RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 2 februari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: zo feb 08, 2015 8:30 pm    Onderwerp: Verslag 2 februari Reageer met quote

Verslag 2 februari

Gerard Milort attendeerde mij op het feit dat de stand nog niet was aangepast. Vandaar nogmaals de wekelijkse e-mail.

Remise door zetherhaling – Gerard Milort

Er valt niet zo veel te vertellen over de partij van afgelopen speelronde. Hoewel potjes tegen Floris meestal wel in spektakel eindigen, werd het deze keer remise door zetherhaling. En niet zo’n spannende alles of niets pot als bij Hans tegen Bart, waar voor de toeschouwers tot diep in de nacht van alles te beleven viel. En dat was een beetje mijn schuld, want ik koos voor een wat saaie opstelling waarbij binnen tien zetten de dames werden geruild. Met een pionnenmeerderheid op de damevleugel hoopte ik weer een eindspel van sterk paard tegen zwakke (witveldige) loper te verkrijgen. Tegen Martin de Groot was mij dat vorige maand goed bevallen. Maar Floris had blijkbaar de verslagen op de website goed bestudeerd, want hij liet het niet zo ver komen. Sterker nog, na enkele dwalingen mijnerzijds was hij het die een beter eindspel kreeg. Met zijn loperpaar had hij het mij nog erg lastig kunnen maken. Maar met nog maar weinig tijd koos hij voor de veilige remisehaven. Een korte impressie, want ik mocht van Hans deze keer niet te veel diagrammen opnemen . Die zal hij zelf nodig hebben voor zijn boeiende gevecht tegen Bart.

Gerard Milort – Floris de Leeuwe

Stelling na 19... Le7-f6

Het idee achter mijn opstelling was om a4 en b5 (en later c6) te spelen en zo een vrijpion te creëren, en intussen zijn d-pion op d4 blokkeren. Dat is niet helemaal goed gelukt, zeg maar, ook al heeft wit een heel klein plusje. Nu meteen 20.a4 faalt op 20… Lc3 21.b5 axb5 22.axb5 Pb4! met vervelende druk van de zwarte stukken. Ook 20.La4 heeft weinig zin, want dat laat 20… Lf5 toe. Daarom dacht ik slim te zijn en mijn loper van e3 alvast om te spelen richting d6 met 20.Lf4. Maar dat was een strategische fout, want daarmee gaf ik het veld d4 weg. Floris reageerde direct met het sterke 20... Pd4! en stond ineens zelf iets beter. Na 21.Ld3 Pb5 staat a3 onder druk. Toch was waarschijnlijk 21... Lb5 wat beter, om na 22.Lxb5 Pxb5 alsnog a3 aan te vallen. Nu had ik met 21.Lxb5 het lastige paard moeten ruilen, waarna de stelling in evenwicht is. Ik deed echter 22.Tb3?! om te zien of Floris met 22… Pd4 23.Tb1 Pb5 op herhaling zou gaan. Een beetje dom van mij, want na 22... Tfe8! stond zwart zelfs duidelijk beter. 23.Txe8!? (beter is meteen Pf3) Txe8 24.Pf3. En nu kwam -opnieuw- het verbluffend sterke 24... Pd4!

Stelling na 24... Pb5-d4!

Heel vervelend, want op 25.Pxd4? komt Te1+ 26.Lf1 Lb5! en zwart wint. Noodgedwongen ga ik dus weer terug met mijn toren, 25.Tb1. Nu is 25... Pxf3 26.gxf3 Lh3 Lf1 niet erg (gelijk), en het gespeelde 25... Pb5 leidde tot remise door zetherhaling. Maar zwart had wel sterk 25... Pe2+ 26.Lxe2 Txe2 kunnen spelen.

Analysediagram na 26... Te8xe2

In deze stelling had Floris gerust nog een tijdje op winst kunnen spelen. Mijn “Siliconen Kit’ waardeert het met -1, dus dat biedt zeker kansen. Maar de tijdnood kwam op en met luttele minuten te gaan koos Floris, die de zet Pe2+ wel gezien had, toch maar voor Pb5 en bood remise aan. Hetgeen ik wel in dank moest aanvaarden. ½-½.

Jan Franx verloor in een koningsaanval van Razvan.

Han verloor een pion en Gerard Werkhoven wist daarmee de overwinning binnen te halen.

Ton speelde de Grand Prix attack tegen Cor, maar een grote prijs haalde hij er niet mee binnen. Wel schijnt hij volgens eigen zeggen volkomen gewonnen te hebben gestaan, maar Cor vocht zich er onder uit en won.

Evert verloor al snel een stuk tegen Aat en die zie je dan meestal niet meer terug. Een niet geringe prestatie van Aat, die ook nog simultaan tegen Johan speelde.

Ik was weer eens iets te enthousiast tegen Bart met een te vroeg e5 en een paar zetten later zou ik die gaan verliezen.

Stelling na 11... Pf6-g4

Dan maar de positie van zwart verzwakken met 12.e6 fxe6? Dat is niet de beste. Beter was 12... Lxe6. Zwart heeft dan geen last meer van een penning op e6. Nu moet zwart ook nog maar zien hoe hij de loper gaat ontwikkelen.

Stelling na 19.Td4-d3

Deze wordt door beide niet goed doorgrond. Zwart gaat voor een tweede pion voorsprong met 19... Txf4, waar Lxe3+ aangewezen was. Dit om te voorkomen dat wit 20.Lxa7 speelt. Zwart kan niet terugslaan op a7, vanwege Td8+ en Txc8 waarna de loper op c4 gedekt staat. Zwart moet dus 20... Txc5 spelen en komt dan in de problemen na Td8+. Wit ziet dit echter niet en speelt gelijk 20.Td8+. Zwart ziet vervolgens niet de juiste voortzetting (20.Tf8) en komt na 20... Kg7 21.Lxa7 Txc4 22.Ld4+ alsnog in de problemen. Twee pionnen voor maar wit heeft meer dan voldoende compensatie. 23.Tf1 b5 24.Tff8 g5 25.Tg8.

Zwart schijnt hier de schade te kunnen beperken met het zeer vreemd uitziende 25... Tc1+ 26.Kf2 Tc2 27.Ke3 Kh5. Ik snap het niet precies, want waarom zou je de koning naar een beter veld jagen. 25... Lb7? Dit kost materiaal, al is het wel de op Tc1+ na beste zet. 26.Lg7+ Kg6 27.Lc3+ Kf5 28.Txa8 Lxa8 29.Txa8.

Bart speelde echter gewoon door in de hoop dat ik niet de juiste verdediging kon vinden tegen zijn toren op de 2e rij en de vrije e-pion. Ik spendeerde veel van mijn resterende tijd om die wel te vinden en de waardering steeg al naar +5. Maar Bart bleef snel zetten met mijn vlag op vallen. Ik had telkens maar 10 à 15 seconden om een tegenzet te verzinnen. Na een paar schaakjes van afstand bood Bart remise aan. Ik durfde het niet te weigeren. Als ik wat meer tijd had, dan had ik wel gezien dat mijn positie veilig was en dat ik zelf kon gaan lopen met mijn vrijpion.

Het derde speelde extern en maakte het de betere tegenstander knap lastig.

Martin van Velzen was snel klaar. Hij speelde wel een erg wilde partij en dolf het onderspit. Rob stond wel een pion voor, maar was verlamd op de h-lijn om de tegenstander niet binnen te laten dringen. Remise werd het. Paul trok de stand weer gelijk in een goede partij. De rest van de volgorde weet ik niet. Ik was te druk bezig met mijn eigen partij. Herman verloor vrij kansloos Martin de Groot speelde remise. Arnoud deed het best aardig, maar fabriceerde ineens een helpmat. Ruut won ondanks tijdnood wel en toen stond het 3-4. Henk Verploegh had een 2e dame gehaald, maar dacht dat zijn tegenstander eeuwig schaak kon geven. Zonder naar de stand te informeren bood hij remise aan. Daarna werd hem al snel aangegeven hoe hij had kunnen winnen. 3½-4½ verlies dus. Jammer.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
vinternet
Site Admin

BerichtGeplaatst: ma feb 09, 2015 3:17 pm    Onderwerp: mail als spammail Reageer met quote

Een aantal leden kregen dit keer de mail niet meer omdat Ziggo de mail als spam ziet en hem dan niet bezorgt bij de geadresseerde.
Helaas weet ik zo gauw nog niet wat ik hieraan kan doen.
De eerste mail kon bij 5 leden niet bezorgd worden. De tweede gecorrigeerde mail kon nog steeds bij 2 leden niet bezorgd worden.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: