RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 26 oktober

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2015 7:28 pm    Onderwerp: Verslag 26 oktober Reageer met quote

Verslag 26 oktober

Externe
Het eerste speelde uit tegen DSC 4. Een sterk team met gemiddeld 90 elopunten meer.

Bord 1
Bart was al snel klaar. Een remise aanbod van hem werd snel aangenomen. ½-½

Bord 2
Alweer tegen de heer Van der Meer, of hoe Belgisch Park verder zwoegt (Gerard Milort)

Voor de derde keer sinds ik voor Belgisch Park extern speel mocht ik aantreden tegen de heer Van der Meer. Net als vorig jaar werd het een moeilijke partij en kwam ik niet door de taaie verdediging van hem heen. Andersom gelukkig ook niet, en ik was zelf niet ontevreden dat mijn iets mindere stelling niet gekraakt werd. Ik had zwart en werd geconfronteerd met het Sämisch tegen het Konings Indisch. Vorig jaar had ik dit in het toernooi van Zeeland twee keer tegen me gehad, en toen de kans benut om de opening wat beter te bestuderen. Wonder boven wonder wist ik nog ongeveer hoe dat ging, al kostte het me wel wat tijd. Bij de analyse na afloop bleken de eerste negen à tien zetten inderdaad allemaal bekend te zijn, in elk geval bij mijn tegenstander, die het vaker op het bord krijgt. Bij mij is het inmiddels nu ook weer bekend, al is het de vraag voor hoelang het blijft hangen.

Kees van der Meer (DSC4) – Gerard Milort (RSC-BP1)

Stelling na 9.Pc1-b3

Hier had wit ook 9.d5 kunnen spelen om het centrum dicht te schuiven, na mijn laatste zet 8... e5. Dan had ik natuurlijk 9... Pd4 gespeeld. Vandaar dat wit zelf eerst Pb3 doet. Maar nu laat ik d5 niet meer toe en sla ik zelf op d4. 9... exd4 10.Pxd4 De7. Achteraf een beetje rare zet. De dame hoeft niet per se naar e7. Ik had dus ook eerst kunnen rokeren, of zelfs meteen Pxd4 spelen. Maar ik wilde alvast wat druk op de e-lijn maken, vandaar de zet De7. 11.Dd2 Ld7. Het doel van zwart is om snel tot b5 te komen. 12.Le2 O-O 13.O-O. Ik had nog even gewacht met O-O omdat ik niet zeker wist of ik bang moest zijn voor 13.h4 met het idee h5 en lange rok (O-O-O) met gevaarlijke aanvalskansen voor wit, vergelijkbaar met de Drakenvariant van het Siciliaans. Volgens Frits hoef ik echter niet bang te zijn voor h4 en kan ik die zet direct beantwoorden met Ph5 en snel Le5. 13... Tfe8 14.Tfe1 Pxd4 15.Lxd4

Stelling na 15.Le3xd4

In deze stelling had ik verder kunnen gaan met 15... b5. Bijvoorbeeld 16.Pd5 Pxd5 17.cxd5 f5! en zwart doet gewoon leuk mee. Ik wilde echter veld d7 vrij maken voor het paard, dat dan naar c5 of e5 kan, en ik speelde daarom Lc6. Ook aardig, maar 15... b5 was wel iets beter geweest. 15... Lc6 16.b4! b6 17.Pd5! Dd8. Minder goed is slaan op d5: 18... Pxd5 19.cxd5 Lxd4+ 20.Dxd4 Ld7 21.Tac1 en mijn c-pion is erg zwak. 18.Db2 Te6 19.Tac1 La8 20.a3 (dekt b4 alvast) Ph5 met remise aanbod.

Stelling na 20... Pf6-h5

Ik sta iets minder en moet van de druk op f6 en g7, dus ik bied ruil van de lopers aan. Maar ook na 21.Lxg7 Pxg7 22.Dd2 Ph5 23.g3 staat wit 0,80 punt beter volgens de engine. Daarom leek mij dit ook een mooi moment om remise aan te bieden, met beiden nog 20 minuten op de klok. Wit dacht nog even na over zijn winstkansen, maar besloot toen toch het halve ei te accepteren. Net als vorig jaar trouwens, toen hij ook iets beter stond, en zelf een vredesaanbod deed. Volgend jaar dan maar eens eindelijk porberen te winnen van deze vriendelijke doch taaie oud hoofdklassespeler! 1-1

Bord 4
Ton had na 14 zetten nog steeds een onontwikkelde damevleugel. Dat zag er niet best uit. Toch kwam hij er zonder kleerscheuren vanaf. Helaas maakte Ton toen een 3 ply blunder die een stuk verloor. Hij gaf op nog voordat zijn tegenstander hiervan gebruik ging maken. 2-1

Bord 8
Dennis Wareman was in de veronderstelling dat we thuis speelden, het was tenslotte maandag, en begon daardoor met een flinke vertraging aan zijn partij. Misschien moeten meer leden die tactiek toepassen. Dennis won een pion en even later gaf zijn tegenstander op toen hij nog meer materiaal ging verliezen. 2-2

Bord 5
Peter offerde maar liefst 2 pionnen en had daardoor een veel betere ontwikkeling. Hij had het idee dat hij heel goed stond, maar hij kreeg zijn tegenstander niet zo ver dat hij materiaal terug moest geven. Ook in tijdnood bleef de DSC’er overeind. 3-2

Bord 3
Ik mocht tegen iemand met 1971 elo spelen. Dat wist ik gelukkig niet; zoiets kan verlammend werken. Het was ook niet aan zijn spel af te zien. Ik speelde mijn standaard c4 opening en hij speelde vrij passief tegen. Er zijn 2 zetten waar ik absoluut niet van houd, maar die kwamen niet op het bord.

Stelling na 13... Pf6-e8

De laatste zet van zwart is een grote fout. Ik zie het zowaar. 14.cxb5 De pion mag niet teruggenomen worden vanwege de paardvork op d5 en dame en loper staan in. Ik hoopte dat hij à tempo zou terugslaan, maar helaas zag hij het toen ook. 14... Pc7 15.bxc6 Lxc6. Hier had ik 16.d4 moeten spelen. Vreemd genoeg helemaal niet naar gekeken. Als zwart slaat komen de witte stukken wel erg actief te staan en als ik d5 mag spelen, heeft zwart geen mogelijkheid meer de boel open te breken door zelf d5 te spelen. 16.g5 d5 Daar heb je het gelazer al. 17.Pg3 Lh4 De2 dxe4 18.Pgxe4 Pd6?

Hier heeft wit een hoop interessante opties. Ik kan g5 spelen om zijn loper op te sluiten of het paard ruilen zodat zijn torens op een diagonaal komen te staan, waarna La3 een kwaliteit wint. De zet die ik speelde was nog iets beter: 20.Le3 Db7 en nu 21.Pxd6 Txd6 22.Lc5 Txd3? (Tdd8) 23.Dxe3 (+3,16) Lxg2 24.Tg1? Doodzonde. Na Lxf8 Lxf1 Txf1 Kxf8 verdwijnt er een hoop materiaal van het bord en dat maakt het wat makkelijker in verband met de naderende tijdnood. Maar nog belangrijker is dat zwart het loperpaar niet meer heeft, die heel vervelend rond mijn koning hangen. Al het voordeel is in een klap weg. 24... Td8 25.De3 Lc6 Ik krijg een nieuwe kans. Op f3 had de loper veel beter gestaan. 26.Tad1 Txd1 27.Txd1 h6 28.Ld6. Ik had toch gewoon op e5 kunnen slaan, maar durfde dat gezien het loperpaar niet aan. 28... Lf3 29.Tf1 e4. De loper staat ijzersterk op f3. Ik zocht al naar een geschikt moment om de toren te kunnen offeren voor de loper en een pion. Het kwam er niet meer van. Qua waardering staat het al gelijk, maar in tijdnood zag ik niet hoe ik zwart buiten de deur kon houden. Een foutje en het was gelijk mat in 7. 4-2

Bord 6
Cor zag zijn twee grote voorbeelden aan de eerste 2 borden snel remise aanbieden en dacht “dat kan ik ook”. Hij had een pion geofferd en daardoor zijn tegenstander aardig in de tang gekregen. Behalve tijdnood liep de DSC’er verder geen schade op. Vandaar dat het remise aanbod wel goed was. Het werd echter afgeslagen en met een pion minder moest Cor het toreneindspel in. Het bleek remise te zijn, ook nadat de torens waren afgeruild. 4½-2½

Bord 7
Aat had een iets actievere stand, maar het toreneindspel dat werd bereikt, was niet te winnen. 5-3

Wederom geen punten dus. We gaan het zwaar krijgen.

Interne
Daar ik er niet was, kan ik daar niet veel over zeggen. Martin van Velzen en Rob Berger waren niet aanwezig, maar ik kan me niet herinneren dat ik een afzegging van ze had binnen gekregen. Hun beoogde tegenstanders speelden daarom maar tegen elkaar voor de tweede keer.

Uitslagen:
Gerard Werkhoven - Han ½-½
Gerard van der Zijden - Sherief 0-1
Herman - Evert 1-0

Maandag 2 november speelt het 2e thuis tegen Lierse.

Tot maandag.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: