RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 3 maart

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: ma mrt 10, 2014 8:29 am    Onderwerp: Verslag 3 maart Reageer met quote

Verslag 3 maart

En al weer een record verbeterd! Nog nooit eerder kwam het verslag pas uit op de dag van de volgende ronde. Uit schaamte zal ik vanavond niet aanwezig zijn. Al zijn daar ook andere redenen voor.

Ik kreeg één partijverslag binnen, van Gerard Milort ditmaal, dus laten we daar maar mee beginnen.

Vechtschaak is echt schaak - Commentaar Gerard Milort

Ton van der Zijden – Gerard Milort
Partijen tegen Ton leveren vaak een pittig tactisch gevecht op met strijd op het scherpst van de snede. Dat is leuk om te zien, maar lastig om te spelen. En zeker niet zonder risico’s. Voor beide spelers overigens. Zo ook deze keer. In de opening vermeed Ton de hoofdvariant van de Pirc door met Pc3 en f4, maar zonder d4, voor een soort Weense opstelling te kiezen; terwijl ik met c6 i.p.v. c5 het gesloten Siciliaans omzeilde. Met een vroeg e5, een pionoffer, gooide ik de knuppel in het hoenderhok. Ton nam (uiteraard) de handschoen op. Echt schaak is vechtschaak. Dat leidde na 8 zetten tot de volgende stelling:

Stelling na 9.d2-d3?

Met zijn zet d2-d3 dreigt wit Lxh6 gevolgd door Dxf7 (mat). Dat ziet er goed uit. Maar ik had gezien dat ik een gemeen tussenschaak heb op h4. Dat creëert een vluchtveld voor de koning op d8. Dat had Ton gemist. Ik speelde dus gewoon 9... dxc3 10.Lxh6 Dh4+ 11.g3 Dxh6 12.bxc3! waarna ik een stuk voor twee pionnen had. NB: Niet 12.Dxf7+? Kd8 13.bxc3 Tf8! en zwart wint snel. Edoch, de stelling na 11.g3 verdient nog nadere aandacht, want ik sloeg misschien wel te snel terug op h6.

Stelling na 11.g2-g3

De mogelijkheid van brutaal eerst op b2 te slaan was wel even door mijn hoofd geschoten, maar ik kon de varianten niet zo makkelijk doorgronden. Na 11... cxb2 12.Dxf7+ Kd8 ontstaat een zeer scherpe en moeilijk door te rekenen stelling. Zie analysediagram:

Analysediagram na 12... Ke8-d8

Zwart laat zijn dame en loper instaan, maar dreigt wel de toren op a1 te slaan en een (nieuwe) dame te halen. Beide koningen staan op de tocht. Wit moet nu kiezen uit een aantal varianten. Slechts één daarvan is goed.

a) 13.gxh4 bxa1D+ 14.Kf2 Dd4+ 15.Kg2 Lxh6 16.Df6+ Kc7 17.Dxh8 met de dreiging Dxh7 en Dxh6. De beste variant; zwart staat wel iets (-1,05) beter, maar niet zo veel als in de partij.
b) 13.Tb1 Dxh6 (dreigt Dc1+!) 14.Pe2 Tf8 (of 14.e6 Lxe6!) en zwart staat gewonnen.
c) 13.Dxg7 bxa1D+ 14.Kf2 De7 15.Dxh8 Kc7 16.Kg2 Pa6 (nu niet Da1xe5? 17.Dxe5+ Dxe5 18.Lf4!+-) met winst.
Of d) 13.Lxg7 (met de dreiging Lf6+) bxa1D+ 14.Kf2 (14.Ke2 Lg4+) De7! 15.Lf6 Da1xe5!! en wint.

Analysediagram na 15... Da1xe5!

Een prachtig plaatje. Wit kan twee dames slaan en een toren, maar slechts een tegelijk! Na 16.Le7+ Dxe7 blijft zwart een toren voor. Ik weet niet welke variant Ton gekozen zou hebben -misschien wel Tb1, of Lg7- maar als hij voor gxh4 had gekozen, had ik dat toch ‘een beetje jammer’ gevonden.

We maken een klein sprongetje en gaan terug naar de partij. Na 12.bxc3 0-0 13.d4 c5 14.Pe2 Pc6 15.0-0 Lh3 16.Tf2 Tad8 hebben beide partijen gerokeerd en hun stukken ontwikkeld. Wit heeft met d4 zijn centrum pionnen behouden en zwart zet daar druk op met c5, Pc6 en Td8. Alleen de zwarte dame doet nog niet erg veel en staat een beetje buitenspel op h6.

Stelling na 16... Ta8-d8

Hoe gaat wit d4 dekken? Niet goed is 17.Td1 vanwege Pxe5! De toren op d1 staat niet gedekt, omdat zwart met Lh3 Tf2 had ‘weggelokt’ van de onderste rij. Op Dd3 en d5 volgt ook Pxe5. En op 17.Pf4 komt Lc8!, waarna pion d4 (of e5) valt. Ton vindt de beste oplossing met 17.Ld5! Dat had ik niet verwacht. Maar Fritz wel. Ook op de volgende zetten volgt wit steeds de voorkeur van de engine. 17... Le6 18.Tb1! Td7 (Ik wil pion b7 niet kwijt) 19.Tb5! Hoe gaat zwart nu verder? Wit zal niet op e6 slaan, want dan komt de f-lijn open en blokkeert pion e6 zijn centrale ‘forza’. Moet ik dan uit armoede op e5 een stuk terug offeren voor twee pionnen en op de overgebleven zwakke broeders op de a-, c- en e-lijn gaan spelen? Nee toch, hè. Straks wordt het nog remise. Nou ja, pion c5 staat in, dus ik besloot te ruilen op d4. 19... cxd4 20.cxd4 Dd2!

Stelling na 20... Dh6-d2

Zo, eindelijk doet de dame weer mee. Pion d4 staat weer in, en op 21.Pf4 volgt sterk Pxd4! vanwege 22.Txd2 Pxf3+ en Pxd2 met torenwinst. En op 21.c3 komt Dd1+ 22.Tf1 Dxa4 met pionwinst. Toch was dat de beste voortzetting, want na 23.Tfb1 Pd8 24.Pf4 staat wit erg actief, terwijl zwart wat in de verdrukking zit en de dame op a4 opnieuw een beetje buitenspel staat. Ton speelde in lichte tijdnood hier het minder goede 21.Dd3 en bood remise aan. Ik nam het niet aan, omdat ik vond dat na slaan op d3 en op d5 de witte triple pion op de d-lijn niet opweegt tegen mijn stuk meer. Overigens moet zwart na Dd3 niet snel even 21... De1+? spelen, want na 22.Tf1 is de dame ineens gevangen en wint wit! De partij ging verder met 21... Dxd3 22.cxd3 Lxd5 (Beter was hier 22... Lg4, met de dreiging Lxe2 en slaan op d4) 23.exd5 Pe7 24.d6 Pc6 25.Tf3 Te8 26.Te3

Stelling na 26.Tf3-e3

Hier is 26... f6 een sterke zet, maar ik had niet zo’n zin in 27.e6 Txd6 28.Txb7. Verleidelijk is 26... Txd6, omdat op 27.exd6 Txe3 28.Kf2 Txe2! 29.Kxe2 Pxd4+ en Pxb5 volgt. Maar wit hoeft niet op d6 te slaan, hij kan dan beter 27.Txb7 spelen. En pion b7 wil ik juist houden. Daarom koos ik voor 26... a6 27.Tc5 Misschien was 27.Tb6 beter. Zwart zal dan toch f6 (-3,6) moeten spelen om de pionnen aan te tasten, terwijl wit ook moet blijven oppassen dat er niet zoiets als Pxd4 Pxd4 Lxd4 in de stelling komt, of Pxd4 Pxd4 Lxe5. Nu kwam wel 27... Txd6 28.exd6 Txe3 29.Txc6 bxc6 en wit gaf het op vanwege 30.d7 Lf6 31.Kf2 Txd3 en wint.

Overigens, ik zei net wel dat in geval van 27.Tb6 Pxd4 28.Pxd4 Lxe5 een dreiging kan worden, maar nog niet meteen:

Analysediagram na 28... Lg7xe5

Want wat is hier de beste zet voor wit? Er dreigt Lxd4. Menigeen zou nu (te) snel 29.Pf3 spelen. De loper staat dan gepend en na f6 volgt toch 30.d4 met stukwinst?! Niets is minder waar! Zwart beantwoordt Pf3 doodleuk met Ld4!! Nu staat de witte toren gepend en gaat verloren. 32.Pxd4 Txe3 en zwart wint makkelijk (-4,0). Wit moet daarom 29.Kg2 spelen. Na Kf8 30.Pb3 Lxd6 heeft zwart nog maar heel weinig voordeel (-1,0) over.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7758

Wat de overige partijen betreft volsta ik met de uitslagen. Na een week is er niet veel blijven hangen en zelf speelde ik niet.

Code:
Peter Monté – Rob Berger            1-0
Han Feenstra – Martin van Velzen    1-0
Evert van Dalen - Ruut de Boer      remise
Floris de Leeuwe - Gerard Werkhoven 0-1
Jan Wuister – Bart Verbaan          0-1
Martin de Groot – Razvan Ioan       0-1

Vanavond speelt het derde tegen mede koploper Botwinnik 5. Dat wordt spannend. Jammer dat ik er niet bij kan zijn.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: