RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 9 februari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2015 11:43 pm    Onderwerp: Verslag 9 februari Reageer met quote

Verslag 9 februari

Hans had zichzelf vrij gegeven omdat er een oneven aantal spelers was. Dit verslag komt dan ook van zijn broer Ton.

Extern
Het 2e speelde thuis tegen Rijswijk 2. Dat betekende de hekkensluiter tegen de koploper. Dat was helaas in de stand goed te merken. Rijswijk had op het eerste bord een oude bekende opgesteld, Peter Monté. Die man hadden we nooit transfervrij mogen laten vertrekken. G. van der Zijden kwam matig uit de opening en kreeg veel te weinig terug voor de dame die hij moest offeren. Ondanks de 0-1 achterstand leek de situatie niet hopeloos op een aantal borden.

Op bord 8 had Verploegh een stuk tegen een pion overgehouden in een koningsgambiet. Helaas was de koningsstelling nogal tochtig waardoor een eeuwig schaak mogelijk was.

Martin van Velzen had het initiatief van zijn tegenstander overgenomen, maar moest zijn dame inleveren voor een toren, 0.5-2.5.

Ruut de Boer stond gedrukt en 1 pion minder, maar het was vooral de vlag die hem de das om deed.

Floris offerde zoals gewoonlijk een paar pionnen en had een dame plus loper tegen 2 torens plus ongelijke loper. De overmacht was te groot.

Dennis Ramondt had een kwaliteit ingeleverd maar verdedigde zich goed. Langzaam werd hij echter weggedrukt.

Van de andere 2 partijen van Han Feenstra en Michel Vecchi heb ik te weinig gezien om een oordeel te geven. Ook zij verloren, waarbij Michel op het eind nog een eeuwig schaak miste.
De eindstand werd daarmee ½-7½.

Intern
Zelf speelde ik tegen Arnoud Kulk. Het ging lang gelijk op maar een giftige pion kostte Arnoud een stuk voor 2 pionnen. Daarna was het snel uit.

Cor had aan 1 pionnetje voordeel genoeg om Herman van zich af te schudden.

Gerard Milort had volgens hem een gewonnen stelling bereikt toen hij een stuk weg gaf. In een knotsgekke finale met wederzijdse tijdnood kon hij met pat aan een zekere nederlaag ontsnappen. Zie ook zijn commentaar.

Van de laatste 2 partijen geef ik alleen de uitslagen. Ik loop minder rond dan Hans en kan er te weinig van zeggen.

Aat van der Toorn - Gerard Milort rem.
Bart Verbaan - Martin de Groot 1 - 0
Evert van Dalen - Rob Berger 0 – 1 (Uitslag stond niet ingevuld en werd gegokt vanwege de materiële voorsprong die Rob had.)
Herman Lucas - Cor Kanters 0 - 1
Arnoud Kulk - A. Q. van der Zijden 0 – 1

Een waar Koningsdrama speelde zich af bij... Gerard Milort

Om matchfixing te voorkomen had Hans de stand niet bijgewerkt, zodat niemand kon raden tegen wie hij moest spelen. Dat hielp, want noch Aat (met wit) noch ik (met zwart) hadden verwacht tegen elkaar aan te mogen treden. Of toch wel? De zetten 1.d4 Pf6 2.Pf3 d6 3.Pbd2 verzin je toch niet achter het bord? Was ik na drie zetten reeds in een voorbereiding terecht gekomen? Wie zal het zeggen. Na een zet of tien was er een ‘onregelmatige Pirć’ op het bord ontstaan, waarbij ik de opstoot 10.f4 met de flankaanval b5 had beantwoord.

Aat van der Toorn – Gerard Milort

Stelling na 12... Dc7-d6

Met mijn laatste zet wil ik wit verleiden om op e5 te slaan, waarna ik druk tegen pion e4 heb. Maar ik moest hier wel eerst goed kijken naar de gevolgen van 13.Pf3! Pxe4 (vooral niet 13... exd4 14.e5! met stukwinst.) 14.dxe5 De vraag is nu of ik een pion kan winnen met Pxe5!? Er volgt bijvoorbeeld 15.Pxe5 Lxe5 16.Pxe5 Dxe5 17.Lf4 Dc7, waarna ik mijn zwartveldige verdedigingsloper kwijt ben, al blijkt zwart dan nog wel ietsje beter te staan. En wat te denken van de penning op paard en dame na 15.Lf4?! (i.p.v. 15.Pxe5), zie analysediagram:

Analysediagram na 15.Lc1-f4

Wel, deze variant hoef ik niet te vrezen, want hier heeft zwart het leuke 15... Pxd3!! 16.Lxd6 Pdf2+ 17.Kg1 Pxd1 18.Lxf8 Pdxc3! 19.bxc3 Kxf8 en zwart staat heel goed (-1,5) met zijn stuk en twee pionnen (en straks drie, als c3 valt) tegen de toren:

Analysediagram na 19... Kg8xf8

Dit soort mogelijkheden doorrekenen kost veel tijd, zeker als het rumoerig is en je al moe bent. Aat wilde echter veld f3 vrij houden voor de loper en koos na enige tijd voor 13.Pb3. Ik nam het pionoffer aan met 13... Pxe4 14.Lf3 f5 15.dxe5 Pxe5 16.Lxe4 fxe4 17.Pxe5. Hier moest ik kiezen uit dameruil of torenruil. In algemene zin ruil je het liefst dames als je een pion voor staat. Dat maakt het eindspel makkelijker. Toevallig blijkt in deze stelling torenruil met 17... Txf1 18.Dxf1 en dan pas Lxe5 het beste te zijn. Zwart behoudt dan zijn -1,25 voordeel. Ik gaf de helft van mijn voordeel weg door de dames te ruilen met 17... Dxd1 18.Txd1 Lxe5. Enkele manoeuvres en een torenruil later stond het zo:

Stelling na 27.Kh1-g1

Een bijzonder kritiek moment in de partij. Hoezo, zult u denken, niets aan de hand toch? Zwart staat (ruim) een pion voor en kan met mooie zetten als 27... b4 of a4 zijn voordeel verder uitbouwen. Dat klopt, maar dan moet je geen 27... c5?! Spelen. Vanaf hier gaat het snel bergafwaarts met de zwarten. Drie korte nachten na even zo vele avonden stevig stappen, begonnen zijn sporen af te werpen. (Moet je ook niet doen op mijn leeftijd -)). 28.Pb3, lijkt een pion te winnen, maar 28... c4! 29.Pc5 (want op 29.Pxa5? volgt Ta8! en het paard is gevangen). Nog steeds is er niet veel aan de hand, na bijvoorbeeld 29... Lc6. Ik overzag echter helemaal dat mijn loper op d7 gewoon in staat. In gedachten was ik al bij de doorbraak b4 en vergat ik mijn loper weg te halen of te dekken. Schaakblindheid, noemt men dat. 29... b4?? 30.Pxd7 (kassa!) bxc3?! “The Dead or The Gladiols”, om met ‘Linke Loetje’ van Gaal te spreken.

Stelling na 30... b4xc3?!

Objectief was hier 30... Lg3 of Ld6 het beste, maar dan valt er weinig meer te schwindelen. Nu liet Aat zich op zijn beurt afschrikken. Best eng lijkt 31.Pxe5 cxb2 gevolgd door c3 en c2. Maar wit heeft nog een sterke resource die heel snel wint! Namelijk 32.Ld4! c3 33.Pg4+ Kg8 34.Ph6 mat!

Analysediagram na 34.Ph6 mat!

Een mooi Koningsdrama! Gelukkig speelde Aat 31.bxc3 en na Lxc3 leek ik nog wat tegenspel te hebben met mijn pionnen. Maar twintig zetten later waren de meeste zwarte pionnen al weer weg.

Stelling na 50... Ke4-d3

Hier kon wit al afwikkelen naar een makkelijk gewonnen eindspel met 51.Pxg3 Lxg3 52.Lxe3+ Kxe3 53.Txg5 en het is over en uit. Maar waarom haasten als de toren toch niet weg kan? 51.Th7 g4?? Zwart kon al geen fatsoenlijke zet meer doen en mocht allang opgeven. Maar ik zie toch bijna wekelijks clubgenoten doorspelen (Bart, Hans, Cor, Aat zelf.) in totaal verloren stelling en er nog halve en hele punten uitslepen. Dus waarom ik niet? Nu dreigt er tenminste nog ogenschijnlijk iets na 52.Pxg3 Lxg3 (namelijk e2+ en e1D). Ik was alleen even vergeten dat de pion op g5 ook mijn loper op f4 dekte. 52.Pxf4+, opnieuw kassa, en stuk twee gaat in de doos! Tsja, nu moest ik wel op zoek gaan naar een eindspel met alleen Loper en a-pion, of gewoon een pat netje spannen. Inmiddels werd er door beide spelers niet meer genoteerd. De klokken daalden naar een minuutje. Naar schatting ruim twintig zetten later stond het zo:

Stelling na (circa) 72... Th7-h6

Zwart verhindert nog heel even Pc5 of Pc7 mat. En probeert nog een laatste trucje. Aat hapt één keer: 73.Td6, en dreigt weer mat. Tijd voor de truc: Txe6! 74.Txe6?? En hapt (van schrik?!) een tweede keer toe. Na een zet als 74.Kd5! of Ld4! staat wit nog steeds huizenhoog gewonnen. Maar nu is het pat! Remise dus, ½-½! Door de vele zetten hadden we inmiddels beiden weer meer dan twee minuten tijd er bij gekregen. Genoeg tijd dus om even 30 seconden naar de stelling te kijken alvorens terug te slaan op e6. Of was het toch gewoon een aardig gebaar?
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=8332
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: