RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 6 oktober

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: vr okt 10, 2014 3:51 am    Onderwerp: Verslag 6 oktober Reageer met quote

Verslag 6 oktober

Gerard speelde tegen Razvan en bespreekt zelf zijn partij. Het commentaar in cursief is van tegenstander Razvan. Hij schrijft het zowaar in het Nederlands en doet dat heel goed. Ik heb slecht 2 taalfouten eruit gehaald. De andere fouten heb ik er maar ingelaten, voor het geval dat het cursief het niet voldoende duidelijk maakt dat Razvan aan het woord is.

Mijn hand overspeeld…

Heeft u dat ook wel eens? Dat je ietsje beter denkt te staan en remise varianten uit de weg gaat. In een poging de strijd gaande te houden en te winnen. En dat je dan je stelling overschat? De winst niet ziet. Te ver doorgaat. En dan het lid op de neus krijgt? Dat overkwam mij in mijn partij met wit tegen Razvan Ioan afgelopen maandag. Onder toeziend oog van meerdere toeschouwers stond ik enkele zetten voor het einde nog steeds een kleine +1,5 beter. En toen greep ik in wederzijdse tijdnood vreselijk mis. Een blunder op de 48ste zet en de waardering (en mijn maag) draaide om naar meer dan -4! Game over. Ik ging een toren verliezen tegen zijn vrijpion, die ik makkelijk onschadelijk had kunnen maken. Om het nog erger te maken gaf ik zelfs die toren weg zonder de vrijpion er voor terug te krijgen. Met nog een minuutje op zijn klok liet ik maar toe dat Razvan mij met zijn vers gehaalde dame mat zette. Een pijnlijke nederlaag, want ik had de hele partij het initiatief en na enkele mindere zetten van zwart had ik een aardig voordeeltje gekregen, waarmee winst mogelijk was geworden. Maar het dan ook nog afmaken bleek toch lastiger dan ik dacht. Had ik toch beter voor het halve ei kunnen kiezen dan de lege dop.

G. Milort – R. Ioan

Stelling na 19.Tf1-c1

Vanuit een rustige opening was een redelijk gelijkwaardige stelling ontstaan, waarin wit zijn meerderheid op de damevleugel wil benutten om op winst te spelen. De pionwinst 19... Dxb2 is natuurlijk niet mogelijk vanwege Tcb1 met damewinst. Daarom speelde Razvan 19... Db3! Hier had ik dames kunnen ruilen, maar ik besloot om met 20.Tc3 Dxb2 21.Tac1 een pion te offeren, met het idee dat mijn stukken actiever zijn en ik met dreigingen als Tc7 en Pc6 mogelijk pion a7 er voor terug kan krijgen. Fritz vindt 20... Dxb2 om de beste zet te zijn en, tijdens het spel, zag ik geen probleem met deze zet. Helaas, kan Fritz deze stelling beter dan ik verdedigen. Even later stond het zo:

Stelling na 26.g2-g3

De zwarte dame lijkt actief te zijn, maar staat ook kwetsbaar. De toren van f8 doet nog niet mee, en een zet als 26... Tc8? faalt op 27.Pe7+! Lxe7 28.Tx8+. Het beste was mogelijk 26... Kh8 om alvast uit het schaak te gaan. Toren a8 was ook leuk, maar ik had de zet niet gezien. Ik begreep niet de stelling en ik wist niet hoe ik moet spelen. 26... Db5 was onnodig. Bevreesd voor mogelijke opsluiting van de dame speelde Razvan 26... Db5 27.Dxb5 Txb5 28.Pxa7 Ta5 en gaf zo zijn pluspion weer terug. Maar na 29.Pc8! stond wit duidelijk beter.

Stelling na 29.Pa7-c8

De enige zet is nu 29... Lb8, waarna wit met 30.Tb3 een voordeel van ongeveer +1 kon behouden. Ik dacht echter dat de onderste rij zwak was en speelde 30.Pe7+ om Tc8 en Pc6 te spelen. Dat leek sterk, maar na 30... Kh7 31.Tc8 Txc8 32.Txc8 had zwart met 32... Ld6 de schade kunnen beperken. Hij speelde echter 32... e5?, waarna wit met 33.Pc6 Tb5 34.Pxb8 Pxb8 35.dxe5 een pion won. Ld6 was natuurlijk de normale zet, maar ik moet bekennen dat ik het niet zag. En dus wilde ik ook de partij winnen.

Stelling na 41... h6xg5

De zet hiervoor had zwart 40... g7-g5?! gespeeld, een pionoffer, om daarna of e5 of a4 terug te winnen. Hier meende ik kansen te krijgen tegen de zwarte koning als ik zou slaan op g5 en daarna Lf6 zou spelen. Ik zag iets met h4-h5 en de toren naar h8 met mat. Daarom deed ik 42.Lxg5? Ta3 (Razvan zag terecht dat de a-pion belangrijker is dan de e-pion) 43.Lf6 Txa4 Het resultaat van mijn dwaling is dat mijn loper nu afgesloten is van de damevleugel en niet meer meedoet, terwijl mijn toren voorlopig niet bij de zwarte monarch kan komen. Vanuit bovenstaande diagramstelling had wit met 42.Ta2! wel op winst kunnen spelen. Enkele zetten later voltrok zich een waar drama.

Stelling na 47... d5-d4?!

Met deze zet had zwart moeten verliezen, maar het werd min of meer de winnende zet! In plaats van d5-d4 was 47... Pd2+ 48.Ke3 Pe4 voldoende geweest voor remise. Nu had ik met het koelbloedige 48.Ke4! de d-pion kunnen afstoppen en voor de winst kunnen blijven spelen. Na d4? greep ik echter mis met 48.g4? d3! 49.h5+ Kh7 50.Te1? d2 51.Tb1? (ook 51.Tg1 Pb2+ gevolgd door d1D helpt niet meer) Pa3+ 52.Kf5 Pxb1 en alles was over en uit. 0-1. Gegokt, gemist en verloren. Razvan is de nieuwe koploper. Gefeliciteerd!
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=8052

Cor mocht tegen mij en speelde de saaie opening vrij snel. Misschien kwam ik daardoor wat beter uit de opening, maar na een slechte zet kon Cor in het voordeel komen.

Stelling na 18... Pd5-c7

Hier overzag ik helemaal dat 19.Pc6 een pion verliest door de extra dreiging Pe7+ met kwaliteitsverlies. Cor zag het wel, maar leed blijkbaar aan ontzag voor diegene die je schaakles gegeven heeft. Misschien was hij bang dat zijn paard ingesloten zou worden, of hij wou zijn loper niet ruilen tegen mijn paard na Pb3. Cor speelde 19.Td1 Tfd8 20.Le3 Pe8 21.Tab1. Hier bood Cor remise en een drankje aan. Dat heb ik maar aangenomen, omdat ik dacht dat ik oncomfortabel stond. De computer geeft echter heel licht de voorkeur aan zwart. Na 21.Pb5 heeft wit een halve pion voorsprong.

Werkhoven – Verbaan (Commentaar van Bart)

In deze stelling (waar wit net 25.Pec3 heeft gespeeld) speelde ik weer eens een slordige zet, namelijk 25... Lb5. Gelukkig is de stelling zo goed dat zelfs ik het niet meer kan verknallen en dus gewoon win, maar de zet 25... Pc4-e5 is aanzienlijk sterker. De witte toren kan eigenlijk nergens heen zonder snel kwaliteitsverlies (of via een paardvork, of via Lg7-h6). Ik dacht dat wit a3 kon doen, maar er volgt natuurlijk gewoon Pxf3 met schaak en daarna gaat de zwarte toren weg. Een mooie stelling om de sterke punten van lopers nog eens goed te laten zien, de zwarte lopers beheersen het hele bord.

Hans: Bart maakte de partij uiteindelijk fraai af.

Zwart speelde hier Pg4+ en Gerard gaf gelijk op.

Martin de Groot hield Aat redelijk tegen, maar in de overgang naar het eindspel kon Martin het allemaal niet meer bijbenen. 0-1

Paul was heel snel klaar. Tegenstander Arnoud blunderde al vroeg in de partij.

Martin van Velzen hield Johan knap op remise.

Ton won redelijk gemakkelijk van Herman. Een pion deed vervelend rond de vijandige koning en maakte het mogelijk dat Ton materiaal won. De boel was daarna voor Herman niet meer te houden.

Han en Gerard van der Zijden hielden de boel in evenwicht.

Jan mocht tegen de teruggekeerde Floris en die laatste was het nog niet verleerd. Als vanouds stond Floris snel een geofferde pion achter zonder noemenswaardige compensatie. Nadat hij ook nog een kwaliteit verloor, was de partij snel voorbij.

Rob verloor van Ruut en verbruikte zelfs meer tijd dan Ruut. Maar dat kan ook komen omdat Rob zijn klok af en toe vergat.

Afgelopen donderdag speelde het 3e uit tegen Botwinnik 4. Het 3e zit nu in de derde klasse en was de tegenstand blijkbaar niet gewend. Het werd een ruime 6-2 nederlaag. Niet echt nodig daar de gemiddelde rating vrijwel gelijk was. Bord 1 t/m 6 verloren allemaal (Herman, onbekende speler, Martin de Groot, Paul, Henk en Ruut) en de laatste 2 borden redden de eer (Martin van Velzen en Rob).

Volgende week speelt het 2e thuis tegen het 2e van ook Botwinnik We kunnen dus gelijk revanche nemen. De rest speelt intern

Ingekomen e-mail:
Voor de tiende keer alweer wordt binnenkort het Laren dubbeltoernooi georganiseerd door de Larense Schaakclub! Het gaat om twee (onafhankelijke) toernooien, namelijk: Kroeg snelschaken op 13 oktober en Rapid schaak op 25 oktober a.s.

Gegevens Kroegsnelschaaktoernooi (jubileum editie):
• Datum: maandag 13 oktober
• Aanvang: 19:45u
• Locatie: Cafι-restaurant ’t Bonte Paard, Naarderstraat 1, Laren • Bedenktijd: 5 minuten p.p.p.p.
• Aantal ronden: 9 ronden, zwitsers
• Prijzen: trofee en prijzen in natura
• Inschrijfgeld: 2,50 euro, inclusief 1 gratis consumptie • Maximaal 24 deelnemers

Gegevens Rapid toernooi (jubileum editie):
• Datum: zaterdag 25 oktober
• Aanvang 10:30u
• Locatie: Speellokaal, Kerklaan 41, Laren • Bedenktijd: 20 minuten p.p.p.p.
• Aantal ronden: 7 ronden, zwitsers (met lunchpauze) • Prijzen: €150, €100, €70, €35, €20 en jeugdprijs en ratingprijs • Inschrijfgeld: 8 euro (jeugd t/m 16 jaar halve prijs) • Senioren en Jeugd spelen in ιιn groep • Maximaal 66 deelnemers

Huisschakers zijn ook van harte welkom op beide toernooien!

Aanmelden kan (onder vermelding van naam en indien van toepassing club en
rating) via*:
- P.H. Voortman: 035 - 5386596, Derkinderenlaan 19, 1251 EK, Laren NH / J.P. van Wijk: 06-45340172
- Een mailtje naar info@larenseschaakclub.nl
- Aanmelden op de speeldag zelf bij de zaal kan ook, u wordt dan verzocht dit een half uur voor aanvang van het toernooi te doen, aanmelden vooraf heeft de voorkeur.

Groet, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: