RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 7 april

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: vr apr 11, 2014 2:33 am    Onderwerp: Verslag 7 april Reageer met quote

EXTERN: RSCBP 1 - Schaakhuis 1 (2 april)

Altijd leuk om tegen het Schaakhuis te spelen - Gerard Milort (Chronologie: Hans)

Het was niet de eerste keer dat het eerste team van Belgisch Park een spannende slotronde moest spelen tegen het Schaakhuis. Enkele jaren geleden hielp het Schaakhuis ons in de laatste ronde aan promotie vanuit de 1e klasse naar de Promotieklasse door de laatste partij te winnen en zo onze directe concurrent op 4-4 te houden. Dit jaar stond er minder op het spel. Wij waren al veilig, en het Schaakhuis kon alleen bij een grote nederlaag tegen ons en een grote overwinning van Wassenaar tegen de Scheve Toren nog in degradatiegevaar komen. Met een 4-4 uitslag zouden zij gered zijn. Maar met een grote overwinning konden wij het uitgespeelde Westland nog inhalen en 4e worden. Dat is ook wat waard! Aan het eerste bord kon ik rekenen op Mike Hoogland of Rachid Schik, hun twee sterkste spelers. Of zouden zij hun ‘Joker’ Amir Tirondaz aan bord 1 zetten? Tegen Mike en Rachid had ik afgelopen najaar gespeeld in het persoonlijk kampioenschap van de HSB: twee keer remise, maar niet zonder gevaar. Ik was dus gewaarschuwd. Mike nam echter plaats aan bord 3 tegen Bart. Amir zat aan bord 4 tegen de in vorm zijnde Aat, die de plek van de afwezige Martin Dijkhuizen had ingenomen.

Bord 8
Algemeen reserve Razvan Ioan mocht bij ons invallen, maar kreeg in Rijnko Baas een zware tegenstander met KNSB ervaring. Hij hield het dan ook niet lang vol. 0-1

Bord 6
Hans van der Zijden had zijn handen vol aan ‘angry jong man’ Jos Ruigrok. Na een correct pionoffer wist Hans niet de druk vast te houden. Toen de tegenstander zijn stukken had bevrijd, ging de partij snel verloren. 0-2

Bord 3
Bart werd door de tegenstander verrast, die een knappe overwinning behaalde. Al denkt Bart daar waarschijnlijk anders over. 0-3

Bord 5
‘Koffiehuisschaker’ Peter Ingenhoes had een mooie aanvalsstelling opgebouwd tegen Norbert Harmanus. Maar net nadat Peter remise had afgeslagen liet hij zijn dame instaan, game over. Een tegenvaller voor ons? Of een vriendendienst? 0-4

Bord 2
Peter Monté speelde een sterke partij aan bord twee en gaf zijn opponent geen enkele kans. 1-4

Zat er nog een gelijkspel in? We stonden optisch iets beter op de overige borden. Althans, dat dacht ik over mijn eigen stelling, maar dat kan ook overmoedig optimisme geweest zijn. En Wassenaar hield knap stand tegen Pijnacker’s ‘Pisa’, dus er moest iets gebeuren.

Bord 1
De door mij licht overschatte stelling was ineens niet meer zo florissant. Gelukkig miste Rachid in tijdnood een grote kans op (toren)winst, waarna ik met ‘blauw oog’ remise kon ontsnappen. 1½-4½

Rachid Schik – Gerard Milort
Uit mijn partij tegen Rachid hier nog enkele fragmenten. De stelling is ontstaan uit een klassieke Konings-Indische partij waarbij Rachid in de Bajonetaanval met 9.b4 na 9... Ph5 het voor mij nieuwe 10.Te1 Pf4 11.Lxf4 exf4 12.Tc1 speelde. Zwart kan dan rustig h6 en g5 spelen, maar ik besloot om met 12... f5 meteen het centrum aan te tasten en daarna met a5 en axb4 de a-lijn te openen en met de toren op avontuur te gaan: via b2 op weg naar b4, met een doorkijkje naar e4. Dat lijkt actief, maar de toren kwam vervolgens lang buitenspel te staan.

Stelling na 17... Ta2-b2

Het idee is duidelijk. Voordat wit mijn damevleugel oprolt probeer ik pion b4 te veroveren. Beide partijen waren tevreden over hun stelling. Hier vond Rachid een mooie wending met een stukoffer: 18.Pxc7! Hier zag ik wel dat 18... Dxc7 niet goed is vanwege 19.Pc4! Txe2 20.Dxe2 dxc5 21.d6 en dxe7 met duidelijk voordeel voor wit. Daarom was ik hier de tussenzet 18... Txd2 van plan, om na 19.Dxd2 Dxc7 (20.Dxf4 Le5) twee paarden voor de toren en de pion over te houden. Maar ik vond dat mijn stukken niet zo goed samenwerkten en zijn pionnen erg gevaarlijk leken. Daarom koos ik voor 18... Txb4 met een volstrekt onoverzichtelijke tactische stelling. De engine vond Txd2 net iets beter dan Txb4, maar ik vond Txb4 prettiger. Het blijft mensenwerk. Na 19.cxd6 Dxd6 20.Pb5 Dd8 21.Lc4 Kh8 had wit een voordeeltje van +1,0 opgebouwd, dat hij met 22.e5 had kunnen behouden. Na 22.Pf3 fxe4! 23.d6 Pc6 24.Txe4 Lf5 kon wit niet op f4 nemen vanwege Lh6 met kwalwinst.

Analysediagram na 25.Txf4 Lh6

Inmiddels had zwart een klein voordeeltje (-0,6) behaald. Maar na de zetten 25.Te1 Lg4!? (beter was 25... Lb2! met kwalwinst en duidelijk voordeel voor zwart) 26.Dd5! Lxf3 27.Dxf3 Pe5? -de inleiding tot een fout plan- 28.Dd5 Tf5? was dat voordeel weer weg en stond het zo:

Stelling na 28... Tf8-f5?

Ik dacht werkelijk dat ik hier Pf3+ met damewinst dreigde, zonder op te merken dat de dame gewoon terug mag en op f3 kan slaan. Veel beter was 28... Pxc4 geweest, en de schade was beperkt gebleven. Al staat de toren op b4 enigszins buitenspel. Na 29.Pd4! volgde (noodgedwongen) Pf3+ 30.Dxf3 Lxd4 31.d7! Txc4?? Wit heeft de stelling helemaal naar zich toe getrokken en staat gewonnen. Mijn geluk was dat de ingewikkeldheid van de partij Rachid zeeën van tijd had gekost. Daardoor werd deze blunder niet afgestraft.

Stelling na 31... Tb4xc4??

Voor de hand ligt het gespeelde 32.Te8+ waarna ik koelbloedig 32... Kg7! speelde. Omdat er Txc1 mat dreigt kan de dame op d8 niet genomen worden. Na 33.Txc4 Dxd7 34.Tcc8 Df7 dacht ik het wel te kunnen keepen. Maar Rachid had hard kunnen toeslaan met meteen 32.Txc4! Dxd7 33.Td1 (penning op de dame) Td5 34.Tcxd4 Txd4 35.Dc3! met dodelijke penning op de koning. Zwart verliest een toren en de partij is over.

Analysediagram na 35.Df3-c3

In de partij offerde wit zijn toren terug voor de loper en twee pionnen, maar in het resterende dame eindspel met drie tegen twee pionnen op de zelfde vleugel werd in tijdnood de vrede snel getekend. Al stond wit nog steeds beter. Een prachtige en ingewikkelde partij, mooi gevecht, en uiteindelijk ontsnapt met een blauw oog! Het Schaakhuis was gered met twee matchpunten, en ik met een halfje. Hoewel, op zet 25 miste ik ook een winstkans. Dus toch een beetje terechte uitslag.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7852

Bord 7
Ton van der Zijden, zelf een ervaren pokeraar, blufte David ‘Pokerface’ Jonkman af, door na een mooie combinatie pion na pion af te snoepen. Tegen het eind was het niet meer zo duidelijk of Ton nog wel voordeel had, maar de tegenstander hielp een handje door zijn vlag te laten vallen. 2½-4½

D. Jonkman – A.Q. van der Zijden (Commentaar van Ton.)
1.e4 c6 2.d4 d5 3.Pd2 dxe4 4.Pxe4 Lf5 5.Pg3 Lg6 6.h4 h6 7.Pf3 Pd7 8.h5 Lh7 9.Ld3 Lxd3 10.Dxd3 e6 11.Lf4 Pgf6 12.c4 Gebruikelijker is O-O-O. Hier keek ik al naar de zet Pc5. Mijn tegenstander wist na afloop te vertellen dat deze zet al eens gespeeld is, maar niet goed is voor zwart. 12... Lb4+ 13.Pd2?

Kf1 of Ld2 was noodzakelijk. Opnieuw keek ik naar Pc5; De3-Pg4 maar kon het allemaal niet overzien. Na Df3 of De2 hangt het paard, maar zwart kan dan gewoon op d4 slaan met de dame. Als zwart dan het paard op g4 slaat is Lxd2+ dodelijk. 13... Da5? Gemiste kans. 14.Db3 O-O-O 15.a3? Pc5! Het is bijna orgastisch om zo'n zet te kunnen spelen. 16.De3 Lxd2 Hier wikkelde ik af naar een eindspel met 2 pionnen meer, maar veel beter is hier e5!; Lxe5-Pg4; De2-Lxd2; Dxd2-Pd3+; Ke2 Dxd2+; Kxd2-Pdxe5; Kc3-Pxf2; dxe5?-Td3+. 17.Dxd2 Dxd2+ 18.Lxd2 Txd4 19.Le3 Txc4 20.Ke2 Pd5 21.Lxc5 Txc5 De rest is verder niet zo interessant, al vergaloppeerde ik me nog bijna in wederzijdse tijdnood. 22.b4 Tc2+ 23.Kf3 Tc3+ 24.Ke2 Td8 25.Pe4 Tc2+ 26.Kf3 Pc3 27.Pc5 b6 28.Tac1 Tdd2 29.Txc2 Txc2 30.Pd3 Pd5 31.Ta1 Tc3 32.Ke2 Tc4 33.Kf3 f6 34.g3 e5 35.Ke2 Kd7 36.Kd2 Ke6 37.Te1 Kf5 38.f3 e4 39.g4+ Kg5 40.fxe4 Pf4 41.Pf2 Td4+ 42.Kc3 Td7 43.Kb3 Kh4 44.Te3 Pe6 45.e5 f5 46.gxf5 Pd4+ 47.Kc3 Pxf5 48.e6 Te7 49.Te5 Pd6 50.Pd3 Pb5+ 51.Kb3 Pc7 en vlag, 0-1.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7853

Bord 4
Aat verloor een pion en het loperpaar, maar een onoplettendheid van de tegenstander en zijn loper had geen veilig heenkomen meer. Aat won het eindspel daarna vakkundig. 3½-4½

De kleinst mogelijke nederlaag dus en 4e van onderen geworden, op de (veilige?) 7de plaats. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen. Zonder kampioen SHTV, dat Botwinnik maar nipt op 4-4 hield en van promotie afhield, en zonder het gedegradeerde Voorburg en Wassenaar; maar met promovendi SHTV 2 en DSC 5. En de twee! teams die zeer waarschijnlijk uit de KNSB gaan degraderen, want ‘oude bekenden’ DD 2, Promotie 1 en zelfs DSC 3 lopen (groot) gevaar in 3G; en DSC 4 staat stijf onderaan in 3F.

Interne competitie 2e cyclus ronde 9

Uitslagen:
Code:
Gerard Milort – Peter Monté        0-1
Aat van der Toorn – Razvan Ioan    0-1
Bart Verbaan – Hans van der Zijden 1-0
Gerard Werkhoven – Jan Wuister     1-0
Floris de Leeuwe - Martin de Groot 1-0
Arnoud Kulk - Martin van Vezen     0-1
Herman Lucas – Ruut de Boer        ½-½
Evert van Dalen – Johan Bal        1-0?
Kon niet bevestigd worden.

Bart rolde Hans langzaam maar makkelijk op…?! Zo snel zelfs dat Hans er als een speer vandoor ging en niet eens de rest van de uitslagen afwachtte! Bijgestaan door uw wekelijkse columnist volgen hier de resultaten en enkele fragmenten. (Hans: Leuk om eens te zien hoe verkeerd een ander denkt over jouw partij. Het is ook vrij lastig om dat met een paar rondjes langs de borden vast te stellen. Ik krijg ook menigmaal te horen dat ik het helemaal verkeerd had. Hoe het echt ging: Ik stortte mij bewust in het Blackmar Diemer zwaard van Bart. Ik bleef even als een Hans Klok op het puntje van het zwaard balanceren, maar uiteindelijk had Bart fraai kunnen winnen in de volgende stand:

Bart speelde hier zijn aangevallen loper veilig naar d3, maar na 18.Lg5 mag de loper niet geslagen worden op straffe van mat in 8. Na de gespeelde zet had wit slechts een klein voordeel. Even later ging het echter toch mis. 18.Ld3 O-O-O 19.Lxg6 Pg3? Het paard had naar f6 gemoeten, maar ik dacht dat dit evt. wat kansen zou geven. Het verliest echter een stuk. 20.Dg4+ Kb8 21.Lf4 Ld6 22.Dxg3 en opgegeven.

Martin van Velzen kende geen genade met nieuw lid Arnoud Kulk en zette hem gedecideerd van het bord. Het leek eerst gelijk op te gaan, maar ineens veranderde Martin in een Hulk en vielen de zwarte houtjes bij bosjes om. Hopen maar dat Arnoud wel terugkomt.

Evert en Johan begonnen wat later, maar waren ook wat eerder klaar. Het lijken wel ambtenaren. Toch blijft de uitslag een raadsel. Was het een ‘gentleman’s agreement’, lees: remise; of heeft Evert toch gewonnen?!

Oud-nieuw lid Gerard Werkhoven laat zien dat hij komend jaar een sterke aanwinst kan zijn voor het tweede team. Tegen vaste kracht Jan Wuister tastte hij niet in het duister, maar vond dwars door het centrum lichtvoetig de weg naar de winst.

Floris deed zijn naam weer eer aan en vocht als een Leeuwe om Martin de Groot met aanvallend spel op de knieën te dwingen. Ondanks dat Martin streed als een Daniël en telkens de nieuwe dreigingen van Floris wist te pareren, bezweek hij uiteindelijk onder de druk en belandde hij met stukverlies in de Leeuwenkuil.

Aat en Razvan streden om de tweede plaats en om een plaatsbewijs voor de tweekamp om het clubkampioenschap. Aat, glorieus winnaar van de 1e cyclus en ook extern met 5 uit 8 tot de laatste wedstrijd sterk spelend, verrijkte de openingstheorie met een nieuwe vorm van het Vierpaardenspel. Dat wil zeggen: vanuit een Colle-opening of London-system werden alle vier de lopers geruild, terwijl de overige stukken nog dartel rondhuppelden. Maar door de dubbelpion die Aat met wit kreeg op e5 en het gat op d4 veranderde zijn stelling toch enigszins in een knollentuin. En Razvan, die net als ik verwacht had dat hij met wit tegen mij zou spelen, liet zich geen knollen voor citroenen verkopen. Na paardenruil (NB: niet zo handig, het paard ‘London’ bracht zojuist bijna € 10 miljoen op!) kwam de doorbraak b4 en d4 en kreeg zwart gevaarlijke open lijnen voor zijn zware stukken. Na een listig schaak stapte Aat met zijn koning naar het mijnenveld f3. Om tot zijn schrik te bemerken dat hij na het ‘sneaky’ antwoord van Razvan met Db7+ schaak en tevens mat stond!

Dan blijft nog over de partij van Peter Monté tegen ondergetekende. Peter, zelf nog zeer nadrukkelijk kandidaat voor een plaats in de Kampioensmatch, is aan een bijzonder seizoen bezig. Vorig jaar nog topscorer in het 1e team; begon het seizoen slecht en wist dit jaar pas in de slotronde van de externe zijn score een enigszins dragelijk aanzien te geven. Intussen is hij ook hard op weg om 70+ seniorenkampioen van de HSB te worden. Mits hij vrijdag in de laatste ronde ex-BP-lid Nico Vromans onder zich houdt. Moet lukken. Zijn generale repetitie mocht er wezen! Na de kloppartij van Peter tegen het Schaakhuis van vorige week was hij deze week ook voor mij een berg te hoog! Ja, lachen jullie maar, ik ben er niet blij mee. Het talrijk toegestroomde publiek echter wel, want de mooie matpartij eindigde in een partijtje mooi mat! Zie welk ‘ongeluk’ mij overkwam.

Stelling na 22.Le2-f3?

Tja, ik had me voorbereid op de meest logische en verwachte indeling: met zwart tegen Razvan. Nummers 1 tegen 2, en Peter tegen Aat, 3 tegen 5; zo hoort het natuurlijk. De kleurverdeling stond dat niet in de weg. Maar ik was wat laat en Hans zag zijn kans schoon om een eigen wending aan de competitie te geven. (Hans: Ik doe alleen maar wat het indelingsprogramma mij laat zien. Misschien hebben jullie te recent tegen elkaar gespeeld, of kwam het niet goed uit met het alterneren van kleuren.) Met wit tegen het Hollands is wat anders dan Konings-Indisch spelen met zwart. Dan maar monter achter het bord iets origineels en verrassends verzinnen tegen f5. Dat lukte aardig, al blijkt dat niet uit de waardering van de engine. Die is meer gecharmeerd van de degelijke en natuurlijke opstellingen van de zwarte stukken. En terecht. Ik had niet echt mijn avond. Na 22.Lf3? in plaats van 22.Lxc4 Dxc4 23.f4 zakte de waardering van -1,3 naar -3,5, tenminste, als Peter 22... La2 had gespeeld. Dan dreigt er vervelend 23... Pb3+. Maar ook na het gespeelde 22... Tad8 restte mij niet veel meer dan rommelen. Meestal lukt mij dat wel, maar deze keer niet. Het rommelde wel bij mij, maar niet op het bord.

Stelling na 30... De6xg4

Hier probeerde ik met 31.c4 nog wat aanval te creëren. Bijvoorbeeld na 31... Dxf4 32.d5 Dxf2 33.Lxf6. Maar daar trapte Peter natuurlijk niet in. Met 31... d5 32.cxd5 Dxf4 gooide hij de boel nog even dicht. Toen ik ook nog het ongelukkige 33.T1h2 produceerde (om pion f2 te dekken), brak zwart zelf door met 33... e3, waar overigens ook gewoon 33... Txd5 34.Txd5 Dxh2 35.Dxe4 Dxf2 had gekund. Zwart houdt gewoon twee vrijpionnen over op de koningsvleugel. Na 34.fxe3 Dxe3 stortte ik mij van de berg met 35.Dxc7?!

Stelling na 35.Dc2xc7

Waar een zet als 35.Te2 Df3 36.The5 nog kansen op behoud had geboden, duwde Peter mij met 35... Tf1+ pijnlijk de afgrond in. Noodgedwongen -wat doet die toren daar op h2 terwijl die op h1 hoort?- moest ik 36.Lc1 spelen en na 36... Dd3+ 37.Tc2 Tdf8 38.Dc3 Db5+ zag ik het niet meer zitten. Ik blunderde met 39.Ka2? waar 39.Db4 of Tb2 nodig was. De waardering zakt van -2,2 naar een dieptepunt van ruim -7,5.

Stelling na 41.Kb1-a2?

Zo was hier bijvoorbeeld de mooie combinatie 41... Txc1! mogelijk, vanwege 42.Txc1 De2+ 43.Tc2 Dxh5 met stukwinst. Helaas voor Peter, of misschien ook niet, speelde hij 41... T1f3, waarna ik met alsnog 42.Db4 nog had kunnen vechten. Maar aangeslagen door het geweld speelde ik de grafzet 42.Db2, dat na 42... Tb3 direct had moeten verliezen (43.Da1, Txa3 44.Lxa3 Db3#). Blijkbaar zag Peter al een ander mat aankomen, waarbij hij zijn dame offert, want hij speelde 42... Dd3. Na 43.d6? -Thh2 was nodig maar ook niet voldoende- kwam 43... Pc4 44.Db1 Dxa3+!

Stelling na 44... Dd3xa3+

Tja, stappenplan 2. Voor de toeschouwers heb ik de beker maar geheel leeg gedronken met 45.Lxa3 Txa3# mat en 0-1. Een mooie overwinning van Peter! Het belooft nog heel spannend te worden.

Nogmaals extern
Afgelopen woensdag speelde het tweede de laatste wedstrijd. Ook deze werd gewonnen, waardoor er gepromoveerd wordt naar de eerste klasse.

Code:
Dennis Wareman        1
Dennis Ramondt        ½
Floris de Leeuwe      ½
Gerard van der Zijden 1
Razvan Ioan           1
Martin van Velzen     1
Han Feenstra          ½
Michel Vecchi         ½

Code:
[b]Klasse 2a
                 WP # BP[/b]
RSC-BP 2         12 6 30½
Rijswijk 3       10 6 29
DSC 6             6 6 25½
Promotie 5        4 6 21
WSC 5             4 6 20½
Haeghe Ooievaar 2 3 6 21
DD 6              3 6 20½

Tot maandag.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: