RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 17 maart

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do mrt 20, 2014 5:12 pm    Onderwerp: Verslag 17 maart Reageer met quote

Verslag 17 maart

Niet goed opgelet?! – Gerard Milort

Gerard Milort – Gerard Werkhoven
Nog niet zo lang geleden mocht ik op pijnlijke wijze de kracht ervaren van onze recente aanwinst ‘Gerard de Derde’. Deze ronde stond de replay op het programma en ik was dus gewaarschuwd. Maar was Gerard W dat ook? Voor de partij kwam Han naar mij toe en vertelde dat hij erg had genoten van de (uitgebreide) analyse van mijn partij tegen Aat van vorige week. Hij vond dat er veel mooie combinaties inzaten. Onder meer het winnende paardoffer op f7. Later kwam overigens Hans naar me toe om te melden dat hij minder genoten had… Maar dat was vanwege het vele werk dat gaat zitten in het opmaken van het verslag met alle diagrammen. Hulde dus voor het vele en harde ‘handwerk’ dat Hans telkens voor ons verricht! Vandaag dan maar wat minder ‘plaatjes’ en wat meer praatjes. Vanuit een Semi Slavische opening in het geweigerd Dame gambiet hadden we allebei onze stelling rustig opgebouwd, onze stukken ontwikkeld en de torens gecentraliseerd. Wit had als eerste het centrum geopend met 10.e4 dxe4, waarna zwart op zijn beurt tot c5 was gekomen. Na ruilen op c5 kwam Lxc5 en ik stond toen al klaar om met b4 de loper terug te jagen. Zwart had toen slim zijn loper naar d6 gespeeld en ik liet me verleiden tot c5. Alhoewel...

Stelling na 20.c4-c5

Eigenlijk wilde ik zwart verleiden tot een enorme meerslag die begint met 20... Lxf3?! Met het idee dat 21.cxd6 Lxd1 22.dxc7 Lxc2 23.cxd8D Txd8 24.Lxc2 Tc8 25.Lxf6 Txc2 26.Ld4 Txa2 27.Ta1 een stuk wint. Minder duidelijk is overigens 20... Lxf3 21.cxd6 Txd6! 22.gxf3 Tc6! Wint zwart het stuk terug?

Analysediagram na 22... Td6-c6!

Nee, wit redt zich met 23.Te3! Txc3 24.Lh7+ Pxh7 25.Txc3 en wit heeft een kwaliteit voor een pion. De partij ging na 20.c5 verder met Le7 21.Pe5. Objectief beter was 21.Le5 Dc8 22.Pd4 en wit krijgt het loperpaar. Maar ik had een ander plan. Ik wilde e6 en f7 onder druk zetten. Zwart hapte toe met 21... Pd5?! Lijkt sterk, want er dreigt Pxc3 -dan heeft zwart het loperpaar- en op 22.Lb2 volgt Pxb4.

Stelling na 21... Pf6-d5

Toch was 21... Ld5 beter geweest, want trouwe lezers van mijn ‘rubriek’ vermoeden zeker al wat er gaat komen. Inderdaad, 22.Pxf7!? Na afloop vertelde G3 dat deze zet als een donderslag bij heldere hemel op hem neerdaalde. Mooi gezegd, zo onderin de kerk. Had hij mijn rubriek dan niet gelezen? Nee, moest hij eerlijk bekennen. Hij ging van schrik eerst een fles bier halen, alvorens zich in de stelling te verdiepen. Niet goed opgelet dus?! Nou, dat is nog maar de vraag. Is Pxf7 wel de beste zet in deze stelling? Ik heb lang getwijfeld tussen eerst 22.Lh7+ en dan pas Pxf7. Het idee is dat na 22.Lh7+ Kh8 niet kan vanwege 23.Pf7 mat, dus Kf8 is verplicht. Dan komt 23.Pxf7, waarna Kxf7 verliest wegens 24.Dg6+ en Dxg7 mat! Zwart moet dan gedwongen 23... Pxc3 spelen, waarna 24.Pxd8 volgt.

Analysediagram na 24.Pf7xd8

Nu is 24... Pxd1 niet goed vanwege 25.Pxe6+ met damewinst of -beter nog- mat via 25... Kf7 26.Dg6+. Net als in de partij had zwart dan met 24... Lxd8 25. Dxc3 een kwaliteit en een pion moeten inleveren, en ook verloren gestaan. Maar na eerst Lh7+ Kf8 valt het wel erg op dat Pxd1 niet goed is vanwege Pxe6+. Daarom speelde ik 22.Pxf7, in de hoop dat hij na het gespeelde 22... Pxc3?! 23.Pxd8 wel op d1 zou slaan. Nou, hij sloeg dus wel op c3, maar daarna helaas niet op d1. Want dan zou alsnog 24.Lh7+ komen, met Kh8 25.Pf7 mat; of Kf8 25.Pxe6+ en mat, zoals hierboven. Alsnog goed gezien dus. Maar in de partij had hij na 22.Pxf7 wél Kxf7 kunnen spelen, want dan is 23.Dg6+ niet mogelijk omdat ik niet eerst Lh7+ gespeeld heb. En na 23.Lg6+ Kf8 24.Lxe8 Txe8 25.Txe6 Pxc3 26.Dxc3 Lf6 (iets beter was 24.Le5 Dc8 25.Lxd8 Txe8 26.Dg6) heeft zwart wel twee lopers voor de toren en twee pionnen. Dan had wit amper voordeel gehad -mogelijk staat zwart zelfs beter- en was de remise marge nog sterk aanwezig. In mijn enthousiasme om opnieuw Pxf7 te spelen had ik zelf dus ook niet goed opgelet. Gelukkig voor mij koos zwart voor Pxc3, waarna het toch nog goed kwam. Hij vreesde een heftige koningsaanval na Kxf7 23.Lg6+ Kf8 met bv Lxg7+, maar dat blijkt toch niet te werken. Na 23... Lxd8 24.Dxc3 Lf6 25.Dc2 Kh8 26.Lc4 e5 27.Dg6 e4 28.b5 Ld7 29.Df7 was het afgelopen.

Stelling na 29.Dg6-f7

De loper op d7 staat gepend en gaat verloren na 29...Td8 30.Le6, en 29...Te7 helpt niet vanwege 30.Dh8 mat. Zwart gaf het dus op. 1-0 Van nu af aan allemaal het verslag dus goed lezen! (Red: Als ze het verslag niet lezen, zien ze natuurlijk ook deze aanbeveling niet!)
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7793

Na een klein positioneel foutje, kwam ik iets in de verdrukking te staan tegen Razvan. Ik besloot er een kwaliteit tegen aan te gooien voor een verre vrijpion. Dat leek de juiste keuze. Het werd daardoor een interessante partij. Beide spelers maakten slechts een paar kleine foutjes en remise was de terechte uitslag. Vooruit, jullie mogen hem naspelen. Het komt niet vaak voor dat ik redelijk speel.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7794

Peter Monté en Ton speelden een interessante remise, maar ik hen geen analyses mogen ontvangen.

Als je de partij van Bart en Aat zou naspelen zou je toch echt geneigd zijn te denken dat Bart met zwart speelde, maar het was Aat die in de overgang naar het eindspel witte pionnen won en ook de partij.

Dirk kreeg een (waarschijnlijk incorrect) torenoffer van Floris te verwerken. Maar het tochtte daarna nogal in zijn stelling, waardoor zijn koning voortdurend op schaakjes moest letten. Uiteindelijk werd er maar tot remise besloten.

Gerard van der Zijden speelde remise tegen Jan Wuister.

Evert verspeelde weer eens een stuk tegen het einde van het middenspel en verloor van Han.

Rob kon het Martin de Groot niet al te moeilijk maken en verloor zelf 2 pionnen en de partij.

Extern
Vanavond speelt het eerste uit tegen SHTV. We staan met 0-1 voor, maar het is wel het sterkste team, dus dat zal nog knap lastig worden.

Het 2e speelt a.s. maandag thuis tegen Haeghe Ooievaar 2. Als we onze tegenstanders niet gaan onderschatten, dan zit een promotie naar de eerste klasse er zeker in.

Tot maandag.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: