RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 12 oktober

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do okt 15, 2015 11:35 pm    Onderwerp: Verslag 12 oktober Reageer met quote

Soms heb je geluk, soms zit het tegen; ik dacht toch echt dat ik ging winnen van Ton! - G.M.

Tsja, vorige week kreeg ik wellicht een halfje teveel; deze week kwam ik een halfje tekort voor mijn gevoel. Tegen Ton had ik met wit de partij rustig en positioneel opgezet, om niet meteen in de rommel en hak fase te belanden. Maar Ton dacht daar duidelijk anders over en wist toch meteen gevaar te creëren en binnen tien zetten al op jacht naar mijn koning te gaan. Ik hield de aanval op voldoende afstand en ging voor een voordelig eindspel, waarin ik de twee zwaktes op de damevleugel kon gaan belegeren. Net toen ik daar wellicht een pion kon gaan oogsten, besloot ik voor een aanval op de andere flank te gaan. Richting koning dus. Normaal wel mijn stijl en strijdwijze, dus klinkt gezond. Maar dat was het niet. Met één handige en listige zet sloeg mijn switch nergens op en kwam ik zelfs in het nadeel. Nog net op tijd kon ik afwikkelen naar een toreneindspel met twee randpionnen voor Ton en eentje in het midden voor mij. Theoretisch remise, dacht ik. En dus werd na ruim drie uur harde strijd de vrede alsnog getekend. Maar dat zag er lange tijd niet naar uit. Kijk maar even mee.

Stelling na 19... Pf6-d7

Wellicht was hier direct 19... h4 beter dan deze paardzet. Nu kwam ik in het voordeel na 20.Pxd7 Dxd7 21.Lxe4 dxe4 22.Dxe4 f5 23.Dd3 Kf7 24.Lc3 h4 25.g4 fxg4 26.f4!?

Stelling na 26.f2-f4

De gedachte achter deze zet is natuurlijk het openen van de f-lijn. Nu is de zwarte koning in gevaar. 26... gxh3 27.fxg5+ Kg8 28.g6? Dit is min of meer een blunder. Het lijkt wel logisch om de koning op te sluiten en gevaar te dreigen met b.v. Tf7. Maar zwart verdedigt zich simpel met Dd5! Veel beter was 28.Dxh3 Lxd4+ 29.Kh2 (of zelfs 28.Kh2 Th5 29.Tg1), met behoud van de +2 voordeel. Na Dd5 is het al weer bijna gelijk. 28... Dd5! 29.Df3 Nog steeds was 29.Dxh3 beter. 29... Th6 30.Dg4 Dg2+ Zwart wikkelt af naar een iets beter eindspel, dat echter wel ruim binnen de remisemarge zit. Met 30... Th5 had hij nog gevaar kunnen stichten en was zwart zelf in het voordeel geweest.

Stelling na 30.Df3-g4

Ik had de pion op h3 niet in leven mogen laten. Hier kan zwart met 30... Th5 nog gevaar stichten en proberen te winnen. Na het gespeelde Dg2 wint zwart wel de pion op g6, maar vervlakt de stelling. 30... Dg2+ 31.Dxg2 hxg2 32.Kxg2 Txg6+. De stelling is nu ‘dead draw’ volgens de engine. De meeste pionnen, de loper en een toren werden geruild, waarna de vrede op de 43ste zet getekend werd, ½-½.

Naschrift: Ton maakte mij er op attent dat ik -startend bij de 20ste zet- ten onrechte geen aandacht heb besteed aan een scherpe mogelijkheid voor zwart bij de 10de zet. Het gaat om de zet h4 na wits laatste zet 10.h3. Zwart is bereid beide lopers te offeren, op g4 en op g3!

Analysediagram na 10... h5-h4

Hier was ik eerst 11.Pxh4 van plan, omdat ik niet bang ben voor Txh4. Maar Lxh3! als antwoord, wat Ton voorstelt, is veel sterker: 12.Lxh3 en dan Lxg3!

Analysediagram na 12... Lxg3!

Na slaan op 13.fxg3 Dxg3+ gaat er altijd een stuk verloren, met behoud van aanval (en voordeel) voor zwart. Ik verwierp ook slaan met een pion op h4 of g4, want dan komen de lijnen naar de koning open. Maar ik keek wel naar eerst 11.c5 (+0.34, 11.cxd5 -0.09, 11.gxh4 -0.38, 11.hxg4 -0.57, Pxh4 -0.73) Lxg3 12.fxg3 Lxh3! Ook nu weer deze tussenzet, die heel belangrijk is, om Dxg3 met schaak te kunnen spelen. Dan heeft wit geen tijd voor direct De1. Daarom moet wit niet terugslaan op g3, maar zelf 13.De1 spelen. Dan is het allemaal nog wel te keepen. Dat dubbele loperoffer had ik niet gezien. De partij had dan verder kunnen gaan met 13... Lxg2 14.Kxg2 Pg4 15.e4 Pe3+! 16.Dxe3 Dxg3+ 17.Kh1 Dh3+ 18.Lg1 Dg3+ en remise door eeuwig schaak. Iets korter dan de partij. Maar wel heel spectaculair!

Analysediagram na 18... Dh3-g3+

Sherief Elsayad (1851) – Bart Verbaan (1984) [B71]
Interne Competitie, 12.10.2015 Commentaar: Sherief
1.e4 c5 2.Pf3 d6 3.d4 cxd4 4.Pxd4 Pf6 5.Pc3 g6 6.f4 Lg7 7.e5 Ph5 8.Lb5+ Ld7 9.De2 dxe5 10.fxe5 Dc7 11.Lxd7+ Pxd7 12.e6 Lxd4?!

Ik had me voorbereid op de opening van Bart en tot hier heb ik het met Stockfish bekeken en wist dat 12... Lxd4 een fout was vanwege 13.Pb5 met voordeel voor wit. Hierna was ik uit de theorie en moest ik zelf spelen. 13.Pb5 De5 14.exd7+ Kd8 15.Pxd4 Dxd4 16.Le3 Da4 17.O-O (17.O-O-O Dxa2 18.Lc5) 17... Da6 18.Dd2 f6 19.Tad1 Dc6 20.Db4 b6 21.Tfe1 Pg7 22.Lf2 Pf5 23.Td3 Tb8

Hier bood Bart remise aan, maar ik had het gevoel dat ik nog steeds beter stond ook al had ik nu nog iets van 20 minuten op de klok, dus even doorspelen nog. 24.g4 (+4.81) Pd6 25.Tde3 Dxd7 26.Txe7? (+0.65, 26.Lg3 +3.57) Dxe7 27.Txe7 Kxe7 28.Ld4 Thf8 29.Da3 Tb7 30.De3+ Kd8 31.g5 fxg5 32.De6 Td7 Hierna volgden nog een aantal slechte zetten met nog 6 minuten op de klok, waardoor zwart beter staat. 33.Lf6+ Kc7 34.Le7 Tf5 35.De3 Pf7 36.Dc3+ Kb7 37.Lf6

Hier bood ik remise aan met nog 5 minuten op de klok, Bart nam het aan. ½-½
(Hans: De gunfactor was blijkbaar erg hoog. De computer vindt zwart al 4.68 beter staan.)

Gerard van der Zijden leek op remise af te stevenen tegen Aat. Die deed wel lastig in een dubbel paarden eindspel, maar kon er niet direct materiaal mee winnen. In het eindspel lukte het wel en met 2 pionnen achter en in tijdnood, kon Gerard verlies niet meer voorkomen.

Cor won verrassend snel in het middenspel van Herman.

Evert zag helaas weer een leuke stand veranderen in (letterlijk) een stuk minder leukere stand. Gerard Werkhoven nam het stuk dankbaar aan (net als ik vorige week). Als Evert hier wat aan zou kunnen doen, dan zou hij een aardige middenmoter zijn.

Rob maakte het Martin van Velzen wel erg makkelijk, door het offeren van een aangevallen paard terwijl dat paard ook een veilig heenkomen had.

Ik had Ruut aardig klem vanuit de opening, maar nadat ik een breekzet over het hoofd had gezien, kwam Ruut redelijk terug. Helaas dacht hij toen meer dan 50 minuten na over een logische zet. Hij probeerde het helemaal door te rekenen tot mat geloof ik. Maar dat was totaal niet nodig. Dat doe je evt. als het een offer is, maar niet bij een zet die duidelijk niet slecht is. De tijdnood die er op volgde deed Ruut de das om. In slechts een iets mindere stand ging hij door zijn vlag.

Aanstaande maandag is er het eerste toernooi voor het Schevenings kampioenschap. Snelschaken dus. Een week later speelt het eerste uit tegen DSC 4. Ik zal dus iemand de indeling door moeten bellen. Vriendelijk verzoek om dan tijdig af te melden. Liefst per tekstbericht of telefoontje. E-mail lees ik ’s middags niet meer. Probeer ook voor 20:00 aanwezig te zijn.

Tot maandag.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: