RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 3 en 10 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do nov 13, 2014 10:50 pm    Onderwerp: Verslag 3 en 10 november Reageer met quote

Verslag 3 november

Vorige week verscheen er geen verslag van mij. En er werd nog wel de eerste externe wedstrijd gespeeld van het eerste. Ik kon me er maar niet toe zetten. Ik ben vrijwel permanent moe. Door slaapgebrek en toch vaak ’s nachts moeten rijden, grijp je al snel naar de energiedrankjes om toch een beetje wakker te blijven. Dat werkt best wel goed, alleen slaap je minder als je eindelijk kunt slapen. En dan tors ik ook nog 55 kilo overgewicht mee en dat helpt ook niet. Ik heb daarom maandagnacht besloten een week vrij te nemen. Dan kan ik eindelijk eens goed uitrusten en wat achterstallige zaken regelen waar ik ook maar niet aan toe kwam. Ik ben inmiddels al weer zover hersteld dat ik nu wel het verslag kan maken. Ik vond het alleen wel vreemd dat niemand mij afgelopen maandag naar het niet verschenen verslag vroeg. Wordt het dan zo slecht gelezen?

Eerst maar even vorige week behandelen. Gerard Milort bespreekt zijn eigen partij. Hij geeft in de titel al gelijk het resultaat. Hierdoor is er geen enkele spanning meer. Dus daar moet ik wat aan veranderen. Ik hou altijd van een chronologische spanningsopbouw.

Bord 6
Ton was als eerste klaar. Hij had een hele wilde stelling met veel vooruitgeschoven pionnen. Ook die voor zijn koning. Zijn tegenstander moest voorzichtig manoeuvreren. Dat deed hij goed. Toen hij materiaal in de aanbieding deed, stond Ton waarschijnlijk al verloren. Het was duidelijk dat het paard niet geslagen mocht worden, want zwart zou dan makkelijk via de h-lijn binnendringen en mat geven. Ton zag het mat blijkbaar niet aankomen, pakte het paard en hoopte tevergeefs dat zijn koning nog een veilig heenkomen kon vinden. 0-1

Bord 5
Peter Ingenhoes was ook weer van de partij. Nu nog even opdagen bij interne wedstrijden. De rust had hem in ieder geval goed gedaan. Hij had de hele partij beter spel door een geofferd pionnetje. Later in de partij werd de druk iets te groot voor zijn tegenstander en in opkomende tijdnood verloor die een stuk. 1-1

Bord 2
Bart offerde een kwaliteit, maar leek daar niet voldoende voor terug te krijgen. Een vrijpion gaf echter dermate veel problemen, dat Bart er toch nog remise wist uit te halen. Al was dat dan door het te claimen vanwege 3x dezelfde stand. 1˝-1˝

Bord 7
Na een moeizame opening kreeg ik, na een paar mindere zetten van mijn tegenstander, toch licht initiatief. Niet voldoende voor winst maar het speelt wat makkelijker. Toen ik wat wilde forceren, kwam mijn dame wat afzijdig te staan. Juist op dat moment kwam hun wedstrijdleider vertellen dat hij remise mocht maken. Hij dacht nog even lang na, deed een sterke zet en bood remise aan. Daarna ging ik lang nadenken en kwam tot de conclusie dat er niets te halen was voor mij en dat ik waarschijnlijk een pion zou verliezen. Die conclusie bleek thuis juist te zijn. 2-2 Overigens had ik hem al eerder kunnen verliezen. Ik had mijn indeel telefoon op stil staan, maar mijn nood telefoon was ik vergeten uit te doen. Ik werd nog gebeld op de stille telefoon. Als ik dan niet opneem wil de persoon die me belde het nog wel eens proberen op die andere telefoon. Waarschijnlijk realiseerde hij zich op tijd dat ik aan het schaken was. Ach, uiteindelijk is het natuurlijk allemaal weer de schuld van Floris Smile. Ik kan me niet herinneren dat hij in zijn aanvangsspeech gezegd had om de telefoons uit te doen. Of misschien heb ik wel niets gehoord omdat ik met de indeling bezig was.

Bord 3
Aat’s partij ging lang gelijk op, maar daarna ging het langzaam bergafwaarts. Het eindspel was niet meer te houden. 2-3

Bord 1
Altijd spannend zijn de wedstrijden tegen Westland, zowel voor de competitie als voor de beker. We treffen elkaar vaak, en dit seizoen zelfs twee keer kort achter elkaar, met de bekerwedstrijd op komst. We hebben nog geen andere tegenstander gehad. Maar goed, zijn we daar voorlopig weer vanaf. Het is altijd close, de uitslag, en ook nu weer. Werd het win, lose or draw? Dat werd pas vlak voor sluitingstijd duidelijk. Of eigenlijk pas na sluitingstijd. Maar daarover zo meteen wat meer. Eerst enkele fragmenten uit mijn eigen partij aan bord 1 tegen Menno Pietersma, vorig jaar nog succesvol met WSC 1 in de 2e klasse KNSB, wat nog goed te zien was aan zijn rating van 2191.

M. Pietersma (WSC 2) – G. Milort (RSC BP 1)

Stelling na 12.Pd2-c4

Vanuit een onregelmatige opening met dubbele fianchetto was een stelling ontstaan, waarin wit drukt op de achtergebleven pion op d6, maar zijn koning nog in het midden heeft. Passief afwachten is niet echt mijn ding, dus ik besluit een pion te offeren om de stelling te openen. 12... d5!? 13.exd5 Lf5 14.Dd2 Tad8 15.Df4

Stelling na 15.Dd2-f4

In ruil voor de pion heeft zwart zijn damevleugel stukken ontwikkeld en druk in het centrum. Wits 15.Df4 met als doel 15... Dxf4 16.Pxf4 met dekking van pion d5 was onnauwkeurig, beter was 15.0-0 Tfe8 16.Tad1... Maar wit had mijn sterke antwoord geheel overzien. 15... Pxd5! Dekt de dame! 16.Lxd5 Dxf4 17.gxf4 Txd5 18.Pe3 Le4!

Stelling na 18... Lf5-e4

Het zal duidelijk zijn dat wit niet blij was. Zijn openingsvoordeel is weg en zwart staat zelfs iets beter. Maar de loper op e4 is nog niet veilig. Na 19.0-0 Lxc3? 20.Pxc3 gaat de loper zelfs direct verloren. 19.0-0 Td7 20.f3 Ld5 21.Tad1 Tfd8?! Minder goed helaas, nauwkeuriger was meteen 21... Le6 22.f5 gxf5. 22.f5! Sluit de terugweg van de loper af.

Stelling na 22.f4-f5

Een moeilijke stelling, maar met 22... Pe5 23.Pxd5 Txd5 24.Txd5 Txd5 25.Pf4 Td6 had ik mijn voordeeltje kunnen vasthouden. Ik koos voor het actieve (pionoffer) 22... Pd4 in de hoop dat ik na 23.Pxd4 cxd4 24.Lxd4 Lxf3! 25.Txf3 Txd4 kon spelen. Maar wit speelde 23.Lxd4 cxd4 24.Pxd4 en nu miste ik de computer zet 24... Lc4! (25.Pxc4 Lxd4+). Met 24... Lh6?! 25.Pg4! gaf ik mijn voordeel weg en enkele onzekere zetten later stond ik al wat minder.

Stelling na 30… Le7-c5

Het loperpaar lijkt sterk en de paarden staan gepend, maar zolang mijn loper op d5 nog in de weg staat redt wit zich prima. Langzaam maar zeker neemt hij de aanval over. 31.fxg6 Kxg6 32.Tf4 Te8 33.Kf2 Le4 34.Tg1+ Kf7 35.Td1? Sterker was meteen h4. 35... a6 36.h4 b5 37.b4 Lb6 37... Ld6 was iets beter. Met 38.Tg1 kan wit nu zijn voordeel vasthouden. In plaats daarvan deed hij 38.h5.

Stelling na 38.h4-h5

Hier stelt de ‘lean and mean engine’ Stockfish dat zwart weer gelijk kan komen te staan na het duizelingwekkende en dappere 38... Tc7! 39.Pg4 f5 40.Pe3 Te5 41.Ke2 Txc3 42.Pdxf5 Ta3!

Analysediagram na 42... Tc3-a3!

Het schijnt allemaal net te kunnen. Als wit met 43.Pd6++ Ke6 44.Pxe4 een stuk wil ophalen verliest hij er zelf een met 44... Txe3+ gevolgd door Txe4! En ook na 43.Ph6+ Ke6 44.Phg4 Lxe3 45.Tf6+! Ke7 46.Pxe5 Kxf6 47.Pg4+ Ke6 48.Pxe3 Txa2+ behoudt zwart voordeel. Alleen met 43.Td2 Lb1 44.Tf3 Le4 45.Tf4 Lb1 wordt de remise bereikt! Hoe kon ik dat ik nou missen... in opkomende tijdnood . Enfin, na het door mij gespeelde 38... Lh7 39.Pg4 Td6 40.Kf3!? (40.Tf1) Lc7?! miste ik hier mijn laatste kans op een halfje met het betere 40... Tc8, al komt er dan net zo’n ingewikkelde variant achteraan als net. Nu kwam het witte paard met schaak binnen op h6+ en enkele zetten later bezweek ik onder de druk van wit en verloor ik een toren in een paard familie schaak. Einde partij, einde wedstrijd, einde zicht op een wedstrijdpunt?! 2-4 Wel, pas ruim na afloop wist ik ongeveer waar ik mijn kans had laten liggen. Maar wat ik nog niet weet of drie keer dezelfde stelling nog remise is, of dat het nu vijf keer is geworden. Dat was recentelijk het geval bij een rapidtoernooi (NK Bedrijvenschaak), waarbij werd verwezen naar een aangepaste FIDE regel. Blijkbaar niet voor gewoon schaak? Of niet bij de HSB. Diezelfde avond speelde Mike Hoogland nipt remise in de bekerwedstrijd Schaakhuis – DCS (2,5 – 1,5) door drie keer dezelfde stelling te claimen. Net als Bart deed.

Bord 4
Razvan hield alles keurig in evenwicht tegen een tegenstander met 135 elopunten meer. 2˝-4˝

Bord 8
Dennis Wareman speelde een zeer fraaie partij. Hij gaf zijn tegenstander geen enkele kans en drukte hem langzaam van het bord af. 3˝-4˝

Gezien de ratings een redelijk normale uitslag, maar WSC 2 had zijn eerste wedstrijd al verloren, dus hoop je dat ze niet zo in vorm zijn. Qua rating hebben we slechts een team onder ons, dus had een beter resultaat wel lekker geweest. We zullen nog hard moeten knokken voor lijfsbehoud.

Interne

U zult begrijpen dat ik daar niet veel meer over weet te vertellen na anderhalve week. De uitslagen:

Gerard W. - Martin de G. 1-0
Floris - Johan 1-0
Ruut - Evert 1-0
Jan F. - Herman remise
Rob - Martin van V. 0-1

Verslag 10 november

Externe

Het derde was altijd veel te sterk voor de 4e klasse. Door het geringe aantal leden kozen we er toch altijd voor om in de 4e klasse te blijven, omdat daar slechts zes spelers nodig zijn. Dit jaar mocht dat niet meer. De eerste ronde kregen we nog met 6-2 klop en B.F./Wassenaar 2 had nipt gewonnen. Groot was dan ook de verbazing dat de ene na de andere partij gewonnen werd. Rob leek de eerste te zijn. Met een kwaliteit achter vergat zijn tegenstander dat Rob net schaak had gegeven en hij dacht al dat hij verloren had. Maar dat zijn snelschaakregels en dus werd de partij hervat. Even later had Rob toch het punt binnen. Zijn tegenstander was blijkbaar toch uit zijn evenwicht door het voorval.

Uiteindelijk kon alleen Henk Verploegh niet winnen. Ondanks grote voorsprong in materiaal kon Henk de remise niet voorkomen. Zijn tegenstander had 2 torens op de tweede rij en gaf voortdurend schaak of hij dreigde mat. Maar 7˝-˝ geeft veel vertrouwen.

Interne

Gerard Milort - Hans van der Zijden (Commentaar van Gerard, aangevuld met commentaar van mij in cursief)

Geef Hans (g)een kans deel 2

Ik vermoedde al dat ik wit tegen Hans zou hebben en had mij dus kunnen voorbereiden. Maar toch had ik eigenlijk geen plan en bedacht ik iets achter het bord. Dat kwam omdat Hans na 1.Pf3 d5 2.d4 Lf5 speelde, een oude liefde, waarop ik op mijn beurt 3.Lf4 antwoordde. In combinatie met de zetten c3 en h3 wordt dit wel het London System genoemd. Na 11 zetten ontstond de volgende stelling.

Stelling na 11… Dd8-c7

Zwart had ook 11… Db6 kunnen spelen, waarop 12.Db3 volgt, maar na enig nadenken (waarover, Hans? Geen idee. Ik weet niet veel van de theorie. Ik neem aan dat ik hoopte dat de diagonaal naar h2 open zou komen.) koos hij voor Dc7. Normaal zou nu rokade zijn voor wit. Maar waarom normaal spelen als het ook gek kan Smile. Gewoon lekker aanvallen en er een leuk spelletje van maken, dacht ik. Kostte me wel weer bijna de kop! De partij ging verder met 12.g4 Le4 13.g5 hxg5 14.Tg1 Ph7 15.Pxg5 Pxg5 16.Txg5 Pf6 17.f3 Lf5 18.Kf2 g6 19.Dh1.

Stelling na 19.Dd1-h1

Een listig zetje. Dreigt niet alleen Tag1 en h4-h5, maar kijkt ook nog met een schuin oog naar veld e4, met het idee om met e4 de loper op f5 op te sluiten en te veroveren (Dat insluiten zag ik nog wel aankomen, maar ik dacht dat het met c4 zou worden ingeleid. Na Dh1 keek ik alleen naar h4 en Tag1). Niets vermoedend speelde Hans 19... Kg7 met het idee Th8. Hij werd verrast door 20.e4 dxe4 21.fxe4, maar vervolgens werd ik op mijn beurt onaangenaam verrast door het -gedwongen- zeer sterke 21... d5!

Stelling na 21... d6-d5!

Heel vervelend! Het geplande 22.exf5 met stukwinst wordt nu keihard afgestraft met 22... Df4+ (Daarom speelde ik ook 11... Dc7.) 23.Pf3 Pe4+ met torenwinst! Noodgedwongen speelde ik dus 22.e5 Pe4+! 23.Pxe4 Lxe4 Hier werd me pas duidelijk hoe erg het is. Op het geplande 24.Lf3 komt sterk f6. Ineens staat mijn koning vreselijk slecht op f2. Op elke zet komt trouwens sterk f6. (Ik was Th8 van plan. Ik vond Gerard echter ineens verdacht lang nadenken. Toen ging ik er maar eens goed voor zitten en zag ik ook f6.) Opent de f-lijn en valt ook nog pion e5 aan. Daarom speelde ik 24.Dh2 f6! Wit moet nu heel erg uitkijken.

Stelling na 24... f7-f6!

Niet goed is 25.exf6? want het is niet wit die dan een dame wint, maar zwart die een stuk wint na Txf6+! 26.Kg1 Dxh2+ 27.Kxh2 Tf2+ en de loper op e2 valt. Ik moest hier dus kiezen tussen 25.Tg4 (het beste) of Tg1. Ik wilde veld g4 vrij houden voor mijn loper, maar dat bleek onzin. Na 25.Tgg1 fxe5+ 26.Ke1 Tf4! moest ik toch 27.Tg4 spelen. 27... Taf8 28.dxe5? Wit had beter 28.Dg3 kunnen spelen, om na 28... exd4 29.cxd4 e5 30.Dc3 te kunnen doen.

Stelling na 28.d4xe5?

Nu had zwart met 28... Tf2! 29.Dxf2 Txf2 30.Kxf2 Db6+ of 29.Dg3 (of Dg1) Db6! de partij (waardering -5,5) snel kunnen beslissen. Gelukkig overzag Hans dat en nam hij terug op e5 met 28... Dxe5. Zwart staat overigens nog steeds veel (-3,6) beter, maar ik leef nog. Er dreigt nu wel Lf3, dus ik ging vast weg met 29.Kd2 Lf3 30.Txf4 Txf4 31.Ld3... De waardering is inmiddels iets gezakt naar -2,4, want i.p.v. Lf3 was 29... d4 beter geweest. In het vervolg schommelde zwarts voordeel nog een paar keer omlaag en weer omhoog en miste hij nog enkele kansen. Tot twee keer toe was d4 sterk geweest, maar toen Hans dat (in tijdnood) eindelijk speelde, was het juist niet goed. Het laatste restje voordeel verdween.

Stelling na 41... d5-d4?

Nu ging de pion meteen verloren na 42.Dd8+ Tf8 43.Dxd4 en kort daarna werden de dames geruild en werd in gelijke stelling de vrede getekend: ˝-˝. Oef, weer ontsnapt. Wel het spel gemaakt, maar geen winst gezien. Integendeel. Langdurig naar de afgrond gekeken. Misschien toch maar weer gewoon degelijk en saai normaal gaan spelen? Zal toch niet. Epiloog: Je kunt nog zo gewonnen staan tegen Gerard, maar it aint over till the fat man gives a mate.
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=8120

Bart won een pion van Aat en ging een toreneindspel in. Dat wist Aat niet op remise te houden.

Gerard W. verloor van Razvan

Cor had ook ontzag voor zijn andere voormalige leraar en Gerard kwam weg met remise.

Ton had het moeilijk tegen Jan W. en stond zelfs 2 zetten lang verloren. Uiteindelijk werd het toch remise.

Dit weekend ben ik weer present bij het Open Nederlands Kampioensschap computerschaak. Dit wordt 2x per jaar gehouden in het Leids Denksportcentrum. Robijnstraat 4 in Leiden. Toegang is gratis. Er wordt gespeeld van 10:00 tot ongeveer 18:00. De kans om eens een topprogrammeur te spreken. De bekendste deelnemers zijn Johan de Koning met zijn programma The King en Stefan Mayer Kahlen van Shredder.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: