RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 14 april

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: zo apr 27, 2014 6:34 pm    Onderwerp: Verslag 14 april Reageer met quote

Tweede Team wint weer en promoveert naar de 1e klasse. Klasse!

Uit de laatste en beslissende match enkele fragmenten uit twee partijen met commentaar van Gerard Milort.

Dennis Wareman - Marc van Herpen (DD6)
Dennis Wareman speelde aan bord 1 een mooie partij tegen DD senior Marc van Herpen. Met wit creëerde Dennis via e4 en pionoffer f3 een Verbaan-achtig gambiet waarbij hij een lekkere aanvalstelling kreeg met tegengestelde rokades. Zwart wist zich echter goed te verdedigen en trok zelf ook ten aanval met b5 en a4. Na 19 zetten stond het zo:

Stelling na 19.Df3-d3

Wit heeft zo juist met de loper op f6 geslagen en zwart sloeg foutief terug met zijn loper, in plaats van met het paard. Dennis profiteert meteen door pion h7 aan te vallen met Dd3. Nu doet zwart een rare zet. Hij staat beter en kan dat met 19... g6 vasthouden. Hij hoeft niet bang te zijn voor h5, want na 20.h5 Lxe5 21.dxe5 Dg5+ 22.Kb1 Pe3 is er niet veel aan de hand. Op 23.hxg6 komt gewoon fxg6. Van Herpen zag het blijkbaar anders en speelde 19... Te8?! Laat gewoon op h7 inslaan met schaak. Blunder, of Bluf? Na 20.Dxh7+ Kf8 21.Th3 (veel sterker was 21.Thf1 Ke7 22.Txf6! gxf6 23.Dxf7+ Kd6 24.Dxb7 fxe5 25.dxe5+ en de waardering staat al op +3,5!) 21... Dc7 22.Pd3 (22.Tf1) Ke7 had wit nog maar een klein voordeeltje over. Enkele zetten later stond het zo:

Stelling na 26.g2-g4

Hier ging zwart in de fout met 26... Txh4 27.Txh4 Lxh4 28.dxe5 Lg5+ 29.Kb1 Dd8? Met 29... Pe3 had zwart de schade kunnen beperken. Wit staat wel +1,7 beter, maar het is nog niet uit. Na 29... Dd8? stijgt de waardering naar bijna +5. In de partij raakte zwart het spoor verder bijster met 30.Pd4! Ld7?

Stelling na 30... Lc8-d7

Hier dacht het publiek aan een mooie doorbraak met 31.e6 fxe6 32.Pxc6+ Lxc6 (of dame verlies) 33.Dxe6 mat! Maar Dennis zat al een tijdje op een ander spectaculair offer te loeren en sloeg toe met 31.Txf7+! Kxf7 32.e6+ Ook mogelijk was hier het fraaie 32.Dg6+ Kg8 33.Dh7+ Kf8 34.Dh8+ Kf7 35.Lg6+!! Zie analysediagram:

Analysediagram na 35.Lc2-g6+!!

35... Kxg6 36.Dh5# mat of 35... Ke7 36.Dxg7 mat! Nu ging het ook snel na 32... Lxe6 33.Dxe6+ Kf8 34.Pd7+ en zwart gaf het op, want hij moet zijn dame geven om mat te voorkomen. 1-0 Een mooie overwinning!
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7881

Dimitrov Karagantcheff – Michel Vecchi

Aan het laatste bord streed Michel Vecchi met zwart tegen DD-prominent Dimitri Karagantcheff. In het Koningsgambiet had Michel wat ongelukkig 5... Lc8-d7 gespeeld, waar 5... Pg8-f6 de logische voortzetting was geweest. Dat leidde tot onderstaande stelling:

Stelling na 6.f4xe5

Nu had zwart een probleem, omdat na 6... dxe5 (of Pxe5 7.Pxe5 dxe5) vervelend 7.Lxf7+! volgt. De toren op f1 kijkt stiekem mee naar f7, zodat op 7... Kxf7 8.Pxe5++ volgt en Pf7 na met grote narigheid. Michel zag dit echter op tijd aankomen en speelde daarom 6... Le6. 7.Lxe6 fxe6 8.exd6 Dxd6 en stond toen een pion achter. Tien zetten later stond het zo:

Stelling na 16... Db4-e7

Hier had Dimitri sterk 17.Pe5! kunnen spelen. Na 17... Pxe5 valt de witte dame binnen op a7 met schaak. Wit speelde echter 17.Pfd4 Pxd4 18.cxd4? a6 19.Pc3 Pf6 Terugnemen met het (andere) paard (18.Pxd4) was beter. Nu valt de druk wat weg en is de plus-pion een dubbelpion geworden. Michel kon nu door zich kranig te verweren de stelling weer in evenwicht brengen. Na 20.e5 Pd5 21.Pxd5 Txd5 bleef er een eindspel over met alleen zware stukken en was de remisemarge behoorlijk groot geworden. Acht zetten later werd de vrede getekend.

Stelling na 29... Kb8-c8

Zwart staat zelfs ietsje beter, maar was tevreden met remise. Rusland - Nederland ½-½. Maar Belgisch Park 2 - DD 6 werd 6-2.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7880

Verslag interne

Jan Wuister (11) – Gerard Milort (1) (Commentaar van Gerard)

Nummer elf tegen nummer één, dat is een logische indeling, lijkt me. Zeker als je ook tegen nummer twee kunt spelen. Toch? (Hans: Het lijkt een foutieve instelling te zijn geweest. Als het goed is, dan is het nu verholpen.) Een soort Fischer Random, maar dan met de normale opstelling van de stukken. Al bleek van dat laatste na een zet of vier niet veel meer op ons bord. Jan koos met wit voor een vroege b3 terwijl mijn loper al op g7 stond. Dat is gevaarlijk. En ik had Pf6 uitgesteld, omdat Jan anders snel e5 speelt. En dat vond ik lastig in enkele vluggertjes tegen hem eerder dit seizoen. Nu kwam met c5 druk op de gepende pion d4, die na Lg4xPf3 (afruilen) verloren dreigde te gaan. Met rokade had Jan pion d4 kunnen geven, maar hij koos voor de tegenaanval met -toch!- e5!

Stelling na 10.e4-e5

Daar is die pion dan. Maar nu staat er geen paard op f6 (aangevallen), en de Loper op g7 kijkt verlekkerd naar de pionnen op e5 en d4. Na 10... dxe5 11.Lxc6+ Dxc6 12.0-0 (er dreigde ook Dxg2) Td8 stond wit een pion achter, terwijl d4 ook hangt en verloren gaat. Zwart staat -1,0 tot -1,5 beter. Negen zetten later was d4 gesneuveld, en vervangen door een zwarte pion. Maar nu dreigt mijn pion op d4 te vallen.

Stelling na 21.Pf3-e5

Hier was het beste om met 21... Lxe5 22.Txe5 Pc6 23.Te4 e5 mijn mooie loper te ruilen voor zijn paard en mijn centrumpionnen te dekken en te redden. De waardering loopt dan op naar -2,5. Maar ik speelde 21... Dd5 in de hoop om met 22.Lxd4?! Pc6! 23.Pxc6 bxc6 24.Lxg7 Dxd3 een kwaliteit te winnen. Jan speelde echter het sterkere 22.Dxd4! en won een pion terug (-1,5). Want op 22... Da5 komt sterk 23.Df4 en er dreigt Dxf7+! Ik zag echter ook een gemene valstrik, en die ik spande met 22... Dxd4 23.Txd4 Txd4 24.Lxd4 Td8 Nu moet wit oppassen. De velden a7 en e5 (en a5) kunnen mooi bestreken worden door een zwart paard op c6. 25.Lxa7?

Stelling na 25.Ld4xa7

Wit dacht na 25... Ta8 de tussenzet 26.Lc5 te spelen met aanval op Pe7, waarna 27.a4 volgt met behoud van de a-pion. Wit had meteen 25.Lc5 moeten spelen, want ik speelde geen Ta8, maar 25... Lxe5! 26.Txe5 Pc6! 27.Lb6? Nu kan 27.Ta5 niet, maar deze tussenzet werkt ook niet: mijn tussenzet is sterker! 27... Td1+ en na Kg2 volgt eenvoudig Pxe5 met torenwinst. 0-1
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7864

Tot zover de bijdrage van Gerard Milort. Hartelijk dank. Het valt niet mee om nog veel zinnigs te zeggen over de resterende partijen (op mijn eigen partij na). Nu ik de laatste hand leg aan het verslag, zijn we al weer 13 dagen verder. De meeste uitslagen daarom zonder commentaar.

Razvan - Ton 1-0
Peter M. - Herman 1-0
Rob - Ruut 1-0 Rob begint onderhand een aardige angstgegner voor Ruut te worden.
Dirk - Aat 0-1
Chris Boon - Gerard W. 0-1
Martin de G. - Arnoud Kulk 0-1 Martin stond wel materiaal voor, maar verprutste het.

Ik kwam met zwart tegen Martin v V. wel redelijk uit de opening. Daarna overzag ik dat Martin Lxf6 kon doen die met gxf6 beantwoord moest worden. Niet leuk als je koning op g8 staat. Anderzijds verloor Martin wel een sterke loper.

Stelling na 16... Lb7-e4

Met het paard naar e4 was een betere zet geweest. Dat schijnt tactisch een pion (f2) te winnen. Nu dreigt de loper gepend te worden, dus De2 is hier een goede zet. Martin kiest echter voor de aanval met 17.Dc3!? Verrassenderwijs toch een goede zet, al verliest het een stuk, maar na het gespeelde 17... Pa4 18.Dxf6 Dxc4 is de waardering 0.00. 19.Pd2! Dc2 20.Pxe4 en een belangrijke verdediger is van het bord. Wit dreigt gewoon eeuwig schaak. Na. 20... Dxe4 staat wit zelfs iets beter, daar er met 21.Td4 weer een stuk terug gewonnen wordt. Dekken met Dc2 kan niet vanwege Tg4+ en zwart moet de dame geven om niet mat te gaan.

Martin koos voor een andere goed uitziende zet, maar dat pakte niet goed uit. 19.Td4 Dc2 20.Dg5+ Lg6 21.Td2 Df5 22.De7 Tc2 Zwart heeft minimaal 3 betere zetten, maar die pasten niet in mijn aanvalsplan. Bovendien zag ik niet waarom ze beter zouden zijn. 22... Pc5 wordt aanbevolen met een score van -3.90. Na mijn zet zakt de score slechts naar -2.82, maar de stelling is wat logischer. Martin dacht ineens weer kansen te krijgen met 23.Pd4, maar die had ik aan zien komen. 23... Dc5 en wit moet de dames wel ruilen. 24.Dxc5 Txc5 25.Pb3 Tc2 26.Thd1 Hier mis ik nog 26... Pxb2 27.Txc2 Pxd1.
26... Tfc8 27.Pd4

Stelling na 27.Pb3-d4

Al mijn stukken staan al richting de vijandige koning te kijken. Tijd voor de genadeslag. 27... Txd2 28.Txd2 Tc1+ 29.Ka2 Lb1+ 30.Kb3 Pc5+ 31.Kb4 Ld3! Ontneemt de koning belangrijke vluchtvelden. 32.a4 Tc4+? Wit geeft het op. 33.Ka3 is mat in 1 en na 33.Kb5 gaat er nog meer materiaal verloren. Ik zou dan 33... Txd4+ gedaan hebben. De computer vind nog een fraaiere met 33... Pe4! 34.Txd3 faalt dan op 34... Pd6+ 35.Ka6 Txa4 mat. Waarom het vraagteken achter mijn 32e zet? Omdat het mat in 2 is met 32... a5+ 33.Ka3 Ta1.

Morgen staat er een schaakles van Bart gepland. Helaas is hij afwezig, maar ’gelukkig’ is ondergetekende bereid gevonden om het van Bart over te nemen. Ik richt mij wel op sub 1500 spelers. De les zal voornamelijk gaan over positioneel zwakke zetten in de opening.

Groet, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: