RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 5 oktober

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do okt 08, 2015 4:35 pm    Onderwerp: Verslag 5 oktober Reageer met quote

Externe – Gerard van der Zijden

Dinsdag 29 september speelde ons 2e team de eerste wedstrijd uit tegen Promotie 5. Promotie 5 was versterkt met 4 spelers die vorig seizoen in Promotie 2 speelden in de promotie klasse. Wij zijn vorig jaar gedegradeerd uit de 1e klasse.

Op bord 1 speelde Sherief. Na 10 zetten gaf zijn tegenstander het al op omdat hij een volle toren ging verliezen. Zij bijgaand verslag van deze partij met commentaar van Sherief.

Paul Koks speelde met zwart en had wit opgezadeld met een slechte pionnenstelling. Toen zijn tegenstander een stuk weggaf, haalde Paul al vroeg het 2e punt binnen.

Dennis gaf met zwart een pion cadeau maar hield de partij toch knap remise.

Ik speelde met zwart de afruil variant van de Caro Kahn met de witte loper binnen mijn pionnenketen. Toen ik hem eindelijk kon ruilen op c4 moest ik mijn stukken gauw naar de koningsvleugel spelen omdat er veel witte stukken waren gericht op mijn koningsstelling.
Door mijn zet h5 had mijn tegenstander geen goede velden meer voor zijn stukken en wist ik een pion te winnen. Dat gaf in het eindspel de doorslag. We stonden toen 3½-½ voor.

Gerard Werkhoven sloeg met wit terecht een remisevoorstel af. Waarschijnlijk had hij een kansrijk offer kunnen doen op h7. Dat deed hij niet en toen hij onnodig de zwarte toren liet binnenkomen op de 2e rij verloor hij de partij.

Jan Wuister liet in de overgang van het middenspel naar het eindspel de witte toren binnenkomen, de zwarte toren stond op de helft van wit. De zwarte pionnenstelling bleek minder goed bestand tegen de torenaanval en Jan verloor.

Han Feenstra en Floris hadden veel tijd verbruikt. Han had geen duidelijk voordeel maar toen zijn tegenstander een fout maakte kon hij alsnog de partij winnen en kwamen we op 4,5 punt.

Floris had met wit een pion geofferd en had de zwarte koning en dame in de tang met penningen.
In tijdnood wist hij de winst, als die er was, niet te vinden en kwam zijn tegenstander beter te staan.
Uiteindelijk waren beide spelers in tijdnood en werden er over en weer kansen gemist. Floris trok aan het kortste eind.

Al met al een flitsende start tegen een sterke tegenstander.

Promotie 5 - RSC-Belgisch Park 2

1. J. Koster - S. El Sayad 0 - 1
2. H.A.J. Boerkamp - D. Ramondt ½ - ½
3. H.T. Tan - F. de Leeuwe 1 - 0
4. J. v/d Berg - G.J. v/d Zijden 0 - 1
5. B. van de Graaf - G. Werkhoven 1 - 0
6. E. Eveleens - J. Wuister 1 - 0
7. R.R. Matai - J.D. Feenstra 0 - 1
8. F.M. Martens - P.W. Koks 0 - 1
3½-4½

Sherief El Sayad – Jan Koster (1929)
1.e4 Pf6 2.Pc3 d5 3.e5 d4 4.exf6 dxc3 5.fxg7 cxd2+ 6.Lxd2 Lxg7 7.Df3 Lxb2?! Deze opening is ook op grootmeester niveau gespeeld. mijn tegenstander speelt hier een riskante variant en slaat de pion op b2. Met correct spel misschien wel de beste variant, maar wit krijgt veel ontwikkelingsvoorsprong en heeft aanvallend spel voor het offeren van de pion. GM Balashov heeft dit ook met wit gespeeld en er staan een aantal partijen van hem in de database. 8.Td1! Dit is hier de aanbevolen voortzetting voor wit, en ook door Balashov gespeeld.

8... Le6?? Dit is meteen al een grote blunder op zet 8 van zwart. Gebruikelijk is 8... Dd4! of 8... Dd6! met een ingewikkelde partij en veel aanvalskansen voor wit. 9.Lc3! Ook Dxb7 was goed maar Lc3 was simpeler vond ik. Zwart gaat nu al materiaal verliezen en staat eigenlijk al verloren. De waardering van Stockfish is hier ook ongeveer +4,5 voor wit. 9... Lxc3+? Beter was 9... Ld5 maar ook hier wint wit materiaal en de stelling is niet meer te redden. 10.Dxc3 en mijn tegenstander gaf hier op omdat de toren op h8 staat aangevallen en de dame op d8 in staat. 1-0

De eindstand

RSCBP 3 – WSC 7 - Hans
Ons derde had een slechte start tegen het jeugdteam van Scheve Toren 3. Nipte nederlaag terwijl we gemiddeld 300 elopunten meer hadden. Oké, jeugd, dus de ratings lopen wat achter, maar toch ook weer niet zoveel. Misschien toch wat onderschatting. Tijd voor harde maatregelen. Bondscoach ontslagen, straftrainingskamp en liters koffie.

Bord 2
Paul kwam goed uit de opening, vergooide daarna dat voordeel maar kreeg in het middenspel toch beter spel. Zeer bekwaam breidde hij dat uit naar een niet meer te stoppen vrijpion. 1-0 Deze partij en de partij die Paul in het 2e speelde, zijn terug te vinden met de volgende link:

https://kilometerenveldenvreter.wordpress.com/2015/10/08/drie-wedstrijden-twee-schaakwedstrijden-en-een-snelwandelwedstrijd/

Tevens vindt u hier ook zijn verslag over zijn deelname aan een snelwandel wedstrijd.

Bord 1
Herman had een stelling waarvan het moeilijk in te schatten was wie er beter stond, zonder grondige analyse. Daar had ik de tijd niet voor. Ik denk dat zijn tegenstander blunderde, want het was ineens snel afgelopen. 2-0

Bord 4
Henk Verploegh hield het hoofd koel, ondanks een aanval op zijn koningsstelling. Hij had de dame aangevallen en zijn tegenstander deed in zijn beurt hetzelfde. Henk besloot te slaan omdat er daarna nog een kwaliteit te winnen was. Daarna was het rustig uitspelen en geen fouten maken. 3-0

Bord 3
Martin van Velzen moest tegen een visueel gehandicapte en won in het middenspel de dame tegen een toren. Dat had zijn tegenstander niet gevoeld. Er werd dapper door geschaakt, maar toen de stand op het wedstrijdbord niet overeenkwam met het blindenbord, besloot de WSC’er maar op te geven, ondanks dat de stelling gereconstrueerd kon worden. 4-0

Bord 5
Ruut zat wat in de verdrukking en mede daardoor ook in tijdnood. Hij had zich er wel uit kunnen redden met licht voordeel, maar vond die uitweg niet. Hierdoor bleef de druk en ging hij uiteindelijk door de vlag. 4-1

Bord 6
Uitgerekend Rob, die al zo’n moeite heeft om de concentratie vast te houden, was het langst bezig. Hij had al vroeg een kwaliteit verloren en ik had er geen fiducie meer in. Rob nog wel en zowaar had hij even later de kwaliteit terug en zelfs een pion voor.

De dame moet uit de penning waarna wit duidelijk beter staat. Rob speelde hier f6 en schrok hoorbaar toen hij zag dat zijn dame aangevallen stond. De schade valt mee, want wit dreigt natuurlijk ook het een en ander. Blijkbaar had de man van WSC nog meer moeite met de concentratie, want een kwartier later stond hij 2 à 3 stukken achter. 5-1

Interne

Fifteen moves of Fame (Or: I did not shoot the Sheriff, he almost shot me!)

Bijna was ik minder blij geweest met de terugkeer van Sherief. Het scheelde niet veel of hij had mij in een spectaculaire shoot-out omgelegd en over de rand van de afgrond geduwd! En dan had ik niks te klagen gehad. Onvoorbereid nam Sherief met de witte stukken plaats achter ons bord. Hij dacht tegen Bart te mogen spelen. Zelf had ik de kans op fifty-fifty geschat: of tegen Ton, of tegen de Sheriff. Voor de zekerheid had ik nog even gekeken naar een partijtje tussen ons van enkele jaren geleden. Daar zag ik dat hij de harde aanpak speelde tegen mijn opening. Hoewel die partij 15 zetten lang de theorie volgde, moest ik nog 15 zetten later al opgeven! Toch maar even gekeken waar ik kon afwijken. Ik besloot wel de wilde variant te kiezen, maar dan een zijtak, die met een mooi dame offer na 15 zetten in eeuwig schaak kan eindigen. Openingswonder Sherief kende die zijtak natuurlijk ook, maar zorgde er voor dat het scherpe spel op het bord bleef. Met als gevolg dat ik na 11 zetten ‘out off book’ was en het niet meer wist. Tijd om in de denktank te duiken dus. Kijkt u even mee?

Stelling na 11.c2-c3

Deze prachtige 19de-eeuwse Koffiehuis stelling had al menig clubgenoot met verwonderende blikken naar onze tafel gelokt. Cor besloot er zelfs bij te gaan zitten en mee te denken! In de 15 minuten die ik aan de voorbereiding had besteed had ik hier maar kort naar gekeken, en ik wist niet meer precies hoe het verder ging. Ik dacht dat ik hier 11... Dxb5 moest spelen. Dat is ook zo, maar na 12.Pxe6 vond ik 12... Pa6 geen goed vervolg. Weliswaar is veld c7 gedekt tegen Pc7+ met dame verlies, en heb ik na 13.Dxg4 tijd voor Lf6; terwijl zwart na 13.Pxg7+ met Kf7 het paard direct weer terugwint. Toch beoordeelde ik de stelling als beter voor wit, en terecht. Maar er is beter! Helaas leed ik aan acute amnesie en herinnerde ik mij de reddende zet 12... Dc4! niet meer. Ik keek naar 12... Dd7 13.Pxe6 en dat beviel mij niet. En ook in de andere volgorde, na 11... Dxb5 met eerst 12.Dxg4 en dan pas Pxe6, had ik de sterke zet 12... Dc4! geheel gemist! Om dan na 13.Pxe6 met cxd4! te vervolgen! Zie:

Analysediagram na 13... c5xd4

De dame op c4 dekt dan veld c7, en er dreigt dxc3. Op 14.Pxg7+ volgt steeds Kf7 en zwart wint het stuk weer terug (15.Pf5 De6+). Dc4 is dus de zet om te onthouden in deze opening. In de partijstelling ging ik echter verder met (het slechte) 11... cxd4. De waardering schiet van 0,07 omhoog naar +2,25, maar niet in mijn voordeel. Sherief speelt nu sterk verder met 12.Pxe6 dxc3. Ik moet wel op de ingeslagen weg verder gaan. Heel fout is natuurlijk 12... Dxb5? 13.Pc7+ en Pxb5. Maar ook dxc3 heeft bezwaren. Met 13.Pxg7+ Kf7 14.Pxc3 had wit nu een stuk kunnen winnen. Weliswaar krijg ik het paard op g7 terug, maar mijn paard op g4 hangt ook nog, terwijl het paard van b5 zichzelf net in veiligheid heeft gebracht op c3. En op 14... Pf6 volgt 15.De2!, waarna ik niet op g7 kan terugnemen vanwege Dxe7+. Na het gespeelde 13.bxc3? kwam Lxc3+ 14.Pxc3 Dxc3+ 15.Ld2 Df6!

Stelling na 15... Dc3-f6

Wit kan nu niet op g4 slaan vanwege Dxa1+, terwijl ik Pc7+ en Pxa8 niet zo erg vind, mits ik het paard vang en twee pionnen voor de kwaliteit behoud. Dat gebeurde inderdaad, maar dat was bij goed spel van wit niet nodig geweest. 16.Pc7+ Kd7 17.Pxa8 h5. Hier twijfelde ik tussen h5 om het paard op g4 te dekken, of 17... De6+ 18.De2 Dxe2+ 19.Kxe2 Pa6 20.Tab1 b6 21.Thc1 Pc5 en zwart houdt de stelling bij elkaar. Ik had voor De6+ moeten kiezen, want nu had Sherief -opnieuw- winnend voordeel kunnen krijgen met 18.Tb1! Het is heel lastig om pion (en veld) b7 goed te dekken. Na het gespeelde 18.Da4+? Pc6 19.0-0 Txa8 20.h3 Ph6 (beter is 20... b5!) 21.Tab1 Tb8 dacht ik de stelling te hebben die ik beoogde. Een kwaliteit achter tegen twee pionnen. Paard en pionnen kunnen heel lastig zijn voor de toren. Ik was dus wel tevreden! Ik realiseerde me onvoldoende dat mijn koning toch wel kwetsbaar staat en dat de pionnen ook zwak kunnen worden.

Stelling na 21... Ta8-b8

In deze stelling staat wit zo goed als gewonnen met een waardering van +2,5 volgens de machine. Sherief voelde ook dat hij (veel) beter stond en straalde dat ook uit. Zijn 15 minutes of fame waren aangebroken op 05-10-’15. Het gevaar is dat je het daardoor ook te makkelijk kunt nemen. Ik herken dat, het overkomt mijzelf ook. Geconcentreerd blijven en goed blijven rekenen is essentieel om ‘gewonnen’ stellingen ook daadwerkelijk te winnen. Als je denkt dat alles wel wint, kan het nog lelijk misgaan. Niet dat Sherief dat dacht, maar hij speelde hier wel iets te snel en makkelijk een sterk lijkende zet, die echter al het voordeel weer inlevert! Voor de hand ligt namelijk 22.Tfc1, met de dubbele dreiging 23.Txc6 bxc6 24.Txb8 met stukwinst; of zelfs 23.Txb7+! Txb7 24.Dxc6+ en Dxb7 met winst. Maar na het ook voor de hand liggende antwoord van zwart bleef er een eindspel over dat zwart net zo goed winstkansen bood als wit. Er volgde 22.Thc1? Dd4+ 23.Dxd4 Pxd4 en hier bood ik remise aan.

Stelling na 23... Pc6xd4

Ik vond het sneu en onverdiend voor Sherief als hij dit nog zou verliezen, en ik had mij van te voren al met een half punt tevreden gesteld door remise in 15 zetten toe te laten in de opening! Deze stelling leek mij beter voor zwart, omdat ik snel h4 en Phf5 kan spelen, zo nodig gevolgd door Pc6, en wel twee (vrij) pionnen meer heb. Niet helemaal correct beoordeeld door mij, want Stockfish vindt het een ‘dead-draw’ (0,00), maar wel terecht remise aangeboden dus. Die dus ook al na 15 zetten had kunnen vallen:

Analysediagram na 15... Le3-f2+

NB: In de bijgesloten Link kunt u naspelen hoe die remise tot stand kan komen, een variantje dat door Yasser Seirawan bedacht en gespeeld is. Het eindigt met 16.Kd2 Le3+ 17.Ke1 Lf2+ enzovoorts.

In het volgende formaat (Engelse notatie en commentaar tussen accolades), moet een partij aangeleverd worden om nagespeeld te kunnen worden op de site. Met interne partijen lukt mij dat niet de laatste maanden. Kun je het mij nog een keer uitleggen Vincent?.

[White “Sherief El Sayad”]
[Black “Gerard Milort”]
[Result “½-½”]

1.e4 d6 2.d4 Nf6 3.Nc3 g6 4.f4 Bg7 5.Nf3 c5 6.Bb5+ Bd7 7.e5 Ng4 8.e6 fxe6 {Onze eerdere partij ging verder met 8... Lxb5 9.exf7+ Kd7 10.Pxb5 Da5+ 11.Pc3 cxd4 12.Pxd4 Lxd4} 9.Ng5 Bxb5 10.Nxb5 {Seirawan bereikte eens snel remise met 10.Pxe6 Lxd4 11.Pxd8 Lf2+ 12.Kd2 Le3+ 13.Ke1 Lf2+ 14.Kd2 Le3+ 15.Ke1 Lf2+ en eeuwig schaak.} 10... Qa5+ 11.c3 {11.Pc3 cxd4 (11... Lxd4 12.Df3 Pc6 13.Ld2=) 12.Pxe6 is beter voor zwart} 11... cxd4? {11... Dxb5 12.Pxe6 (12.Dxg4 Dc4! 13.Pxe6 cxd4 14.Pxg7+ Kf7 15.Pf5 De6+=) 12... Dc4 (12... Pa6 13.Pxg7+ Kf7 14.Pe6 Pf6 15.Pg5+ Kg7=) 13.Dxg4 (13.Pc7+ Kd7 14.Pxa8 De6+ 15.De2 Dxe2+ 16.Kxe2 cxd4 17.Kf3 Ph6 en zwart wint!) 13... cxd4 14.Pxg7+ Kf7 15.Pf5 De6+ 16.Pe3 dxe3 17.Dxe6+ Kxe6 18.Lxe3 Pc6=} 12.Nxe6 dxc3 13.bxc3? {Winnend is 13.Pxg7+ Kf7 14.Pxc3 Ph6 (14... Pf6 15.De2 Pc6 16.Pe6+-) 15.Ld2 (15.De2 Kxg7 16.Dxe7+ Pf7) 15... Pc6 16.Pe4 Db6 17.Ph5±} 13... Bxc3+ 14.Nxc3 Qxc3+ 15.Bd2 Qf6 16.Nc7+ Kd7 17.Nxa8 h5 {17... De6+ 18.De2 Dxe2+ 19.Kxe2 Pa6 20.Kf3 Pf6 21.Tab1 Kc6 22.Lc3 (22.Thc1+ Pc5=) 22... Txa8 23.Lxf6 exf6 met slechts licht voordeel voor wit.} 18.Qa4+? {Winnend was 18.Tb1! De6+ (18... Dd4 19.Txb7+ Kc8 20.Tc7+ Kd8 21.De2 Pd7+-) 19.De2 Dxe2+ 20.Kxe2 b6 (20... Kc8 21.Thc1+ Pc6 22.h3 Ph6 23.Le3+-) 21.Pxb6+ axb6 22.Pxb6±} 18... Nc6 19.O-O Rxa8 20.h3 Nh6 {Beter is 20... b5 21.De4 (21.Dxb5 Dd4+ 22.Kh1 Tb8=) 21... Ph6 22.a4 (22.Tab1 Dd4+=) 22... b4 23.Tac1 Dd4+ 24.Dxd4 Pxd4 25.Tc4 Pc6 26.Lxb4=±} 21.Rab1 {21.Le3 Tc8 (21... Pf5 22.Tab1+-) 22.Tab1 b6 23.Lf2±} 21... Rb8 {21... b6 22.Txb6 axb6 23.Dxa8 Dd4+ 24.Tf2 Kc7 25.Da3±} 22.Rfc1? {22.Le3 b6 23.Tbc1 Tc8 24.f5 +-} 22... Qd4+ 23.Qxd4 Nxd4 24.Kf2 {24.Tc4 (24.Kh2 h4 25.Tc3 Phf5 26.Le3 Pc6=) Phf5 25.Kf2 h4 26.Le3 Pc6= ½-½}

Behalve bovenstaande partij eindigden ook Aat - Cor, Floris - Jan en Gerard van der Zijden - Gerard Werkhoven in remise. Hier en daar wat aan de vroege kant naar mijn smaak en verder weet ik er niets meer over te vertellen. Ik was te druk met mijn eigen partij en het wedstrijdleiderschap.

Dat was niet de reden dat ik tegen Evert speelde. Ik was door 2 nederlagen op rij behoorlijk afgezakt. Doordat het derde extern speelde, was dit de onderste koppeling geworden. Evert kwam goed uit de opening. Op de eerste 7 zetten viel niet aan te merken. Ik probeerde het wel op zijn h6, maar dat vond de computer een van de betere zetten. Op zet 8 gaf Evert zijn net ontwikkelde sterke loper voor een nog niet tot veel in staat paard. Vier zetten later liet hij helaas een stuk in staan en was de partij wel over. Al kostte het mij nog wel 28 zetten voordat het mat was.

Han en Bart speelde een interessante partij. Veel kijkplezier, open strijd, met Bart als winnaar.

Tot maandag.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: