RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 14 september

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do sep 17, 2015 7:57 pm    Onderwerp: Verslag 14 september Reageer met quote

Verslag 14 september

De moeder van Cor had laten weten dat Cor ziek was. Dat was niet de eerste keer. Ik keek even in de geschiedenis en dit was al weer de 11e keer. Niet allemaal vanwege ziekte, ook druk op school of eenvoudig te moe, maar ik moest wel denken aan een kinderliedje “Altijd is Corjakje ziek...”.

Alweer tegen Gerard M. (Gerard Milort)
Ik zag Aat van der Toorn enigszins verrast en licht geërgerd kijken naar de indeling van Hans. Alweer tegen (een) GM? Eind vorig seizoen was dat zo ongeveer ook de laatste partij die wij speelden. In die partij van juni jl. werd Aat langzaam maar zeker van het bord gezet met onder meer een stukoffer voor drie centrumpionnen. Zie daarvoor het verslag van 8 juni jl. op ons Forum bij Standen en Uitslagen, een rubriek die mijns inziens beter ‘Ronde-verslagen en Uitslagen’ zou kunnen heten. Werd het die keer nog een lange en spannende partij, beslissend voor het Clubkampioenschap, deze keer had Aat zijn dag niet zo en bood hij aanzienlijk minder tegenstand. Ook al had Aat nu dan wit. Hij speelde zijn vertrouwde London systeem met Lf4, maar vergat eigenlijk met h3 een gaatje te maken om Lh2 te kunnen spelen. Nu moest die loper naar g3 en werd daar geslagen door een paard.

Aat van der Toorn – Gerard Milort

Stelling na 13... Pd7-f6

Aat had dus met de f-pion teruggenomen op g3 om aanval te krijgen via de f-lijn, waar slaan met de h-pion meestal iets fijner is voor de pionnenstructuur. Nu wil ik gebruik gaan maken van de zwakte op de zwarte velden, en vooral van veld e3. Met mijn laatste zet val ik niet alleen pion e4 aan, maar lok ik ook de zet e5 uit. En dan komt veld d5 vrij voor mijn paard, waarna veld e3 in zicht is. Wit had hier het beste met 14.Dc2 pion e4 kunnen dekken, maar Aat hapte toe en speelde wel e5. 14.e5 Pd5 15.Dc1 Dekt veld e3, maar het was beter geweest om eerst te ruilen op d6, want pion e5 dreigt anders mogelijk verloren te gaan met 15... b5! 16.Pe3 dxe5! Als wit nu tussendoor met zijn paard op d5 slaat kan ik met de dame terugnemen en pion e5 dekken. Maar toch was dat minder erg geweest dan wat er gebeurde na 17.dxe5 Db6!

Stelling na 17... Dd8-b6!

Een hele nare zet, Db6, die Aat -helaas voor hem- geheel gemist had. De penning van Pe3 is heel lastig op te heffen en het paard is niet goed te dekken. Op 18.Tf3 komt b.v. gewoon g5! met stukwinst (19.Pf5 Lxf5 20.Txf5 Pxe3). De enige andere dekzet doe je niet graag voor je plezier: 18.Kf2. Oké, dat ziet er beroerd uit, maar hoe nu verder? Op direct 18... f6 kan 19.Pxg6, waarna fxe5+ 20.Pxf8 Txf8+ wel tot voordeel leidt, maar ik de stelling na 21.Lf3 e4 22.Ke2 exf3 23.Txf3 Txf3 24.gxf3 moeilijk in te schatten vond.

Analysediagram na 24.gxf3

Stockfish vindt dat zwart hier al -3 beter staat. Maar zo zag ik dat niet, want mijn koningstelling ligt open en wit heeft een toren en een pion voor de twee lopers. Oké, na een zet als 24... b4 zal zwart wel voordeel hebben, maar ik dacht dat ik beter de spanning in de stelling kon houden. Wat wel heel sterk zou zijn geweest, was 18... g5 19.Pf3 en dan pas f6. De penningen over de f-lijn en over de diagonaal b6-f2 kosten wit uiteindelijk een stuk en de partij. Ik deed dit niet, omdat na Pf3 de f-lijn even dicht is. Ik overzag dat door de dreiging g4 (of fxe5 en e4) ik inderdaad toch een stuk win. Ik wilde niets forceren en niets verpesten, en daarom sloeg ik op e5. Ook goed voor groot voordeel, al was g5 wel iets sterker. 18... Lxe5 19.Lf3 Tad8 20.Lxd5 Txd5 21.Td1 Txd1 22.Dxd1 b4! Opnieuw op zoek naar verdere verzwakking van de zwarte velden b2, c3 en d4. Zelf hoef ik alleen maar te zorgen dat h6 en g6 gedekt zijn. 23.Dc2 Kg7 24.Td1 bxc3 25.bxc3 Dc5 26.Tc1 (26.Pf3 Dxc3 27.Dxc3 Lxc3 28.Tc1 La5 29.Txc6 Lb6 is ook goed voor zwart) f5! 27.Pf3 f4!

Stelling na 27... f5-f4

Het is duidelijk dat zwart dit gaat winnen. Aat versnelde het einde met het ongelukkige 28.Ph4? Dxe3+ en mat in enkele zetten. Hier gaf Aat het op, 0-1 Ik reken er op dat Aat nu wakker is geschud en er volgende week in externe wedstrijd tegen Promotie 2 gewoon weer staat!

Floris zag zijn geofferde pion nooit meer terug tegen Ton en verloor in het eindspel.

Gerard Werkhoven won al snel door tegelijk mat te dreigen en een stuk aan te vallen. Martin de Groot gaf gelijk op.

Ook Jan won redelijk snel. Na een paardvork zag Herman er geen heil meer in.

Martin van Velzen hield Dennis lang op afstand, maar na een fout was het gelijk over. Dennis kon met een schaakje een stuk winnen.

Sherief won alweer zijn 3e partij op rij. Al in de opening verloor Gerard van der Zijden een pion. Tot het eindspel maakte Sherief niet echt veel vorderingen. Wellicht had Gerard zelfs een stelling waar wit niet verder kon komen, maar tijdnood noopte hem snel te zetten en toen ging het alsnog mis.

In een poging de favoriete opening van Bart te ontwijken, kreeg wit een behoorlijk sterk centrum. Ik had geen zin dat te openen door zelf mijn centrumpionnen naar voren te gooien, en besloot daarom om tot een aanval op de damevleugel. Ook om wit te ontmoedigen om lang te rokeren. Het bleek thuis nog zowaar theorie te zijn, maar wit had al wel een positioneel voordeel ter waarde van een pion. Bart wist niet overal de juiste voortzetting te vinden en wikkelde af naar een remise eindspel, waarin wit wel veel actiever stond. Een paar onnauwkeurige zetten van mij deed de waardering echter weer oplopen tot onaanvaardbare hoge waarde. Ik gaf op toen er materiaal verloren ging.

Johan verloor 2 of 3 maal van Rob.

Evert gaf moedig tegenstand, maar moest toch in verlies berusten, toen Han met een kleine combinatie een pionvorkje had.

Dennis Wareman vroeg zich af of de computer wel eens een fout maakt. Dit naar aanleiding van het verslag van vorige week over zijn partij tegen Jan Wuister. Het ging om de volgende stand:

Hier speelde Dennis 26.Td3 en ik merkte op dat de computer 26.Pxh6 beter vond. Dat was echter een fout van mij. Eerst moet er 26.Lxf5 exf5 gespeeld worden. Dan is 27.Pxh6 gxh6 28.Td7! Lxg2+ 29.Kxg2 Dc6+ bijna anderhalve pion beter voor wit. Sorry Dennis voor de tijd die je hebt verloren door mijn fout.

Maandag speelt het eerste thuis tegen Promotie 2.

Tot maandag, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: