RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 8 juni

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do jun 11, 2015 2:21 pm    Onderwerp: Verslag 8 juni Reageer met quote

Verslag 8 juni

De verbouwing is afgerond en we konden de nieuwe toiletten bewonderen. Ter ere van de schaakclub (denk ik) hadden ze in één toilet zwart wc-papier hangen. Lijkt me alleen handig als je 7 kleuren stront schijt. De papieren doekjes waren vervangen door moderne machines die je handen droog blazen. Helaas is dit wel te horen in de speelzaal.

Vol aan de bak tegen Aat (Gerard Milort)

Met nog twee ronden te gaan en Razvan die afwezig is kan ik niet alleen de 2e cyclus winnen, maar ook nog overall kampioen worden. Daarvoor moet ik wel veel punten halen, want twee remises zou net niet voldoende zijn. Dus ging ik er nog een keertje goed voor zitten in een poging mijn partij tegen Aat te winnen. Als dat zou lukken heb ik wellicht aan een bye voldoende komende week. Niet dat ik dat graag doe, liever spelen en strijdend ten onder. Was overigens niet de bedoeling om Razzie nog in te halen. Maar hij hielp zelf mee door te blunderen tegen Hans en te verliezen. Dus vooruit dan maar, vol er op. Eens kijken hoe dat ging:

Gerard Milort – Aat van der Toorn

Stelling na 14. Pf3-e5

Na een rustige Slavische opening besluit ik dat het tijd is de knuppel in het hoenderhok te gooien. Pion c6 is zwak en die wil ik onder vuur nemen. Ik was echter niet zeker of Pe5 wel goed is. Ik dacht dat zwart hier op e5 moest nemen, eventueel met eerst bxc4 tussendoor, en na dxe5 met Pe4 vervolgen. Dat lijkt een pionoffer op e4, maar omdat de hele d-lijn open komt, hangt mijn paard op d2, dat bovendien ook nog gepend staat. Zie 14... bxc4 15.bxc4 Pxe5 16.dxe5 Pe4 17.Lxe4 dxe4, waarna 18.Txa2 min of meer gedwongen is. Dat was goed voor zwart geweest. Aat begon wel met 14... bxc4 15.bxc4, maar sloeg daarna niet op e5; hij speelde het voorzichtigere 15... Dc7 16.f4 Lg6. Nu heb ik met f4 een extra steuntje in het centrum gekregen. Volgens de computer had ik nu met mijn paard op g6 moeten slaan, maar ik wilde mijn paarden behouden en sloeg met de loper. Daarna koos Aat er voor om met de f-pion terug te slaan, om de open f-lijn te krijgen. Mij leek het beter om met de h-pion te nemen, omdat nu pion e6 zwak wordt. 17.Lxg6 fxg6

Stelling na 17... f7xg6

Maar hoe nu verder? Een zet als Tf1 of Td1 om Pd2 vrij te maken lijkt aantrekkelijk. Er schuilt echter een addertje onder het gras. Wat ik vooral niet wilde is dat zwart met 18... Pxe5 19.fxe5 Lxd2 20.Lxd2 Pe4 een sterk paard overhoudt tegen een slechte loper aan mijn kant. Dan kan alleen zwart nog maar winnen. Pxe5 moet dus verhinderd worden, en pion e6 worden aangevallen via Pg5. Daarom speelde ik verrassend 18.Pef3 Tfe8 19.Te2. Bedoelt om Pd2 weg te kunnen zetten. De engine wil mij hier c5 laten spelen, maar dan krijg ik net zo’n slechte loper als Hans had tegen Ton. Dat wil je echt niet! 19... Dc8 20.g4 Kh8. Zwart heeft met Dc8 de zet Da6 voorbereid, want Te2 staat niet gedekt, en maakt nu een veld vrij voor zijn paard. Toch is Kh8 tempoverlies. Na mijn volgende zet moet de koning weer terug. 21.Pg5 Kg8 22.Pb3 Lc7 23.Ld2 Pf8. Da6 was hier beter, met druk op pion c4.

Stelling na 23... Pd7-f8

De witte stukken beginnen eindelijk mee te doen en samenhang te vertonen, terwijl zwart niet veel tegenspel heeft. Wellicht had hij eerder iets met c5 moeten proberen. 24.Lb4 P6d7 25.Tc1! Ld8.

Stelling na 25... Lc7-d8

De loper stond wat kwetsbaar op c7, want slechts één keer gedekt, en dankzij Tc1! indirect twee keer aangevallen. Er dreigde slaan op d5 en dan op c6. Nu wil zwart mijn paard op g5 ruilen. Het beste is waarschijnlijk gewoon weer Pf3 spelen en wachten. Na 26.Pf3 Le7 27.Lxe7 Txe7 28.cxd5 exd5 29.Pa5 win ik de c-pion. In opkomende tijdnood zag ik echter wat moois en dacht hier al te kunnen gaan oogsten met een stukoffer voor drie centrum pionnen. Heel lastig voor zwart om tegen te spelen, maar de engine vond uiteraard nog wel een weerlegging met onduidelijke kansen. Omdat de dame op c8 nu ook maar één keer gedekt staat besluit ik tot: 26.Pxe6?! Pxe6 27.cxd5

Stelling na 27.c4xd5

Mijn idee was om na 27... Pef8 28.dxc6 Pf6 c7 te spelen met vork en stukwinst terug. De beste zet hier was daarom 27... Pc7! Blokkeert het veld. Dan kan op 28.dxc6 Pf6 29.e4 Pe6 met onduidelijke stelling. En na 28.Dxc6 komt Da6, dankzij het paard op c7. Dit is heel lastig te zien met zwart, want je vertrouwt die pionnenwals natuurlijk niet. Aat koos er daarom voor om direct terug te offeren en speelde: 27... Pxf4 28.exf4 Lh4! (Haalt Te1 uit de stelling) 29.dxc6 Pf6 30.c7!

Stelling na 30.c6-c7!

Een handige tussenzet. Als wit eerst op e8 ruilt komt veld c8 vrij voor de toren. Bovendien dreigt na Dxe8 al De3+. 30... Tb7 31.Ld6! Tb6 32.Txe8+ Pxe8. Nu kan Dxe8 niet vanwege c8D! 33.Le5 h5 34.Dd1

Stelling na 34.Dc2-d1

Volgens Stockfish had ik hier gewoon 34.g5 kunnen spelen en op h3 laten slaan, vanwege c8D. Maar ik vond Dxh3 en evt. Txb3 tricky met nog enkele minuten te spelen. Dus koos ik voor een veilige afwikkeling met 34... hxg4 35.Dxg4! Dxg4+ 36.hxg4 Pxc7 37.Txc7 Txb3 38.Txg7+ Kf8 39.Txa7.

Stelling na 39.Tg7xa7

De drie pionnen meer zijn voldoende voor de winst. Ook na 39... Tg3+ 40.Kh2! Td3, want op Txg4 komt 41.Kh3!, met stukverlies. 41.g5 Lf2 42.Td7 Txa3? 43.Ld6+ 1-0. Zwart verliest zijn toren, want na 43... Ke8 44.Te7+ Kd8 45.Lxa3 blijft de witte toren gedekt staan. Misschien niet helemaal correct, maar wel een leuk en spectaculair potje. Met dank nog aan Jan W. die vanaf zet 31 genoteerd heeft!

In mijn partij tegen broer Ton verloor ik weer eens veel tijd in het middenspel. Ik vreesde een open lijn op de koningsvleugel. Ik besloot lang te rokeren en dacht een pion te gaan verliezen. Dat bleek niet het geval, maar ik stond wel verkrampt. Mijn stukken stonden slecht opgesteld, vooral mijn zwartveldige loper die alleen maar tegen zijn eigen pionnen aankeek. Mijn beste verdediging was de boel volkomen vast te schuiven. Dat lukte goed. Op zet 30 bood ik vol vertrouwen remise aan. Met zo’n 45 tegen 5 minuten, probeerde Ton het toch nog 10 zetten, maar tevergeefs. De eindstand:

Stelling na 40... Th8-h7

Jan probeerde Gerard Werkhoven van zich af te houden, maar verloor 2 pionnen en de partij.

Martin van Velzen won in een tactisch gevecht van Arnoud.

Herman stond gewonnen tegen Ruut, maar blunderde en gaf gelijk op. Ruut accepteerde dat echter niet, want hij zag nog niet zo snel hoe hij dan moest winnen. Uiteindelijk werd dan maar tot remise besloten.

Martin de Groot had het moeilijk tegen angstgegner Johan. Meer dan een remise zat er weer niet in.

Rob verloor een stuk, maar kreeg er wel een vrijpion voor terug. Helaas voor hem was die vrij onschadelijk. Even later ging Evert de fout in, waarna de stand weer gelijk was. Dus werd de vrede getekend.

Volgende week de laatste ronde. Daarna nog twee snelschaak wedstrijden. Op 6 juli stond de simultaan tegen de clubkampioen gepland, maar misschien dat daar een andere invulling aan wordt gegeven. Een damclub in de Badhuisstraat organiseert die avond een dam/schaak festijn. Wij zijn daar voor uitgenodigd. Ik hou u op de hoogte als er meer bekend is.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: