RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 13 april

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do apr 16, 2015 5:03 pm    Onderwerp: Verslag 13 april Reageer met quote

Verslag 13 april

Ik had s middags al een deel van de indeling gedaan. Er kwam echter een nieuw lid opdagen. Jean Beeloo, een sterke schaker die bij Schaakhuis speelt. Die bezoekjes van Gerard aan het Schaakhuis beginnen nuttig te worden. Dit noopte mij om het nieuwe lid in te voeren en de indeling opnieuw te beginnen. Hierbij vergat ik echter een handeling en ineens kon bijna iedereen tegen iedereen. Met de paar paringen die ik nog uit mijn hoofd kende, probeerde ik de indeling rond te krijgen. Helemaal rond werd het niet, meer een gebrekkige ovaal. Bij 4 borden had ik de kleur andersom moeten doen en een paring had helemaal niet gemogen. Maar dat wordt in de resterende ronden wel weer hersteld. Inmiddels heeft Webmaster Vincent weer alles hersteld.

Klassiek loperoffer blijkt gebakken lucht (Gerard Milort)

Het overkomt mij niet vaak dat ik een klassiek loperoffer op h7 kan spelen. Volgens Bart ligt dat aan mijn openingen. Hij krijgt zelf regelmatig de kans, zegt hij. Maar ik zie mezelf nog niet die gekke varianten van hem spelen. Ik heb een beetje hulp van mijn tegenstander nodig. En dat kreeg ik van Ton. Hoewel, hij liet het gewoon bewust toe! Had hij blijkbaar toch goed gezien dat het allemaal gebakken lucht was. Zoals achteraf bleek. Ik had veel gezien, mooie varianten, fraaie matbeelden, maar bij thuiskomst bleken dat voornamelijk luchtkastelen te zijn geweest. Zie wat er gebeurde.

Gerard Milort Ton van der Zijden

Stelling na 11... c5xd4

Zwart hoefde niet op d4 te nemen. Hij kon ook h6 spelen om Lxh7 er uit te halen. Hier begon ik diep te rekenen. Het begin is eenvoudig: 12.Lxh7+ Kxh7 13.Pg5+ Kg6! Het mag bekend zijn dat na 13... Kg8 14.Dh5 wit vernietigend binnenkomt op h7 met de dame. Maar hoe nu verder na 13... Kg6?

Analysediagram na 13... Kh7-g6

In onsterfelijke partijen kan wit hier altijd verder gaan met 14.Dg4 f5 15.Dg3 en de dreiging van het aftrekschaak met Pg5 zorgt dan voor veel ellende bij zwart. Maar hier staat er een loper op d6 die Dg3 verhindert. Ik moet dus iets anders verzinnen. Naderhand dacht ik nog dat ik na Kg6 verder kon gaan met 14.h4 Th8 15.h5+ Txh5 16.Pxf7 (Kxf7 17.Dxh5+), maar na 16.Pxf7? volgt ontnuchterend Th1+! 17.Kxh1 Dh4+ 18.Kg1 Dh2 mat! Ook een klassieker. Mijn toren op f1 staat in de weg, anders was nog 17.Kf1 mogelijk. In de partij zag ik af van het offer omdat ik geen goede voortzetting zag. Ik speelde Td1 vooral om eerst nog druk op de d-lijn te zetten: 12.Td1 Dc7. Dekt de loper op d6 en kijkt alvast naar h2. Nu, met de toren op d1 en de dame op c7 kreeg ik nog een kans! Nu kon ik mij (helaas?!) niet langer bedwingen. Niet dat ik inmiddels de winnende voortzetting had gezien, de variant met h5+ helpt nu ook niet, omdat na Pxf7 de dame niet meer (in) staat op d8. Maar ja, ik schaak voor mijn plezier en zon kans laat ik me niet ontnemen, of het nu goed is of niet. Tijdens de partij geloofde ik er echter wel in, ondanks dat het de 13de was en dit mijn 13de zet zou worden. Gelukkig maar, als ik wist dat het niet goed was en dat ik verloren kwam te staan, had ik mezelf vast niet gered! 13.Lxh7+ Kxh7 14.Pg5+ Kg6. Nu is de positie uit het analysediagram ontstaan met de toren op d1 en de dame op c7. Hoe nu verder? Zelfde plan dan maar, ik zag niets anders. 15.h4 Lf4?! Hier had ik alsnog Th8 verwacht, met tegendruk op de h-lijn. Dan staat zwart gewonnen (-3), omdat 16.h5 Txh5 17.Pxf7 dan ook niet werkt vanwege Lh2+ 18.Kf1 Tf5! Nu kan ik mijn stuk terug winnen met 16.De4+! en de loper op f4 valt. Echter, na 16... f5 is het nog niet zo makkelijk voor wit.

Stelling na 16... f7-f5

Zowel op 17.Dxf4 als op Lxf4 komt (dameruil gevolgd door) e5! en het zwarte pionnencentrum leidt toch tot hoofdpijn bij wit. Van tevoren had ik 17.Lxf4 gepland, om na e5 18.h5+ te spelen, maar na Kxh5 19.Df3+ Kg6 zag ik geen goed vervolg. Daarom koos ik uiteindelijk voor Dxf4. Hier miste ik echter een mooie combinatie: In plaats van 19.Df3+ had ik in die variant het fraaie 19.g4+!!

Analysediagram na 19.g4+!

Het is duidelijk dat zwart na 19... Kxg4 snel mat gaat met 20.Df3+ Kh4 21.Dh3#. Daarom is 19... Kg6 verplicht, waarna 20.gxf5+ Lxf5 21.Dg2! volgt en omdat er Pe6+ aftrekschaak (met damewinst) dreigt kan zwart de loper op f4 niet slaan. En na 21... Kf6 22.Lg3! kan ook het paard op g5 niet geslagen worden, vanwege 23.Lxe5+ met damewinst. Zo had wit zich kunnen redden en kon ik voorkomen dat ik in het nadeel kwam. Niet gezien, die mooie zet g4! Beetje jammer, zou Bart zeggen.
De partij ging verder met 17.Dxf4 Dxf4 18.Lxf4 e5 19.Lc1 Tad8 20.f4?! Na 20.cxd4 = is er niet veel aan de hand. Ik had de kracht van de volgende zwarte zetten onderschat. 20... Lc8! 21.fxe5 dxc3! 22.Td6+ de enige zet om in de partij te blijven Kh5!?

Stelling na 22... Kg6-h5

Dapper gaat de zwarte monarch op weg naar h4 en g3, en wie weet mat achter de paaltjes! 22... Txd6 23.exd6 c2! was ook goed mogelijk. Hier had ik het moeilijk. Het liefst speel ik hier 23.Lf4, wat ook de beste zet is. Na Txd6 24.exd6 cxb2 25.Tb1 Kxh4 26.Txb2 staat het volgens de engine gelijk. Helaas besloot ik tot het iets mindere 23.bxc3 Pxe5 24.La3 Pc4 25.Txd8 Txd8 26.Le7 (Beter was 26.Lc5 b6 27.Ld4) Td3 27.Te1. Ik kon pion c3 toch niet goed dekken, dus ik ga op zoek naar tegenkansen. Ergens zag ik zijn koning in de knel komen als ik met mijn toren achterlangs binnen kan komen. 27... Ld7 28.Lf8 Txc3

Stelling na 28... Td3xc3

Wit heeft nog steeds voldoende compensatie voor de pion. Hier had ik niet het voor de hand liggende 29.Lxg7 moeten spelen, maar 29.Te7! Zwart mag dan niet al te achteloos reageren, zie bijvoorbeeld 29.Te7 Lc6 30.Txg7 Tg3 31.Kh2 Txg2+ 32.Kh3 Tg1? (f4!) 33.Th7+ Kg6 34.Th6 mat!

Analysediagram na 34.Th6 mat!

Het blijft dus oppassen voor beide partijen, zeker nu we beiden in tijdnood beginnen te komen. 29.Lxg7 Tc2 30.Pf3. Beter was Ph3, nu heeft zwart echt voldoende voordeel om op winst te spelen. 30... Lc6 31.Te6 Lxf3 32.gxf3 Kxh4. Zwart is net op tijd, want er dreigde nog even Th6 mat. 33.Tg6 Txa2 34.Lf6+ Kh3 35.Ld4 f4?

Stelling na 35... f5-f4?

Met 35... Pd2 had zwart zijn voordeel eenvoudig kunnen verzilveren. Nu had wit zich op normale wijze kunnen redden met het fraaie 36.Lf2!! Deze zet had ik uiteraard gezien, maar verworpen vanwege 36... Ta1+ 37.Le1 Txe1. Maar nu heb ik nog 38.Kf2! en er dreigt zowel Th6 mat als Kxe1.

Analysediagram na 38.Kg1-f2!

Zwart moet wel 38... Kh4 spelen om niet mat te gaan, waarna wit met 39.Kxe1 de stelling in evenwicht brengt. Kf2 met dubbele dreiging had ik echter gemist. Ik speelde 36.Tg4 met het idee pion f4 op te halen en remise te maken. Ton had echter nog een fraaie list klaar liggen , die hem de winst had moeten opleveren. 36... Pe3! 37.Txf4 Kg3! De winnende wandelkoning!

Stelling na 37... Kh3-g3

Hier keek Ton mij vorsend aan, alsof hij wilde zeggen: Geef je op? Dat overwoog ik inderdaad even. Op 38.Lxe3 volgt immers Ta1 mat! Maar met opgeven scoor je geen punten. Dus ik deed nog een laatste poging. 38.Te4. Hier zag ik dat zwart met Td2! Alsnog het punt naar zich toe kan trekken. Gelukkig voor mij deed hij in tijdnood 38... Tg2+ 39.Kh1 Te2?? Geeft een half punt weg. Nu is het remise bij goed spel. Zwart kon het punt alsnog redden door met 39... Th2+ 33.Kg1 Td2! zijn fout goed te maken. 40.Txe3 Txe3 41.Lxe3 a5 41... Kxf3 42.Lxa7 is direct remise. Zwart doet in de laatste minuten nog een (onverantwoorde) winstpoging. 42.f4! Kg4 43.Kg2 a4 44.Lc1 b5?? Dit had nog moeten verliezen! Nodig was 44... a3 45.Lxa3 Kxf4 of 45.Kf2 a2 46.Lb2 Kxf4 45.Kf2 a3 46.Ke2?? Omdat ik mij al bij remise had neergelegd mis ik in vliegende tijdnood de mooie winstkans 46.Ke3!

Analysediagram na 46.Ke3

De loper houdt dan namelijk beide pionnen tegen, terwijl de koning de f-pion dekt die de winst gaat brengen. Zou wellicht een beetje onverdiend zijn geweest. Na 46... b4 47.Kd3?? mistte ik dezelfde kans nog een keer. Ik zag het terwijl ik het deed, maar net te laat. 47... a2 48.Lb2 Kxf4 49.Kc4 en remise. Al met al een zinderende partij met een terechte uitslag!

Razvan mocht zomaar een pionvork geven. Bart zag het wel aankomen, maar reageerde niet tijdig. Er waren ook zulke leuke varianten tegen de vijandige koning. Razvan kwam na stukwinst niet meer in de problemen en won.

Het standaard pionoffer van Floris leidde slechts tot een matdreiging. Nadat die was afgewend en de dames geruild, had Floris geen compensatie meer. Jan rondde het bekwaam af.

Martin van Velzen mocht het nieuwe lid Jean Beeloo aan de tand voelen. Die zat stevig vast, zoals Martin al snel ondervond. Hij stond behoorlijk onder druk, maar hield toch fraai stand. In het eindspel ging het dan toch mis en kon Jean zijn eerste winst noteren.

Gerard Werkhoven sloot met e3 zijn loper op c1 op en daar kreeg hij behoorlijk last van. Vooral nadat hij een tempo verloor door 2x met zijn dame te zetten. Ik wou niet achter blijven en deed ook 2 damezetten. Bij nader inzien was het eerste veld toch niet geschikt om te bivakkeren.

Stelling na 27... Db3-b4+

Hier is Kf1 de juiste zet. Gerard besluit tot het duidelijk mindere 28.Tc3. Hier durfde ik Pd5 niet aan vanwege de penning die zou volgen. Zwart heeft hier echter geen last van na 29.Dd2 Dh4+ 30.g3 Pxc3! 31.gxh4 Txd2 32.Kxe2 Pxa4 en dit wordt lastig voor wit om remise te houden. Na lang rekenen besloot ik maar de pion te nemen. Maar mijn paard staat niet lekker. Even later staat het zo:

Stelling na 34... Dd7-a7

Ik vond a5 al niet zo geslaagd. Het geeft wit mogelijkheden tot binnendringen en b6 is ineens heel zwak. Ik speelde nog 2 slechte positionele zetten om alles te dekken en toen stond wit al niet minder. Gerard speelde hier 35.Lf4 en in tijdnood speelde ik tempo 35... Tb7. Dat is mat in 5. 36.Tc8+ Kh7 37.Df5+ g6 38.Dxf6 en gedesillusioneerd gaf ik op.

Rob verloor van Paul.

Ruut zag zich genoodzaakt om zijn toren te geven voor 3 pionnen. Han had het er erg moeilijk mee en even dreigde Ruut op tijd te winnen. Een unicum, volgens mij. Uiteindelijk werd er (zo net na Pasen) eieren voor hun geld gekozen. Remise.

Aat brak al snel in het centrum door en kreeg een vrijpion op d6. Toen ook nog alle witte stukken mee gingen doen, werd het tijd voor Herman om op te geven.

Johan had met zwart iets voorbereid tegen Evert. Helaas gaf ik hem wit en hij verloor kansloos.

Twee links van Paul en een toernooiaankondiging

http://haagseschaakbond.nl/content/view/2824/1/
http://kilometerenveldenvreter.wordpress.com/2015/04/12/8e-ronde-kennemer-open/

Zaterdag 30 mei organiseert Schaakvereniging Veldhoven voor de 300e keer het Open snelschaaktoernooi voor clubteams. Een toernooi met snelschaakpartijen met TIEN minuten bedenktijd per persoon per partij.

Als lid van de Eindhovense Schaakvereniging heb ik er twee of driemaal aan meegedaan. Toen ik relatief gezien nog niet kon schaken, maar ook toen heb ik het als supergezellig toernooi ervaren.

Misschien leuk om met een of twee teams naartoe te gaan.

Wat de reiskosten betreft:
Ik kan twee personen voor 40% korting meenemen.
Voor 55 euro kun je met zijn vieren een retourtje nemen. De 5e tot en met 10e persoon die zich aansluit betaald 2,50 EU.

Vanaf station Eindhoven gaat er twee buslijnen naar Veldhoven. Parkeren is lastig in de omgeving van het clubhuis in het knusse centrum van Veldhoven.

Schaakles
Aanstaande maandag is er weer les van Bart. Hij probeert er om 19:00 te zijn.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: