RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 26 mei

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: za mei 31, 2014 6:32 pm    Onderwerp: Verslag 26 mei Reageer met quote

Verslag 26 mei

Het herstel van de omissie en andere zaken die er (niet) toe doen.

Ha, ha, Hans, nee, ik schaamde me geenszins voor mijn partij tegen Ton van vorige week. In tegendeel, ik was er best wel trots op. Achteraf, thuis bij de analyse voor het verslag, bleek dat ik best goed gespeeld had en ook veel wél gezien had. Oké, dr. Fritz ziet veel meer en weet het altijd beter; en ja, niet alles was waterdicht. Maar dat zegt niet zoveel; wij zijn immers geen Meesters, en al helemaal geen Machines! Als ik me al mag schamen is dat eerder voor het niet zo beste potje deze week tegen Aat, waarover zo meteen meer. Nee, Hans, ik had het verslag en de partij al die woensdag begin van de avond klaar. En ik wist haast zeker dat ik het document naar jou en Ton had gemaild. Althans, dat dacht ik. Maar toen ik mijn ‘outbox’ checkte na het lezen van jouw verslag maandag jl. zag ik dat ik de mail helemaal niet verzonden had! Oei, ik word oud. Althans, dat hoop ik wel . Intussen heb ik de bespreking van mijn partij tegen Ton al aan Hans opgestuurd. Kan hij die alvast tijdig verder gereed maken voor plaatsing. Toch wel een prettig gevoel als mensen je zo waarderen en een hele week op je wachten. En dan oprecht teleurgesteld zijn als er niets komt. En dat twee weken achterelkaar. Zou dat de echte reden zijn dat Hans er niet was? Dan maar heel snel goed maken met een nieuw verslagje. Een korte partij dit keer. Wil Hans ook niet elke keer zo veel werk bezorgen! En met toch maar even een heel groot compliment erbij voor al het werk dat hij elke week weer voor ons doet! Hulde!

Aat van der Toorn – Gerard Milort
Aat en ik spelen al heel lang tegen elkaar en vaak verlopen de partijen enigszins voorspelbaar. Ik krijg vaak aardig spel na de opening en bouw het voordeel dan uit in het middenspel. Meestal ontglipt Aat dan een minder goede zet en het eindspel wordt nochtans weinig gehaald. U heeft dat wel eens kunnen lezen in een verslagje. En soms bereik ik niets, dan delen we gewoon de punten. De stand is ongeveer in evenwicht; ik heb even vaak gewonnen als remise. Of net iets vaker. Verliezen van Aat lukt mij niet zo goed. Maar vandaag had ik toch echt dichtbij kunnen komen. Als ik wat langer doorgespeeld had. Of Aat! Want wat gebeurde er? Luister en huiver. Op de 8ste zet deed Aat met wit al een pion in de aanbieding. Zijn mooie centrumpion op e4 nog wel, door zijn ‘dekhengst’ van d2 weg te spelen naar c4. Nemen op e4 had zomaar weer tot het ‘oude liedje’ kunnen leiden. Ik had dan heel goed gestaan. Maar ik had het totaal niet verwacht, en bovenal, totaal niet gezien! Dus ik nam niet! Waarop Aat schielijk zijn paard ter dekking weer terugtrok, mij op het voorval attendeerde (sic!), en ik spontaan mijn damevleugel in twee zetten behoorlijk verzwakte. Waarna Aat heel listig met 10.e4-e5 zijn e-pion alsnog offerde. En dit keer heel dringend. Ik moest wel 2x nemen op e5, waarna ik een hele slechte stelling en een ontwikkelingsachterstand overhield. Met zwakke pionnen op a6 en c6, en op e7; en zwakke velden op c5, a5 en d4. Ik moest ook nog rokeren en nog wat ander hout naar buiten brengen. Terwijl zijn stukken goede velden hadden. Zijn loper kon naar f3, paard naar d4; en loper of paard naar c5. En Dame en toren op de e-lijn. Niet zo fijn. Na 14 zetten kreeg ik een geniale inval! Ik rokeerde en ik bood -heel sneaky- remise aan! Hans was er niet, dus de dertig-zetten-regel gold niet. En Aat, die best een half ei lust tegen mij, dacht “kip ik heb je”, en nam het aan! Doch in de nabespreking, van een post mortem was hier nog geen sprake, bleek dat wit toch wel erg goed stond, en mij gevaarlijk makkelijk de duimschroeven had kunnen aandraaien. Bart zou doorgespeeld hebben. Hoewel... Maar mogelijk miste Aat hier een mooie kans eens het volle punt te pakken. Het ging als volgt:

1.d4 Pf6 2.Pf3 g6 3.c3 Lg7 4.Pbd2 d6 5.e4 Er is nu een soort Pirć ontstaan met 3.c3 in plaats van 3.Pc3. Maar dat paard staat eigenlijk een beetje raar op d2 en staat de loper en de dame in de weg! Daarom speelde ik 4... d6 en niet... d5 (om e4 tegen te houden); want dan speelt wit toch c4 of e4 en krijgt Pd2 alsnog een functie. Ik kies nu voor de klassieke ‘Joegoslavische’ opstelling met c6, Dc7, en Pbd7, met het idee om een e5 van wit tegen te houden en zelf snel e5 te komen. 5... c6 6.Le2 Dc7 7.0-0. Hier kan 7... e5 al wel, maar ik was niet zeker van 8.dxe5 dxe5 9.Pc4; waarna wit zowel Pxe5 als Pd6+ dreigt en beter staat. Dus eerst verder voorbereiden met 7... Pbd7. En zie, daar komt al 8.Pc4?!

Stelling na 8.Pd2-c4?!

Met de zet Pc4 houdt wit 8... e5 nog even tegen! Want dan volgt inderdaad lastig 9.dxe5 dxe5 10.Pd6+! Maar wit vergat even dat Pd2 het enige stuk was dat de pion op e4 dekte. Hier was dus zomaar 8... Pxe4 mogelijk! Tsja, als Aat het al niet ziet, waarom zou ik het dan zien Smile. Ik had het niet verwacht en speelde ‘gewoon’ 8... b5? Weg jij! Nou graag zei Aat. Er kwam snel 9.Pcd2!. Die zet snapte ik niet. Ik verwachtte eigenlijk 9.Pe3... Totdat Aat mij, best wel blij, vroeg waarom ik eigenlijk niet op e4 sloeg! Euh... Nou, niet gezien dus. Niet eens naar gekeken! Die kater van zondag, van de haringparty van zaterdagavond, werkte blijkbaar nog door. Overigens staat zwart na 8... Pxe4 helemaal niet zoveel beter. Niet meer dan (de economische schaakwaarde van) een half pionnetje. Na zetten als Ld3, Te1, De2, Lc1-e3 of g5 en Tad1 heeft wit meer ruimte en al zijn stukken ontwikkeld. Terwijl zwart nog moet rokeren en al zijn stukken van de damevleugel nog opgesloten thuis zitten. Is misschien wel minder dan -0,5 voor zwart. Machines waarderen deze positionele aspecten toch vaak minder zwaar dan materiele zaken. Sterker nog, ik heb wel eens een Pirć partijtje met zwart gepeeld waarin ik (na b5-b4 en het wegjagen van Pc3) met Pxe4 een pion won, slecht kwam te staan en verloor! Voor de liefhebbers hier het begin: 1.e4 d6 2.d4 Pf6 3.Pc3 g6 4.Pf3 Lg7 5.Lc4 b5 6.Lb3 (ipv Ld3) b4!? 7.Pe2 Pxe4 en de rest bespaar ik jullie. Terug naar de partij, die verder ging met 9... a6?! Niet zo’n beste zet, maar ik vond 9... e5 10.d5 lastig, omdat na zowel slaan op d5 als na c5 de zet Lxb5 mogelijk is. Maar als ik dan toch pion b5 wil ‘überdekken’, dan had ik beter 9... Tb8 kunnen spelen!

Stelling na 10.e4-e5!?

Wit offert doodleuk toch zijn e-pion! Even ruimte creëren, zei Aat. (Nah, maui niet… Hei dach natuurlijk bij z’n eiguh: ik zal em kreiguh, en dauwt’em gewaun ff door m’n strot!) Ja, je moet wat als je niets hebt. Ik trap er in en hap toe als in een harinkie. 10... dxe5 11.dxe5 Pxe5 12.Pxe5 Dxe5. Wit kan nu kiezen uit aantrekkelijke zetten als Pf3, Lf3, Te1 en nog zo wat. Ik had 13.Pf3 verwacht, maar Aat dacht terecht dat zijn paard via b3 beter naar d4 of c5 kon en speelde de indirecte aanval 13.Te1 met de dreiging 14.Lxb5. Daarom ging ik alvast weg met de dame. 13... Dc7 14.Lf3 Zet pion c6 onder druk. Na 14..... 0-0 kan 15.Pb3 gevolgd door De2, Le3, Pc5, of Pd4 en Lc5, b4 etc. Niet zo heel prettig. En ik was moe en had nog een harde kop, dus dit leek me een mooi moment voor een halve dop. Ik bood remise aan na 14... 0-0 en Aat nam het gelukkig zonder echt te aarzelen aan.

Stelling na 14… 0-0

Dr. Fritz denkt daarentegen dat hij een (bijna hele) pion voor staat en dat zwart beter staat. Maar als je wat verder kijkt dan achter zijn horizon, dan zijn de contouren van enige problemen en een wat mindere stelling toch echt wel zichtbaar. Zoals ik hiervoor al heb uitgelegd (en wat Peter Monté best wel terecht heeft voorgesteld om te doen). Voor je weet zit je de hele avond moeizaam te verdedigen en verlies je toch nog. Dach het niet, hè. Wat een haringpartij. ½-½

Nagekomen analyse van Gerard Milort van vorige week.

Het offer leek logisch en mooi, maar was het wel goed?!

Gerard Milort – Ton van der Zijden

Om Hans niet weer een week te laten wachten heb ik mijn bijdrage woensdagavond al aangeleverd. Dan moet hij het toch voor het weekend kunnen redden. Ik was overigens een weekje op Mallorca, op trainingskamp. Fietstraining, wel te verstaan. Zes dagen op de racefiets gezeten en ruim 630 kilometers gereden. Met ruim 5000 hoogtemeters. Heerlijk weer, prachtige routes, pittige tempo’s en veel (maar wel langzamer) klimmen. Ik was dan ook helemaal ‘gesloopt’ toen ik afgelopen maandag weer op de club verscheen. Met bovendien een lelijk koutje gevat op de keel, in één van de eerste afdalingen al, en een ‘hard hoofd’.

En dan moest ik ook nog met wit tegen Ton, altijd lastig, altijd knokken. Ik rekende al op een spoedig c5 tegen mijn d4-opening. Zoals zo vaak. Tot mijn verbazing kwam er geen c5, maar een KID (Konings Indische Defensie) op het bord met 1.d4 Pf6 2.Pf3 g6 3.c4 Lg7 4.Pc3 0-0. Maar het kon nog een Benoni worden, met d6 en c5. Ik week daarom zelf af van de hoofdvariant (5.e4) met een vroeg 5.h3; vrij naar een partij die Bart eens tegen mij speelde (al deed Bart het wel met eerst e4 en dan pas 6.h3, wat normaal is.). Ik week af omdat op 5.e4 alsnog c5 6.d5 d6 mogelijk is met overgang naar de Benoni, of naar het Wolga Gambiet (met bv. meteen 6... b5). Strategie gelukt, want nu kwam als antwoord 5... d5, in plaats van d6 gevolgd door e5 of c5. Met een iets andere stellingstructuur dan de KID of de Benoni tot gevolg. Het werd nu een soort semi-Slavisch met fianchetto op g7. Alleen de zet 7... Te8 kwam eigenlijk iets te vroeg en hoort in deze stelling misschien nog niet thuis. De zet e5 is voorlopig toch niet mogelijk. Enkele zetten later stond het zo:

Stelling na 9… b7–b5

Ik heb zelf ook wel dit type stellingen gespeeld met zwart, maar dan meestal zonder Te8, al had wit dan vaak wél e4 gespeeld. Dan moet wit geen Lb3 maar Ld3 spelen, om pion e4 te dekken, vanwege de dreiging b4 en het paard op c3 moet weg. Ik had echter geen e4 gespeeld, dus nu kan wel 10.Lb3. Maar ik overwoog hier ook al 10.Lxf7+ Kxf7 11.Pg5+ of, beter, 11.Pe5+. Ik dacht dat echter het hier nog te vroeg was, omdat na 11... Kg8 12.Db3+ e6 zwart de boel dicht houdt op de koningsvleugel. Maar dat klopt niet helemaal. Weliswaar is er geen mataanval, maar wel een andere aanval, namelijk op de damevleugel. De juiste volgorde van de zetten was dan (na 10.Lxf7+ Kxf7) 11.Lxb8! Txb8 12.Pe5+ Kg8 13.Db3+ e6 14.Pxc6! Zie analysediagram.

Analysediagram na 14.Pe5xc6

Na 14... Dd6! 15.Pxb8 Dxb8? 16.Dxb4 heeft wit drie pionnen en een toren voor twee stukken en staat bijna +1 beter. Maar zwart heeft na 15.Pxb8 nog de tussenzet b4! Dan is het lastiger om de b-pion te winnen en staat wit amper beter; er is eerder sprake van een dynamisch evenwicht, zie bv de volgende stelling die dan kan ontstaan:

Analysediagram na 21... Pf6-e4

Best tricky om te spelen tegen een gevaarlijke aanvalsspeler als Ton. Er dreigt slaan op f2. Maar dit had ik allemaal niet gezien, en zeker niet zoveel zetten diep. Tot 15.Pxb8 had ik het wel kúnnen zien en dan had ik het mogelijk wel gespeeld, maar de tussenzet 15... b4 zou mij zeker ontgaan zijn. Gelukkig maar dat ik het niet deed. Mogelijk had Ton het dan wel gezien. De partij ging na 9... b7-b5 verder met 10.Lb3 b4 11.Pe2 Pd5 12.0-0 Pxf4 13.Pxf4 a5.

Stelling na 13… a7-a5

Opnieuw lokt Ton het offer op f7 uit. Met 13... e6 was dat te verhinderen. Nu kon ik mij niet langer beheersen. Echt schaak is vechtschaak, weet u nog? Dan speel je hier niet Dc2 of zo, ook al is dat waarschijnlijk beter. Dus speelde ik hier wel 14.Lxf7+ Kxf7 15.Pg5+. Met het andere paard op f4 erbij geloof ik wel in koningsaanval, want daardoor kan ik straks op e6 slaan. Het lijkt nogal voor de hand te liggen. Maar zo eenvoudig is het toch niet. Ook in deze variant heeft zwart straks een tussenzet. 15... Kg8 (natuurlijk niet Kf8? vanwege Pe6+ met damewinst!) 16.Db3+ e6 17.Pgxe6

Stelling na 17.Pg5xe6

Het ziet er gevaarlijk uit. De hoofdvariant in mijn berekeningen luidt 17... Lxe6 18.Pxe6 Dd5 19.Pc7! Dxb3 20.axb3 Pd7 21.Pxe8 Txe8 22.Txa5 en wit heeft voldoende pionnen bij de toren voor de twee stukken om te winnen. Zie analysediagram.

Analysediagram na 22.Ta1xa5

In deze variant kan zwart overigens met de tussenzet 18... a4! voorkomen dat hij zijn a-pion verliest. Wit staat dan nog wel beter, maar niet zo veel als zonder a4. Toch is de tussenzet a4 wel heel sterk. Maar dan wel op het juiste moment. In de stelling na 17.Pg5xe6 (zie hierboven) had zwart heel sterk direct 17... a4! kunnen spelen. Op 18.Dc4 komt dan sterk La6! 19.Dxb4 De7!, waarna wit een stuk achter blijft tegen drie pionnen en de stelling ongeveer gelijk is; terwijl na 18.Dxb4 Lxe6 en 18.Pxd8+ axb3 19.axb3 (of 19.Pxc6 Pxc6) Txa1 20.Txa1 Txd8 wit zelfs twee stukken achter komt en gewoon verloren staat. Het had dus heel anders kunnen aflopen dan in de partij, waar Ton na 17.Pgxe6 het verrassende, maar incorrecte, 17... Txe6?! 18.Pxe6 a4!? speelde. Waarschijnlijk dacht hij dat hij toch een kwal terug zou verliezen en gaf hij die maar meteen. Om daarna wel met de tussenzet te komen! Maar toen hielp het niet meer. Er kwam 19.Pxd8+! axb3 20.axb3 Pa6 (ook La6 21.Tfc1 helpt niet) 21.Pxc6 Lb7 22.Pa5 Wit heeft zijn paard behouden en heeft alsnog drie pionnen en een toren voor twee stukken.

Stelling na 22.Pc6-a5

Het paard is op weg naar c4 waar het de stelling dicht houdt. Daarna gaan de centrumpionnen oprukken met f3, e4, d5 en f4 en e5. Zwart kan daar niet veel tegen doen. De waardering is plots opgelopen tot ruim +3. Twaalf zetten later stond het zo:

Stelling na 34.Tc1-c6

Zwart staat inmiddels verloren. Op 34... Lxe5 volgt fxe5 en zwart kan zijn loper en paard niet tegelijk dekken, met stukverlies tot gevolg. Verplicht is dus 34... Ke7 waarna 35.Pc4 volgde. De zwarte loper kan niet meer weg en ook niet gedekt worden door het paard, want dan valt de andere loper. Daarom moet zwart wel 34... Lxc4 spelen, maar na 35.bxc4 Kd7 36.e5 beslist het witte pionnen centrum. Zwart speelde nog 35... Lb5 in de hoop op 36.Tb6 Lc5, maar gaf na 36.Txd6! op vanwege 36... Lxc4 37.Tc6! met stukwinst. 1-0

Analysediagram na 37.Td6-c6

Ook al slaat zwart twee keer op d5, hij blijft te veel materiaal achter (37... Pxd5 38.Txc4! en Txb4 volgt, of 37... Lxd5 38.Txc7+ Kd6 39.Txh7). Wederom een pittig gevecht.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=7939

Overige partijen (verslag van Ton)
Gerard M. kwam als laatste binnen en was als eerste klaar. Ik heb er niet veel van meegekregen, maar of het een salonremise was, dat heeft u hierboven kunnen lezen.

Bij Berger – de Groot had wit druk op de koningsstelling en kon zelfs een stuk winnen. Rob liet de kans lopen en Martin die het wél gezien had, was zo opgelucht dat hij een paar zetten later remise aanbood.

Jan Wuister stond waarschijnlijk minder tegen Martin van Velzen maar in het middenspel ging ineens een zwarte toren verloren. Einde oefening.

Ruut de Boer kreeg van Bart Verbaan een paar schijnoffers om zijn oren die een paar pionnen kostten. Toen ook de koning in de problemen kwam geloofde hij het verder wel.

Bij de partij Chris Boon – Arnoud Kulk kwam wit een loper voor, later ingeruild voor twee pionnen. Met allebei nog een toren en 5 tegen 3 pionnen zag Chris niet hoe hij verder moest. Zijn remise aanbod werd met twee handen aanvaard.

Razvan had met zwart grote moeite iets te bereiken tegen Herman Lucas. Uiteindelijk stortte de witte stelling toch in en kon Razvan een punt noteren.

De laatste twee strijders waren Gerard Werkhoven en Peter Monté. In een Franse partij met wederzijdse korte rokade werden 4 torens geruild over de open e-lijn. Peter bracht daarna zijn f- en g-pion naar f4 en g5. Dit gaf hem ruimtelijk voordeel maar er was nog niet zoveel aan de hand. Terwijl ik op de gang aan het napraten was bleek Peter ineens gewonnen te hebben. Ik heb helaas niet meer gehoord hoe dat in zijn werk is gegaan.

Van der Toorn - Milort ½-½
Lucas - Razvan 0-1
Werkhoven - Monté 0-1
De Boer - Verbaan 0-1
Van Velzen - Wuister 0-1
Boon - Kulk ½-½
Berger - De Groot ½-½

Tot maandag.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: