RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 20 en 22 april

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: ma apr 27, 2015 2:50 pm    Onderwerp: Verslag 20 en 22 april Reageer met quote

Het Mirakel van ‘Sweetlake City’ Zoetermeer

Het vroeg gevallen Paasweekend heeft duidelijk de teamleden van het eerste van RSC Belgisch Park geïnspireerd tot haar eigen Wederopstanding. We spelen niet voor niets in een kerk. Plaats van handeling niet het mysterieuze Midden Oosten, maar het -verkeerstechnisch- even mysterieuze Zoetermeer. Na een bijzondere ietwat toeristische route, met enkele extra lusjes door de allemaal op elkaar lijkende treurige verouderde nieuwbouwwijken, kwamen wij tot de tanden gewapend en tot de botten gemotiveerd aan in het inmiddels vertrouwde schoolgebouw in het midden oosten van Zoetermeer. Daar aangekomen bleken de tafeltjes en stoeltjes zo dicht op elkaar te staan dat we rug aan rug zaten en ons amper konden bewegen. Telkens als een teamgenoot wat te drinken ging halen, of het vocht weer ging afvoeren, moest ik mijn gehele buik ver intrekken om hen enige ruimte tot manoeuvreren te bieden. Maar, oefening baart kunst. Ook op de borden bleken de onzen geniaal in het manoeuvreren op de kleine ruimte. Voor het eerst dit seizoen, zo niet sinds mensenheugenis, ging er geen enkele partij van ons verloren. En dat was maar goed ook, want er stond veel op het spel. Dat hadden we van te voren niet verwacht, tegen het sterke Promotie 2, dat zelf nog kans op promotie had. Achter onze rug speelde mede degradatiekandidaat SHTV 2 op leven en dood tegen het reeds gedegradeerde DCS 5. Met slechts één matchpuntje en één bordpuntje meer konden we ons geen verlies permitteren. Zelfs een gelijkspel zou desastreus kunnen zijn. We moesten er immers rekening mee houden dat SHTV 2 wel eens met minstens 5½ - 2½ zou kunnen gaan winnen, en dan zouden zij een half bordpuntje voor komen en zouden wij de plek van ons tweede in moeten nemen in de 1e klasse. Dat zou een beetje jammer zijn! Nog weer twee rijen verder speelde het Schaakhuis tegen Botwinnik. Het Schaakhuis was de gedoodverfde kampioen, maar bij een grote nederlaag tegen Botwinnik en bij een hele grote overwinning van Promotie tegen ons zou Promotie promoveren naar de KSNB. Ook dat wilden we niet laten gebeuren. En toen begon het mirakel. Binnen no-time stonden wij met drie-nul voor! Drie-nul! Peter, Ton en Dennis raffelden hun partijen in grote stijl af en met groot succes dus. Hiermee zorgden wij voor een primeur bij de HSB. De strijd om het kampioenschap werd door ons beslist in een degradatieduel. De drie bordpunten van ons waren namelijk voldoende voor het Schaakhuis, dat zelf pas met 1-0 voorstond, om niet meer ingehaald te kunnen worden. Maar voor ons was dit natuurlijk nog niet genoeg. Want bij het andere degradatieduel leek SHTV op een goed resultaat af te stevenen. We moesten dus nog anderhalve bordpunt halen op vijf borden om onszelf op eigen kracht veilig te spelen. Niet lang daarna dwong ik mijn tegenstander tot opgave, waardoor het 4-0 werd. Nog één halfje hadden we nodig. Bart, Razvan en Hans stonden alle drie wat minder in het eindspel; alleen Aat had duidelijk voordeel. Wat nou als Aat in tijdnood zou komen en het weg zou geven en de andere drie inderdaad zouden verliezen? In het laatste speeluur begon SHTV eindelijk punten te pakken. Het werd nog razend spannend. Totdat Bart zijn gekromde rug rechtte en het reddende halfje binnensleepte. Kort daarna mocht ook Razvan zich daarbij voegen, waarna Hans het trio remises volmaakte. En Aat, ja Aat, die had nog niet zo veel gewonnen dit seizoen in de externe, dus hij besloot om extra lang te genieten van zijn toreneindspel met een pion meer en even later twee pionnen meer. Hij was als laatste klaar, maar wel met het zoet der overwinning. Vijf overwinningen en drie remise tegen het sterke Promotie 2, dat had niemand ooit gedacht. Ik heb het gecheckt bij de bookmakers. We hadden stinkend rijk kunnen worden!

Zo, nu dan even over de scores en de partijen. Niet onvermeld mag blijven dat Hans onze trotse topscorer is geworden met 5½ uit 8, op de voet gevolgd door Razvan met 5 uit 8. Ook Dennis en Peter mogen heel tevreden zijn met respectievelijk 4 uit 7 en 4½ uit 8. Bart had met 3 uit 5 wel wat vaker mee mogen doen, dan had hij zich bij Hans en Razvan kunnen voegen. Ton en ik wisten onze enigszins magere scores met een overwinning in de laatste ronde op te krikken tot 3½ uit 8, terwijl ook Aat zich revancheerde voor een matig seizoen door zijn score te verdubbelen in de laatste ronde. Rest mij nog dank uit te spreken aan de invallers, dankzij wie het seizoen toch nog ongemeend spannend werd. On, nee, dat klinkt wellicht wat lullig, zij scoorden gezamenlijk een nuttig halfje uit vier partijen. Een geweldige opkomst dus van de teamleden zelf!

Dan de partijen. Ik heb ze helaas niet allemaal goed kunnen zien, Hans en Ton gaan dat gat zeker opvullen, maar wat ik wel zag is dat onze staartspeler Dennis de algehele topscorer van de HSB van zijn 100% af hield. Met 6 uit 6 begon Tsai aan zijn laatste kunstje in de hoop het magische 7 uit 7 te halen. Zo ver kwam het echter niet. In een klassieke Konings Indische partij trok Dennis met zwart sterk ten aanval op de licht alleen gelaten witte koning. Tsai dacht en dacht en dacht, maar vond geen oplossing, en verloor gewoon snel. Hulde! Ook Ton en Peter wonnen dus snel, maar door de krappe opstelling van de tafels, kon ik de partijen aan de lage borden niet overzien. Maar mijn eigen partij wel. Vooraf had ik gerekend op Han Baas of anders Sipke de Swart. Tegen beiden had ik al eens gespeeld, met winst tegen Baas en remise tegen De Swart (net als Bart nu). Gelukkig trof ik Baas, deze keer met wit, en hij was de harde en pijnlijke nederlaag van vorig jaar nog niet vergeten. Na gisteravond ben ik zelfs zijn angstgegner, vertrouwde hij mij toe. Zo kansloos vond hij dat hij verloren had. Een beetje gelijk heeft hij wel. Zie de partij.

Gerard Milort (RSC Belgisch Park 1) – Han Baas (Promotie 2)

1.d4 c6 2.c4 d5 3.Pc3 Pf6 4.Pf3 e6 5.Lg5 Een uitnodiging om met 5... dxc4 6.e4 b5 7.e5 h6 8.Lh4 g5 9.Pxg5 de scherpe Cambridge Springs te spelen, die ik met Razvan bestudeerd heb, maar zwart houdt het rustig. Misschien wel terecht, want met zwart verloor Razvan onlangs in Delft vrij hard hiermee. 5… Pbd7 6.e3 Le7 7.Ld3 dxc4 8.Lxc4 Pd5 9.Lxe7 Dxe7 10.O-O O-O 11.Te1. Andere zetten hier zijn onder meer a4, tegen b5, maar dat geeft wel veld b4 weg; en Pxd5, maar dat opent de lijn voor de loper op c8. 11... Pxc3 12.bxc3 e5 13.e4! Ik wil niet dat zwart zelf e4 speelt, en ik streef natuurlijk naar d5 met druk in het centrum. 13... exd4 14.cxd4 Pb6 15.Lb3 Lg4 16.h3 Lh5 Ik had verwacht dat hij Lxf3 zou spelen en daarna met Tad8 zijn ontwikkeling zou voltooien, met ongeveer gelijke stelling (licht voordeel voor wit). Nu krijg ik de kans op actief en agressief spel met: 17.g4! Lg6 18.Pe5!

Stelling na 18.Pf3-e5

Het lijkt ook wel een beetje tricky om mijn eigen koningstelling te verzwakken. Het gaat er nu om wie er als eerste van profiteert. Er dreigt f4-f5 met stukwinst, terwijl na f4 de zet h6 faalt op Pxg6!, want de f-pion is gepend. Daarom speelde zwart alvast 18... Kh8. Omdat wij moesten winnen ging ik verder met het committerende f4. Er is geen weg terug meer. Gelukkig liet hij zich daarna verleiden tot een nutteloze dame uitval die gevaarlijk leek, maar helemaal niet goed was. 19.f4 Dh4?! 20.Df3. Hier had ook al meteen 20.Kg2 gekund, maar i.v.m. Td8 wilde ik van de d-lijn weg met de dame, om ook Tad1 mogelijk te maken.

Stelling na 20.Dd1-f3

Het probleem van zwart wordt nu duidelijk. Opnieuw dreigt f5, dus hij moet kiezen tussen f6 of h6. Op h6 volgt 21.Pxg6 fxg6 en het witte centrum is ijzersterk. Daarom koos Han Baas voor f6. Maar nu snijdt hij de terugtocht van de dame af! En die laat ik de rest van de partij niet meer ontsnappen uit haar uithoek. Tien punten die slechts een pionnetje aan de rand aanvallen en verder niets doen tegen mijn tien punten die centraal het bord beheersen. Een mooi positioneel voordeel! 20... f6 21. Pxg6+ hxg6 22.Tad1 Tad8 23.d5! cxd5? beter is c5. 24.exd5 Td7 Anders komt sterk Te7. 25.Kg2 Tfd8

Stelling na 25... Tf8-d8

De ideale opstelling voor wit die ik ook voor ogen had. De zwarte dame doet niet meer mee, want op f5 speel ik g5, en op g5 volgt natuurlijk f5. Maar hoe gaat wit hier verder? Mijn plan was simpel. De e-lijn en de diagonaal a2-g8 zijn mijn sterke troeven, samen met de d-pion. Dus wil ik de e-lijn dubbel bezetten en d6 spelen. Het sterkst leek mij met de toren voorop op de e-lijn, de dame er achter, en dan aansturen op (d6 en) Te8 gevolgd door De6 en de dreiging op g8 is dodelijk. Het leuke is dat (na d6) niet alleen de dame opgesloten staat, maar de zwarte koning ook niet kan ontsnappen. Dame en Heer zijn hier dus solidair met elkaar. Terug naar mijn plan: d6 verdiend een steuntje, dus ik begin met Te6! Herr Stockfish en Dr. Fritz zijn trots op me Smile. 26.Te6! Kh7 27.De4 meteen d6 kon ook wel, maar ik had -gelukkig- geen haast. Soms wil ik te snel afwikkelen en verspeel ik mijn voordeel. 27... Tf8 Bereid f5 voor met tempowinst, zodat ik niet g5 kan antwoorden. Hier overwoog ik even om zelf 28.f5 te spelen, met het idee dat na gxf5 29.Dxf5+ Kh8 30.Txb6! axb6 31.Dxd7 een stuk wint.

Analysediagram na 29... Kh7-h8

Nu kan dus Txb6 gevolgd door Dxd7. Maar zwart heeft beter, hij kan in plaats van Kh7-h8 ook 29... g6 spelen, met tempowinst, en dan gaat de combinatie niet op en heeft zwart zich bevrijd. Dat moeten we niet hebben. Dus rustig blijven met 28.De3 Tfd8 29.d6! f5 30.g5 Pc8 31.De5!

Stelling na 31.De3-e5

Opnieuw geen haast, want op meteen 31.Te8 is Pxd6 niet duidelijk. Hier staat wit al helemaal gewonnen. de engine waardeert het met +5. Zwart moet hier eigenlijk al een stuk offeren om zijn dame terug in het spel te brengen met 31... Pxd6 32.Txd6 Txd6 33.Txd6 Txd6 34.Dxd6 De1, maar na 35.Dd4 is ook snel over en uit met de zwarten. Geheel aangeschroefd en redelijk murw gespeeld speelde hij 31... a5? 32.Te8 daar is-tie dan! 32... Pb6? (niets hielp meer, op a4 komt 33.Lg8+ Kh8 34.Lg6+ Kh7 35.Lxg6+! Kxg6 36.De6+ en mat of dame verlies volgt ) 33.De6!

Slotstelling na 33.De5-e6

Tegen de dreiging Dg8 mat is geen kruid gewassen. Zwart gaf het hier op, 1-0. Een prachtig slot van de competitie en mijn beste partij in de externe competitie van dit jaar! Tevens een aardige afsluiting van zes jaar als kopman uitkomen voor Belgisch Park. Met de promotie van mijn andere clubje, het Schaakhuis, ga ik komend seizoen weer KNSB spelen. Net als eerder met Alteveer, ook ooit begonnen in het schaakhuis. Maar wellicht kan ik als invaller bij het Schaakhuis beginnen en eerst nog enkele partijen voor het 1e team van BP spelen. Dat moet ik nog even uitzoeken. Ook dit seizoen heb ik als dubbel-lid al enkele partijen in de KNSB gespeeld, met een ander oud team van mij, Fisher Z uit Amsterdam. Zaterdag laatste ronde KNSB mag ik ook nog meedoen. Kan ik alvast oefenen voor komend seizoen. Nu SHTV 2 gedegradeerd is en Belgisch Park zich gehandhaafd heeft, mogen we Cor Kanters komend seizoen als vast lid van het 1e team verwelkomen. Een duidelijke versterking, die samen met Bart en wie weet Razvan de kar kan trekken en samen met de andere kanjers BP blijvend kan behouden voor Promotieklasse.

H. Boerkamp - A. Q. van der Zijden (Ton)
1.e4 c6 2.d4 d5 3.e5 Lf5 4.Pc3 e6 5.g4 Lg6 6.Pge2 c5

In het verleden ben ik er 2x hardhandig afgezet in deze variant. Door nu voor c5 te gaan ondermijn je e5 en stokt de pionnenopmars op de koningsvleugel. 7.Le3 cxd4 8.Pxd4 Pc6 9.Lb5 Pge7 10.f4 a6 11.La4 11.Pxc6 Pxc6 12.Lxc6+ bxc6 13.O-O Dh4 en de loper op g6 hoeft de witte pionnen niet te vrezen. 11... b5 12.Pcxb5!?

12.Lb3 Pxd4 13.Lxd4 h5 en zwart komt los. 12... axb5 13.Lxb5 Dc7 Om eventueel op e5 te slaan met de dame als f5 gespeeld wordt. Beter is Dd7 (kijkt indirect naar f5) of Tc8. 14.O-O Kd8? Gooit het voordeel weg. De zet Le4 was noodzakelijk. Ik wilde weg uit de penning om zo nog wat stukken te ruilen, Maar f4 of c4 zijn hoogst onaangenaam. 15.Lxc6? naast het al genoemde f5 of c4 is Pxc6 veel beter. 15... Pxc6 16.Pb5 16.Pxc6+ Dxc6 17.f5 Lc5 18.Lxc5 Dxc5+ 19.Kh1 Ke7 20.fxg6 hxg6 en de stelling is in dynamisch evenwicht. 16... Db8 17.a4 Kd7? Opnieuw was Le4 verstandiger. 18.c4 Pb4? Het wordt eentonig maar nog steeds moest Le4. 19.f5 Dxe5 20.Lf4?? Een blunder. Mijn tegenstander had het loperschaak helemaal over het hoofd gezien. Ld4 gaf volgens mijn computer een pion plus voor wit, nu staat hij op papier een toren achter. 20... Lc5+ 21.Kg2 De4+ 22.Kg3 exf5 23.Pc3 Dd3+ Dxc4 is beter maar met het begin van tijdnood wilde ik de dames van het bord hebben. 24.Tf3 Dxd1 25.Txd1 fxg4 26.Kxg4 f5+ 27.Kh4 d4 28.Pb5 Pc6 29.b3 The8 30.Pc7 Le7+ 31.Kg3 Lh5 32.Pxa8 Txa8 en opgegeven. Wit houdt te weinig materiaal over.

Hans – Jaap van den Berg (1826) – Hans

Volgens Gerard stond ik iets minder. Dat viel wel mee. Het hing er vanaf wanneer je aan mijn bord kwam kijken. Meestal stond het gelijk, soms ik iets beter, soms mijn tegenstander. In de volgende stelling mis ik een leuke zet:

Stelling na 22... Ld7-e6

Hier was 23.Pd5 een verrassende zet geweest. Niet direct winnend, maar iets beter dan mijn keuze De3. In het eindspel stond Jaap beter. Dat was waarschijnlijk het moment dat Gerard even kwam buurten.

Stelling na 40.Ph5xg4

Eenvoudig 40... Txe5 en zwart heeft het voordeel van loper tegen paard en de witte dubbelpion. Groot was mijn verbazing toen zwart de loper ruilde voor het paard. Nadat zwart met de koning naar de h-lijn ging, kwam ik beter te staan. Actievere koning.

Stelling na 48... Th3xb3

Ik vermoed dat ik hier gewonnen stond. Hier besloot ik met mijn koning c6 op te gaan halen, maar dat kost teveel tijd en ik sta mijn toren in de weg. Het winstplan is met de koning naar c4 lopen, waarna mijn toren c6 kan oppikken. De waardering is al 1,5 en loopt snel op als zwart niet de juiste zetten vindt. Na mijn keuze moest ik mijn toren klaar zetten voor het offeren tegen de g-pion, waarna zwart uiteindelijk hetzelfde zou moeten doen tegen mijn c-pion. Remise dus.

Van twee andere partijen had ik een foto van de notatie gemaakt, omdat de partijen er spectaculair uitzagen.

Peter stond in de volgende stelling iets minder en besluit tot een offer.

Stelling na 26... Db6-c7

27.Lxg6 Deze zet is niet zo goed helaas, maar de tegenstander mist de beste verdediging (27...Txf4 28.Txe8 29.fxg6 Txf4 30.Lxf4 en het loperpaar is sterker dan de toren en pion met kwetsbare koning).
27... Txe1 Ziet er goed uit, maar zwart had waarschijnlijk de volgende witte zet niet verwacht. 28.Ph5+ Kf8? Hier staat de koning veel te kwetsbaar. De koning had naar h8 gemoeten, waarna het ongeveer gelijk staat. 29.Txe1 fxg6 30.Tf1+ Ke8. Als 30... Df7 de beste optie was voor zwart, dan weet je wel hoe laat het is. Nu is het mat in 7. 31.Dxg6+ Kd7 (Df7 stelt het mat het langst uit) 32.De6+ en zwart geeft op.

Dennis Wareman was voor de verandering eens ruim op tijd. Hij zag de importantie van deze wedstrijd in. Mooi. Hij mocht het opnemen tegen de enige speler die nog een 100% score had in de Promotieklasse. Ook nu had deze speler een duidelijk overwicht gekregen.

Stelling na 18... b7-b6

19.Da4 Die zet lijkt wat voorbarig. 19... Ld7 20.Da6 Tg7?! Dennis trekt zich niets aan van de witte aanval en gooit alles op de koningsaanval. Die lijkt te langzaam en de computer geeft wit 2 pion voordeel na 21.Pxa7. Wit trekt zich ook niet veel aan van de zwarte aanval en verhoogt de druk op de damevleugel. 21.Tc3 (het voordeel zakt al behoorlijk) 21... g4 22.Tfc1. Nu staat zwart ineens beter, maar dan had Dennis wel 22... g3 moeten spelen. Wit kan dan niet meer met fxg4 de toren op c3 betrekken bij de verdediging. 22... Ph4 23.Pd2.

Stelling na 23.Pc4-d2

Hier mist Dennis wederom g4-g3, maar zijn zet is ook nog vervelend genoeg. 23... Pxg2 En hier verzonk zijn tegenstander in diep gepijns. Dat hielp hem niet om de beste verdediging te vinden (fxg4 of Kxg2). 24.Kh1? g3 25.Kxg2? gxf2 en opgegeven. Wit gaat mat in 2.

Promotieklasse
Code:
                         WP   #   BP   1   2   3   4   5   6   7   8   9
1 Schaakhuis 1           15   8   40½  X   4   5   4½  4½  6½  6   4½  5½
2 Promotie 2             11   8   34   4   X   4½  4   4½  5½  1½  4   6
3 DSC 4                  10   8   35½  3   3½  X   5   3½  6   4½  5   5
4 Scheve Toren 1          9   8   33   3½  4   3   X   4½  5   3½  4½  5
5 Botwinnik 1             8   8   36   3½  3½  4½  3½  X   3½  4½  6   7
6 WSC 2                   7   8   27   1½  2½  2   3   4½  X   4½  4   5
7 RSC-Belgisch Park 1     6   8   31½  2   6½  3½  4½  3½  3½  X   4   4
8 Schaakcombinatie HTV 2  5   8   29½  3½  4   3   3½  2   4   4   X   5½
9 DSC 5                   1   8   21   2½  2   3   3   1   3   4   2½  X

Voor een verslag van de laatste wedstrijd van ons tweede, geef ik graag het woord aan Paul Koks.

https://kilometerenveldenvreter.wordpress.com

Via die link kunt u de laatste stukjes van Paul aanklikken (rechts, onder “Meest recente berichten”).

Daar staat ook zijn verslag van de slotronde van het Kennemer Open.

Paul schrijft ook stukjes voor de volgende sites:

http://www.haagseschaakbond.nl/content/view/2829/1/
http://schaaksite.nl/page.php?al=12e-kennemer-open-slotronde-werkhoven-derde

Hier doet hij verslag over het goede debuut van Gerard Werkhoven in Haarlem. Wie weet leveren deze stukjes van Paul nog wel eens extra leden op. RSC-BP wordt toch vaak genoemd.

Klasse 1a
Code:
                        WP  #  BP   1   2   3   4   5   6   7   8
1 Rijswijk 2            12  7  37½  X   3   5½  5½  5   5½  5½  7½
2 DD 4                  11  7  33   5   X   3½  5   5   4   5   5½
3 HSV 1                  9  7  31   2½  4½  X   4   5½  3½  5   6
4 Haeghe Ooievaar 1      8  7  28   2½  3   4   X   4   5   4½  5
5 B.F. /Wassenaar 1      7  7  27½  3   3   2½  4   X   4½  4½  6
6 Botwinnik 2            6  7  27   2½  4   4½  3   3½  X   5½  4
7 Pomar 1                2  7  22½  2½  3   3   3½  3½  2½  X   4½
8 RSC-Belgisch Park 2    1  7  17½   ½  2½  2   3   2   4   3½  X

Ons tweede helaas na 1 jaar weer gedegradeerd. Een halfje meer tegen Pomar had dat voorkomen.

Klasse 3a
Code:
                       WP   #   BP   1   2   3   4   5   6   7   8
1 Promotie 6           13   7   34   X   4   5   5½  4½  5½  5   4½
2 Botwinnik 4          11   7   33½  4   X   2½  4½  6   5½  5   6
3 Pomar 2              10   7   34   3   5½  X   3½  5½  5   5½  6
4 Prometheus (DSC 9)    8   7   30   2½  3½  4½  X   4½  3   5   7
5 RSC-Belgisch Park 3   4   7   25   3½  2   2½  3½  X   1   5   7½
6 Raadsheer-Corbulo 2   4   7   24½  2½  2½  3   5   X   7   1   3½
7 HSV 2                 3   7   25½  3   3   2½  3   3   X   7   4
8 B.F. /Wassenaar 2     3   7   17½  3½  2   2   1    ½  4½  4   X

Met zoveel sensatie in de externe, zou je bijna vergeten dat er vorige week ook nog intern geschaakt is. Dat verslag kan kort zijn. Gerard Milort speelde niet om zich te sparen voor de externe van woensdag. Scheelt toch weer een hoop diagrammen.

Ton probeerde Razvan met een stukoffer te verrassen, maar zag niets van zijn investering terug. 0-1

Bart leek beter te staan tegen Aat dankzij een zwarte loper die meer dienst deed als pion en een heuse Barterij, maar het was geen Duracell en de partij eindigde in remise.

Cor had moeite met Floris en dan werd hij nog wel geholpen. Floris had met veel moeite een paard op e3 gekregen en besloot toen dit arme beest te ruilen voor een nog niet ontwikkelde loper op f1. Maar misschien was het toch een goede zet. Een loper is toch meestal iets beter dan een paard. Floris keepte de partij in ieder geval tot remise.

Gerard Werkhoven won van Ruut.

Jan verraste Herman.

Evert had Gerard van der Zijden in slaap gesust door al redelijk wat materiaal te geven. Daardoor liet Gerard zijn dame instaan. Daardoor werd het nog een erg spannende partij. Evert wist zich niet zo goed raad met deze luxe en verloor hier en daar een pionnetje. Dit gaf Gerard een vrijpion, waarmee hij de wedstrijd toch nog naar zich toe kon trekken.

Martin de Groot sparde wat met Johan en deed een paar goede zetten. Johan was hier redelijk van ondersteboven. Letterlijk. Hij was wat uit balans toen hij opstond voor een Mars of zo en de corrigerende stap was niet mogelijk door een in de weg staande stoel. Gelukkig viel de schade mee.

Vanavond is er geen schaken vanwegen Koningsdag. Vreemd eigenlijk. Het schaken draait toch om de koning.

Op 4 mei hebben wij het 4e toernooi om het Schevenings kampioenschap.

Tot dan, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: