RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 24 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: zo nov 30, 2014 6:09 pm    Onderwerp: Verslag 24 november Reageer met quote

Verslag externe wedstrijd DSC 5 - RSC-BP 1 (Commentaar opening en eigen partij Gerard Milort, hier en daar aangepast om de chronologie geen geweld aan te doen en om de eindstand niet te verklappen. Rest commentaar van Hans.)

Op papier één van de makkelijkere wedstrijden, doch in de praktijk nog moeilijk genoeg, was de wedstrijd tegen promovendus DSC 5 in Delft. Met hun random opstelling was voorbereiden niet goed mogelijk. Op papier verzwakt door het afzeggen van Bart maar met Floris als prima invaller gingen we hoopvol van start.

Bord 5
Peter gaf een pion cadeau in een Franse opening. Echt beter spel kreeg hij er niet voor. Maar na een paar zwakke zetten van zijn tegenstander, kon Peter een aanval inzetten op de niet gerokeerde zwarte koning. Toen was het snel over. 0-1

Bord 6
Invaller Floris was niet veel later klaar. Hij gaf zijn tegenstander geen kans (en zichzelf ook niet) en daarom werd de vrede getekend. ½-1½

Bord 1

G. Milort - J. van Gosliga

Stelling na 9... Pb8-c6

Met Pc6 i.p.v. a5 nodigt zwart mij uit om zijn paard meteen aan te vallen, met als idee de dekking van loper b4 te ondermijnen en eventueel op b7 te slaan. Ik kon kiezen tussen 10.d5; 10.Td1 of 10.Pe5. Td1 is wat langzaam en kan met De7 gepareerd worden. Aantrekkelijk leek 10.d5 exd5 11.Pxd5 Pxd5 12.Lxd5 De7 maar na 13.Ld2 staat het gelijk en 13.Lxc6 bxc6 is zonde van het loperpaar en is zelfs iets beter voor zwart. Na 10.Pe5 Pxe5 11.dxe5 Lxc3 12.bxc3 Pd7 kan ik onder meer La3 spelen. Dan heb ik het loperpaar een betere stelling. Ook kan ik dan op b7 een pionnetje snoepen. Daarom koos ik inderdaad voor 10.Pe5 Pxe5 11.dxe5 Lxc3 12.bxc3 Pd7 13.La3 Hier verwachtte ik Te8, maar zwart koos voor 13... c5.

Stelling na 13... c7-c5

Sla nooit op b2, ook al is het goed. Maar ik heb wit en sla op b7! Ik zag zo gauw geen weerlegging en ging inderdaad voor de pionnen op b7 en a6. Met als idee dat mijn vrije a-pion ondersteunt door twee lopers toch wel de winst zouden gaan brengen. Natuurlijk, mits je niet tegen een gevaarlijke tegenaanval aanloopt. Veilig was 14.Td1 Dc7 15.f4 met een klein voordeeltje. Ik ging dus voor meer met 14.Dxb7 Pxe5 15.Lxa6. Hier had zwart met 15... Da5 direct tegenspel tegen mijn damevleugel pionnen kunnen krijgen, want 16.Lb5 faalt op Ta7! en de witte dame staat klem. Zwart mikte echter op een koningsaanval en ging verder met 15... Dh4?! (niet Dg5 vanwege f4! met stukwinst).

Stelling na 15… Dd8-h4

Op zich is er niets aan de hand. Wit kan kiezen uit 16.f3 (om Le4 tegen te gaan) of 16.Db6 met het idee Dxc5 of Lxc5. Hier begon ik echter spoken te zien. Ik dacht dat op 16.f3 Tfb8 17.Dc7 Pxf3+ 18.gxf3 Txa6 zou volgen, zonder te zien dat dat niet gaat vanwege 19.Dxb8+ met torenverlies. Datzelfde dacht ik na 16.Db6 Tfb8 17.Dc7. En ook 16.Le2 Dxa4 (17.Lxc5?!? Dxa1! -zie analysediagram- 18.Txa1? {18.Lxf8!} Txa1+ 19.Lf1 Ld3 en zwart wint) beviel me niet.

Analysediagram na 17... Da4xa1

Verder dacht ik dat ik de zwarte dreigingen kon stoppen met f4 en Tf2 en dat mijn dame via c5 terug in de stelling zou komen. Daarom besloot ik mijn a-pion te gaan dekken. Die zou mij immers de winst moeten brengen. O, lief klein a-pionnetje, jubelde Donner al eens. Het liep echter anders na 16.Lb5? Le4 17.Dc7 (niet 17.Db6? Pf3+! 18.gxf3 Dg5+ 19.Kh1 Lxf3 mat!) Dg5 18.f3 Tac8! (verhindert slaan op c5) 19.Db6 Pxf3+ 20.Txf3 Lxf3 21.Lf1 Dxe3+ 22.Kh1.

Stelling na 22.Kg1-h1

Zwart staat dik gewonnen. De witte dame staat nog steeds buitenspel en lopen met de a-pion komt veel te laat. Na 22... Le2 23.Da5 Tfd8 24.c4 Td2 was het snel afgelopen. Op 25.Lxc5 komt Dg5 met de dubbele dreiging Dxc5 en Lxg2 en mat. Ook na 25.Lc1 Lxg2+ 26.Lxg2 De1+ 27.Lf1 Dxf1+ was het mat. 0-1. Niets op af te dingen, eigen schuld. 1½-1½

Bord 7
Er is een speler bij DSC wiens speelstijl mij blijkbaar niet ligt. Een jaar of 5-6 geleden kwam ik hem voor het eerst tegen. Ik was al gaan zitten aan mijn bord en hij kwam naar mij toe met de woorden ”Ik geloof dat u op mijn stoel zit.” Ik zei, “Ik denk het niet.”, waarop hij liet weten dat hij het wel zeker wist. Nou had ik naar de kleur gekeken, dus ik wist het ook zeker. Waarschijnlijk had hij gedacht dat wij aan de andere kant van de tafel zouden plaatsnemen, maar dan hadden ze de stukken maar anders neer moeten zetten. Uiteindelijk bleek het mijn tegenstander te zijn. Hij had ongeveer 1700 elo, speelde razendsnel en zeer agressief. Ik verloor. In een volgende seizoen trof ik hem weer en ditmaal haalde ik geloof ik een nipte remise. Hij deed niet altijd mee, maar als hij meedeed, zat hij tegenover mij. En ook weer afgelopen maandag.

Hans van der Zijden - Corniel Nobel

1.c4 f5 Ik hou niet van deze zet. Vandaar dat ik in de interne meestal geen 1.c4 meer speel. 2.g3 Pf6 3.Lg2 g6 4.Pc3 e5 5.d3 Lg7 6.e4?! f4 of Pf3 is theorie. d6 7.Pge2 0–0 8.0–0 c6 9.h3 Le6 10.exf5 gxf5 Ik dacht al dat hij zo zou terugslaan. Het is niet de beste, maar wel de agressiefste. 11.f4?! e4 Mijn vorige zet geeft hem de mogelijkheid om naar vrijpionnen in het centrum te streven. 12.b3 d5 13.La3 Te8 14.dxe4 Pxe4 Een vervelend paard. Er dreigt een pion verloren te gaan, dus het paard mag niet blijven staan. 15.Lxe4 Pxd4 is beter. fxe4 16.f5 Lf7

Er is eigenlijk nog niet veel aan de hand. Na 17.cxd5 cxd5 18.f6! Lxf6 19.Pxd5! Lxd5 20.Txf6! Dxf6 21.Dxd5+ De6 22.Dg5+ Dg6 23.Dd5+ moet zwart kiezen voor herhaling van zetten, anders gaat hij materiaal verliezen. Valt me toch weer tegen dat ik dat niet gezien heb. De zet die ik speelde was wel erg slecht. 17.Tc1 d4 18.Pb1 d3 19.Pf4 Dg5 Om tegen dreigingen met Dg4 er uit te halen. 20.Dg4 Dxg4 21.hxg4 Pd7 22.Ld6 Pd7-e5-f3 leek me niet leuk. Pe5 23.Lxe5 Lxe5 24.Tfe1 Lxf4 Die leek mij niet goed, omdat hij nu met een slechte loper blijft zitten en geen loperpaar meer heeft. Toch is het wel de beste... als zwart goed voortzet. 25.gxf4

25... Tad8? Een vreselijk fout. Het idee van zwart was dat hij e3 met tempowinst kon spelen als wit Pd2 of Kf2 zou spelen. Een Nobel streven. Maar zwart heeft natuurlijk veel beter. 26.Te3 De waardering gaat van -2 naar +0.5. Zwart heeft ineens niets meer. 26... b5 27.cxb5 cxb5 28.Pd2 Ld5 29.Tc5 a6 30.Kf2 Kf7 31.Th3 h5 32.g5 Ke7 33.Ke3 Kd6 34.Tc1 In zijn analyse vond Corniel b4 wat actiever, maar na lang rekenen geeft de computer mij gelijk. Veel scheelt het overigens allemaal niet. Het leek mij de boel meer gesloten te houden. 34... a5 35.Txh5 a4 36.g6 axb3 37.axb3 Td7 38.f6 Te6? Dit bespoedigt de zaak. 39.Txd5+ Dit is een stuk slechter dan f7, maar met plus 14 kijk je niet op een paar punten. 39... Kxd5 40.f7 Txg6 41.f8D Tg3+ 42.Kf2 Tdg7 43.Tc5+ Ke6 44.f5+ Kd7 45.Dc8+ Kd6 46.Pxe4+ en opgegeven. 1½-2½
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=8183

Bord 4
Ton miste naar eigen zeggen een winst en moest in remise berusten. 2-3

Bord 2
Razvan zat te ver van mijn bord om het goed te volgen en wat ik er van gezien heb ben ik vergeten. Maar hij won. 2-4

Bord 3
Aat leek, ondanks een paard tegen loper en wat actievere zwarte torens, toch wel remisekansen te hebben. Op een belangrijk moment dacht hij zeer lang na en vond de weg naar remise niet. 3-4

Bord 8
Maar gelukkig hadden we Dennis Wareman nog. Hij kreeg een actieve loper tegen een paard dat op f1 zijn koning zat te beschermen. Dennis besloot een pion te pakken, waar een 2e aanval op f1 gewoon een stuk leek te winnen. Het gat dat de geslagen pion overliet, gaf zijn tegenstander kans om veel schaakjes te geven. Dennis besloot naar voren te lopen met zijn Willem Alexander. Op de 3e rij aangekomen kreeg hij wederom een schaakje, maar ditmaal viel de tegenstander ook de dame van Dennis aan. Dennis hoefde maar te ruilen en dan met zijn koning nog wat pionnen te snoepen. Maar in tijdnood vergat hij het ruilen en verloor zijn dame. 4-4

Onderstaande link brengt u naar het verslag van DSC over deze wedstrijd:
http://www.delftseschaaksite.nl/?type=news&id=4631

Interne
Aangezien wij uit speelden op de maandag, kan ik niets zinnigs zeggen over de interne partijen. Paul stuurde me nog wel een mailtje.

Herman - Gerard Werkhoven 0-1
Jan Franx - Gerard van der Zijden remise
Martin van Velzen - Ruut 1-0

In de partij tussen Rob Berger en Paul Koks lieten de heren zich niet afleiden op het moment dat er aan de deur geklopt werd en componeerden ze in 57 zetten het volgende matbeeld.

De volgende link brengt u naar een artikel van Paul over de clubavond en zijn partij is er ook na te spelen.

http://kilometerenveldenvreter.wordpress.com/

Ook speelt hij mee in het Kennemer Open. Een verslag daarvan vindt u hier:

http://kilometerenveldenvreter.wordpress.com/2014/11/22/kennemer-open-derde-ronde/?preview=true&preview_id=51&preview_nonce=6f6363f023

Evert had geen tegenstander voor de interne. Wel heeft hij gespeeld tegen 2 bezoekers die even kwamen neuzen of RSC-BP iets voor hun is. Ik hoop niet dat de slechts 9 aanwezige leden hun af hebben geschrikt. We gaan het maandag zien.

Groet, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: