RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 27 oktober

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do okt 30, 2014 5:35 pm    Onderwerp: Verslag 27 oktober Reageer met quote

Verslag 27 oktober

Altijd spannend tegen ‘Bon’ Ton. (Gerard Milort)

Hoewel ik mij had voorgenomen om een rustige en positionele partij te spelen met wit tegen Ton zal het niemand verbazen dat binnen 15 zetten de vlam al in de pan sloeg. En dat lag niet alleen aan Ton. Op de 12de zet koos ik voor het wilde e5 en liet ik met Ph5 en Pxf4 mijn loper ruilen, die ik met de g-pion terug moest slaan. De witveldige lopers waren toen al geruild. Mijn compensatie zat in mijn ontwikkelingsvoorsprong en actieve paarden.

Gerard Milort – Ton van der Zijden

Stelling na 15... f7-f6

Zwart wil meteen toeslaan door e5 onder vuur te nemen, waar 15... h6 wat voorzichtiger was geweest. Nu is er een gaatje op de diagonaal a2-g8 ontstaan. Het lijkt dat wit nu een kwaliteit kan winnen met 16.Dc4+ Kh8 17.Pf7+ Txf7 (moet, anders volgt stikmat) 18.Dxf7. Maar na 18... Dg4+ 19.Kh1 Df3+ 20.Kg1 Dg4+ enz. kan zwart eeuwig schaak geven.

Analysediagram na 20.Kh1-g1

Maar zwart kan ook proberen met 20... Pd7, slaan op e5 en Tf8 zelf op koningsjacht te gaan. Hoe dat zou aflopen kon ik achter het bord niet uitrekenen. Ik besloot het er maar niet op te gokken. De engine vindt uiteraard met 21.Tfd1 dan nog een manier om voordeel vast te houden, maar ja, ik ben maar een mens. Dus ging de partij vanuit de stelling na 15... f6 verder met 16.Dc4+ (dat nog wel) Kh8 17.Pe6. Met als idee om na een torenzet Tad1 te doen en dan de loper op g7 te ruilen en b.v. Pe4 te spelen. Maar zwart hoeft geen torenzet te doen. Hij heeft tijd om eerst de dame terug te jagen met b5. 17... b5 18.Db3 fxe5! Opnieuw sterk gespeeld.

Stelling na 18... f6xe5

Oké, wit kan hier slaan op f8, waarna zwart weer eeuwig schaak kan geven: 19.Pxf8 Dg4+ 20.Kh1 Df3+ 21.Kg1 Dg4+ enz. En na 19.fxe5 Lxe5 20.Pxf8 Dg4+ kan dat ook nog steeds. Maar ik hoef niet te slaan op f8. (19.fxe5 Lxe5) 20.Tad1 was de beste manier om wat voordeel vast te houden. In plaats daarvan koos ik voor 19.Pe2?! Tf6 20.Pxg7 Kxg7 21.Dg3?! en kreeg zwart licht voordeel. Ik had overzien dat na 21.fxe5 Dg4+ gewoon 22.Dg3 kan. Ik dacht dat zwart dan mijn paard op e2 kon slaan, maar dat is niet zo, want op Dxe2 volgt gewoon exf6+ omdat de toren nog hangt. Even later stond het zo:

Stelling na 25.Te1-e3

Hier had zwart met 25… e5 zijn voordeel kunnen vasthouden en op winst kunnen spelen. Had ik toch weer bijna mijn hand overspeeld door remise uit de weg te gaan. Gelukkig voor mij koos Ton voor 25... c5 26.Tfe1 Kf7 27.T1e2 c4 en kon ik nu de paarden ruilen met 28.Pe5+ Pxe5 29.Txe5. Met alle zware stukken nog op het bord is de pion extra in deze stelling niet veel extra waard. Ik had niet het gevoel dat ik dit zou verliezen, al staat zwart nog wel ietsje beter. Met nog weinig tijd te gaan werd vijf zetten later inderdaad alsnog de vrede getekend. ½-½. Dat had ook een stuk eerder gekund… Maar dit was spannender. En vergeet ook de 30-zetten regel van Hans niet!

Razvan en Jan Franx speelden een spannend potje, totdat Jan in het eindspel een klassieke fout maakte. Razvan kende zijn klassiekers ook en won.

Aat maakte het Cor heel lastig. Hij won een pion en had dat omgezet in een eindspel met paard en 2 pionnen tegen een toren. De pionnen stonden los van elkaar (c- en g-pion geloof ik), maar dat maakt het wel moeilijk kiezen voor de zwarte koning. Ik heb een Koning Paard en 2 pionnen tegen Koning Toren stand in de computer gezet. Ongetwijfeld niet een stand die in de partij is voorgekomen (had ik de notatie maar gefotografeerd), maar het geeft wel een indicatie. Volgens de 6-stukken database is het remise. Misschien heeft Aat ergens wel gewonnen gestaan, maar Cor verdedigde zich keurig naar een remise.

Ik kwam goed uit de opening tegen Bart. Zo goed zelfs dat Bart vergat snel remise aan te bieden. Hij wordt ook al weer een dagje ouder. Maar waarschijnlijk had ik het toch niet aangenomen. In de volgende stelling dacht ik lang na en kwam tot de conclusie dat ik dan wel wat beter stond, maar een winstweg was er niet echt.

Stand na 19... Tad8

De computer geeft hier 20.Df4 als beste aan, om na 20... Txd6 met de pion terug te slaan. Wit heeft dan een voordeel van een halve pion. Ik speelde hier 20.Dd4 en hoopte dat zwart na 20... Txd6 21.Dxd6 ook nog de dame zou ruilen. Na mijn 20e zet is het voordeel veranderd in een klein nadeel. Na de 21e zet sta ik al een pion minder. Zwart speelt natuurlijk het al gevreesde 21... Dg5 en dreigt mat in één.

Stand na 21... Dg5

Hier is 22.f3 Lxf3 23.Dd2 het beste. Ik speelde 22.g3 Df5 23.f4? Zwart heeft wel maar één goede zet, maar die is niet zo moeilijk te vinden. 23... De4 en hier had ik het al kunnen opgeven. De ene na de andere pion gaat er aan.

Martin de Groot kwam niet verder dan remise tegen Evert.

Jan Wuister verloor van Gerard Werkhoven.

Herman versloeg Rob.

Johan kon helaas geen gebruik maken van de standaard tijdnood van Ruut. Voordat die inging kwam het busje Johan ophalen en hij moest in remise berusten.

Arnoud was (te) snel klaar tegen Martin van Velzen. Martin speelt altijd snel, maar dat gedrag moet je natuurlijk niet kopiëren. Achterstand in tijd is niet erg, als je daardoor maar een goede stelling krijgt. Nu ging Arnoud al snel de fout in en verloor.

Vanavond speelt het tweede uit tegen Haeghe Ooievaar 1. Die hebben hun eerste wedstrijd verloren en zullen dus op scherp staan.

Aanstaande maandag speelt het eerste thuis tegen WSC 2.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: