RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 23 maart

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: ma mrt 30, 2015 3:55 pm    Onderwerp: Verslag 23 maart Reageer met quote

Verslag 23 maart

Intern
De leerling tegen de meester
– Gerard Milort

Het heeft even geduurd, maar afgelopen maandag was het dan toch zover. Eindelijk speelden Cor Kanters en ik tegen elkaar. De leerling tegen de ‘meester’. GM tegen CK. Af en toe geef ik Cor schaaktraining, dus ik was wel benieuwd hoe onze partij zou verlopen. Zo hebben we recent naar het Konings-Indisch gekeken voor zwart. En ik had wit. Maar het werd geweigerd Damegambiet en ik speelde het tegenwoordig ook bij (andere) GM’s weer modieuze 5.Lf4, en niet het meer bekende 5.Lg5. Dat zorgde al voor enige verwarring en tijdverbruik. Van schrik verzuimde Cor even later d5xc4 te spelen, waarna hij (na Lxc4) met tempowinst b5 had kunnen doen om met Lb7 zijn loper te ontwikkelen. Bovendien koos Cor voor Pf6-e8, waar Ph5 (met aanval op Lf4) meer voor de hand lag. Daardoor kwam ik snel tot de opstoot e4. Dat leidde na 13 zetten tot de volgende stelling:

Stelling na 13.Ld3xe4

Dankzij mijn ruimtevoordeel en ontwikkelingsvoorsprong sta ik hier al bijna +1 beter, een pionnetje voor, zeg maar. Hier was 13... Pf6 de aangewezen zet, waarna 14.Ld3 komt. In de diagramstelling was zojuist 12... Pf6x(P)e4 gespeeld, en ik had met Lxe4 teruggeslagen. Ik had zelf ook Pe4xf6+ kunnen spelen, waarna Pxf6 of Lxf6 had kunnen volgen. Ik deed dat echter niet, omdat nu behalve Pf6 ook de zet 13... f5 verleidelijk is. En dat is minder sterk dan Pf6. De les hier is dat je soms je tegenstander moet laten kiezen en hem de gelegenheid moet bieden om een minder goede keuze te maken. En zo geschiedde: 13... f5 14.Ld3 g5. Het lijkt sterk, de oprukkende pionnen en het terugdringen van mijn lopers. Maar het verzwakt ook de zwarte koningsstelling, terwijl mijn lopers ook over langere afstanden hun werk kunnen doen. 15.Le3 Pg7? Hoewel het paard de pionnen e6 en f5 dekt, staat het hier toch niet zo goed. Een paard op g7 is namelijk nooit een goede verdediger van de koning, een loper op g7 (en een paard op f6) wel. Beter was hier 15... Lf6. 16.Pe5 Ld7

Stelling na 16... Lc8-d7

Het idee van Cor is om Le8 te spelen en zo veld g6 te dekken. Over de mogelijke ruil van de loper op e7 via Pg6 maakt hij zich geen zorgen. En terecht, want mijn paard staat heel sterk op e5, dus ik speel zeker geen Pg6. Interessant is nu de vraag hoe wit wel verder gaat. Er zijn meerdere aantrekkelijke zetten, zoals h4 of g4 om de koningsstelling aan te vallen of open te breken. Maar op 17.h4 kan f4 of Le8, en op 17.g4 of eerst f3 komt ook gewoon Le8. Het grappige is dat zelfs de machine moeite heeft om mijn plan te vinden! Zo moeilijk is het echter niet. Een opstoot op de flank beantwoord je met een opstoot in het centrum (Euwe)! Dus: 17.d5! Ondermijnt de dekking van f5, en daarmee van de koningsstelling, en bereidt het openen van de lijnen in het centrum voor. Dat is de positionele kant van de zet, welke gedekt wordt door enkele tactische wendingen. Zo had ik op 17... cxd5 18.cxd5 exd5 de variant 19.Pxd7 Dxd7 20.Lc4! klaar liggen.

Analysediagram na 20.Ld3-c4

Pion d5 gaat nu weer verloren en de zwarte koningsstelling ligt open (dankzij f5 en g5). Terwijl op 20... Tc8 sterk 21.Txd5! volgt met winst. Daarom slaat zwart niet twee keer op d5, maar één keer en speelt dan direct Tc8. Maar ook daar had ik op gerekend. 17... cxd5 18.cxd5 Tc8 19.Db3!

Stelling na 19.Dc2-b3

De vernietigende werking van de breekzet d5 wordt nu in volle glorie zichtbaar. Wit dreigt Lc4 en slaan op d7 en op e6. Het tocht rondom de koning, en ook de damevleugel pionnen staan onder vuur. Op 19... exd5 volgt 20.Pxd7 Dxd7 21.Lb5! De6 22.Txd5 met groot voordeel. Net als in de partij, die verder ging met 19... Ld6 20.Pxd7! Grappig, nu ruilt wit wel zijn sterke paard voor de ‘zwakke’ loper. 20... Dxd7 21.Lb5! De7 22.dxe6 a6 23.Ld7 Tc7 24.Lb6

Stelling na 24.Le3-b6

Zwart moet nu wel een kwaliteit geven. Maar 24... Txd7 25.exd7+ Kh8 26.Dd5 is niet de prettigste manier. Dus volgde 24... Tc6 25.Tfe1 (Hier was Lxc6 ook goed) Lb4 Wanhoop, maar ook Txb6 helpt niet. 26.Lxc6 Lxe1 27.Td7! Db4

Stelling na 27… De7-b4

Wit staat nu helemaal gewonnen. Ik moest hier kiezen uit twee leuke zetten. Uiteraard ligt 28.e7+ voor de hand, want Tf7 faalt dan op 29.e8D+ Pxe8 30.Dxf7+ en Dh7 mat, en na Dxb3 sla ik op f8 met schaak en winnend voordeel. Maar ook de mooie zet 28.Ld4! vond ik heel interessant. Er dreigt dan Txg7+ gevolgd door een aftrekschaak. Zwart moet dan dus 28... Pe8 antwoorden, waarna 29.Dxb4 Lxb4 30.Ld5! Tf6 31.e7+ Kg7 32.Td8 Lxe7 33.Txe8 snel wint.

Analysediagram na 33.Td8xe8

Op 33... Lf8 volgt 34.Lxf6 gevolgd door Txf8; en op Ld6 (of Lb4) volgt 34.Tg8+ en Lxf6. Echter, achter het bord was deze variant wat moeilijker te zien, vooral de stille zet 30.Ld5! als antwoord op Pe8. Daarom koos ik de veilige weg met 28.e7+ ? Dxb3 29.exf8D+ Kxf8 30.Lc5+ Kg8 31.axb3 bxc6 32.Td6 Ook eerst b4 was sterk. Hoewel wit nu ‘slechts’ een kwaliteit voor staat, gaf Cor het hier op. Hij had niet veel tijd meer en verliest ook nog enkele pionnen. De oude meester kan het dus nog wel. 1-0 Ik had nog wel enkele leuke variantjes kunnen laten zien, of de opening wat ruimer bespreken, maar ja, dat gaat ook weer gepaard met diverse ‘dia-grammen’. En Hans heeft het al zo zwaar met mij, voor hem zijn het meer ‘dia-kilo’s’, dus dat doe ik nu maar even niet Smile.

Bart en Floris offerden in de opening beide een pion (ook wel ruil genoemd) Floris kwam al licht in tijdnood toen hij een pion verloor. Toen daar even later ook nog een kwaliteit bij kwam, werd het tijd om op te geven.

Ton had Aat al vanaf de opening onder druk. Dit kostte uiteindelijk pionnen. In het eindspel werden dat er 3 en die hou je niet allemaal tegen.

Razvan mocht een pionvork geven en dat kostte broer Gerard een loper tegen 2 pionnen. Razvan gaf die voorsprong niet meer uit handen.

Gerard Werkhoven won van Evert.

Ik mocht tegen Jan. Het werd een korte partij, waar ik wel even op moest letten.

Stelling na 17... Ph7-f6

Even dacht ik dat Jan een fout maakte. Hij valt mijn dame aan, maar ik kan het paard toch pennen met 18.Lxg5? Als hij dan mijn dame slaat, sla ik die van hem en dan hou ik een stuk over. Al gauw zag ik gelukkig dat zwart een tussenzet heeft: 18... Db6+ en 0-1. Even later staat zwart al niet zo lekker meer.

Stelling na 20... Lg5-f6

Het was beter om de lopers te ruilen. 21.Pf5 Lxb2 Zwart wint wel een pion snoepen, maar die ligt wat zwaar op de maag. 22.Ta2 Le5? Jan ziet de combinatie niet aankomen. 23.Lxe5 dxe5 24.Dg4 en zwart geeft op. Er dreigt mat, of damewinst na Pxh6+. Die zijn niet beide op te lossen.

Extern
Het tweede speelde thuis tegen HSV 2. We stonden onderaan, dus een overwinning was hard nodig. Het was onze laatste kans, want het was ook de laatste wedstrijd.

Bord 5
Martin de Groot was het eerste klaar. Met zwart wachtte hij geduldig op de eerste zet van zijn tegenstander en toen die na 1 uur nog steeds niet op het bord was verschenen, was het eerste punt binnen. De tegenstander had ons lokaal niet kunnen vinden. 1-0

Bord 1
Herman was ook verrassend snel klaar. Zijn tegenstander had de dames kunnen ruilen om een matdreiging te pareren, maar deed dat toch liever met een ander stuk. Toen Herman de dame sloeg merkte de HSV’er dat zijn dame ongedekt stond. 2-0

Bord 2
Hier had Rob plaatsgenomen in het kader van een tactische opstelling. Hij speelde tegen hun sterkste speler en had dus weinig kans. 2-1

Bord 3
Hier speelde martin van Velzen een puike partij. Het leek even lastig met het paardenpaar tegen het loperpaar, maar nadat er van beide soorten een was geruild, bleek het paard actiever dan de loper. Een vergevorderde pion kostte uiteindelijk materiaal. 3-1

Bord 7
Arnoud had last van de vijandige torens en zag zich genoodzaakt er zijn dame voor te geven. De dame van de tegenstander stond veel actiever dan de torens van Arnoud en zijn koning stond niet beschermd. De ene na de andere pion verdween van het bord. Na 4 pionnen hield Arnoud het voor gezien. 3-2

Bord 6
Henk Had duidelijk overwicht met een batterij van Dame en 2 torens. Hij won een pion, zag over het hoofd dat hij mat kon geven, maar won nog een pion en het eindspel in tijdnood. 4-2

Bord 8
Paul speelde met zijn tegenstander. Met ver opgerukte pionnen op c6 en d6 tastte hij het zwarte centrum aan. Zijn tegenstander verdedigde zich uit alle macht, maar zette zijn stukken daardoor steeds ongelukkiger neer. Paul maakte het fraai af. 5-2

Met onderstaande link kunt u zijn partij bekijken.\:
https://kilometerenveldenvreter.wordpress.com/2015/03/25/rsc-belgisch-park-3-hsv-2/

Bord 4
Ruut had wat minder ruimte, maar hield de zaak nog in evenwicht. Mede door maar liefst 3 zetten op rij te spelen die ik ook had gedaan. Smile In tijdnood ging het helaas toch mis en gaf hij zomaar een stuk weg. 5-3

Door dit schitterende resultaat stegen we ineens 3 plaatsen, met nog maar één team (B.F./Wassenaar), die vanavond pas spelen, die ons nog kan inhalen.

Van Paul kreeg ik nog wat om te vermelden. Nog een partij van hem van het Kennemer open (zie link):

https://kilometerenveldenvreter.wordpress.com/2015/03/25/kennemer-open-7e-ronde/

En tevens een toernooiaankondiging. Het leek hem wel leuk om daar een afvaardiging naar toe te sturen. Het is alleen wel een eindje rijden.

2e Huub van Dongen Memorial

Naam Grandcafe Rembrandt
Adres Rechterstraat 56
Postcode 5281 BX
Plaats Boxtel

Bijzonderheden vanaf 10.00 uur aanmelden
Begin 22-06-2013 10:45

Prijsuitreiking 22-06-2013 17:00

Prijzen 3 geldprijzen, 1ste prijs 100 euro. Daarnaast prijzen in natura
Inleggeld € 8,-
Contactpersonen Naam Telefoon Emailadres
Martien van der Meijden 06-46142355 dubbelschaak@live.nl

Speeltempo 20 minuten p.p.p.p.
Url http://www.dubbelschaak.nl/memorial

Bijzonderheden Het vervolg van de uiterst succesvol verlopen 1ste editie. Tussen de ronden door wordt er een heuse schaakquiz georganiseerd, waarvan de vragen/stellingen zullen gaan over de in 2011 overleden Huub van Dongen. Ook schakers niet/minder bekend met Huub zijn uiteraard van harte welkom mee te spelen.
Na afloop is er de gelegenheid te barbecueën voor een schappelijke prijs. Vorig jaar was deze barbecue enorm gewild. ruim 50 mensen deden eraan mee!

Onnodig te vermelden dat er vanavond weer een les is van Bart. Onnodig omdat de meesten van u dit bericht te laat zal lezen. Mijn excuses voor het late verzenden. Ik ben de hele week druk geweest met mijn werk als redacteur van Computerschaak. Die deadline was ik ook al weer met een week overschreden.

Groet, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: