RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 16 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do nov 19, 2015 9:24 pm    Onderwerp: Verslag 16 november Reageer met quote

Verslag 16 november
Te laat voor het verslag van vorige week, kreeg ik van broer Gerard zijn verslag van de externe wedstrijd van het 2e op 2 november. Tien dagen later moest het 2e al weer aan de bak en het verslag daarvan heeft Gerard gelijk maar meegestuurd.

Externe RSCBP 2 - Lierse 1 - Gerard van der Zijden
Na onze overtuigende start met een overwinning tegen het sterker geachte Promotie 5 moesten we 2 november thuis spelen tegen Lierse 1. Lierse had in hun 1e wedstrijd Schaakcombinatie HTV 4 opgerold met 6½ - 1½. We waren dus gewaarschuwd. Aangezien we inmiddels al onze 3e wedstrijd hebben gespeeld en ik niet gelijk mijn waarnemingen op papier heb gezet volsta ik met een summier verslag van enkele partijen.

De tegenstander van Sherief vertelde mij van tevoren dat hij er erg van onder de indruk was dat Sherief in de eerste ronde van zo’n sterke tegenstander had gewonnen. Hij besloot om Sherief te lijf te gaan met een koningsgambiet. (RED: Het verslag van Sherief heeft al in mijn vorig verslag gestaan, dus die ga ik hier niet herhalen.)

1. S. El Sayad - F.G. Stolze 1 - 0
2. D. Ramondt - J.P. Valstar ½ - ½
3. F. de Leeuwe - T. van Dijk ½ - ½
4. G.J. v/d Zijden - G. de Jong-v/d Berg 1 - 0
5. G. Werkhoven - P. van Dijk 1 - 0
6. J. Wuister - C. Hazeu 0 - 1
7. J.D. Feenstra - J. Tamerus 0 - 1
8. P.W. Koks - D. van Berkel 0 - 1

Jan, Paul en Han verloren hun partij. Floris speelde remise en ik won mijn partij.

Bij de stand 3,5-2,5 voor Lierse stond Gerard Werkhoven zeker niet beter en leek Dennis te gaan verliezen. De tegenstander van Gerard overzag dat Gerard de witte pion op h3 met zijn dame kon slaan met schaak omdat de witte pion op g2 gepend stond. Daarna won Gerard eenvoudig.

In het eindspel had Dennis een loper en een paard en zijn tegenstander het loperpaar. Zijn tegenstander had zijn a pion met zwart op de 2e rij staan, door Dennis zijn loper op de diagonaal geblokkeerd. Beide spelers hadden een aantal pionnen op de andere vleugel. Dennis Ramondt stond een pion achter. Ik denk dat Dennis op een moment de remise had kunnen afdwingen door de h pion van zijn tegenstander te ruilen voor zijn g pion. Nu creëerde zwart een 2e vrij pion op de h-lijn. Desondanks had zwart geen winstplan tegen het taaie verdedigen van Dennis en werd het remise. In de analyse bleek dat zwart de winst voor het oprapen had. Een narrow escape 4 -4

12 november kort op het gelijke spel tegen Lierse speelde we uit tegen Schaakcombinatie HTV 4.
Sherief kwam al gauw een stuk voor te staan en daarna een dame tegen 2 stukken. Het eerste punt was al snel binnen.

Herman speelde tegen een oude clubgenoot van ons Lex van der Meer. De partij ging lang gelijk op, maar toen Lex met zijn toren op de 7e rij binnenkwam was het snel afgelopen (1-1).

Ook Dennis liet een vijandelijke toren op de 7e rij binnenkomen en moest al snel capituleren (1-2).

Gerard Werkhoven maakte met degelijk spel al snel gelijk (2-2).

Mijn tegenstander probeerde met wit in de doorschuifvariant van de Caro Kahn mijn centrum onder de voeten te lopen met f5. Ik had nog niet gerokeerd maar pakte toch eerst 2 pionnen mee. Die gaf ik daarna weer terug voor een veilige koning door een lange rokade. Een leuk moment was toen wit mijn dame op e5 aanviel met Te1. Omdat ik geen goede velden had voor mijn dame liet ik mijn dame staan en viel met h5 de dame op g4 aan. Wit moest toen met zijn toren mijn dame slaan en kwam nadat ik zijn dame had geslagen een pion voor door ook nog d5 te slaan. Nadat ik met mijn loper wits paard op c3 had gepend die de toren dekte, verzuimde wit om zijn toren te ruilen of in veiligheid te brengen. Daarna kon ik eenvoudig paard c3 slaan met schaak en een toren winnen. Zonder deze fout was mij stelling met een vrij pion op g4 waarschijnlijk ook gewonnen (3-2 voor ons).

Han maakte remise en Floris moest na een partij waarbij hij met wit weer vol in de aanval ging en een pion voorkwam door minder tijd toch in remise berusten (4-3).

Jan wist met zwart met 2 torens binnen te komen op de 2e rij en haalde het winnende punt binnen.

1. A.M. Wagner - S. El Sayad 0 - 1
2. D.J. Lindhout - D. Ramondt 1 - 0
3. P.Th. Dekker - F. de Leeuwe ½ - ½
4. E.F.S. Alvares - G.J. v/d Zijden 0 - 1
5. H. Fikkert - G. Werkhoven 0 - 1
6. J. Verheijen - J. Wuister 0 - 1
7. E.F. Coers - J.D. Feenstra ½ - ½
8. L.J. van der Meer - H. Lucas 1 - 0

Gezien de stand en de ratings van de overige teams kan het in deze poule nog alle kanten uit.

Interne

Bart baalde behoorlijk, en ik ook; wat een voutenvestifal! Gerard Milort
Altijd weer leuk om tegen Bart te spelen. Vaak interessante partijen met wisselende kansen. Niet altijd helemaal correct, maar wel goede partijen. Zo niet helemaal deze keer. Wel héél interessant en met ‘verwisselde’ kansen, maar ongelooflijk incorrect. Zeg maar gerust een ‘voutenvestifal’. Ik zal een paar fragmenten laten zien, in de hoop dat Bart het niet erg vindt. Want hij was het grootste slachtoffer; ik heb niet gewonnen, hij heeft (flink) verloren! We komen erin na zet 11 van wit.

Bart Verbaan – Gerard Milort

Stelling na 11.g2-g4!?

De stelling is ontstaan vanuit een symmetrische fianchetto Grünfeld opening. Het is duidelijk wat wit met de zet g4!? wil: de dekking van d5 ondermijnen en die pion slaan. Hier dacht ik 20 minuten na over de keuze tussen Pxg4 of Pxe5. De andere opties, 11... Pxd4 12.Pxd5 en 11... Lxg4 12.Pxd5 had ik al verworpen. Ik kwam er niet goed uit wat nu beter was, en ik koos uiteindelijk voor Pxe5. Dat was niet de beste, want nu komt wit in het voordeel. Wel goed was 11... Pxg4 12.Pxd5 Dxd4 13.Pxe7+ Kh8 14.Dxd4 Pxd4 15.Pxf5, maar deze zet beviel me niet, vanwege de versplinterde koningsstelling na gxf5. Toch staat zwart beter na het vervolg 15... Pxe2+ 16.Kh1 Lxe5! (niet gxf5 17.Pxg4 fxg4 18.Le3 =) 17.Pg3 Pxc1 en na slaan op b2 en b7 staat zwart een gezonde pion voor. Ik had Lxe5 niet goed ingeschat in deze variant. Na het mindere 11... Pxe5 12.dxe5 Pxg4 13.Pxd5 was ik Dc5 of De6 van plan, maar na resp. Lg5 of e4 als antwoord staat wit heel goed. Dus moest ik wel 13... Dd8 spelen, en bereid zijn tot een dame-offer na het antwoord Td1. Het beste was overigens 14.Lg5! f6 15.exf6 exf6 16.Lf4, met duidelijk voordeel. Nu kon ik terugkomen in de partij. 14.Td1 Lxe5!

Stelling na 14... Lg7xe5!

Hé, kan wit nu niet mijn dame winnen? Ja hoor, ga gerust je gang! Na 15.Pf6+ exf6 16.Txd8 Tfxd8 heeft zwart meer dan voldoende compensatie en staat iets beter. Daar trapte Bart natuurlijk niet in. Hij heeft wel beter: 15.h3! een nare tussenzet. Zowel na Lh2+ en Pe5, als na Ld7 staat wit veel beter. Ik koos ook nog de minst goede voortzetting. 15... Ld7 16.De4?! Verpest nog niets, maar met 16.Pxe7+! Dxe7 17.Txd7 kon wit al toeslaan. 16... Lf5? Weer niet goed. Nu moest wel Lh2+ 17.Kh1 e6 18.hxg4 Lc6 en ik doe nog mee. Niet makkelijk om alles te zien, maar op ons niveau wel nodig. Wit moet met 17.Df3 antwoorden om zijn voordeel uit te breiden. Dat deed Bart niet. 17.Da4 Lh2+. Ik dacht niet dat Bart zetherhaling zou nemen, maar nu Pxe7+ wel zou zien, dus ik zag af van meteen opnieuw Ld7. 18.Kf1 Ld7?? Nodig was 18... Pe5.

Stelling na 18... Lf5-d7?

Een blunder die een stuk had moeten kosten. 19.Pxe7+! Dxe7 20.Txd7 en Pg4 blijft ook nog hangen! Bart speelde nu iets te snel 19.Db3 en i.p.v. +4,5 voor hem is het weer gelijk. 19... Pe5 (NB: ook mogelijk was 19... Pxf2 20.Kxf2 e6 (en Dh4+ met enige aanval en compensatie). 20.f4 Pc6? Na 20... e6 staat het gelijk. Nu komt wit weer beter te staan. 21.Dxb7 Kg7?!

Stelling na 21... Kg8-g7?

Ik wist het echt niet meer, en de bedenktijd slonk en slonk. Gewoon Tb8 natuurlijk! Maar ik dacht dat dan 23.Dxd7! Dxd7 23.Pf6+ exf6 24.Txd7 erg sterk was. Ik liep dus maar alvast weg uit het schaak. De thermometer van de rekenmachine slaat echter meteen weer uit naar +4,5. 22.Dc7?? Returns the favour. De waardering gaat weer helemaal terug naar 0, oftewel =. Met 22.Pe3! zou het punt snel binnen zijn geweest. Opnieuw verliest zwart dan een stuk, want de loper op d7 is niet meer te redden. 22... Dxc7 23.Pxc7 Tad8 24.Lf3?? Tsja wie de laatste fout maakt verliest. Deze blunder is eerlijk gezegd ‘om te janken’ zo erg. Te snel gespeeld (in opkomende tijdnood) overziet Bart dat hij de dekking van pion h3 opgeeft. En dat heeft hele grote gevolgen! 24... Lxh3+ 25.Kf2 Txd1 en 0-1. Met een toren achter houdt het wel op. Zonder dames op het bord kan ik dat niet meer verprutsen. Een beetje jammer, zegt Bart vaak; maar dit is wel heel erg jammer. Van zo’n onterechte overwinning kan zelfs ik niet genieten!

Sherief had met actief spel Ton zo laten schrikken, dat Ton een stuk besloot te offeren. Natuurlijk wel voor de nodige aanval. Het zag er nog best gevaarlijk uit, maar waarschijnlijk niet voldoende. Toen Sherief een paard aanviel, had Ton 2 keuzes. Tijd verliezen door het paard naar een veilig (maar positioneel niet wenselijk) veld te spelen, of nog maar een stuk offeren. Ton koos voor het laatste en dat was ook zo’n beetje het laatste wat hij deed, voordat hij opgaf.

Gerard Werkhoven viel met een pion een loper aan die niet meer weg kon. Herman besloot de pion te pennen en Gerard speelde zijn dame opzij. Even later kon Gerard toch de loper slaan. Het kostte hem met een schaakje wel de dame, maar hij kreeg er 2 torens voor terug. Samen met de loper meer dan voldoende compensatie. De dame bleek in het eindspel niet sterk genoeg.

Jan hield Aat keurig op remise. Hij had zelfs even een pion meer.

Hans - Han

Stand na 11.Dd1-d3

Ik had Lg4 bewust toegelaten. Lxf3 had ik willen beantwoorden met gxf3, zodat ik pion d4 voldoende blijf dekken en evt. via de g-lijn kan aanvallen. Die variant blijkt echter helemaal niet goed. Na 11... Lxf3 12.gxf3 Pg6 13.Kh1 Df6 is het juist zwart die gevaarlijk wordt. Gelukkig voor mij zag Han een halfopen g-lijn ook niet zitten. Hierna volgt wat positioneel geschuif waar we om beurten beter staan. Han heeft er echter veel tijd voor nodig gehad en moet in de volgende stelling erg opletten.

Stelling na 31.dxc5

Het paard moet weg, maar waar naar toe? Mijn volgende zet is Td1 en de loper staat 2x aangevallen. Er is maar één goede zet: 31... Pc4!. Dan kan een aanvaller worden uitgeschakeld. Maar in tijdnood speelt Han 31... Pf5. De waardering schiet naar +4. 32.Td1 Pe7 Dat lijkt natuurlijk ook te kunnen. Maar zwart staat te verkrampt. 33.Lf4 Kf8 34.Ld6? Die zet leek mij zo logisch, dat ik niet eens keek naar het wel winnende 34.Lc7. De toren kan de dekking van de loper niet houden en zwart verliest een stuk. Nu kan zwart met 34... Le6 stukverlies voorkomen. Helaas voor Han ging hij hier door de vlag.

Martin van Velzen had een pion verloren tegen Ruut. Hij had wel het loperpaar, aanval en een tegenstander in tijdnood. Meer dan voldoende compensatie zou je denken, maar Martin bood toch maar remise aan. Ruut dacht er lang over na. Hij wou eigenlijk doorspelen, maar de tijd werd wel erg krap. Dus nam hij het toch maar aan.

Evert won van Rob, maar in de 2e partij nam Rob wraak.

Afgelopen dinsdag speelde het 3e een uitwedstrijd tegen Promotie 7. Door het opzeggen van Paul Koks (voor een hardloper heeft hij wel erg lange tenen), kon teamleider Ruut het team niet compleet krijgen. Gezien het ratingverschil (gemiddeld 365 in ons voordeel) zou dit niet onoverkomelijk moeten zijn, maar ja, het was wel een jeugdteam en daar lopen de ratings nog wel eens achter.

1. Herman Lucas ½
2. Leeg bord 0 Reglementair
3. Martin van Velzen 0
4. Martin de Groot 0
5. Henk Verploegh 1
6. Ruut de Boer 0

Een tegenvallende 4½-1½ nederlaag.

Volgende week is er weer een snelschaak avond. Afzeggen is niet nodig.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: