RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 12 januari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do jan 15, 2015 11:12 pm    Onderwerp: Verslag 12 januari Reageer met quote

Verslag 12 januari

Externe wedstrijd: Scheve Toren 1 - RSCBP 1

Afgelopen vrijdag speelde het eerste in Pijnacker uit tegen het altijd lastige Scheve Toren, met een gemiddelde rating van zo’n 1900. Genoeg voor een derde 4½-3½ nederlaag voor ons? En ze hadden al 2 wedstrijdpunten meer, al hebben ze wel een wedstrijd meer gespeeld. Het was al gelijk een beetje zweten doordat Dennis Wareman wel erg laat binnenkwam. Ik vermoed dat hij bij het horen van Scheve Toren als tegenstander, de stad Pisa als eindbestemming in zijn navigatie had gezet. Gelukkig was zijn tegenstander ook te laat en die had wit, dus zijn klok ging eerst zo’n 10 minuten lopen.

Bord 5
Peter speelde verrassend snel remise. Meestal is het buigen of barsten in zijn partijen. ½-½

Bord 1
Pijnacker uit... altijd lastig, altijd prijs? - Gerard Milort

Aan bord 1 mocht ik het dit keer opnemen tegen Erik Jan Tromp, een nieuwe tegenstander voor mij. Zo’n avontuurlijke en wilde partij als vorig jaar tegen Karel ‘Midas’ Dekker zou het niet worden. Het meest spannende moment van de avond was toch wel de reis naar Pijnacker zelf. Net als vorig jaar togen we midden in de winter met regen en harde wind door de duistere polder. In de veronderstelling dat we er al bijna waren raakten we vlak voor aankomst toch nog de weg kwijt. Afslagje te vroeg genomen in het dorp. Zo groot kan het toch niet zijn. Maar goed, dit vertelt ook wel ongeveer het hele verhaal van mijn partij. Na enig advies ingewonnen te hebben over mijn potentiële tegenstander besloot ik tot een rustige positionele aanpak. Maar mijn tegenstander wilde blijkbaar een open en tactische stelling krijgen en brak de boel al snel open.

G. Milort (RSC-BP) – E.J. Tromp (Scheve Toren)

Stelling na 12… e6-e5

Hier moest ik wel even diep nadenken of het zin heeft om te slaan op e5. Na 13.dxe5 Pxe5 kan ik misschien met 14.Dxd5 een pionnetje snoepen. Maar dat ziet er wel riskant uit.

Analysediagram na 14.Dd3xd5...

Zwart heeft het loperpaar, de toren op d8 valt indirect de dame aan, en mogelijk gaat pion b2 verloren. Het leek me niet verstandig onnodige risico’s te nemen. De eerste remise was net gevallen en ook Bart bood naast mij net remise aan. Dan wil je niet verliezen van een tacticus. Overigens kan zwart in deze variant ook gewoon met zijn loper op e5 terugnemen. Na 13... Lxe5 (dan blijft pion d5 gedekt) 14.Pxe5 Dxe5 staat het gelijk. Ik besloot daarom tot een tegen opstoot in het centrum. Uiteraard na eerst grondig rekenen of het kon, sloeg ik niet op e5, maar speelde ik 13.e4!?

Stelling na 13.e2-e4

Nu moet zwart rekenen en kiezen waar hij gaat slaan, en hoe. Als hij 13... exd4 zou spelen was ik 14.exd5 van plan. Dan moet het paard weg van c6 en valt pion d4 waarschijnlijk. Ook 13... dxe4 14.Pxe4 De7 15.d5 zag er goed uit voor wit. Na lang beraad speelde zwart de beste zet: 13... Pxd4. Nu heeft 14.exd5 minder nut, leek me. Ik sloeg terug op d4 en na 14.Pxd4 exd4 15.exd5 bood ik remise aan, wat hij aannam. Een beetje saai, maar we stonden er zeker niet slechter voor en de wedstrijd kon nog alle kanten op. Bart’s tegenstander speelde overigens wel door en het werd nog een spannende avond. Zoals uit het verslag van Hans mag blijken. 1-1

Bord 3
Ton liet een loper insluiten op h7. Het zag er niet goed uit. Toch leek hij het misschien nog wel remise te kunnen houden. Een foutje deed hem uiteindelijk toch de das om. 2-1

Bord 4
Razvan had een tegenstander met 2013 rating tegenover zich. Een opponent die met 3 uit 4 het seizoen goed was begonnen. Het leek 4 uit 5 te worden door een gepende loper op e7, die Razvan het rokeren onmogelijk maakte. Het noopte zwart tot het spelen van f6 en Kf7, maar volgens Razvan was het allemaal theorie. Hij had blijkbaar gelijk want nadat hij onder de ‘schijnbare’ druk was uitgekomen, was de stand redelijk in evenwicht en had hij veel meer tijd. Daar maakte hij goed gebruik van en Razvan wist de partij verrassend naar zich toe te trekken. 2-2

Bord 2
Bart was na 2x afwezigheid gelukkig weer terug. In een wilde opening hadden beide spelers het niet gemakkelijk. Er werd veel tijd verbruikt. Zijn tegenstander had het loperpaar, maar de stukken van Bart stonden beter. Het werd een toren en loper tegen toren en paard eindspel en even later waren ook de torens afgeruild. Toen kreeg Bart het moeilijk. Hij moest met zijn paard helemaal naar achteren om de h-pion te dekken. Uiteindelijk moest hij het paard geven voor 2 pionnen. In de volgende stand doet de tegenstander van Bart nog een goede poging om te verliezen:

1.Ld2? Bart ziet, na een lang gevecht, eindelijk kans op remise en speelt vrijwel direct 1... a4. Om zijn laatste pion niet te ruilen, moet wit wel b4 spelen, waarna de 2 vrijpionnen ervoor zorgen dat wit niets meer kan ondernemen, want anders verliest wit nog zelfs. Had Bart wat langer nagedacht (als hij die tijd al had), dan had hij wellicht gezien dat 1... b4 zelfs de partij wint. Wit kan niets meer doen tegen de dreiging 2... a4 3.bxa4 b3+ en de b-pion loopt door. 2½-2½

Bord 6
Aat had het verslag van de partij van Gerard Milort in de interne gelezen (sterk paard tegen zwakke loper), maar wist het niet zo goed uit te voeren als Gerard. De zwakke loper van zijn tegenstander was lang niet zo slecht. Toen ook de druk op de a-lijn werd opgevoerd, stond Aat al erg slecht. Het verlies kwam dan ook niet als een verrassing. 3½-2½

Bord 7
Ik had een slechte voorbereiding. Ik lag er pas om 4:30 in en werd een kleine 4 uur later al weer wakker gebeld. Heb daarna nog wel anderhalf uur geslapen, maar hoopte nog op een middagslaapje. Maar eerst moest ik nog wat post sorteren voordat ik aan mijn postronde kon beginnen. Door verschillende boodschappen dreigde het wat laat te worden. Van nog wat bijslapen was geen sprake. Geen tijd voor koken, dus maar een shoarmaschotel besteld. Ik overwoog nog om die tijdens het douchen te consumeren om tijd te winnen, maar zag daar om praktische redenen toch maar van af. Ik besloot om een 4e energiedrankje naar binnen te werken. Normaal hou ik het bij 3 voor belangrijke wedstrijden. Slecht voor de gezondheid, ik weet het, maar het houdt me wel gefocust. Niet alleen voor het schaken, maar ook voor de reis terug na afloop. Bij het begin van de partij zat ik evenwel nog steeds te gapen.

Hans - Michel Hubert
1.c4 Pf6 2.g3 c5 3.Lg2 Pc6 4.Pc3 e6 5.e4 Le7 6.d3 O-O 7.Pge2 b6 8.O-O Lb7 9.e5 Niet echt geweldig, maar gelukkig vindt zwart niet het beste antwoord (Pg4 met licht voordeel). 9... Pe8 10.d4 cxd4 11.Pxd4 Tc8 12.Le3 d6

Hier kan wit in het voordeel komen met 13.Pcb5 a6 14.Lxc6 Lxc6 15.Pa7 Lb7 16.Pxc8 Dxc8. De eerste zet had ik wel gezien, maar dan met het andere paard en die is 0.3 minder goed. 13.exd6 Pxd6 14.b3 Lf6 15.Tc1 De7 16.Pxc6 Lxc6 17.De2 Lxg2 18.Kxg2 Tfd8 19.Lf4 Db7+ 20.Kg1 Pf5 21.De4 Dxe4 22.Pxe4 Pd4

Ik had de paardmanoeuvre wel aan zien komen, maar het lijkt vervelender dan ik aanvankelijk had gedacht. Er dreigt een paardvork op e2 die koning, toren en loper aanvalt. Veld e2 valt niet te dekken met Tc- of fe1 vanwege Pf3 met andere vork en Pc3 is niet lekker vanwege b5. Na lang rekenen besloot ik zijn pionnenstelling ook maar te verzwakken. Bij het analyseren bleek ik niet eens slechter te staan. 23.Pxf6+ gxf6 24.Tcd1 Pe2+ 25.Kg2 Pxf4+ 26.gxf4 f5 27.Kf3 Kf8 28.h4 Ke7 29.Ke3 Txd1 30.Txd1 Tg8 Zwart wil de h-pion ophalen. Dat kan ik voorkomen door passief te verdedigen met Th1, maar dan ben ik mijn mooie open lijn kwijt. Ik besluit aan te vallen op de damevleugel. Zijn koning wordt mooi de pas afgesneden. 31.b4 Tc8 31... Tg5 had wel gekund, maar hij durft het niet aan. 32.Tc1 Kd6 33.Kd4 Td8 34.c5+ bxc5+ 35.Txc5 Td7 36.a4 Mogelijk staat wit hier al gewonnen. 36... f6 37.Kc4? Geeft hem de kans om alsnog a6 te spelen. Dan gaat mijn opmars altijd gepaard met een pionnenruil, en één pion promoveert wat moeilijker. 37... Tg7 38.b5 Tg4 Het voordeel wordt al onaangenaam hoog (+2.5). De pionnenroof gaat te langzaam. 39.Tc6+ Kd7 40.Ta6 Txf4+ 41.Kc5 Txf2 42.Txa7+ Kc8 43.a5 Tc2+ 44.Kb6 f4

Hier moest ik wel even nauwkeurig rekenen om te zien hoe ik de f-pion ging tegenhouden. 45.a6 Na 45.Txh7 hou ik op dezelfde manier de f-pion tegen, maar wel met een pion meer. Veel maakt dat in zo’n stelling niet meer uit. 45... f3 46.Tb7 f2 47.a7! Promoveren kan zwart niet meer vanwege a8D mat. 47... Ta2 48.Tc7+ Kd8 49.Tc1 e5 50.Tf1 e4 51.Txf2 Ta3 52.Txf6 e3 53.a8D+ Een leuk slotakkoord. Mijn tegenstander gaf hier op. Hij hoefde 53... Txa8 54.Tf8+ Kd7 55.Txa8 f2 56.Ta1 niet meer te zien. 3½-3½

Bord 8
Dennis Wareman had zijn opgelopen tijdachterstand, vanwege laat arriveren, al weer snel ingelopen. Wel stond hij voortdurend onder druk. Hij leek een pion te gaan verliezen. Hij verdedigde zich echter uiterst knap en wist met tegendreigingen het onheil te keren. In het eindspel kwam hij steeds beter te staan. In al gewonnen stelling overzag zijn tegenstander ook nog een paardvork en toen gaf hij maar gelijk op. 3½-4½

Onze eerste overwinning van het seizoen. We staan er nu goed voor om ons te handhaven in de Promotieklasse.

Extern: RSC-BP 3 - Pomar 2 - Paul Koks
Enkele maanden na het kampioenschap in de 4e klasse is het wel duidelijk dat het in een paar jaar rechtstreeks doorstomen naar de Meesterklasse er niet in zit. Spelen in de 3e klasse van de Haagse Schaakbond is een hele kluif. Een kluif waardoor de teamleden alleen maar sterker in hun spel zullen worden. In het algemeen zijn er ook in de vierde ronde tegen de bezoekers uit Rijswijk boeiende, interessante partijen gespeeld, waar hier en daar gedurende lange tijd meer in heeft gezeten.

Een 1-0 voorsprong hebben we ruim een maand kunnen vasthouden, maar na een kleine anderhalf uur na aanvang van de wedstrijd stond het alweer 1-1. Oerwoudgeluiden deden vervolgens vermoeden dat we spoedig met 1-2 achter zouden komen. Maar de partij waar de geluiden vandaan kwamen zou uiteindelijk het langste stand houden, voor er definitieve capitulatie volgde.

De stand blijft nog één partij gelijk opgaan, als op bord 2 een acceptabele remise overeengekomen wordt. Daar was voor beide formaties geen doorkomen meer aan. Daarentegen oogde de stelling op bord 1 er één waar het nog alle kanten op kon gaan. Een remiseaanbod werd dan ook zonder aarzelen afgewezen.

Na 2½ uur strijd gaan we op bord 7 door de vlag in een stelling waarin de tegenaanval onder controle lijkt. Op bord 3 hebben de bezoekers met wit een kwaliteit geofferd, dat met rente terugverdiend wordt. We staan met 1½ - 3½ achter.

Ondertussen is de zwarte pionnenopmars op bord 6 niet alleen afgestopt en afgebrokkeld. Er is een rode loper uitgerold voor een witte pion die niet meer af te stoppen is. De bezoeker wacht dit niet meer af en geeft op. Op bord 1 laat de bezoeker zien waarom hij doorgespeeld heeft. Waarmee duidelijk is dat beide matchpunten naar Pomar gaan. De verrichtingen en geluiden op bord 5 bepalen de eindstand van 2½ - 5½.

Pomar vindt nu aansluiting bij de kopgroep in de 3e klasse A, terwijl het onderin deze klasse ook lekker spannend is. Met drie teams op twee matchpunten en HSV 2 nog zonder.

Hier nog een link naar een foto tijdens de wedstrijd:
https://kilometerenveldenvreter.files.wordpress.com/2015/01/dsc_0055.jpg

Herman Lucas 0
Martin de Groot rem
Martin van Velzen 0
Paul Koks 1
Arnoud Kulk 0
Henk Verploegh 1
Ruut de Boer 0
Rob Berger 0

Interne:
Razvan won van Gerard Werkhoven

Aat hield goed stand tegen Bart. Toen ik later langskwam, was inmiddels het eindspel aangebroken. Verrassend genoeg was het Aat die aan de winnende hand was. Bart kon het tij niet meer keren.

Ton werd verrast door een koningsaanval van Cor. Beide hadden kort gerokeerd, maar desondanks stormden Cor’s pionnen weg van de eigen koning. Aan de andere kant werd de boel daardoor opengebroken, waarna de zware stukken voor materiaalwinst zorgden.

Hans - Jan Franx

Stand na 12... a6

Na een lange positionele inleiding, die mij veel tijd kostte, besloot ik eindelijk om de stelling open te breken. De vervelende loper op c5 moest uitgeschakeld worden. 13.b4 Ld4 14.Pxd4 exd4 15.Pe2 bxc4 16.dxc4 Pe5 17.c5

Hier staat wit al wat beter. Zwart doet er nog een schepje bovenop. 17... d3?! 18.cxb6 dxc2 19.Tb2 Tb8 20.Txc2 Txb6. Even later staat het zo:

Stand na 24... Tfe8

Deze zet is niet goed omdat er een penning dreigt op het paard op e5. 25.exd5 cxd5. Hier had ik met 26.Tce3 Pe4 27.f3 nog meer in het voordeel kunnen komen. 26.f4 Pc6 Het paard had betere velden. Dit kost zwart de partij. 27.Txe8+ Pxe8 28.Pf5. 28.Txc4 wint al materiaal, al is mijn zet ook niet slecht. 28... La2? 29.Le3 (of Txc6) d4 30.Txc6 en zwart geeft op.

In de volgende stand verrast Floris met een schitterende zet tegenstander Jan Wuister:

1.La3?! Na 1... Dxa3 2.Db5+ c6 staat b7 niet meer gedekt en dus gaat de toren op a8 verloren. Helaas is de zet toch niet goed. Rybka geeft als hoofdvariant 1.La3 Dxa3 2.Db5+ Ke7 3.Dxb7 Dxc3 4.Ke2 f6 5.Dxa8 Dxc2+ 6.Kf1 Db2 7.Dxb8 Dxa1+ 8.Ke2 Dxa2+ 9.Ke3 Da3+ 10.Pd3 Kf7 11.Dxc7 Le7 met een waardering van 1.38 voor zwart. Jan kwam niet zo diep en zag er maar vanaf. Floris kreeg zodoende veel initiatief en won uiteindelijk.

Han stond al vrij snel een stuk voor tegen Evert. Zwart probeerde het nog met een aanval, maar uiteindelijk moest Evert toch buigen nadat er nog meer materiaal verloren ging.

Paul sparde wat met Johan, won een paar keer (kunst als je Johan niet laat terugzetten) en maakte en passant wat aantekeningen van de externe.

Aanstaande maandag de laatste ronde van de 1e cyclus. Tot dan.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: