een rustige partij! - ja, u leest het goed - zonder pionoffers en maakte moeiteloos remise. Een knap resultaat! Ikzelf had het een stuk lastiger. In een Konings-Indiër kwamen zowel mijn koning als mijn centrum onder druk te staan. Het zag er naar uit dat Karjakin revanche ging nemen voor de vechtremise die we twee jaar geleden speelden in de 1e uitvoering van deze simultaan. Alhoewel revanche… die keer was hij degene die ontsnapte met remise. Als laatste overgebleven kon ik onder druk de (niet zo moeilijke) winst niet vinden en liet ik uiteindelijk toch een pat combinatie toe die ik al wel gezien had. Nu had hij moeten toeslaan.

Sergey Karjakin - Gerard Milort, simultaan 2014

Stelling na 15... f7-f5

Misschien had ik hier in plaats van f5 op d5 moeten slaan, maar ook 15... cxd5 16.Pxd5 Pxd5 17.Dxd5 Le6 17.Dd2 ziet er niet fijn uit. Pion d6 blijft onder druk en op 17... dxc5 komt 18.Lxc5 en Tf8 valt. Dus dan maar f5 spelen en vissen in troebel water. Uiteraard zag ik wel dat ik problemen zou gaan krijgen met de diagonaal a2-g8 na Lb3+ en met de velden e6 en f7 na Pg5. Maar ik dreig f5-f4 met aanval op Le3. Karjakin speelde de beste zet voor wit: 16.cxd6 Pxd6 17.dxc6 met de dreiging Lc5. Ik moest nu kiezen tussen het voorzichtige maar onaangename 17... Pxc6 18.Lc5 Td8 19.Pd5 of slaan op e4 met Pxe4 of fxe4. Mogelijk was 17... Pxe4 18.Pxe4 fxe4 19.Pg5 Pxc6 de minst slechte. Maar ja, je bent nog aan het rekenen en hij staat alweer voor je bord. Dan maar meteen 17... fxe4 gespeeld. Houdt de c-lijn nog even dicht. Na 18.Pg5 bxc6 (18… Pxc6 19.Pd5 zag er ook niet fijn uit) 19.Lc5 stond het zo, zie diagram. Overigens zag ik thuis dat 19.Pd5! (ipv Lc5) verrassend sterk was geweest. 19... Pxd5 20.Lxc6 en er dreigt o.m. Lxd5+ met damewinst. Wel erg ingewikkeld na 20... Pxe3 21.Ld5+ Kh8 22.Txc7 Pxf1

Stelling na 19.Le3-c5

Hier had ik al gezien dat ik makkelijk de fout in kon gaan na 19... Td8 en getruct worden met 20.Lb3+ Kh8 21.Lxd6 Txd6 22.Dxd6! Dxd6 23.Pf7+ Kg8 (23.. Kf8 24.Pxh7+) 24.Pxd6+ met torenwinst. Ook 19... e3?! 20.fxe3 helpt niet. De open f-lijn werkt tegen me. Zwarts enige kans is 19... Pd3! Niet voldoende voor redding, maar wel om nog even door te spelen. Na 20.Lxd6 Dxd6 21.Pcxe4 Dd4 (enige zet) kon wit kiezen uit enkele sterke voortzettingen.

Stelling na 21... Dd6-d4

Het beste lijkt 22.Lb3+ Kh8 23.Tc4 (23.Pf7+ Txf7! En Pxc1) Dd7 24.Td1 en zwart lijkt een stuk te verliezen. Maar schijn bedriegt.

Analyse diagram na 24.Tf1-d1

Het paard op d3 heeft geen goed veld. Nog niet. Maar veld (en pion) b2 lonkt. Er volgt verrassend 24... a4! 25.Lxa4 Txa4! 26.Txa4 Pxb2!

Analyse diagram na 26... Pd4xb2

Zwart wint de kwaliteit terug, want de witte dame staat ‘gepend’ vanwege 27.Dxb2 Dxd1+. Na 27.Dxd7 Lxd7 28.Txd7 Pxa4 staat wit nog steeds (veel) beter, want pion e5 of c6 zal wel vallen, maar nu is het materiaal nog even gelijk. Mogelijk zag Karjakin er om die reden van af en ging hij voor een snellere winstpoging. In de stelling na 21... Dd4 greep hij echter mis met 22.Txc6? lijkt sterk, want er dreigt onder meer Lb3+ en Td6 met stukwinst. Maar hij overzag dat zijn loper op a4 niet gedekt staat en na 22... Dxa4 staat ook de toren op c6 in, zodat wit niet meteen op d3 kan slaan. Noodgedwongen speelde wit 23.Txc8 Taxc8 24.Dxd3. Zwart heeft nu een kwaliteit tegen een pion, maar de sterke witte paarden, de zwakke velden e6 en f7 en de losse pionnen op c6 en e5 bieden wit voldoende compensatie.

Stelling na 24.Dxd3

Zwart moet zelfs nog oppassen. Op 24... Dxa2 volgt 25.b3! en er dreigt al Dd5+ en Pf7+ met kwaliteitswinst of stikmat! 25... Tc7 helpt dan niet vanwege 26.Pe6. En 25... Tfd8 26.Df3 Tf8 27.Dd3 leidt tot zetherhaling. Daarom speelde ik hier 24... Dc4 en ik bood remise aan. Dat nam hij direct aan en hij zei er -met een glimlach- bij dat hij geblunderd had. Dat was natuurlijk ook zo. Met 24... Dc6 had ik nog door kunnen spelen, doch het voordeel voor zwart is miniem (-0,5). En voor je het weet verlies je alsnog. Maar goed, de stand is nu 1-1, en allebei een keer geluk gehad.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7707

Oké, die Gerard was het dus niet. Dan maar verder met het verslag van de interne competitie.

Interne
Aat is dus winterkampioen geworden, maar dat heeft zijn honger nog niet gestild. Blijkbaar heeft hij geen zin in een barrage om het clubkampioenschap, want hij begon de 2e cyclus met een knappe overwinning op Peter Monté. Lang bleef het in evenwicht, maar even later stond Aat ineens een kwaliteit voor. Het is mij ontgaan hoe. Aat zou eventueel mij de partij sturen, als zijn notatie niet onoverkomelijke fouten zou bevatten, de partij voldoende interessant was en er niet teveel foute zetten gedaan waren. Ik heb nog niets mogen ontvangen, dus ik denk dat er aan een, of meer, van bovenstaande criteria niet voldaan is.

Ton had ik tegen mezelf ingedeeld en Han tegen Rob. Maar voordat we begonnen kwam Han me vertellen dat Rob in het 3e meespeelde. En natuurlijk wou hij niet 2 partijen tegelijk doen. Dus paarde ik toen maar Ton tegen Han. Dat was wel voor de 2e keer in korte tijd. Ton won ook ditmaal. Hij had al snel een stuk buitgemaakt.

Na 3 nederlagen op rij proefde ik eindelijk weer het zoet van de overwinning. Het lijkt er dus op dat ik net op tijd in vorm begin te komen voor de uitwedstrijd tegen RHC a.s. donderdag. Tegenstander was Johan. Na de gebruikelijks hints en terug laten zetten, deed ik een tijdelijk stukoffer, dat door een foute berekening een meer permanent karakter kreeg. Maar gelukkig had Johan een ongelukkig paard op a8, die absoluut niet aan het spel kon deelnemen. Ik snoepte nog een paar pionnen en wist toen vervelend door te breken, hetgeen resulteerde in twee vrijpionnen op twee flanken. Daar was geen houden meer aan.

Martin van Velzen probeerde eens het Falkbeer tegengambiet, maar Gerard van der Zijden speelde de tegen tegengambiet variant. Al snel ging Martin in de fout en binnen 3 kwartier lagen de stukken weer in het doosje.

Ook niet echt mysterieus. Dan blijft er nog maar een Gerard over. Die speelde mee in het 3e, die moest aantreden tegen Haeghe Ooievaar 4. Ik was de wedstrijdleider en al snel leek het een ruime overwinning te worden.

Bord 3
Martin de Groot stond al heel snel gewonnen. Ondanks 126 minder elo punten, won hij al snel een stuk. Nog veel te lang ging zijn tegenstander door met de ongelijke strijd, maar moest uiteindelijk berusten in zijn nederlaag. 1-0

Bord 1
Herman kwam zeer beroerd uit de opening. Maar geleidelijk aan werd zijn loperpaar steeds sterker. Tel daarbij op de vrijpion die al een aardig eind op weg was naar de overkant en het was duidelijk dat hij beter stond. Niet gek tegen iemand met bijna 300 elo punten meer. Maar dan speelt Herman zijn vrijpion op en geeft er mee een vorkje. Alleen jammer dat de pion niet gedekt staat en dus verdwijnt dit sieraad jammerlijk in de doos met het overig geslagen volk. Dan vindt zijn tegenstander het genoeg geweest. Tijd voor hem om eens te blunderen. Een volle toren verliest hij door een penning en de rollen zijn omgedraaid. Herman speelt het verder ‘foutloos’ uit. 2-0

Bord 6
Rob trof een jonge dame met een rating van 703. Al snel had Rob materiaal gewonnen. Hij moest alleen nog een gevaarlijk uitziende aanval afslaan. Dat deed hij naar behoren en weer konden we een punt bijschrijven. 3-0

Bord 4
Ook Henk mocht tegen een jonge dame aantreden, maar daar had Henk een hele kluif aan ondanks haar rating van slechts 1294. Henk kwam zelfs een kwaliteit achter voor een pion. Toen er nog een tweede pion bij kwam, leek Henk te beschikken over niet te stoppen vrijpionnen. Onder de indruk van haar spel en in de wetenschap dat we nog maar een half punt nodig hadden, bood hij remise aan, maar dat werd niet aangenomen omdat ze streed voor een 3-3 eindstand. Toen de pionnen echt te ver waren opgerukt, nam ze een tweede remise aanbod toch maar aan. Ik dacht dat ze na afloop tegen Henk zei dat hij de eerste was die niet van haar won. Dat was wel heel erg adrem, maar ik had het dan ook niet goed verstaan. Henk was de eerste die niet van haar verloor. Ze had gewoon 5 uit 5! Ze was bovendien de teamleider en toen ik een kijkje nam op hun website, bleek ze ook nog het wedstrijdverslag (in goed geschreven Nederlands) gemaakt te hebben! 3½-½

Bord 4
Ruut had een pion gewonnen, maar liet zich steeds meer vastzetten. Hij kon geen vin verroeren. Uiteindelijk koos zijn tegenstander ervoor om een pion terug te winnen, maar daardoor kon Ruut wel zijn afgrijselijk slechte loper ruilen. Wel bleef Ruut verloren staan, nadat hij nog een pion verloor. Gelukkig snapte zijn tegenstander naar eigen zeggen weinig van eindspelen. Hij bood daarom maar remise aan. Ruut had dat zelf al iets eerder af kunnen dwingen door twee torens naar de 2e rij te dirigeren. 4-1

Bord 2
Gerard Werkhoven had na 4 partijen nog 100% en steekt momenteel in bloedvorm. Hij versloeg vorige week de clubkampioen. Nu mocht hij tegen iemand met een rating van 1518. Ik schat Gerard toch wel op ruim 1700, dus grote kans op 5 uit 5. Maar Gerard had het de hele partij moeilijk. Kwam een pion achter, maar vocht zich weer terug naar een gelijke stand, om vervolgens in het paarden eindspel toch te verliezen. Als dat geen mysterie is. 4-2

In deze grote groep (10 teams) gaat RSC-BP met het maximale aantal wedstrijdpunten aan de leiding, voor Botwinnik die ook 12 uit 6 heeft. Wij hebben alleen 6½ bordpunt meer.

Donderdag, inmiddels vandaag (als u uw e-mail dagelijks leest), speelt het eerste uit tegen RHC. Dat team staat onderaan, dus hier moeten we echt van winnen voor de broodnodige punten. Als we ze maar niet onderschatten. Bart is afwezig, maar Razvan neemt zijn plaats in. Is hij eindelijk weer terug of, kan hij nog steeds niet op maandagen? We gaan het zien.

Tot maandag, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: