RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 9 maart

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: zo mrt 15, 2015 8:26 pm    Onderwerp: Verslag 9 maart Reageer met quote

Verslag 9 maart

Het eerste speelde thuis. Vaste wedstrijdleider Floris kon helaas niet aanwezig zijn. Kwart voor acht waren er slechts 2 andere spelers aanwezig: Johan en Cor. De balans sloeg lichtjes door naar laatstgenoemde. Een zenuwachtige Cor (ik ken dat nog van mijn eerste keer) kweet zich redelijk van zijn taak en besloot toen maar gelijk ook het wedstrijdverslag te schrijven. Hulde voor dit initiatief. De wekelijkse e-mail is weer rijkelijk laat. Dit komt omdat ik zat te wachten op het verslag van Cor. Wel had ik het verslag van Gerard al binnen. Na een e-mail bleek Cor zijn verslag naar Gerard gestuurd te hebben, die het samen met zijn verslag naar mij had gestuurd.

Verslag RSCBP 1 – DSC 4 (Cor Kanters)
Op 9 maart speelde het 1ste team tegen DSC 4, als RSCBP 1 wint dan zijn ze veilig en dan degraderen ze niet, bij gelijk zijn ze ook zo goed als veilig en bij een verlies, wordt het nog heel erg spannend. Floris had afgezegd, en de wedstrijd ging bijna beginnen, en niemand kwam. Dus daar stond ik dan een 13 jaar oud kind, die moet openen en het nog nooit heeft gedaan dus echt heel nerveus is, wat moet je dan doen: Grapjes maken als je iets verkeerds zegt of als je je verspreekt. HÉ BART?

De wedstrijden begonnen na mijn prachtige speech. Het begin was nogal saai, er gebeurde helemaal niks, tot opeens na een uurtje Gerard remise speelt. Het hoefde niet eens, maar er was nog niks aan de hand. Ik laat hier even Gerard aan het woord over zijn partij.

Hoe houden we het spannend: RSC BP 1 – DSC 4 (Gerard Milort)
In het volstrekt openhartige en daarom niet minder goede verslag (waarvoor dank!) van onze eigen reporter ‘Kuifje Junior op Avontuur in Belgisch Park’ (binnenkort verkrijgbaar bij de betere boekhandel) wordt mij volkomen terecht voor de voeten geworpen: ‘wat nou, zo snel remise spelen, het hoefde niet eens. Er was nog niets aan de hand!’ Ook mijn teamgenoten worden welgemeend ‘gecoacht’ op een manier waar je wellicht de wat harde hand van menig jeugdtrainer in terug ziet Very Happy). En hoe het onderling gaat, natuurlijk, want de jeugd kent geen genade voor elkaar. Maar is soms wel verrassend to the point. En met taal vernieuwend proza. Uit mijn verslagje van mijn partij moet blijken of onze Kuifje gelijk krijgt. Want het leek wel alsof er niets aan de hand was en ik gewoon door kon spelen. Maar of dat slim was geweest, ik weet het nog zo net niet.

K. v.d. Meer (DSC 4) – G. Milort (RSC BP 1)
Over mijn partij met zwart tegen Kees van der Meer van DCS 4 valt eigenlijk niet zo heel veel te vertellen. Zeven diagrammen ga ik zeker niet halen, sorry Hans. Very Happy) Enkele jaren geleden had ik ook tegen Kees van der Meer gespeeld, en in een aardige stelling met wederzijdse kansen pardoes mijn dame weggegeven tegen een toren. Mijn dame stond toen gewoon in, maar ik dacht eerst torens te kunnen ruilen met schaak. Het was echter geen schaak, waarna hij niet mijn toren terug sloeg, maar mijn dame pakte. Een vorm van schaakblindheid die mij hopelijk deze keer bespaard zou blijven. Na twaalf zetten vanuit de Sämisch variant van het Konings-Indisch kwam deze stelling op het bord.

Stelling na 12... Dd8-a5

Zwart staat wat beter ontwikkeld en zet druk op paard c3. Ook pion f3 moet goed gedekt blijven, anders volgt Pxf3+ met damewinst. Blijkbaar wilde mijn tegenstander geen risico’s lopen, nog om zelf zijn dame te verliezen, noch om de mijne te winnen. Want hij zette voort met een stukkenruil die voor algemene vervlakking zorgt. 13.Pa4 Dxd2+ (Zo, die kan ik niet meer weggeven.) 14.Kxd2 Pfd7 Dreigt Pxf3+ en Lxd4. 15.Le3 (Moet, want op Lb2? komt Lh6+ met kwaliteitswinst) Tac8 16.Pd3 Pxd3 17.Lxd3 Pe5 18.Pb6... Hier bood mijn tegenstander remise aan. Op zich best wel vroeg, maar de stelling is erg gelijk en er valt weinig te halen. Wit heeft zelfs een klein plusje.

Slotstelling na 18.Pa4-b6

Ik overwoog hier, en ook op de vorige zet, wel de zet f5, maar als wit niets wil doen hoeft hij niets te doen en kom ik niet verder. Omdat de overige borden nog volop kansen boden en ik minder tijd had, nam ik zijn aanbod na overleg met Bart aan. Geen onnodig risico lopen, ik had vorige ronde ook al op ongelukkige wijze een iets minder eindspel verloren. En we deden nog volop mee voor één of twee matchpunten, waarna we veilig zouden zijn. Achteraf hoorde ik dat juist de teamgenoten van mijn tegenstander verbaasd waren dat hij remise aanbood. Hij blijkt heel erg goed in het eindspel te zijn en daar meestal zijn punten te pakken. Ik had dan ook geen spijt van mijn beslissing. Het werd uiteindelijk een hele spannende match, die ook een andere uitslag had kunnen krijgen.

Weer een uur later (terwijl tijdnood om de hoek stond voor sommige mensen) offerde Peter een kwaliteit, maar kreeg er niet genoeg voor terug. Het werd een dame tegen 2 torens, en hij verloor helaas. ½-1½

Hans volgde daarna, die heel het potje een leuke aanvallende partij speelde, maar hij zat zwaar in de tijdnood, dus hij verloor door een fout die hij maakte met tijdnood, ½-2½ en nu moesten er toch wat puntjes binnenrollen. (Hans: Ik stond het grootste gedeelte van de partij slecht tot verloren, maar de tegenstander kon de trekker niet overhalen. Tegen het einde stond ik zelfs even iets beter, maar tijdnood verhinderde mij de juiste voortzetting te vinden.)

Gelukkig kon Razvan het mooi uitspelen tegen zijn tegenstander, met een mooie matcombinatie. 1½-2½ met nog 4 te gaan.

Ton verloor vrij snel daarna, omdat hij een kwaliteit verloor en in het eindspel er af werd getikt, het erge is dat remise ergens eerder in de partij werd aangeboden, 1½-3½ en we mochten geen puntje meer weggeven.

Dennis won zijn partij denk ik ook wel mooi, hij had een interessante positionele stelling, en won ook. Toen ik vroeg hoe hij had gewonnen, keek hij uitgeput naar me en zei lachend: “weet ik veel!”. 2½-3½

Bart en Aat waren nog bezig, opeens geeft Bart zijn tegenstander een stuk weg en Bart maakt het vlekkeloos af. 3½-3½

Helaas moest Aat een toren offeren, voor een vrijpion en verloor toen ook, ik denk dat iemand nog wat moet bijschaven aan zijn toreneindspel. 3½-4½ voor DSC 4, heel jammer, maar daar valt nu niks meer aan te doen helaas. Het wordt heel spannend nu onderin, en of het eerste blijft of degradeert hangt af van de uitslag van SHTV 2. 22 april naar de gezamenlijke zaal om de laatste ronde uit te vechten tegen de gevreesde nummer 2, Promotie 2.

Verslag interne
Daar weet ik vrijwel niets meer van, dus alleen de uitslagen:

Martin van Velzen – Ruut 1-0
Gerard van der Zijden – Gerard Werkhoven remise
Cor Johan 1-0
Jan – Rob 1-0
Evert – Herman 0-1
Arnoud – Han remise

Het 2e speelt morgen uit tegen B.F. Wassenaar 1. Die staan 2 wedstrijdpunten boven ons, dus willen we de laatste plaats verlaten, dan is dit een uitgelezen mogelijkheid.

Het zal dus niet erg druk worden morgen.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: