RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 7 september

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2015 1:43 pm    Onderwerp: Verslag 7 september Reageer met quote

Verslag 7 september

Ik was vergeten een verslag van Gerard Milort over de simultaan van 24 augustus rond te sturen. Bij deze alsnog.

Twee Carrétjes van Zes – Gerard Milort

Met dank aan de oproep van Voorzitter Bart gaven 14 schakers acte de presents op de openingsavond van het nieuwe seizoen. Een opkomst om U tegen te zeggen. Voor een simultaan tegen de clubkampioen komt men gelukkig graag opdraven. Zo veel zelfs dat het mij beter leek de groep op te splitsen in twee U-vormige Carrétjes. Aangezien reservekampioen Razvan in Roemenië zit en Bart zich had afgemeld, had ik een alternatief Plan B bedacht. Ons jeugdig talent Corretje Kanters wilde vast wel een tafeltje van me overnemen. Een voorstel dat werd aangenomen. Eerlijk verdeelden we de aanwezige spelers: ik noemde er telkens twee, en dan mocht Cor daar één van kiezen. Zo begonnen we met zes borden voor mij, waaronder Johan Bal en vijf borden voor Cor. Maar binnen enkele zetten kwam Dennis Wareman de gelederen nog versterken, en hij nam de lege plaats in de Carré van Cor in. Die kreeg het hierdoor ineens wat zwaarder. Zou dat de reden zijn dat Cor al snel in de problemen kwam tegen Gerard van der Zijden? Of lag dat aan het goede spel van de alle drie aanwezige Gerards, die samen 7 uit 8 mee naar huis namen. Cor werd volgens zijn eigen zeggen ge-tegen-truct door GvdZ toen hij hem tructe; en net toen Cor hem daarna nog een keer tructe, werd hij weer teruggetruct, en toen zag Cor het niet meer en verloor. Tegen Aat bleef het evenwicht bewaard en die partij eindigde in remise. Maar verder won Cor overtuigend van Ton vd Zijden, Martin van Velzen, Ruut de Boer en van Dennis Wareman. Een score van 4,5 uit 6 tegen het halve 1e team, geen slecht debuut van onze Jeugdkampioen (NB: Hij is het enige jeugdlid J).

Ikzelf had het minder moeilijk: ik had gelukkig wit tegen de sterkere spelers, en alleen zwart tegen Johan. Ik hield keurig rekening met de vertrektijd van het busje van Johan, door hem ruim op tijd mat te zetten. Gelukkig zat mijn oor dicht en hoorde ik zijn remiseaanbod niet. Het eerste punt was binnen J. Op de andere borden ging het eerst gelijk op. Hans vd Zijden, Gerard Werkhoven, Herman Lucas, Evert van Dalen en Han Feenstra hielden de openingsproblemen beperkt. Al kwam Evert toch wel snel wat materiaal achter en speelde in hogere zin een verloren partij. Hij was de volgende die de koning om moest leggen. Han was op tactische wijze een pion achter gekomen en ging er nog eentje bij inschieten. Ook Hans had zich wat klein hout laten afsnoepen met een trucje. Bij Herman leidde positionele en tactische druk eveneens tot materiaal verlies. Alleen Gerard W hield moedig stand, speelde goed, en kwam beter te staan. Ik moest zelfs een kwaliteit tegen een pion geven, en met een stuk en een pion tegen zijn toren (en beiden nog wat pionnen) proberen remise te houden. Op de borden met materiaalwinst stond ik duidelijk beter. Zowel Han als Hans kregen geen kans op herstel en verloren daarna snel. Op de overige borden had ik het ineens zwaar te verduren! Tegen Herman had ik een toren geofferd om te gaan promoveren, maar daar zat een groot lek in. Afgezien dat hij nog een toren kon slaan, kon hij ook achter mijn koning aan gaan. En dat deed hij! Zo goed, dat hij mij bijna geforceerd mat zette. Gelukkig voor mij gaf hij het verkeerde schaak, waarna ik weg kon lopen. Daarna raakten zijn schaakjes op en ging Herman zelf mat. Oef, een nipte ontsnapping. Tegen Gerard W had ik een soort van vesting gemaakt en een zetherhaling in de stelling gewoven. Remise was toen het logische resultaat. Ook goed weggekomen. Het had weinig gescheeld of ik had net als Cor ook 4,5 – 6 gemaakt. Nu werd mijn score enigszins geflatteerd 5,5 uit 6. Een mooi resultaat, samen 9,5 uit 12, en een geslaagde ouverture van het seizoen.

Vooruitlopend op deze vreugde bood de penningmeester iedereen een -uiteraard alcoholvrij- drankje aan als dank voor het en masse opkomen dagen. Proost!

Zomerschaak

Voor de genieters van mooie stellingen laat ik een leuke matcombinatie zien die ik begin augustus uitvoerde tegen Bas Verploege tijdens het Rapid Toernooi Schaken aan de Kust op Scheveningen.

Stelling na 27.Kg1-h2

Met Td3 en Ld4+ had ik op deze stelling aangestuurd. Ik dacht dat ik hier met enkele stukoffers mat kon forceren. Zie u het ook?

De oplossing van de matcombinatie begint met 27... Pf1+!! Het schaak zelf doet niets, maar het paard staat in de weg en moet met tempo plaats maken. Het maakt de 3e rij vrij voor de toren en de dame! Wit moet wel slaan, want na 28.Kh1 komt ook Txh3+ en meteen Dxh3 mat. 28.Txf1 Txh3+! Als je de zet Pf1 gezien hebt, heb je dit offer ook zien aankomen. Maar er moest nog wel even gerekend worden, want straks na Le5+ heeft wit ook nog Tf4 er tussen om veld f1 weer vrij te maken voor de koning. Gaat het wel mat? 29.gxh3 Le5+! 30.Tf4 Desperado. Maar op 30.Kh1 komt Dxh3+ 31.Kg1 Dh2 mat, want veld f1 is geblokkeerd. 30... Lxf4+ 31.Kh1 Dxh3+ 32.Kg1. Nu volgt op Dh2+ 33.Kf1 en wit ontsnapt. Maar nu de loper op f4 staat, is er een nieuw matbeeld bij gekomen: 32... Le3+ mat!

Stelling na 32... Lf4-e3 mat!

Een mooi einde om trots op te zijn. Op mijn score van 4 uit 7 was ik minder trots. Neem dan Cor Kanters, die met 5,5 uit 7 de derde prijs pakte en ook nog de ratingprijs tot 1900 mee naar huis nam. Ook Ton vd Zijden en Paul Koks speelden een aardig toernooi. Buurtgenoot Gerard Werkhoven, vorig jaar nog succesvol deelnemer, zat dit jaar in Dieren te werken aan een Monsterscore van 8 uit 9, die hem de ongedeelde 1e plaats opleverde in reserve groep C van het NK Open! Zomerschaak is leuk. Onthouden voor volgend jaar dus!

7 september

Ik had niet veel te melden over mijn partij tegen Bart. In de opening sloeg ik de verkeerde pion, ik sloeg op c5 i.p.v. op d5. Daarna zat er niet veel jus in. Nadat dames geruild werden had ik het loperpaar en een dubbelpion. Evenwicht was niet echt verbroken. Een snelle remise dus.

Dat Sherief leuk kan aanvallen zagen we in zijn partij uit ronde 1. Dat hij ook aardig kan verdedigen, ondervond ik afgelopen maandag.

Stand na 21... Pc6-b4

Deze logisch uitziende zet brengt Sherief in grote problemen. De witte paarden zijn te gevaarlijk en één ervan had geslagen moeten worden. Ik zie dat ik mijn paard kan offeren, loper en dame in veiligheid kan brengen en ook nog het geofferde materiaal terug krijg. 22.Pxh6+ Geen slechte zet, maar ik mis de fraaie variant 22.Pe7+!! Dxe7 (de andere zetten Kh8, Lxe7 en Kf7 gaan mat in resp. 11, 4 of 1) 23.Lh7+ Kh8 24.Pg6+ Kxh7 25.Pxf8+ Kg8 26.Dh7+ Kxf8 27.Txe7 Kxe7 28.cxb4, waarna zwart 2 lopers heeft voor de verloren dame.

Tot en met zet 25 spelen wij louter goede (computer) zetten. 22... gxh6 23.Lh7+ Kh8 24.Pg6+ Kg7 25. Db1. Loper en dame in veiligheid en er staat een toren en een paard in van zwart, dus het materiaal komt weer terug en de zwarte koningsstelling is aangetast. 25... Tfe8. Het is duidelijk dat ik met mijn paard weg moet om Dg6 te dreigen. Maar welk veld is het beste? Ziet u het?

Het is wederom 26.Pe7 Txe7 27.Dg6+ Kh8 28.Dxf6+ Tg7 29.Lf5 Lxf5 30.Dxf5 en de open koningsstelling kost zwart zwaar materiaal. Ik vond niet beter dan 26.Pf4 en had daarna nog maar weinig voordeel. 26... Kh8 27.cxb4 axb4. Hier was 27... Txe2 beter. Het voordeel wordt al weer aangenaam na 28.Pg6+. 28.Dg6 Lg5. Ik zal er geen vraagteken achter zetten. Zo makkelijk is het niet te zien dat het nu mat in 6 is. Zeker niet gezien de tijdnood waarin wij ons inmiddels bevonden.

29.Df7 en tegen de dreiging Lg6 en Dh7 mat valt niet veel te beginnen. Met beide minder dan 30 seconden op de klok, hebben de laatste zetten een hoog blundergehalte: 29.Ph5 (0) Dd4 (+4) 30.Td1 (0) Dxb2 31.h4 Te4 (+4) 32.g3 (Ik dacht dat Txh4+ heel vervelend zou zijn -6.) Lh3 (+1) 33.hxg5?? Dg2 mat.

Floris speelde remise tegen Gerard van der Zijden.

Ton had het moeilijk tegen de stugge verdediging van Han. Pas in tijdnood gaf Han zich gewonnen.

Ook Paul deed het goed tegen Aat. Het leek er lange tijd op dat Aat niet meer dan remise had. Maar uiteindelijk lukte het Aat toch om de partij in zijn voordeel te beslissen.

Cor zette veel druk op de stelling van Gerard Werkhoven en daar bezweek zwart onder.

Dennis Wareman had voor 31 augustus keurig afgezegd en daar ik voor 1 september niets van hem hoorde, deelde ik hem gewoon in tegen Jan Wuister. Maar Dennis was er om 20:10 nog niet. Jan belde hem maar op en Dennis kwam alsnog opdagen voor zijn eerste interne wedstrijd. Hij kwam volgens mij wel aardig te staan, maar werd toen verrast door een onverwachte zet van Jan. Dennis was zo beduusd dat hij uitriep “Doe effe normaal man.” Het ging om deze stelling:

Stelling na 26... Td1-d3

De laatste witte zet was niet best; de waardering ging van plus 1,5 (met 26.Pxh6+) naar -1,5.

26... Lxg2+ Geeft het voordeel weer terug aan wit. 26.Kxg2 Dc6+ 27.Tdf3 Ld4? Het paard op f5 is geen goede dekker, daar hij h6 ook moet verdedigen. 28.Lxd4 Pxd4 29.De4? (29.Pxh6+ gxh6 30.Le4 Pxf3 31.Dg3+ Kh8 32.Lxa8 Txg3 33.Kxg3 en wit staat een toren voor.) 29... Dxe4 30.Lxe4 Tad8?

31.Pxh6 en zwart verliest. Slaat zwart het paard dan is het mat in 6 met Tg3+ en Tf6. Na Kh8 volgt er een paardvork op f7. 31.Tg3 f5 en remise overeen gekomen.

Martin van Velzen en Herman deelden het punt.

Ruut was heel snel klaar tegen Martin de Groot. Martin hielp wel een handje door zijn stelling ernstig te verzwakken. Ruut sloeg genadeloos toe.

Rob kon het evenwicht tot ver in het middenspel handhaven, maar verloor toen de concentratie en Evert won.

Er stond een ledenvergadering gepland voor de 21e, maar dan speelt het eerste. De vergadering is daarom verplaatst naar de 28e.

Tot maandag, Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: