RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 10 februari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do feb 13, 2014 9:46 pm    Onderwerp: Verslag 10 februari Reageer met quote

Verslag 10 februari

Eerst zoals beloofd de partij van Gerard Milort van vorige week. Commentaar van Gerard zelf.

Mijn externe partij tegen Wassenaar van 3 februari
Zoals jullie vorige week konden lezen heeft het eerste team onze directe concurrent uit Wassenaar met mooie cijfers (5½-2½) verslagen. Ikzelf mocht het aan bord 1 opnemen tegen Timo Bottema. Ik had nog niet eerder tegen hem gespeeld, maar ik had tijdens het kampioenschap van de HSB wel gezien dat hij een sterke speler is, die goed is in positionele stellingen. Tijdens snelschaken in het Schaakhuis had ik hem wel eens tactisch verslagen. Toen ik in onze partij vorige week op de 11de zet kon kiezen voor een rustige positionele stelling, of een on-gebalanceerde tactische aanpak, koos ik voor het laatste. De stelling ontstond uit de fianchetto variant van het Konings Indisch / Benoni.

Stelling na 11... b7-b5

De spelers van Wassenaar dachten dat zwart een blunder maakte. Het witte antwoord 12.e5 ligt voor de hand. Wit dreigt dan zowel exf6 als Lxa8 met kwaliteitswinst. Toch is het niet zo eenvoudig. Na slaan op e5 staat het paard op d4 in en de diagonaal a1 – h8 is ook kwetsbaar. Na 12… dxe5 moet wit kiezen uit 13.Lxa8 exd4 14.Pd5 (of Pe2) Pxd5 15.Lxd5 Pb6 16.Lg2 bxc4 en zwart staat iets beter met twee centrumpionnen voor de kwal; of 13.Pdxb5 axb5 14.Pxb5 Db8 15.Lxa8 Dxa8 en zwart staat veel beter, omdat zijn lichte stukken snel de open koningstelling binnen gaan dringen. Wit vond de beste voortzetting met 13.Pe6! fxe6 14.Lxa8 e4! De pointe, sluit de terugtocht van de witte loper af.

Stelling na 14... e5-e4

Een bijzondere stelling. Wit staat een kwal voor en de zwarte compensatie bestaat uit kansen tegen de koning en een ‘lelijke’ trippel pion op de e-lijn. De witte loper mag niet terug naar g2. Nemen op e4 kan niet, vanwege 15.Pxe4 Pxe4 16.Lxe4 Lg7xa1. Koekje van eigen deeg! De partij ging verder met 15.Lf4 e5 16.Ld5+ Kh8! 17.Le3 Pc5 18.Kg2?

Stelling na 18.Kg1-g2

Wit wilde Lxh3 niet toelaten, maar later in de partij staat de koning slecht op g2. Beter was 18.cxb5 Lxh3 19.Lc4 Lxf1 20.Dxf1 en wit behoud wat voordeel. Nu werd wit verrast door 18... b4! 19.Lxc5 bxc3! En zwart is licht in het voordeel. Met 19.b4 had hij de schade kunnen beperken, maar na 20.Lb4? Td8! verloor wit zijn loper op d5 door de dreiging e6 en de waardering zakt naar -1,7. Na 21.De1 e6 22.Lxc3 exd5 23.La5 dacht wit nog wat tegenspel te krijgen.

Stelling na 23.Lc3xa5

Zwart redt zijn toren echter via 23... Dd7! Nu dreigt er 24... Dxh3+ 25.Kg1 Pg4 met ondekbaar mat! Het staat nu -3,5 in zwarts voordeel. Er volgde 24.Th1 Tf8 25.cxd5 Lb7! (geen haast met terugnemen!) 26.Dd1 Pxd5 27.Tc1 Db5 maakt met tempo gebruik van de ongedekte loper op a5 en kijkt alvast naar veld e2. De engine geeft hier al -6,5 voor zwart. 28.Le1 e3

Stelling na 28... e4-e3

Nu gaan alle lijnen naar de witte koning open. De opmars van de e-pionnen betaalt zich uit en de witveldige loper maakt het verschil. 29.f3 e2 30.Dd2 e4 (daar komt de volgende) 31.fxe4 Pf6! 32.Kh2 Pxe4 nu komt ook Tf1 in de stelling. 33.De3 h5 (onnodig, direct Pg5 is al uit) 34.a4 Dd5 35.Dxe2 Pg5

Stelling na 35... Pe4-g5

De pion op e2 kon zwart makkelijk missen, want Pf3 is dodelijk en niet tegen te houden. Grappig hoe het paard via d5, e4 en f3 de beslissing brengt, terwijl de loper op b7 van achteruit toekijkt. 36.Tf1 Txf1 37.Dxf1 Pf3+ en wit gaf het op 0-1.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7741

Interne
Gerard Milort moest voor de interne tegen Razvan. Daar Gerard nog zijn externe partij moest bespreken, werd overeengekomen dat Razvan hun onderlinge partij zou bespreken. Het commentaar is dan wel in het Engels, maar dat zal voor de meesten toch geen bezwaar zijn. Ook Gerard levert af en toe wat commentaar. Dat wordt aangegeven met “GM:” voor zijn commentaar. Razvan weet nog niet hoe ik alles graag aangeleverd krijg en om mezelf niet met extra werk op te zadelen, heb ik de partij alleen geprepareerd voor de autoplayer. Wilt u het niet naspelen, het werd remise.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7728

Ik mocht zelf tegen Aat. Het werd een partij met veel fouten en een ingewikkeld eindspel. Na de 12e zet van Zwart was dit de stand:

Stand na 12... Le7-d6

Hier schiet de waardering voor wit aardig omhoog. Een paar weken geleden had ik een beetje dezelfde constructie op het bord tegen Peter Monté. Toen met de zwarte stukken en ik ging er finaal van af. Ik had er echter wel van geleerd en vond mede daardoor de juiste zet. 13.e4! (0.99). Als zwart de loper in veiligheid brengt, gelijk of na 13... dxe4 14.dxe4, dan volgt er een pionvork op e5. Hier is het nog niet gelijk over, want e4 staat vaker aangevallen dan verdedigd. 13... dxe4 14.dxe4 Lxe4 15.Pxe4 Pxe4 16.Txe4 Txe4 en aangezien inmiddels de loper op d6 aangevallen en niet verdedigd staat, krijgt wit een 2e stuk voor zijn toren en pion. Volgens de boekjes voor beginners staat het dan gelijk (5+1 tegen 3+3), maar wij gevorderden weten wel beter. Een toren is iets minder waard dan 5 en een pion iets minder dan 1 (vooral in het begin van de partij), bovendien heeft wit het loperpaar. Een paar zetten later speelde ik te voorzichtig in de volgende stand:

Stand na 18... Dd8-a5

Met 19.Pe4 kan de toren niet meer terug en er volgt een vervelende koningsaanval (1.79). Ik speelde voor versimpeling van de stelling en stuurde aan op afruil van dame en toren. Ik kreeg mijn zin, maar Aat drong ineens vervelend mijn stelling binnen.

Stand na 29.Kg1-g2

29... Pd5! Oeps, waar moet mijn loper heen. Op La5 volgt b6 en loper weg. Blijft alleen 30.Lb2 over. Maar ook dat helpt niet. Zwart komt in het voordeel met 30... Td2 31.Lc1 Pe3+ 31... Txa2 was iets beter. Nu kan wit een gelijke stand bereiken met Kf3. Dat zag ik niet en ik stond na 32.Kg1 Pxf1 33.Lxd2 Pxd2 ineens een pion achter.

Stand na 39.Pa5

Hier was het Aat’s beurt om een fout te maken. Na 39... Pd6 is er niet aan de hand. Aat vervolgde echter met 39... c5 40.Pxb7 Pd2+ 41.Ke3 Pxb3 42.Kd3 Nu wordt het lastig voor zwart. De c-pion gaat verloren en dan moet zwart kiezen voor proberen de a-pion te behouden (lastig met de witte koning in de buurt), of toch voor pion g3 te gaan. In inmiddels wederzijdse tijdnood kon Aat slaan op g3 met bijna 1 pion voordeel, maar koos toch voor het verdedigen van de a-pion. Vanaf dat moment heeft wit niet meer verloren gestaan. Wel ging het nog een keer van +1 voor wit naar 0, maar daar vond Aat niet de juiste zet. Uiteindelijk ging hij in verloren stand door zijn vlag. Hierdoor neem ik warempel de eerste plek over van Aat, waardoor ik mij voorzichtig de (niet bestaande) titel van lentekampioen toe-eigen.

Ton had vorige week in de externe een stand met bijna alle pionnen in elkaar geschoven op het bord. Daar was geen doorkomen aan en het eindigde uiteindelijk in remise. Ton wilde het graag nog eens proberen en met zwart omsingelde hij het witte centrum van Gerard Werkhoven, met een pion formatie in een v-vorm van 5 pionnen. “De ‘V’ van victorie”, zei Ton. “De ‘V’ van verlies”, opperde een ander. Hoe dan ook, na nog een paar zetten veranderde de ‘V’ meer in een ‘W’ van wortel schieten. Ook hier was het moeilijk om de stelling open te breken en het was wederom remise.

Floris drong de koningsstelling van Gerard binnen en won vrij snel.

Martin van Velzen verloor snel een pion in het middenspel en gaf niet lang daarna op. Bart was blijkbaar niet de tegenstander waar hij van verwachtte dat er een pion terug zou worden gegeven.

Han wist steeds meer zwaktes te maken in de stelling van Martin de Groot en kon toen met dame en toren toeslaan.

Ruut maakte weinig kans tegen Peter Monté. Te passief verdedigen liet een wals van pionnen toe en toen was het pleit snel beslecht.

Verslag Externe: Promotie 5 – RSC-BP 2 (Gerard van der Zijden)
Afgelopen dinsdag hebben we met 3-5 gewonnen van de nummer 3 van de ranglijst (Promotie 5).
Gezien de ranglijst maken we een hele goede kans om te promoveren naar de 1e klasse.
Na afloop hebben we er alvast een biertje/frisje op gedronken.

De uitslagen:
Dennis Wareman_______0
Dennis Ramondt_______½
Floris de Leeuwe_______1
Gerard van der Zijden__½
Jan Wuister___________0
Martin van Velzen______1
Han Feenstra__________1
Henk Verploegh________1 (Henk Verploegh viel in voor Michel Vecchi)

Klasse 2a
_____________WP_#_BP___1__2__3__4__5__6__7__8
1.RSC-BP 2_______8_4_20___X__5½_5__5__4½__.__.__.
2.Rijswijk 3_______6_4_17½__2½_X__.__5½_.__4½_5½_.
3.Promotie 5______4_4_17___3__.__X__3½_.__5__5½__.
4.WSC 5_________3_4_14___3__2½_4½_X__4__.__.__.
5.DSC 6__________2_3_11½__3½_.__.__4__X__4__.__.
6.DD 6___________2_4_14½__.__3½_3__.__4__X__4__.
7.Haeghe Ooievaar_2_1__3__9½__.__3__2½_.__.__4__X__.
8.DSC 8__________0_0__0___.__.__.__.__.__.__.__X

Excuses dat de kolommen niet mooi recht lopen. Daar de site slechts één font toestaat, is het niet te doen.

DSC 8 heeft zich terug getrokken. Met nog 2 wedstrijden te gaan tegen de nummers 6 en 7 en al 2 wedstrijdpunten voor op de nummer 2, moet het wel heel raar lopen als promotie ons nog ontgaat.

Afgelopen maandag was er een les van Bart die mij ontgaan was. Toch af en toe de kalender bekijken. Voor diegenen die het ook jammer vinden het gemist te hebben, liggen er vast nog wel ergens de blaadjes met de opgaven en antwoorden.

Tot maandag, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: