RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 22 september

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo sep 24, 2014 12:23 pm    Onderwerp: Verslag 22 september Reageer met quote

Verslag 22 september.

Zo af en toe krijg je wel eens een partij toegestuurd die eerst is ingevoerd in een schaakprogramma en daarna is geplakt in Word. In het geval van een ChessBase product is dat bij mij (en ik neem aan bij iedereen) in het lelijke Fritz font. De tekst is dan heel slecht leesbaar. Dit is gelukkig eenvoudig te verhelpen door de tekst te selecteren en een normaal font te kiezen.

Lastiger wordt het als het programma ingesteld staat op de Engelse notatie. Dit is op te lossen door de partij in te lezen in mijn schaakprogramma, waar ik de Nederlandse notatie heb ingesteld. Ik hoef alleen de notatie terug te plakken en alles is in het Nederlands. Helaas werkt dit niet als er tussen de zetten varianten en commentaar staat. Wellicht doe ik iets verkeerd, maar bij mij zijn dan na het terugplakken de varianten en het commentaar verdwenen.

Daarom kies ik er maar voor om QRBN handmatig te veranderen in DTLP. Dat kost de nodige minuten en de kans op fouten is niet ondenkbeeldig.

Om een einde te maken aan deze Babylonische schaakverwarring, heb ik de Britse KNSB een e-mail gestuurd met een aantal voorstellen tot wijziging.

Queen wordt Dame (spreek uit Deem)
Rook wordt Tower
Bisshop wordt Lackey
kNight wordt Pony

Ik wacht in spanning af.

Het initiatief van Paul werpt zijn vruchten af. Ook Bart vertelt ditmaal iets over zijn partij tegen Ruut. Beiden misten een interessante variant. Ik hoop dat meer leden dit voorbeeld zullen volgen. Ik geef dan alleen nog commentaar als ik iets zinnigs te zeggen heb. Wat zal ik het rustig krijgen.

Echt lastig te kraken, die lui uit het derde. (Ruut, mag ik ook in jouw team komen spelen?)
(Commentaar Gerard Milort)

In de 3e ronde was het Hans dan toch grotendeels gelukt. Het was ongeveer de bovenste helft tegen de onderste helft van het afgelopen jaar. 1e teamspelers tegen 3e teamspelers. Alleen ons jongste en nieuw ‘oud lid’ Cor tegen Razvan, en Gerard Werkhoven tegen nieuw ‘oudste lid’ Jan Franx leken op papier gelijkwaardige partijen te zijn. Beide werden inderdaad remise. Verrassenderwijs leek ook Bart tegen Ruut lange tijd gelijk op te gaan. Stond Ruut zelfs niet beter? En hoe moeilijk had ik het wel niet tegen aanwinst Arnoud Kulk... Pas op het eind ging er bij hem wat mis en ontsnapte ik aan mijn 3e remise. Dat gaat wat worden in de 3e klasse, met de Ruutjes en de Arnoudjes in het 3e team, noviet en runner up Paul, en beide ‘Martini’s’ niet te vergeten. Volgend jaar tweede klasse?! Ik hoorde Bart ook al zachtjes solliciteren bij Ruut.

Arnoud Kulk – Gerard Milort

1.d4 Pf6 2.c4 d6 3.Pf3 g6 4.Pc3 Lg7 5.e4 0-0
. Ah, klassiek Konings-Indisch, dacht ik hier nog. Maar er kwam geen 6.Le2, e5 7.0-0 Pc6 8.d5 Pe7, zoals de hoofdvariant luidt; maar 6.Lg5?!. Deze zetvolgorde komt niet vaak voor. Meestal wordt de zet Lg5 gespeeld met Le2 in plaats van Pf3, zodat zwart geen Ph5 heeft na 6... h6 7.Lh4 g5 8.Lg3. Of wit speelt wel Pf3, maar dan eerst 6.h3 alvorens 7.Lg5 komt. Dan volgt op 7... h6 8.Le3 zonder dat Pg4 mogelijk is. Ook nu kwam 6... h6 7.Lh4. Nog bomvol van het eten, het bloed stroomt dan uit de hersenen weg naar de maag, wist ik even niet meer hoe het verder ging. Althans, ik weet dat veelal 7... g5 8.Lg3 Ph5 gespeeld wordt. Maar ik dacht even dat Pxg3 hxg3 dan toch niet zo veel zin had, want ik heb al wel kort gerokeerd, en zwart nog niet. Onzin natuurlijk, het was gewoon de beste voortzetting én de reden waarom het niet zo vaak gespeeld wordt. Ik moet maar eens wat minder veel eten op maandag. Duurt altijd minstens tien zetten voor het bloed terug omhoog kruipt en ik wat ga zien. Ik koos voor het slappe 7... c6 Wees dan een man en speel c5. 8.Ld3 Dc7 9.h3 Pfd7 10.Lg3! Verrassend, wacht de zet g5 niet af. Ik stond klaar voor de opstoot 10... e5, zie analysediagram.

Analysediagram na 10... e7-e5

Dit leek me goed, omdat op 11.d5 Pc5 komt, terwijl ik 11.dxe5 dxe5 wel prettig vind. Maar ineens twijfelde ik, want wat komt er op de thematische tegenaanval 11.c5!? Fout is dan 11... exd4 12.Lxd6! met kwaliteitswinst. En op 11... dxc5 vreesde ik 12.dxe5 Ph5 13.e6 Pxg3 14.exd7 Pxh1 15.dxc8D Taxc8 en het paard op h1 zit opgesloten en gaat ook nog verloren. Tja, misschien moet ik toch maar aan de bloeddoping, want ik beoordeelde de stelling die dan ontstaat helemaal verkeerd.

Analysediagram na 15... Ta8xc8

Na bijvoorbeeld 16.Dc2 Ld4 (of 16… b5) staat zwart duidelijk beter. De engine waardeert het zelfs op -2. Maar ja, die heeft dan ook geen last van tijdelijke bloedarmoede. Ik wel, dus ik zette voort met 10... Ph5 11.Lh2 e5. Zie het eerste diagram, maar dan met de zetten Ph5 en Lh2 erbij. De zet c5 heeft nu niet veel zin meer en blijkbaar deelde wit wel mijn mening over de zetten d5 en slaan op e5, want hij kwam met het listige 12.Le2 op de proppen. Dekt pion d4 en valt alvast het paard op h5 aan. Maar het heeft ook een nadeeltje. Het eten was wat gezakt en ik verraste Arnoud op mijn beurt met 12... Db6! De enige manier om voordeel te krijgen. Het idee is om na slaan op e5 eerst op b2 te slaan. Pardon, op b2 slaan? Maar luidt een oude wijsheid niet: “sla nooit op b2, ook al is het goed”, zoals Hans na afloop opmerkte. Klopt, maar het is wel spannend en levert leuke strijd op. En zo geschiedde. Na de zetten 13.dxe5 Dxb2 14.Pa4 Db4+ 15.Pd2! ontstond de volgende stelling:

Stelling na 15.Pf3-d2

Zwart heeft een pion gewonnen en moet nu kiezen hoe hij terug neemt op e5. Normaal -positioneel- is dat natuurlijk met de pion. Maar nu meende ik voor actief stukkenspel te moeten kiezen en speelde 15... Pxe5?! Met open loperdiagonaal, ontsluiting van de loper op c8 en na Lxh5 kan misschien Pd3+ tussendoor, leek mij dit goed. Toch geef ik bijna al mijn voordeel weg (van -1,2 naar -0,3). Eerst redt wit zijn toren van a1 met 16.Tb1, en later zal f4 (en g4) volgen, en de paarden moeten weer terug naar huis. Was het toch een giftige pion geweest? Gelukkig gaf wit mij weer wat voordeel terug met 16... Da3?! 17.Db3?! (0-0 =) Dxb3 18.Txb3, al vergat ik hier 18... Te8 te spelen. Omdat ik opnieuw 19.c5 vreesde, met ondermijning van de dekking van het paard op e5, ging ik dat tegen met 18... b6. Waarna ik inderdaad werd teruggedreven met 19.f4 Pd7 20.g4 Pdf6 21.e5!?

Stelling na 21.e4-e5

De zwarte stukken worden helemaal teruggedrongen en het lijkt dat wit voldoende compensatie heeft voor de pion. Maar, om met Euwe te spreken, is het witte centrum sterk, of is het een ‘reus op lemen voeten’. Na 21... dxe5 22.fxe5 Ph7! -door wit overzien- bleek het centrum toch wankel te zijn. Pion e5 dreigt verloren te gaan, en dan wordt het lastig. Wit had de opstoot eerst moeten voorbereiden met Te3 en 0-0. Nu komt wit te laat. 23.Te3 Te8 24.Pf3 Pg5! Het idee van Ph7, het uitschakelen van een verdediger. 25.Pxg5 hxg5 helpt wit niet, want e5 is niet meer te verdedigen. Arnoud probeert nog een aardige truc met 25.h4

Stelling na 25.h3-h4

Met het idee om na 25... Pxf3 26.Lxf3 Pxe5? 27.Lxe5 Txe5 28.Txe5 Lxe5 met 29.Lxc6 weer een pion terug te winnen. Zwart kan dat echter vrij makkelijk verhinderen met 26... Te6 of met het gespeelde 26... Lb7. Pion e5 loopt immers niet weg. Hoewel, er volgde wel 27.e6. Maar na Txe6 28.Txe6 fxe6 29.Kd2 Tf8 30.Tf1 Le5 gaven de extra pionnen al snel de doorslag. Tien zetten later stond het zo:

Stelling na 40.Pb2-d3

Een laatste poging om van de zwakte van c6 gebruik te maken mislukt, doordat ik eenvoudig kon antwoorden met 40... Pxd3 41.Kxd3 b4+! 42.Kd4 Lb5 43.Le4 a5. De pionnen lopen nu door, of op de damevleugel, of op de koningsvleugel. Enkele zetten later gaf wit het op, 0-1. Een leuke partij, en zeker geen veegpartij, zoals Arnoud vooraf vreesde. Duidelijk een aanwinst, dat belooft wat voor het 3e team. En Bart was nog volop bezig tegen Ruut.

Bart - Ruut (Commentaar Bart)

In deze stelling heeft wit net b2-b4 gespeeld met als doel de zwarte dame weg te jagen. De zet verdient eigenlijk een vraagteken en een uitroepteken. Na lang denken sloeg Ruut met zijn loper op b4. Ik had dat helemaal niet als mogelijkheid gezien, maar zag wel dat slaan van de loper stukverlies zou opleveren na 1.b2-b4 Le7xb4 2.a3xb4 Da4xb4 en de stukken op zowel c3 als c4 staan in en je mag ze niet allebei tegelijk spelen. Balend van het overzien van het simpele slaan speelde ik Pe4, waarna ik 2 pionnen achterstond. (Dat ik toch nog won is een heel ander verhaal). Als ik dieper gerekend had, had ik misschien wel gezien dat ik het toch gewoon had kunnen toelaten. Na 3.Le3-g5 kan de zwarte dame de loper helemaal niet slaan, op 3... Db4xc4 volgt immers simpel 4.Ta1-a4 en de dame is gevangen! Nog sterker is trouwens eerst Lxf6, er dreigt nog steeds Ta4 en er dreigt volledig vernietiging van de zwarte koningsstelling.

Evert - Paul (Commentaar Paul)
In de derde ronde van de interne competitie mocht ik de degens kruisen met die van Evert van Dalen, beheerder van de witte stukken. Volgens Rybka belandden we in de categorie 'onregelmatige openingen', waarbij er hier en daar ongetwijfeld een nieuwtje geproduceerd is. Evenals tijdens de 1e ronde van de Persoonlijke Kampioenschappen trof ik een tegenstander die een prachtige loopgravenstelling wist te ontwerpen. Een stelling die een stuk lastiger te slechten is geweest dan tien dagen eerder. Ik won een stuk, maar met invorderen van twee pionnen had Evert redelijke compensatie, die hem speelruimte bood. De gang erin houden was van belang om het benutten ervan niet optimaal tot uiting te laten komen. Want met initiatief uit handen geven is het een lastig te klaren klus. Nu duurde het 35 zetten voordat er gecapituleerd werd.

Ik vroeg Razvan een verslag te sturen over zijn partij tegen Cor, tenzij het een saaie partij was. Ik heb niets ontvangen, dus... De uitslag was in ieder geval remise.

Hierdoor kreeg ik de kans om weer eens bovenaan de ranglijst te komen. Ik moest dan alleen wel winnen van de dit seizoen ontketende Johan. Ik had een stuk gewonnen en zette een gevaarlijke combinatie in. Johan kon 2 torens winnen, maar zou dan mat gaan. Hij trapte er niet in en bood even later remise aan. Ik stond echter nog steeds voor en zei dat ik mijn kansen om clubkampioen te worden, zo groot mogelijk wilde maken. Waarop hij zei: “Ik kan het toch proberen.”

Ton was door twee nederlagen tegen twee sterke tegenstanders, afgedaald in de onderste regionen. Daar trof hij Rob aan. Ton moest lang vechten voor het punt (Rob geeft niet gelijk op bij 1 of 2 stukken achterstand), maar klom uiteindelijk terug naar de middenmoot.

Aat won van Martin van Velzen.

Gerard Werkhoven en Jan Franx hielden elkaar keurig in evenwicht.

Herman verloor van Martin de Groot.

Volgende week is er vergadering. Hiervoor hoeft niet afgezegd te worden. Om toch nog voldoende leden naar het clublokaal te lokken, is er na (een ongetwijfeld snelle) afloop gelegenheid om nog wat te schaken.

Tot maandag, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: