RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 21 september

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo sep 23, 2015 1:25 pm    Onderwerp: Verslag 21 september Reageer met quote

Verslag 21 september

Externe
Het eerste moest tegen Promotie 2, de laatste tegenstander van het vorig seizoen. Die wonnen we toen met 6˝-1˝. Wij moesten winnen om niet te degraderen en zij konden alleen nog in theorie promoveren. Dat motiveert niet echt. Nu was het anders en zij waren ongetwijfeld uit op revanche.

Bord 1
Bart was als eerste klaar. Zijn remise aanbod werd geaccepteerd. ˝-˝

Bord 4
Cor zag hoe ik een pion weg blunderde en dacht “dat kan ik ook”. Hij had daarna alleen weinig tegenspel en gaf op toen hij ook nog een kwaliteit ging verliezen. ˝-1˝

Bord 5
Peter Ingenhoes stond ook al een pion achter en zijn tegenstander had het loperpaar. Gelukkig ook een dubbelpion en dus probeerde Peter het nog even. De volgende stand is gereconstrueerd met wat omstanders; hopelijk klopt het:

1.Kd2 Pxb2 Technisch gezien is Pc3 beter daar dat het verlies wat langer uitstelt, maar Peter speelt niet tegen een computer en kiest natuurlijk terecht voor de variant waar de tegenstander de meeste kans maakt op een fout. 2.a6 Pc4 Een leuke zet. Plotseling kan wit de zwarte pion niet meer tegenhouden met La3. Wit kan nu het beste als eerste promoveren, dan met een paar schaakjes de dame op een gunstig veld krijgen en pas daarna het paard slaan. Wit kon echter niet wachten en sloeg meteen. 3.dxc4 b2 4.a7 (of misschien speelde hij eerst a7 en daarna dxc4) b1D 5.a8D, waarna wit er snel achter kwam dat hij eeuwig schaak niet meer kon vermijden. 1-2

Bord 2
Lekker hoor, mosterd na de maaltijd - Gerard Milort
Een beetje flauwe woordspeling natuurlijk, maar ik zat nog hartstikke vol van een heerlijke maaltijd toen ik mocht aantreden tegen onze tegenstander uit de ‘vorige’ ronde, Promotie 2. Met nog vers in het geheugen het Mirakel van Sweet Lake City, want zo eindigde ons 1e team afgelopen seizoen in de Promotieklasse van de HSB. In Zoetermeer speelden we in april jl. onze laatste wedstrijd ook tegen titelkandidaat Promotie 2, terwijl wij zelf in degradatienood verkeerden. Tegen dat op papier veel sterkere team stegen wij toen ver boven ons zelf uit en behaalden onze grootste overwinning van het seizoen. Wij waren meteen veilig en handhaafden ons, terwijl zij op de 2e plek bleven steken en het Schaakhuis zagen promoveren. Zie voor dat verslag op het Forum bij Standen en Uitslagen van 22 en 24 april 2015. Zo makkelijk als toen zouden we het zeker niet krijgen. Toch gingen we optimistisch en vol goede moed van start. Zonder Razvan weliswaar, maar met Cor Kanters. Ik had in overleg met Bart voor wit gekozen op bord 2 en moest afwachten of ik het weer tegen Sipke de Swart of Han Baas mocht opnemen, waar ik goede scores tegen heb. Het werd echter Joost Mostert, een voor mij onbekende speler, die ook in Promotie 1 in de KNSB heeft gespeeld; en volgens Bart vroeger zelfs kampioen van Den Haag is geweest. Het werd een moeilijke partij, waar ik eigenlijk niet veel van snapte, zeker in het begin niet. Het leek al gauw een rustige remisestelling te gaan worden. Maar omdat we op enkele borden wat minder stonden, ging ik er eens goed voor zitten op zoek naar complicaties en aanvalsmogelijkheden. Dat lukte, al kostte het me flink wat bedenktijd. Of het allemaal goed was, ik had geen flauw idee! Maar blijkbaar was het wel lastig genoeg voor mijn tegenstander, die de hele partij zwaar in de verdediging moest. Die druk werd hem uiteindelijk te veel. Na twee mindere zetten kwam mijn dame eerst binnen op d6, en daarna op c7, met vervelende matdreigingen die hem de das omdeden. Het begon met een Dame-Indische opening (Bogo-Indisch, om precies te zijn), waarbij zwart snel Lb4+, (Ld2) en De7 speelt. Na ruil op d2 moet ik met het paard (van b1) terug nemen op d2, terwijl dat paard liever naar c3 gaat. Door snel Pd2-e4-c3 te spelen had ik hem toch op het goede veld c3 gekregen, om daarna het andere paard (van f3) via d2 en e4 te ruilen op f6. Dat leidde tot de volgende stelling:

G. Milort – J. Mostert

Stelling na 14... De7xf6

De normale voortzetting hier lijkt 15.0-0, Pd7 en er is niet veel aan de hand in een redelijk gelijke stelling. Om op winst te kunnen spelen besloot ik om niet kort te rokeren en de opstoot h4-h5 voor te bereiden. Meteen h4 of 0-0-0 vond ik niet goed vanwege Lxg2, waarna de loper naar f3 kan. En na Pe4 of Le4 kan zwart een stuk ruilen, waarna hij het makkelijker krijgt. Dus koos ik voor het ietwat vreemd ogende 15.f3 De7 (wellicht was Dh4+ beter) 16.h4 f5 17.0-0-0 Pd7 18.h5 Kg7.

Stelling na 18... Kg8-g7

Hier had ik verder kunnen gaan met 19.hxg6 hxg6 20.e4, maar ik vond het niet prettig dat zwart meteen met 20... Th8 de h-lijn kan pakken en torens kan ruilen. Het was echter wel goed geweest, omdat ik na Th8 21.Dd2 heb, met behoud van druk. Ik vond het wel subtiel om eerst Dd2 te spelen, met de dreiging e4, gevolgd door hxg6 en Dh6+. Dat dwingt zwart om zijn koningsvleugel verder op te spelen. 19.Dd2 g5 20.h6+ Kh8 21.Th5 (dreigt weer e4, en dan Txg5) Tg8 22.e4 f4. Zwart moet de stelling proberen dicht te houden, ik wil hem juist open maken. 23.e5!?

Stelling na 23.e4-e5!?

Objectief gezien blijkbaar niet de beste zet, want Stockfish vind bijna elke andere zet beter. Maar wel praktisch. En anders speelt zwart e5. De loper op d3 kijkt weer naar h7, veld e4 komt vrij voor een stuk, en veld f6 is niet toegankelijk. Lastig genoeg voor de verdedigende partij. 23... dxe5 24.Le4!? opnieuw niet de beste volgens de Engine, maar ik speel op winst. Dan moet je soms verwarring zaaien en je tegenstander de kans geven het fout te doen. Na 24.dxe5 Tad8 staat het gelijk en doorslaan op e5 met 24... Pxe5 is bloedlink vanwege de diagonaal c3-h8 die dan open komt. Creatief gespeeld, toch? Zwart moet rustig blijven en gewoon 24... Lxe4 antwoorden, want na 25.Pxe4 Tad8 26.Dc3 Pf6 is er volgens de computer weinig aan de hand. Maar ja, zo denkt een mens meestal niet, want dat lijkt niet erg goed voor zwart. Geschrokken produceert zwart hier zijn eerste missertje met 24... c6? Sluit zijn eigen loper op en verzwakt de pionnen op de damevleugel. En geeft veld d6 weg! 25.dxe5 Pc5 (uiteraard niet Pxe5? 26.Dd4!) 26.Dd6!

Stelling na 26.Dd2-d6!

Een vervelende binnenkomer! Na slaan op d6 komt de toren daar binnen. De pionnen op e6 en c6 (en b6) blijken nu toch wel verzwakt te zijn. Zwart denkt handig te zijn door pion c6 te dekken met De8 en tegelijk de toren op h5 aan te vallen. Het is echter zijn tweede foutje, en deze keer een ernstige met grote gevolgen. 26... De8? 27.Thh1? Hier kon al direct 27.Dc7! Pxe4 28.Td7!! Dxd7 29.Dxd7 Pc5 30.De7 (met de dreiging Df6+) Tg6 31.Txg5 met eenvoudige winst. 27... a4 28.Dc7!! Een nog veel vervelender binnenkomer. Er dreigt gewoon Dxh7 mat! En 28... Pxe4 29.Pxe4 Dc8 helpt niet vanwege 30.Df7! met de dreiging Df6 en mat. Na 30... Df8 komt 31.Dxb7 met stukwinst en behoud van de aanval. Zwart zag nu in hoe hopeloos zijn stelling ineens was geworden en gaf het hier op! Een moeilijke en dappere partij, met een mooie einde, waar ik best trots op ben! 2-2
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/map/pgnpartij.php?id_uitslag=8659

Bord 3
Ik werd opgeofferd op bord 3 onder het mom van “je hebt het zo goed gedaan vorig seizoen”. Ik stelde mijn teamleden niet teleur. Ik deed precies wat er van me verwacht werd. Ik ging er redelijk kansloos af. Tja, resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Ik opende slap en kwam al snel onder druk. In een poging daar onder uit te komen, zag ik even over het hoofd dat er een stuk niet meer gedekt stond. Ook niet aangevallen, maar na Pxf7 wel. Dat kostte mij een pion. Ik had echter nog wel wat spel over de f-lijn en speelde dus vrolijk nog wat door. Ik kreeg de waardering nog van +2 naar +0,5, maar tijdnood (en onvoldoende schaakkennis) verhinderde mij in het vinden van het beste tegenspel. 2-3

Bord 8
Dennis mocht tegen de tegenstander die hij vorig jaar van zijn 100% score afhield. Die was dus zeer gebrand op wraak. Het pionoffer van Dennis maakte geen indruk. Zwart won ook nog een stuk en wit was in tijdnood. Er was geen redden meer aan. 2-4

Bord 6
Ton stond ook al onder druk en had zichzelf een achtergebleven pion bezorgd. In tijdnood verloor hij ook een pion en moest in het eindspel de strijd staken. Cor dacht nog een mat in 3 gezien te hebben voor Ton, maar daar bleek niets van bij het analyseren. Of had Cor het misschien over een andere partij? 2-5

Bord 7
Aat stond een kwaliteit achter, maar zijn tegenstander stond positioneel niet zo lekker en was in tijdnood. Aat won de kwaliteit terug met behoud van betere stand en besliste de partij in het uitvluggeren. 3-5

Interne
Er werden ook nog 5 partijen intern gespeeld, die ik begrijpelijkerwijs niet al te veel heb bekeken.

Han verdedigde stug tegen Sherief en zorgde er met een remise voor dat Sherief, na 3 uit 3, niet al te veel naast zijn schoenen ging lopen.

Ruut werd er door geďnspireerd en ook Floris beet zich stuk op zijn verdediging met remise als gevolg.

Jan en Martin van Velzen speelden ook remise, maar die deden een Bartje.

Martin de Groot vond het na 3 nederlagen wel eens tijd voor een overwinning. Hij ging er eens goed voor zitten en versloeg Evert.

Herman won van Rob.

Aanstaande maandag hebben we vergadering met aansluitend snelschaken voor de liefhebbers.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: