RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 15 september

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo sep 17, 2014 9:43 pm    Onderwerp: Verslag 15 september Reageer met quote

Verslag 15 september

Bijna kopje onder in de 2e ronde - Gerard Milort

Hoezo rustig begin van de competitie? Eerst meteen al tegen onze ‘grootste’ senior speler, daarna tegen het grootste senior talent?! Twee keer geprobeerd met scherp spel te winnen, en toch maar -of maar liefst?! - vijftig procent. Het is duidelijk te merken dat Gerard Werkhoven het schaakspel zeer serieus neemt. Door gestructureerd te studeren (en les te nemen bij een IM) wordt hij elke week sterker. Misschien maar goed dat we nu reeds gespeeld hebben, anders had ik wellicht verloren! Nu kwam ik met een half punt nog genadig weg. Ik begin in onderstaande stelling, waarin ik zojuist met f2-f4!? de stelling heb opengegooid. De vraag is alleen: wie gaat hier van profiteren?

Stelling na 15.f2-f4!?

Voorzichtiger was 15.Le3, maar wie niet waagt, die niet wint. Zwart antwoordt met het verwachte 15... b7-b5. Hierop had ik bedacht dat 16.Pxe5 Pxe5 17.fxe5 Pg4! niet zo goed is voor wit, vanwege de dreiging Db6+ en Pf2+ met narigheid. Daarom koos ik voor 16.fxe5! Met het idee om na 16... Pxe5 17.Pxe5 Dxe5 18.Lf4 te kunnen spelen. Maar zwart speelde sterk 16... bxc4! Hij had ook eerst Lc5+ tussendoor kunnen spelen, maar nu houdt hij de optie van Db6 met schaak open. Ik had gedacht dat de stelling na 17.exf6 Pxf6 wat beter voor wit zou zijn, onder meer vanwege de versplinterde zwarte pionnen op de damevleugel, maar daarin vergiste ik mij. De pion op c4 is best lastig (in plaats van zwak) en geeft zwart een steunpunt op d3!

Stelling na 17... Pd7xf6

Een lastige positie voor wit, die moet kiezen uit zetten als Kh1, Dd4, Lf4, of Lf3. Na 18.Df3 vond ik Pg4 lastig, en na 18.Lf4 Db6+ valt pion b2. 18.Kh1 (weggaan uit het schaak) is het verstandigst. Om Pg4 tegen te houden koos ik voor 18.Lf3 Le6 19.De2? Een blundertje dat gelukkig niet afgestraft werd.

Stelling na 19.Dd1-e2?

Tot nu toe was ik van plan geweest om de zet g5 te beantwoorden met Pf5. Ik overzag echter dat dit na 19.De2 niet meer mogelijk is. Na 19... g5 20.Pf5 volgt gewoon Lxf5! en mijn e-pion staat ineens gepend, zodat ik niet terug kan nemen. Terwijl op 20.Pg2 g4! volgt en de witte loper is ingesloten. Ik had hier dus een stuk kunnen verliezen! Er volgde echter 19... Tad8 20.Lf4 (beter was meteen Le3 of Pg2) Db6+ 21.Le3 Lc5! 22.Pg2 Td3! 23.Df2 Lxe3 24.Pxe3. Ik weet niet meer waarom ik geen Txe3 speelde, wat wel iets beter was geweest. 24... Pd7. Zwart had hier ook 24... Lh3 kunnen spelen, want 25.Pxc4 faalt dan op Txf3! 26.Pxb6 Txf2 27.Kxf2 axb6 met duidelijk voordeel voor zwart. 25.Lg4?

Stelling na 25.Lf3-g4?

Weer een blundertje. Nu ziet zwart het wel. Ziet u het ook? Zwart wint de kleine kwaliteit met 25... Txe3! 26.Txe3 Lxg4. De witte stelling is verloren, maar gelukkig voor mij was Gerard W. in opkomende tijdnood niet helemaal zeker van zijn zaak. Na 27.Kg2 Pe5 28.h3 Lc8? 29.Te2 accepteerde hij mijn remiseaanbod in duidelijk betere en waarschijnlijk gewonnen stelling. Hij had door kunnen spelen met 29... c5! 30.Tf1 De6 met de dreiging Dxh3+, zoals Aat van der Toorn na afloop al snel aangaf. Op 31.g4 komt dan bv. Pd3 gevolgd door Pf4. Mijn nieuwe engine Stockfish 5 waardeert die variant met -4, zeg maar gerust gewonnen voor zwart dus. In plaats van het gespeelde 28... Lc8 (en doorspelen na Te2) was overigens ook 28... Pd3 direct winnend geweest. Zie analysediagram:

Analysediagram na 28... Pe5-d3

Zwart zag hier van af omdat hij dacht dat wit nu op zijn beurt een toren tegen twee stukken terug kon winnen met 29.Txd3?! cxd3 30.hxg4. Maar dat is niet zo, want na 29.Txd3 heeft zwart de sterke tussenzet 29... Lxh3+! De witte koning mag de loper niet nemen, want hij moet immers de dame op f2 blijven dekken! Na 30.Kg1 (enige zet) volgt alsnog cxd3 en zwart staat een stuk voor. En ook na 29.Dd2 Td8! Heeft wit geen goede zetten meer en zal het snel uit zijn met zijn pret. Kreeg ik vorige week misschien iets te weinig, nu kreeg ik zeker iets te veel. Heft elkaar wel een beetje op. Maar 1 uit 2 en nog zonder winstpartij is toch geen beste start. Doch altijd nog beter dan het Nederlands Elftal!

(NB: Geen hele partij, dus geen link…)

Paul speelde tegen Aat en stuurde weer zelf een verslag op. Hij schrijft ook veel voor de HSB (zie link). http://www.haagseschaakbond.nl/content/view/2651/43/

In de tweede ronde mocht ik aantreden tegen de clubkampioen van het afgelopen seizoen en volgde er wederom een interessante partij. Er komt een geweigerd damegambiet op het bord, waarbij ik mijn zwarte velden loper op zet 5 naar veld g5 breng. Om te ondervinden wat er dan op het bord gaat komen. Te vroeg 13.d5 spelen ligt aan de basis van het enigszins uit balans raken van de stelling, waardoor de zwarte formatie in eerste instantie een pion wint. Een tweede pion wordt geriskeerd met de bedoeling een witte toren naar de zevende rij te krijgen om effectiever tegenspel te creëren. Het is daarbij van belang mijn toren en loper op het bord te houden tegen zijn toren en paard. Met vier zwarte tegenover twee witte pionnen. Als dan de loper zonder compensatie geslagen kan worden is er geen tegenspel meer en heeft Aat zijn eerste seizoensoverwinning op zak.

Martin de Groot is niet zo’n artiest als Jan Wuister. Hij slaagde er niet in Johan te laten winnen en moest een remise toestaan. Johan staat nu 4e. Ik hoop niet dat dit een trend gaat worden en Johan clubkampioen wordt. Voor je het weet wordt hij weggekocht door een andere club, of hij eist om in het eerste mee te spelen.

Herman was een gewaarschuwd man, maar telde niet voor twee. Ook hij had weinig in te brengen tegen Cor. Binnenkort toch maar eens een partij van hem analyseren in een verslag.

Han kon maar niet in het voordeel komen tegen Rob, die stug verdedigde. Maar zoals zo vaak nam de concentratie later op de avond af en verloor Rob toch.

Evert verloor van Martin van Velzen, maar ik weet niet meer hoe. Drank maakt dan wel meer kapot dan je lief is, maar helemaal geen drank is blijkbaar ook niet goed.

Nieuw lid Jan Franx was voor het eerst op de club. Op mijn vraag of hij een indicatie van zijn speelsterkte had, antwoordde hij droog “Vroeger tussen de 2000 en de 2500”. Dan ga ik maar uit van een lage 2000. Maar hij had al vele jaren niet gespeeld en vroeg zich af of hij de 1800 nog wel haalde. Hij had een notitieboekje bij zich dat nog niet helemaal vol stond. Het leek een jaar of 50 oud. Dus dat hij vele jaren niet gespeeld had leek wel te kloppen. Ik deelde hem met wit in tegen Ton en al gauw bleek dat die 1800 geen probleem is. Ton kwam onder grote druk te staan. Jan was zo agressief bezig op de koningsvleugel, dat Ton zich genoodzaakt voelde om lang te rokeren. Even later dacht Ton alle gaten gedicht te hebben en bood remise aan. Maar Jan wilde nog wel even doorspelen. Hij speelde zijn dame naar de a-lijn en plots bleek er niets te beginnen tegen de pionnen opmars tegen de zwarte koning.

In mijn partij tegen Razvan bleef de balans lange tijd in evenwicht. Soms wit een paar tiende beter en soms zwart. Pas op de 31e zet deed Razvan het niet goed en steeg de waardering naar een ruime pion voordeel voor wit. In tijdnood zocht ik naar vereenvoudiging van de stelling, waarna het op slag weer gelijk stond. Alle pionnen werden geruild en het resterende KTKT eindspel bleek remise te zijn.

Tot maandag, groet Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: