RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 8 september

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do sep 11, 2014 6:22 pm    Onderwerp: Verslag 8 september Reageer met quote

Meteen met zwart tegen Bart. Altijd lastig, steeds spektakel. - Gerard Milort

Het schaakseizoen is weer begonnen. Was het vorige week op de openingsavond nog rustig inkomen met snelschaken, de eerste ronde moest iedereen meteen vol aan de bak. Waar normaal de 1e helft van de lijst tegen de 2e helft speelt, dus zeg maar nummer 1 tegen nummer 11, 2 tegen 12 enzovoorts, had Hans een verrassing voor ons in petto. Gewoon keihard 1 tegen 2, 3 tegen 4 etc. Had hij te lang vakantie gehad? Of was het tijd om ons meteen eens goed te testen? Dat laatste is zeker gelukt. Meteen met zwart tegen Bart is vragen om een snelle remise of flink spektakel. Het werd flink spartelen. Zie wat er zoal gebeurde:

Bart Verbaan – Gerard Milort

Stelling na 16.Ta1-d1

In deze stelling bood Bart remise aan. Ik had dat best wel kunnen aannemen, want wit staat ietsje beter vanwege de loper op c8 (en Ta8) en de licht verzwakte zwarte koningsstelling. Maar de strijd moest nog beginnen. Dus ik ging door en speelde 16... Pe6 17.e3 e4. Ik was hier eigenlijk 17... f4 van plan, maar vond 18.Dxg6 toch niet zo prettig. Mogelijk was het wel speelbaar met beperkte tijd. Na 18... f3 19.Lh3 Pf4?! 20.exf4 Lxh3 21.Tfe1 Lf5 22.Dh5 e4 23.g4 ontstaat een moeilijke stelling. Na het gespeelde e4 kwam 18.Pe2 Lxb2 19.Dxb2 Pc5 20.Pc1?! (hier lag 20.Pf4 iets meer voor de hand) a5 21.Td2 f4?!

Stelling na: 21... f5- f4?!

Ik had remise afgeslagen om een spannende pot te kunnen spelen, dus hier moet ik het spel compliceren met een pionoffer. Objectief gezien staat wit wel beter, maar zwart heeft wel leuk spel. Rustiger was 21... Le6. 22.exf4 Lg4 (22... e3 23.Te2! exf2+ 24.Tfxf2 is goed voor wit.) 23.Dd4 g5! 24.fxg5 Dxg5 25.h3?

Stelling na 25.h2-h3?

Zwart had een geniepige val gespannen, waar wit met open oog intrapt. Nodig was 25.h4 De7. 25... Td7! De toren op d2 staat nu dubbel aangevallen, want na 26.De3 volgt gewoon Txd2! met kwal winst. Wit moet zijn dame offeren tegen een toren en een loper en hoewel hij compensatie heeft, staat zwart gewonnen. 26.hxg4 Txd4 27.Txd4

Stelling na 27.Td1xd4

Helaas miste ik in deze stelling in opkomende tijdnood de sterkste voortzetting. Dat was 27... Td8! met torenruil. Ook 27... e3 leek sterk, maar dan kan nog 28.Tf4. Na het gespeelde 27... Dxg4 hield wit spel. Uiteindelijk moest ik in vliegende tijdnood (de klok weigerde ons er 10 seconden per zet bij te geven!) afwikkelen naar eeuwig schaak en alsnog remise nemen.

Stelling na 44.Th1-e1

Hier had ik met 44... Dxa3 nog door kunnen spelen, maar met 1,5 minuut te gaan en zonder increment speelde ik 44... Txf4 en bood remise aan. Jammer van de gemiste kans, maar wel een erg leuke partij! En wellicht een terechte uitslag.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=8006

Aat en Razvan maakten er een lange partij van, waarvan de uitkomst remise leek te gaan worden. Menig passant kon een gaap niet onderdrukken. Maar in het eindspel van paard tegen loper, liet Aat zich toch verrassen. Wellicht dat hij met meer bedenktijd het wel had gered.

Ton kwam lekker uit de opening die Hans weer niet goed speelde. Net toen het tijd leek om te oogsten, vergreep Ton zich en was de stand weer gelijk. Ton voorkwam een dubbelpion, maar moest daardoor wel toestaan dat hij toren en pion voor 2 stukken kreeg. De resterende stand gaf zwart echter allerlei aanknopingspunten en een waardering van ongeveer 2 pionnen voordeel. Ton gaf ook nog een kwaliteit weg, maar dat voorkwam dan wel weer een inslaan op h2. Met een stuk voor 2 pionnen was het alleen nog een kwestie van secuur verdedigen tegen de oprukkende witte pionnen. Zonder tijdnood was dit geen probleem voor Hans.

Gerard van der Zijden en Gerard Werkhoven hielden elkaar keurig in evenwicht.

Een jeugdlid van een paar jaar terug, heeft besloten dit jaar bij ons in de interne mee te spelen. Cor Kanters is net 13 geworden en hij gaf Han geen schijn van kans. Cor heeft een aantal jaren geleden les gehad van Gerard van der Zijden en ondergetekende. Desondanks heeft hij al een rating van 1693. Kun je nagaan als hij geen les van ons had gehad. Helaas speelt hij extern al voor een andere vereniging.

Martin van Velzen dacht een goede zet te hebben, maar hij overzag een paardvork van Herman en kon gelijk opgeven.

Martin de Groot mocht tegen nog een nieuwe lid Paul Koks. Een enthousiaste speler die gelijk zijn eigen partijverslag naar mij toe mailde:

In een Najdorf ontstond er een middenspel, waarbij 'wit kan een pion pakken, maar dient die later weer in te leveren' gedurende een reeks zetten het thema was. Zelf dacht ik daar nog de verovering van een tweede witte pion aan toe te kunnen voegen, maar Rybka liet mooi zien hoe dat te voorkomen is. Zover kwam het niet, want na het vallen van zwarte pion e5 leverde wit de kwaliteit in. Daarna was de stelling volgens Rybka nog steeds dichtbij de remisemarge.
Dat werd dan ook overeen gekomen. Een leuk initiatief van Paul dat voorkomt dat ik per abuis onzin over uw partij schrijf.
Ruut wou een pion pakken met een lekkere stelling. In plaats daarvan sloeg zijn hand het vijandige paard. Dit liet echter een toren in staan en kostte dus gewoon een kwaliteit. Arnoud zag het ook en won niet veel later de partij.

Rob werd langzaam in de verdediging gedrukt tegen Evert. Toen zwart ook nog materiaal voor kwam, was het snel uit.

Johan was het eerste klaar. Jan zag een koningsaanval te laat aankomen. Johan brak de stelling open en er was geen ontkomen meer aan voor Jan. Hierdoor stond Johan even virtueel bovenaan.

Vier leden waren nog niet aanwezig, waarvan alleen Floris, geloof ik, had afgezegd. De andere 3 zijn Chris Boon, Peter Ingenhoes en het derde nieuwe lid Jan Franx. De eerste ronden ben ik nog mild, maar het is wel de bedoeling dat er afgezegd wordt, zodat er geen tegenstander op je zit te wachten.

Afzeggen:
Dit kan telefonisch/sms/What’sApp tot 19:30 op 06-81180114 (of noodnummer: 06-24886543). Of per e-mail: schaken@kpnmail.nl of hansvanderzijden@kpnmail.nl, maar dan voor 15:00.

Agenda externe wedstrijden:

ma 3 november 2014 RSC-Belgisch Park 1 - WSC 2
ma 24 november 2014 DSC 5 - RSC-Belgisch Park 1
ma 8 december 2014 RSC-Belgisch Park 1 - Botwinnik 1
vr 9 januari 2015 Scheve Toren 1 - RSC-Belgisch Park 1
ma 26 januari 2015 RSC-Belgisch Park 1 - Schaakhuis 1
do 19 februari 2015 SHTV 2 - RSC-Belgisch Park 1
ma 9 maart 2015 RSC-Belgisch Park 1 - DSC 4
slotronde Promotie 2 - RSC-Belgisch Park 1

ma 13 oktober 2014 RSC-Belgisch Park 2 - Botwinnik 2
do 30 oktober 2014 Haeghe Ooievaar 1 - RSC-Belgisch Park 2
ma 1 december 2014 RSC-Belgisch Park 2 - HSV 1
di 16 december 2014 Pomar 1 - RSC-Belgisch Park 2
ma 9 februari 2015 RSC-Belgisch Park 2 - Rijswijk 2
ma 16 maart 2015 Bobby Fischer/Wassenaar 1 - RSC-Belgisch Park 2
slotronde DD 4 - RSC-Belgisch Park 2

do 9 oktober 2014 Botwinnik 4 - RSC-Belgisch Park 3
ma 10 november 2014 RSC-Belgisch Park 3 - Bobby Fischer/Wassenaar 2
do 20 november 2014 Raadsheer-Corbulo 2 - RSC-Belgisch Park 3
ma 12 januari 2015 RSC-Belgisch Park 3 - Pomar 2
ma 2 februari 2015 RSC-Belgisch Park 3 - Promotie 6
do 5 maart 2015 Prometheus (DSC 9) - RSC-Belgisch Park 3
ma 23 maart 2015 RSC-Belgisch Park 3 - HSV 2

Toernooiaankondiging
29e RAPID TOERNOOI
Botwinnik Zoetermeer
Tevens: HSB Rapidkampioenschap 2014

DATUM: Zaterdag 20 September 2014
PLAATS: Prins Clausschool
Straspad 1 2719 VG Zoetermeer (wijknummer 19)

Toernooiopzet:
7 ronden volgens het Zwitserse systeem
Het speeltempo bedraagt 20 minuten p.p.p.p.
Reglement: FIDE-regels voor rapid-schaak.
TIJDSCHEMA:
Zaal open, aanmelden vanaf: 9:30 uur
Aanvang 1e ronde: 10:00 uur
Prijsuitreiking: 17:30 uur
Kosten:
Het inschrijfgeld bedraagt € 5,00
Betaling aan de zaal.
Schappelijke prijzen voor broodjes, drinken en snoep

PRIJZEN:
Prijzen zijn in natura, in ieder geval voor de beste 5.
Het hoogst eindigende lid van een vereniging van de HSB
wordt benoemd tot HSB-rapidkampioen 2014
Daarnaast zijn er rating- en jeugdprijzen
INSCHRIJVEN bij:
John Pouwels, tel. 079 - 3169664, pouwels@casema.nl
Bereikbaarheid Met openbaar vervoer:
De Clausschool is bereikbaar met bus 121 (richting Delft
Station) (Vervoerder:Veolia) Uitstappen: halte Driesprong.
Of:
Vanaf station Zoetermeer-Oost met Veolia Stadsbus 72 of
Vanaf station Zoetermeer met Veolia Stadsbus 71
richting Zoetermeer Centrum West; Uitstappen: halte Beryl.

Tot maandag, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: