RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 18 mei

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo mei 27, 2015 8:31 pm    Onderwerp: Verslag 18 mei Reageer met quote

Verslag 18 mei

De avond begon om 19.00 uur met 24 interessante stellingen die door Bart bij elkaar gezocht waren. Voor wie er niet bij was, er liggen nog exemplaren plus oplossingen in de materiaalkast.

Martin van Velzen kwam met zwart tegen Ton, naar eigen zeggen, redelijk uit de opening. Hij offerde met zwart 2 pionnen op de koningsvleugel om tot koningsaanval te komen. Die aanval kwam er niet uit. Zwart werd helemaal ingesnoerd. 1-0.

Bij Herman tegen Bart kwam een Wolga gambiet op het bord. Nadat zwart zijn geofferde pion terug had, resteerde een stelling met beiden 2 torens een loper en 5 pionnen. Remise leek waarschijnlijk, daarom offerde Bart een kwaliteit voor een pion met vage kansen. Na onnauwkeurig spel van Herman ging een 2e pion verloren en zwart had nu een niet te stuiten vrijpion. 0-1.

Jan liet weinig heel van de witte rokade stelling van Evert. Twee zetten voor het mat gaf Evert op. 0-1.

In Ruut tegen Arnoud trok Arnoud aan het langste eind, al ging dat wel met veel gezucht en gekreun. 0-1.

Van Rob en Johan heb ik geen uitslag (Hans: Ik heb gegokt op een overwinning voor Rob). Ze waren ineens vertrokken. Ook de bar werd door hen niet afgerekend. Ondergetekende heeft dat voorgeschoten.

De laatste 2 partijen vindt u hier onder. – Ton.

Ode aan een vreemde vogel – Gerard Milort
Dankzij een verkeerd kleursaldo mochten Bart en ik nog steeds niet tegen elkaar spelen. Cor was er niet, dus ook hij kon mij niet pootje lichten. Maar daar hadden Hans en Ton wat op gevonden. Wisten zij van de speciale voorbereiding die Han Feenstra had getroffen? Ik werd er in elk geval door verrast, maar wellicht heb ik de afgelopen tijd niet goed opgelet. Het was al meer dan een jaar geleden dat Han en ik de degens kruisten. Intussen had hij zijn 1.d4 ingeruild voor 1.f4, geïnspireerd op de lijfvariant van de inmiddels vertrokken Peter Monté. In de boeken staat deze opening bekend als de Bird opening. Meest waarschijnlijk omdat een schaker van die naam daar ooit mee begonnen is. En dus niet omdat je een ‘vreemde vogel’ moet zijn om dit te doen. Had wel gekund hoor, ik heb het zelf vroeger ook gespeeld J. Uit die (studenten)tijd stamt ook mijn antwoord 1... e5. Wit kan dan met 2.e4 overgaan naar het Koningsgambiet, of met 2.fxe5 d6 3.exd6 zelf een gambiet aannemen. Dat heet het From-gambiet. Ik denk ook vanwege een schaker genaamd From; en niet zo zeer vanwege de gefrommelde stellingen die dan meestal volgen. Het zijn openingen uit de 19de eeuw, toen het schaakspel zich nog vooral in koffiehuizen afspeelde. Dat bleek in elk geval in de loop van de avond, want Han en ik maakten er absoluut een koffiehuis partij van. Met al het bijbehorende spektakel. Omdat deze vorm van schaken erg moeilijk is en vaak ingewikkelde stellingen oplevert, is er uiteraard geen sprake van een vlekkeloze partij. Integendeel. Net opgebouwd voordeel wordt net zo hard weer teniet gedaan, en daarna weer vrolijk terugveroverd. Wie de laatste fout maakt verliest, of wint althans niet meer. Passend bij dit thema waren de oefeningen die Bart had meegenomen voor de training. De echte grootmeesters van het koffiehuisschaak slaan elkaar daarin om de oren met fantastische zetten, mooie offers en fraaie matbeelden. Kijk nog eens goed naar de laatste stelling (met nr. 572) van de grote Marshall. Naar verluid gooide een toeschouwer spontaan een zak met gouden dukaten op tafel, nadat Marshall zijn geniale Dg3 had gespeeld. Dat verzin je toch niet. Helaas zijn de mensen tegenwoordig wat zuiniger. Geen dukaten, zelfs geen duppies. Al waren die dan ongetwijfeld voor Razvan geweest, vanwege zijn fraaie offers waarmee hij Gerard Werkhoven mat zette. Zo hardhandig ging het bij Han en mij niet, maar er gebeurde wel van alles. Tot ver in de tijdnood aan toe. Zet u schrap en kijk en geniet.

Han Feenstra – Gerard Milort
1.f4! e5! 2.fxe5 d6 3.exd6 Lxd6 4.Pf3 Hier moet ik even een bekentenis afleggen. Het was al zo lang geleden dat ik dit wel eens speelde, dat ik mij echt niet meer kon herinneren hoe het hier verder moest. Niet zo handig natuurlijk, een gambiet spelen en dan na drie zetten al uit je ‘book’ zijn. Don’t do that at home, hoort er dan linksonder in beeld te staan. De ontwikkelingszet Pf6 leek me wel logisch, maar vond ik wat tam. Meteen g5 5.g3 g4 6.Ph4 had zeker gekund, het openingsboek wijdt daar een heel hoofdstuk aan, maar het trok mij niet. Ik besloot om met de loper Pf3 te ondermijnen en speelde 4... Lg4 5.e3 Pd7 (op weg naar e5; na Pc6 kan Lb5 met penning) 6.d4 Pgf6 7.Ld3 Wit had ook 6.Le2 kunnen spelen, maar nu dreigt hij e4-e5 met stukwinst. Ik moet dus het centrum meteen aantasten met 7... c5 8.O-O Dc7 9.h3

Stelling na 9.h3

Uiteraard was ik hier al lang van plan de koffiehuis zet h5 te spelen. Andersom doet wit dat soms ook, met een loper op g5 de zet h6 met h4 beantwoorden. Mits zwart kort gerokeerd heeft en wit niet. Het idee is simpel: als wit het stukoffer aanneemt staat het paard in en dreigt er al bijna mat. Dat kost minstens een stuk terug. Maar zo simpel is het toch niet. Ik was niet zeker van 9... h5 10.hxg4 hxg4 11.Pe5 Pxe5 12.dxe5 Lxe5 13.Tf4, en met een toren voor twee stukken stopt wit de aanval af. Geen idee trouwens of dat goed zou zijn. Ik zag wel een ‘verbetering’ voor zwart. Door eerst Lh2+ te spelen lok ik de koning naar h1. Dan durft Han zeker niet op g4 te slaan. Ongetwijfeld terecht. 9... Lh2+ 10.Kh1 h5. Dapper gespeeld, maar Stockfish is ‘not impressed’. Niet vanwege slaan op g4, dat kan echt niet, maar gewoon vanwege 11.c4 (alles negeren!) Lg3 12.Pc3. Ontwikkelen en wit heeft een sterk centrum. Waar is de romantiek gebleven? Gelukkig heeft Han die nog wel behouden. Hij ontpent zijn paard op f3 door de dame weg te spelen. Maar wel met het nadeel dat hij de ontwikkeling van de damevleugel blokkeert. 11.Dd2 Lg3 12.Pc3 c4

Stelling na 12... c5-c4

Zwart wil wit verder terugdringen en meer ruimte voor zijn stukken krijgen, terwijl de witte stukken op a1 en c1 voorlopig niet meedoen. Slaan op d4 zou heel slecht zijn, want dan komen de lijnen voor wit open en kunnen zijn stukken er uit. Hier moest wit kiezen tussen het verdedigende Le2 of het actievere Le4. Hij koos voor het laatste. Hoewel de engine wit na Le2 meer voordeel geeft dan na Le4, vind ik het wel een compliment waard dat Han juist actief tegenspel zoekt. Een paar jaar terug vond ik hem vaak passief verdedigen, wat hem nog wel eens in problemen bracht. Een positieve ontwikkeling. 13.Le4 O-O-O 14.Pg1. Dat net gezegd hebbende had ik hier toch eerder Pg5 verwacht. Dan speel ik (ook) Pc5, waarmee ik pion f7 dek, terwijl pion d4 gepend staat. De keuze voor Pg1 zal te maken hebben gehad met het plan Pge2 om Lg3 weg te jagen. Het andere paard moet immers Le4 blijven dekken. Overigens kan zwart de loper op g4 gerust in laten staan. Nemen blijft voorlopig heel onaantrekkelijk. Maar nu had ik wel een probleem: wat moet ik doen? Meteen Pc5 had wellicht gekund, maar ik was niet blij met de mogelijkheid Pb5 (Dc6? Pxa7+) voor wit. Een idee was wel om alvast Kb8 te spelen, om uit een mogelijk schaak te gaan. Na lang dubben deed ik een nuttige wacht zet die Pb5 er uit haalt. 14... a6 15.b3 Pc5 16.Lf5+

Stelling na 16.Le4-f5+

Ook Han had lastige keuzes te maken. Nu staat zwart beter. 16.Lf3 kwam meer in aanmerking. Ik was dan iets als Le6 van plan, om daarna Pg4 te spelen. Met een paard op g4 i.p.v. een loper dreigt namelijk heel sneaky Le1 (aftrekaanval) Dxe1 Dh2 mat! Maar wit kon dat met De2 makkelijk tegengaan. Nu zijn er andere opties ontstaan. Ik zag wel dat ik na 16... Lxf5 17.Txf5 Pce4 18.Pxe4 Pxe4 19.Dd1 g6 20.Tf3 g5 met de dreiging g4 heel goed zou staan. Maar ik wilde nog geen stukken ruilen en zoveel mogelijk druk vasthouden. Dat maakt het lastiger voor wit om de goede zetten te blijven vinden, wat ook weer meer tijd kost. Onderdeel van de strategie dus: blijf lastig doen! Dat deed ik met 16... Kb8, zonder mij te realiseren dat ik hiermee mijn voordeel weer weggeef! Gelukkig maakte Han ook weer een slippertje. Hij had hier 17.La3 moeten spelen, om zijn stukken te activeren. Hij vreesde dan echter 17... Lxf5 18.Lxc5 Dxc5! 19.dxc5 Txd2 20.Txf5 Txc2, waarna zwart op pionnenroof gaat. Aan het rustige 17.Lb2 kleeft echter een nadeel: 17... Lxf5! (nu wel) 18.Txf5 Pce4 19.Pxe4 Pxe4 20.De2

Stelling na 20.Dd2-e2

Op meteen 20... c3 komt 21.La3 en de witte stukken lijken er uit te komen, al kan zwart dan natuurlijk de kwaliteit winnen met 21... Lf4! Er dreigt dan Pg3+ met damewinst of torenwinst.

Analysediagram na 21... Lg3-f4

Wit kan nog net 22.Df3 Pg3+ 23.Kh2 Pxf5+ 24.Dxf4 spelen, maar heeft na Pxe3 weinig meer te hopen. Het leek mij echter beter met Ld6 (dreigt ook Pg3+) en dan pas c3 wits loper van a3 af te houden. De loper moet dan weer terug naar c1 en Ta1 blijft ook opgesloten. 20… Ld6 21.Tf3 c3 22.Lc1 g5. In de kwaliteit ben ik nog niet geïnteresseerd. Ik vind mijn loper beter en dreig nu g4 met behoud van de druk. Maar Han verraste mij hier met een creatieve verdediging: 23.Dc4!

Stelling na 23.De2-c4

Biedt dameruil aan en valt en passant f7 twee keer aan. Dit had ik niet zien aankomen, en ik liet me enigszins afbluffen. Snelle leerling, die Han: gewoon onverwachte zetten blijven doen! Slaan op c4 leek me niet aantrekkelijk, want dat versterkt wits pionnencentrum. Door f6 te spelen verhinder ik Txf7, met behoud van druk. Lijkt logisch, maar de machine is genadeloos: Dxc4 met groot voordeel voor zwart na 24.bxc4 g4 25.Txf7 Thf8! Omdat er zo meteen Pf2 mat gaat dreigen moet wit hier wel met Tf4 de kwaliteit geven. En na Lxf4 exf4 volgt ook nog Txd4 en het is op. Uiteraard begon de tijd hier al aardig weg te tikken. We hadden beiden nog minder dan tien minuten. Toch had ik dat wel mogen zien! Nu volgde 23... f6 24.Pe2 (eindelijk!) g4 25.Dxc7+ Kxc7 26.Tf5 b5 Met het idee om na 27.a4 b4 te spelen en de stukken in de hoek vast te houden. Beter was echter eerst 26... gxh3 27.gxh3 Thg8, want dan had ik zijn koning gevangen gehouden op de h-lijn (28.Txh5?? Pf2 mat!). Nu loopt de koning snel naar het centrum 27.Kg1 gxh3 28.gxh3 Tdg8+ 29.Kf1

Stelling na 29.Kg1-f1

Het is eigenlijk niet eerlijk. Zwart verdubbeld torens op de g-lijn en heeft vier stukken in het spel, tegen wit maar twee. Op a4 komt b4 en de gevangenis blijft op slot. Wellicht was een stukoffer op c3 zinvol voor wit om zijn loper en toren te bevrijden. Of b4 Lxb4 a4. Maar zwart mag eerst nog. Ik overwoog het flauwe 29… Tg3, omdat wit niet mag nemen vanwege stukverlies, en dan de h-pion ophalen na 30.h4 Th3. Maar 30.Pf4 met de dreiging Pd5+ en Pxf6 rook naar tegenspel, dus ik koos voor 29... Tg6 30.Tf3 Thg8 31.Pf4 Tg1+ 32.Ke2 h4? Veel beter was 32... Lxf4! 33.Txf4 f5!, omdat Txf5 faalt op Pg3+ en Pxf5. Dat had ik in tijdnood even gemist. Hierdoor gaat de waardering van bijna -6 terug naar net geen -1. Niet zo best. 33.Kd3 Pg5?

Stelling na 33... Pe4-g5

Nog steeds was 33... f5 beter, al is het voordeel veel kleiner geworden. Wit komt er dan met 34.Pd5+ Kc6 35.Pxc3 (nog steeds niet 35.Txf5 vanwege Pg3 met de dubbele dreiging Td1+ en Pxf5) Pxc3 36.Kxc3 f4 37.exf4 T8g3 38.Td3 een beetje uit, maar zwart houdt winstkansen. Na 33.. Pg5? kon wit echter zijn koele verdediging belonen met 34.Pd5+ Kc6 35.Txf6!!

Analysediagram na 35.Txf6!

Nu kan het wel! Na 35... Kxd5? komt spectaculair 36.Txd6+!! Kxd6 37.La3+ Ke6 38.Txg1! en wit staat ineens gewonnen. En op 35... Pxh3 komt 36.Pe7+ en Pxg8. Zwart had dan met 35... Td1+ 36.Ke2 Kxd5 37.Kxd1 Pxh3 38.e4+ Kxe4 39.Txd6 Tg1+ 40.Ke2 Tg2+ eeuwig schaak kunnen geven. Tenminste, als ik dat gevonden had in tijdnood. Maar ja, na zo’n partij en met allebei nog anderhalve minuut zie je niet alles meer even helder. We hoeven onszelf niets te verwijten. Han speelde na 33... Pg5 het logische 34.Tf2 Kc6 35.d5+ Kd7 36.a4 b4 37.e4. Wat anders? Na 37.Tg2 Txg2 38.Pxg2 Pf3! Gaat h3 of c2 verloren. 37... Lc5 38.Te2 Wit hoopt nu Le3 te kunnen spelen. Niet goed was meteen 38.Le3 vanwege Lxe3 39.Txg1 Lxf2. 38... Pf3!

Stelling na 38... Pg5-f3!

Wit heeft zich nog steeds niet bevrijd, en kan zo ongeveer alleen met zijn paard spelen. Alhoewel, nodig was 39.e5 Pxe5 40.Ke4, maar dat is ook hopeloos. Met de vlag op vallen overziet Han de nare dreiging van zwart. Na 39.Pe6 kwam ontnuchterend Pe5 mat en 0-1. Gevangen midden op het bord. Een mooi slot van een klassieke schaakpartij. Positionele druk combineren met tactische dreigingen. Zoals het is uitgelegd in de klassieke boekjes van Euwe. Goeie leraar was dat!

Razvan - Gerard Werkhoven

1.Pf3 d5 2.c4 c6 3.d4 Pf6 4.Pc3 dxc4 5.a4 e6 6.e3 Da5 7.Ld2 Lb4 8.Lxc4 Pd5 9.Dc2 Pd7 10.e4 Pxc3 11.bxc3 Le7 12.0–0 b6 13.Tfe1 La6 14.Lb3 Dh5 15.d5 cxd5 16.exd5 e5

17.Lf4! f6 18.d6 Lxd6 19.Tad1 Le7 20.De4 Tc8

21.Txd7! Kxd7 22.Lxe5 fxe5 23.Pxe5+ Dxe5 24.Dxe5 Lf6 25.Td1+ Kc6 26.Dd6+ Kb7 27.Ld5+ 1-0

Een zeer fraaie partij van Razvan met veel zetten die de goedkeuring van de computer hadden.

Aanstaande maandag wordt de replay van de bekerfinale tussen Schaakhuis en WSC bij ons gespeeld. De eerste ontmoeting eindigde in 2-2 en in de regels stond dat er dan een andere datum moest worden geprikt. Beide teams wilden niet bij de ander spelen, waarna Gerard Milort onze accomodatie beschikbaar stelde.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: