RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 16 februari

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: zo feb 22, 2015 2:16 pm    Onderwerp: Verslag 16 februari Reageer met quote

Verslag 16 februari

Een beetje laat, ik weet het, maar het eerste speelde donderdag extern en dat verslag wou ik graag meenemen. Twee spelers die er maandag niet waren, wilden graag het resultaat van donderdag mee laten tellen. Dus de ranglijst kon sowieso niet eerder opgemaakt worden.

Interne
Gerard van der Zijden kreeg een stuk in de schoot geworpen en dat mag niet. Dus verloor Jan Wuister de partij. Jan had zich al snel in de nesten gewerkt. Van onderstaande positie had ik een foto gemaakt.

Ik dacht dat wit hier aan zet was, maar dat weet ik niet meer zeker. In beide gevallen verliest zwart echter al een stuk. Tfd1 is een te grote belasting voor de zwarte stelling. Geadviseerd wordt om Lxd6 te spelen, waarna wit terugslaat en beide torens aanvalt.

Ton kreeg al gauw groot positioneel voordeel tegen Han, maar vatte daarna de partij te makkelijk op. Plots kreeg Han vervelende tegenkansen die genoeg bleken voor remise.

Aat en Bart kwamen veel te snel remise overeen. En dat terwijl ik er vlak naast zat.

Floris kreeg het niet voor elkaar om een pion te offeren. Het was zijn tegenstander Hans die dat deed, alhoewel niet bewust. Hij had het gewoon niet gezien. Nog een paar zwakke zetten later gaf Hans op. Een slechte generale voor de externe van donderdag.

Rob gaf al vroeg een stuk weg tegen Ruut, die het daarna nog knap lastig vond om te winnen. Maar dat lukte uiteindelijk wel.

Gerard Werkhoven werd platgevanVelzerd. Martin lijkt niet zo’n sterke tegenstander, maar wie hem langer kent weet dat hij tactisch uiterst gevaarlijk kan zijn.

Arnoud hield de concentratie het beste vast en won in het verre middenspel van Evert.

Extern
Het eerste moest tegen SHTV 2, die lang onderaan had gestaan. In de eerste 5 ronden werd er geen punt gehaald, al zat daar ook een vrije ronde tussen. In ronde 6 haalden ze dan eindelijk 1 punt en gingen op bordpunten DSC 5 voorbij. In ronde 7 moesten we tegen elkaar. Wij hadden 2 wedstrijdpunten meer en niet verliezen was heel belangrijk. Zij hadden hun sterkste opstelling van het seizoen (1902), terwijl wij gehandicapt waren door de afwezigheid van Bart, die helaas schoolverplichtingen had (1790).

Bord 7
Normaal gesproken mijn bord, maar Aangezien Aat het slecht doet extern en ik het juist heel goed, werd er besloten tot een kleine wijziging. Ik had al 4 uit 5 en het kan natuurlijk niet zo zijn dat ik aan het eind van het seizoen nog steeds de beste score van het team heb. De tegenstander van Aat had een licht hogere rating, maar Aat kwam al lekker uit de opening. Toen ik weer eens kwam buurten dacht ik dat Aat al gewonnen stond. Hij kon zijn paard op h7 tijdelijk offeren. Aat dacht er heel lang over na. Blijkbaar was het minder eenvoudig dan ik vluchtig had berekend. Maar uiteindelijk speelde hij het toch en won een paar zetten later. 0-1

Bord 2
Razvan wikkelde snel af naar een pionneneindspel, waar zijn koning beter leek te staan. Dat leek tegen te vallen, want Razvan zag geen winstweg en bood remise aan. ½-1½

Bord 4
Hier laat ik Ton zelf aan het woord.

verslag(je)
In de diagramstelling sta ik volgens de computer ongeveer een toren achter. Op de club had ik in deze stand al lang opgegeven, maar in de externe gelden andere regels.

De laatste 2 zetten waren wit paard van e3 naar f5 en zwart toren e6 g6. Wit speelde te snel, mogelijk speculerend op mijn tijdnood, en dacht de dekking van g3 los te mogen laten. Pxh6?? - Txg2+!! het is gelijk uit wat wit ook speelt het is mat. ½-2½

Gezien de stand op de rest van de borden leek een ruime overwinning mogelijk.

Bord 8
Dennis Wareman priemde gevaarlijk met allerlei stukken in de witte stelling. Helaas stond hij even later verloren. Wellicht was het toch minder gevaarlijk dan het er uitzag, of misschien overspeelde hij zijn hand. 1½-1½

Bord 5
Peter had een kwaliteit gewonnen en stond gewonnen. Alleen moest hij wel opletten. Hij was niet de enige die gevaarlijk was. Hij spendeerde veel tijd om toch vooral veilig te spelen en creëerde veel matdreigingen die de tegenstander allemaal pareerde. Uiteindelijk moest Peter onder druk van de klok remise overeenkomen. 2-3

Bord 6
Gerard Werkhoven was ingevallen voor Bart. Hij stond wel onder druk, maar hield het lang materieel gelijk. Nadat de torens waren afgeruild kon zijn tegenstander met de loper binnendringen en een pion veroveren. De betere positie van de koning maakte het nog makkelijker. 3-3

Bord 1
Tijd voor een uitgebreid verslag had Gerard Milort niet. Het volgende stuurde hij me toe:

Ik kwam met wit goed uit de opening en had de zwarte stukken van Maarten Stolte behoorlijk opgesloten op de achterste rijen. Rond de 20ste zet wilde ik mijn (1,2) voordeel verzilveren, maar dat was iets te snel en de afwikkeling die ik koos was niet de sterkste. Ik had de druk eerst nog verder op moeten voeren. Maar ik zag een mooie combinatie die tot (2 pionnen) winst zou leiden, alleen mijn tegenstander week helaas -en terecht- af. Nu halveerde mijn voordeel, en enkele zetten later kwam ik zelfs licht in het nadeel. Dat had nog niet tot verlies hoeven te leiden, maar na nog enkele minder sterke zetten domineerde zwart met zijn loperpaar en toren mijn drie lichte stukken (T, P en L) en verloor ik een pion. Maarten Stolte, de hoogst gerate speler van hun team, speelde nu op zijn sterkst en bouwde zijn voordeel verder uit. Ere wie ere toekomt. In tijdnood in het eindspel van gelijke lopers met twee pionnen meer liet hij mij niet meer glippen. Toen zijn a-pion ging promoveren moest ik helaas opgeven... (Hier breek ik zijn verslag even af, omdat hij de eindstand verklapt.) 4-3

Bord 3
Ik was dus 4 borden hoger gezet en moest tegen een tegenstander van 1937 elo. Zou hier mijn geluk ophouden en mijn eerste 0 zich aandienen. Ik had wel geluk dat hij niet goed in vorm was met 1 uit 4. Ik had mezelf goed voorbereid. Goede nachtrust, vroeg gegeten, middagdutje en een bad met Red Bull voor het Obelix effect.

Hans - Le Grand, J.W. (1937)
1.c4 e5 2.g3 Pc6 3.Lg2 Lc5 4.a3 Al snel geen theorie meer. a5 5.Pc3 d6 6.d3 Pge7 7.e4 0–0 8.Pge2 f5 9.Le3 Ik heb altijd een hekel aan de loper op c5. Ik dacht het eens op te lossen met het ruilen van mijn goede loper. Zwart staat daardoor wat beter. Lxe3 10.fxe3 fxe4 11.Lxe4 Pf5 12.Dd2 Dg5 Logische zetten van zwart, de druk op e3 is niet fijn. Toch is het wit die nu beter staat. 13.Pd5 Tf7 14.0–0–0 Le6 15.Tdf1 Taf8 16.Tf3

Dit moest ik wel goed doorrekenen. Er kan eventueel Pd4 volgen, met een paardvork dreiging en een dubbele aanval op mijn toren. Maar het kon gelukkig wel. Pd8 17.Thf1 c6 Wit kan nu een pion winnen dankzij een paardvork dreiging op d7. Maar ik las eerst nog een tussenzet in, in de hoop dat de dame naar een slechter veld gaat. Van de 4 logische damezetten is er slechts één die mijn positie (licht) doet verbeteren. 18... Dh5 zou een gelijke stand geven. Met de zet die zwart speelt behoudt wit zijn voordeel. 18.h4 Dg4 19.Lxf5 Lxf5 20.Txf5

Dit kan omdat ik na 20... Txd5 21.pd7+ Kh8 22.Txf5 Txf5 23.Pxf5 Dxf5 de kwaliteit weer terugwin, waarna ik de pion op a5 kan winnen. Zwart besluit het anders en beter te doen. 20... cxd5 21.Txf7 Pxf7 22.cxd5 Ook nu heb ik een pion gewonnen, maar zwart heeft wat meer tegenkansen. Tc8+ 23.Kb1 b5 24.e4 b4 25.axb4 axb4 26.De3 Dd7 Hier moet ik al heel goed opletten dat zwart niet binnendringt met dame en toren. 27.b3 (Tc1 iets beter.) Db7 28.Tc1 Ta8 29.Tc6 Db5 Die had ik over het hoofd gezien. Er is niets aan de hand als ik gewoon 30.Pc1 speel, maar ik vond het te eng. 30.Dc1? Kost een pion maar daarna moet zwart gedwongen de dames ruilen. De stukken van wit staan dan net wat beter. 30... Dxd3+ 31.Dc2 Dxc2+ 32.Kxc2 Tb8 33.Kd3 Kf8 34.Kc4 Ke7 35.Tc7+ Kf6 36.g4 g5 37.h5 Ph6 38.Txh7 Pxg4 39.Td7 Tb6 40.Pg3 Ph6

Wit staat volkomen gewonnen na 41.Th7. Ik had inmiddels minder dan 5 minuten op de klok en kon het allemaal niet goed uitrekenen. Ik was een beetje bang dat de toren na Pf7 zou worden opgesloten. Ik besluit dat ik het van mijn h-pion moet hebben.

41.Pf5? Waardering zakt 4 punten en de stelling is weer gelijk. 41... Pxf5 42.exf5 Kxf5 43.h6 Kg6 Gelukkig heeft mijn tegenstander nog minder tijd. Dit is een zinloze zet. De koning staat daar minder goed en wit staat weer beter. 44.h7 Tb8 45.Txd6+ Kxh7 46.Te6 Tg8 47.d6 g4 48.Txe5 Kg6 49.Kd5 g3 50.Te1 (d7 is beter. Na 50... g2 51.Te8 Txe8 52.dxe8 D+ kan zwart niet promoveren, terwijl 51... g1D ook niet helpt, vanwege 52.Tg8+ en de dame gaat al weer verloren. 50... Kf7 51.d7 g2 52.Kc6 en in verloren stelling ging zwart door zijn vlag. 4-4
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=8366

Vervolg verslag Gerard Milort
... en toestaan dat het 4-4 werd, in plaats van een kleine overwinning. Hulde overigens voor de gebroeders Van der Zijden, die beiden op een hoog bord wisten te winnen, en voor Aat, die op bord 7 zijn eerste punt binnen haalde! Jammer dat de rest daar slechts één punt aan wisten toe te voegen, mede mea culpa, waardoor het nog heel spannend gaat worden in de laatste ronden.

We moeten 2 teams onder ons houden. DSC 5 staat inmiddels op 3 punten achterstand, dus dat zit wel goed. Maar SHTV 2 staat 2 punten achter en moet nog tegen DSC 5. Gezien de slechts 1½ bordpunt achterstand. Kan het nog knap benauwd worden.

Aanstaande maandag is er weer snelschaken. Afzeggen niet nodig, maar laat het wel even weten als je er 20:10 nog niet kunt zijn (06-81180114).
Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: