RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 30 november

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do dec 03, 2015 10:11 pm    Onderwerp: Verslag 30 november Reageer met quote

Verslag 30 november

Kroonprins verzuimd partij te bekronen met winst - Gerard Milort

Stond in de vorige ronde de partij tussen de ‘oude koning’ (Bart) en de ‘nieuwe koning’ (ikzelf?!) bol van de fouten en gemiste winsten -eindigend in een waar Koningsdrama-, ook deze ronde speelde zich iets dergelijks af. Nu was het de beurt aan één van de ‘prinsen’ om de ‘nieuwe koning’ van de troon te stoten, en wederom waren meerdere goede kansen niet aan ons besteed. Ik zeg expres ons, want de levensgrote kansen die ik zelf kreeg werden ook door mij niet best benut. Behalve de allerlaatste kans dan, want die greep ik natuurlijk wel! Sherief is na het vertrek van Razvan de nieuwe kroonprins, al hijgt Corretje al flink in zijn nek. Hij is wederom een aanwinst voor de club. Zowel het 2e team als het 1e team kunnen daar hun voordeel mee doen. En in de interne staat hij niet voor niets (samen met mij) bovenaan. Het was dus ook een clash tussen de koplopers. Het werd een zeer boeiende partij, die nog uren analyse werk opleverde. De Konings-Indische verdediging (KID) staat altijd garant voor spektakel, zo ook nu weer.

Gerard Milort – Sherief El Sayad

Stelling na 9… f7-f5

Alhoewel ik niet de hoofdvariant van de KID heb gespeeld, met Le2 en 0-0, waarna zwart de koningsaanval voert en wit op de damevleugel speelt; is een redelijk standaard opstelling ontstaan. Mijn plan was om eventueel lang te rokeren en met g4 zelf een koningsaanval te starten. Daarom heb ik de variant met h3 gekozen en 0-0 uitgesteld. Sherief voorkwam dat door zelf snel Ph5 en f5 te spelen. De partij gaat nu verder met een zet die in de hoofdvariant haast nooit goed is: ik sloeg op f5. Dat verzwakt zijn koningsstelling. De consequentie daarvan is wel dat ik nu steeds rekening moet houden met zetten als e4 en f4. 10.exf5 gxf5 11.Lg5 Pf6 12.Le2 c6. Hier was 12... Pc5 wellicht iets beter, dan doet het paard alvast mee, zonder dat pion d6 verzwakt is. 13.Dd2 De7. Anders volgt Td1 en dxc6, waarna d6 valt. 14.Td1?! Achteraf had ik spijt dat ik niet 0-0-0 deed. Na (te) lang nadenken en twijfelen, koos ik voor Td1 (zonder Kc1). Omdat zwart immers snel de c-lijn kan openen, met e4 zijn loper van g7 activeert, en met b5 nog een breekzet heeft tegen mijn koning op c1. Dan maar liever naar f1 met de koning, dacht ik. Maar dat was ook niet alles. Nu schuift zwart de damevleugel dicht en opent later zelf het centrum en de f-lijn. 14... c5! 15.a3 Df7 16.Ph4 Ld7 17.Tg1!? Een dappere poging om een koningsaanval te beginnen. Maar 0-0 was toch echt verstandiger! 17... Kh8 18.Lf3 (anders is Pe4 vervelend) Pc7 19.Kf1?! Consequent en provocerend, maar ik zie iets over het hoofd dat op zet 25 heel vervelend uitpakt.

Stelling na 19.Ke1-f1?!

19... b5 20.cxb5 Pxb5 21.Pxb5 Lxb5+ 22.Kg2 e4 23.Le2 Lxe2 24.Dxe2 Pxd5 25.Dd2? (een nutteloze zet) Ld4!

Stelling na 25... Lg7-d4

Tsja, gemist. Zes zetten geleden stond er nog een pion op e5 en een paard op f6 in de weg. Maar nu niet meer. Zwart staat nu uitstekend, om niet te zeggen gewonnen. De dreiging komt van de zetten f4 en e3, waar zwart klaar voor staat. En ik ben te laat om met Pg2 die velden te controleren. Ik heb mijn hand overspeeld en moet nu knokken voor behoud. 26.b4 (paniek) Pc3?! Hier was direct 26... f4 heel erg sterk: 27.Kh2 e3 28.fxe3 fxe3 met een waardering van ruim -4 is bijna meteen winnend. 27.Tc1 Pd5 (er dreigde Txc3) 28.Kh2 f4. Het verschil met direct 26... f4 is dat ik nu een tempo heb gewonnen en mijn koning al op h2 staat i.p.v. nog op g2. Maar ook nu is het nog heel sterk. 29.gxf4 (beter was eerste 29.bxc5 bxc5, zie commentaar bij zet 33) e3!

Stelling na 29... e4-e3!

Tsja, zo speel ik het zelf ook graag met zwart. Die Sherief heeft toch iets te goed opgelet! Dit kost in elk geval een kwaliteit. Op zich is dat niet erg, zo zolang ik maar met een toren terug kan slaan op g1, om de g-lijn te behouden. Met de diagonaal a1-h8 erbij wil ik zijn loper wel hebben voor een toren! 30.fxe3 Lxe3 31.Db2+ Ld4 32.Dd2 Pxf4 33.bxc5 dxc5? Iets te snel slaat Sherief automatisch terug. Ik nam op c5 met het idee om 34.Txc5 Lxc5 35.Dc3+ en Dxc5 te spelen, met goede tegenkansen. Maar zwart kan dan i.p.v. Lxc5 beter 35... Lxg1 spelen, omdat ik dan niet meer met de toren terug kan slaan op g1. Mijn variant klopte dus hier niet; ik had eerder op zet 29 al tussendoor op c5 moeten slaan. Want zwart overziet in zijn haast dat 33... Le5!! bijna meteen dodelijk is. Het dreigende aftrekschaak geeft wit grote problemen. Na 33... dxc5 spartel ik nog even door. Al mis ik hier wel de beste voortzetting 34.Tg4 Pe6 35.Le3, want ik koos voor de penning op de f-lijn met 34.Tgf1 Le5 (Nu wel) 35.Pf3

Stelling na 35.Ph4-f3

35... Lb8!? Zwart wilde zijn loper niet kwijt, maar wel het aftrekschaak in de stelling houden. Op 35… Lc7 komt Kh1, en de problemen voor wit zijn bijna verdwenen. Maar veel sterker zou 35... Df5! geweest zijn, met nare aanval op h3, welk veld niet te dekken is. Op 36.Pxe5 kan dan Dxh3+ 37.Kg1 Dg3+ 38.Kh1 Dxg5, met 2e pionwinst en behoud van zeer goede (-4,5) stelling.

Analysediagram na 38... Dg3xg5

Alweer voor eventjes ontsnapt. Maar het ergste kwam nog! Om te beginnen vergeet ik meteen al om na 35... Lb8 36.Kh1! te spelen, met bijna gelijke stelling. 36.Db2+?! Dg7 37.Dxg7+ Kxg7 38.Tb1 Pe6+ 39.Kg2

Stelling na 39.Kh2-g2

Hier zag Sherief een combinatie die hem de kleine kwaliteit oplevert. Dat is op zich tactisch goed gezien. Maar de stelling die overblijft is (positioneel) niet goed, vanwege de loper op b8 en de toren op a8. Dat had hij even niet gezien. Hij had beter zijn loper op kunnen spelen met bv Lf4. 39... Txf3!? 40.Txf3 Pxg5 41.Tb7+ Kg6? Dit is slecht; nodig was Kg8, waarna de schade beperkt is en de stelling gelijk. Nu gaat Lb8 verloren. 42.Tf8.

Stelling na 42.Tf8

Ineens staat wit gewonnen. Voor het eerst in de partij. Hier houdt onze notatie echter op, omdat we (al een tijdje) in de uitvluggerfase zaten. Ik meen me nog de zetten 42... Pe6 43.Tfxb8 Txb8 44.Txb8 Kf5 45.Ta8 Ke5 46.Txa7 c4 te herinneren. Daarna ging ik ook nog achter de (vrij nutteloze) h-pion aan. Om vervolgens zo stom te zijn om niet meer met de toren naar de c-lijn te kunnen, terwijl mijn koning door het paard werd afgesneden. Zie naschrift. Zeer handig offerde Sherief zijn paard om vervolgens een dame te halen! Stond ik daar met een toren en twee nutteloze randpionnen! Sta ik eindelijk gewonnen -ik had het punt al geteld, heel erg dom natuurlijk- geef ik de partij nog een keer weg, zeg. Al weer een Koningsdrama, maar nu met mijzelf als slachtoffer in de hoofdrol. Sukkel. Nou ja, dan maar even kijken hoe Sherief dat naar winst gaat voeren met slechts tien seconden per zet er bij. Oké, die randpionnen zullen wel snel van het bord verdwijnen, maar dan nog kan hij een foutje maken. Nog even door bikkelen dan maar. En zo geschiedde, er kwam een dame tegen toreneindspel op het bord, en Sherief probeerde mijn koning klem te zetten om mat te kunnen dreigen. Een zet of twintig later stond het zo:

Stelling na 63.Td6-e6+

Nou, appeltje-eitje, dacht Sherief. Zwart speelt Kf5 en valt de toren aan en dreigt mat, dus winst en dik bovenaan staan, lekker hoor! Maar dat viel behoorlijk tegen. Juist hier was het mij weer gelukt een mooie truc in de stelling te vlechten. 63... Kf5?? 64.Tf6+!! Tsja, zo worden de punten toch nog gedeeld, want niet slaan kost de dame, en na Kxf6 is het pat! Overigens geen onbekende wending in dit type eindspel. ˝-˝.

Hans: Dit eindspel is heel moeilijk voor mensen. Ik heb de database geraadpleegd en die geeft aan dat 63... Kd5 mat in 22 zetten is. Ik geef een optimale variant. Soms zijn er meerdere zetten mogelijk. Als er maar een optimale zet is, dan zet ik er een uitroepteken achter. Zijn het er 2, dan zet ik het alternatief tussen haakjes. Bij meer dan 2 optimale zetten, geef ik tussen haakjes het aantal optimale zetten aan.

63... Kd5! 64.Tg6! De2 (h1) 65.Tg5+! Ke4! 66.Kg3 (Tg7) Dd2 (6) 67.Kg4! Dg2+ (4) 68.Kh4! Dh2+! 69.Kg4 Dh6! 70.Tb5 (Ta5) De6+! 71.Kg5! De7+! 72.Kh6! Kf4! 73.Tb6! Kf5! 74.Tb1! Df6 (Df8) 75.Kh7! Df7+! 76.Kh8! Da7! 77.Tb3! Dd4+! 78.Kh7! Dd7+! 79.Kh8 (Kg8) Kf7 (Kg6) 80.Tf3+ (Ta6) Kg6! 81.Tg3+! Kh6! 82.Th3+! Dxh3 83.Kg8! Df3 (3) 84.Kh8! Df8 (Da8) mat.

Elke keer dat de optimale zet niet wordt gespeeld, is het mat verder verwijderd. Gezien de vele uitroeptekens is het niet zo verwonderlijk dat dit een bijna onmogelijke opgave voor een mens is, althans met een computer als verdedigende partij, want ook zwart heeft vaak maar een optimale zet.

Wilt u het zelf eens proberen, ga dan naar: shredderchess.com en klik links onderaan op Endgame Database. Daar kunt u elk relevant eindspel met maximaal 6 stukken (2 koningen + 4 andere stukken) opzetten en de database geeft gelijk aan welke zetten winnen, remise maken, of verliezen en in hoeveel zetten.

Slotstelling na 64... Kxf6 pat.

Naschrift: De stelling waarin zwart promoveerde met zijn c-pion was ongeveer als volgt:

Stelling na ... c3-c2, wit aan zet.

Het kan zijn dat het zwarte paard op d3 stond, waar hij het promotieveld c1 dekt, i.p.v. op e4, waar hij Kd2 verhindert; maar dat maakt verder niets uit voor het vervolg. In tijdnood sloeg ik het paard, waarna c1D volgde. Dat het nog remise werd was mazzel. Het had echter ook zo simpel kunnen zijn. Zien jullie het al? Ik zag het dus niet zo snel en sloeg. Een blunder! Wat denken jullie van de meesterzet 1.Tc5+!! Wat? Een hele toren cadeau doen? Ja, want na 1... Pxc5 volgt wel 2.Kd2, waarna pion c valt en er geen zwarte dame op het bord verschijnt. Zwart is dan zelf nog maar net op tijd om de witte pionnen af te stoppen en remise te maken! Weer wat geleerd .

Gerard Werkhoven en Ton maakten er een tijdverslindend positioneel gevecht van. In wederzijdse tijdnood overzag Gerard stukwinst in 3. Ton was gevaarlijk met een vrijpion, maar het leek nog wel te houden. In supertijdnood gaf Gerard echter de partij uit handen.

Aat (tegen Hans) had blijkbaar niet zo’n zin in een lang middenspel en ging in onderstaande stelling voor de afruil.

11.Pe4?! Pxe4 12.Lxe7 Dxe7 13.Lxe4 Lxe4 14.Dxe4 f5 15.Dd3 Zwart heeft het initiatief over genomen en probeert meer ruimte te krijgen.

15... e5 Die is wat te vroeg. Wit krijgt de d-lijn in handen. 16.dxe5 dxe5 Beter was Pxe5. 17.Dd5+ Kh7 18.Tfd1 Tfd8 19.e4 Een vervelende zet. Die had ik willen doen. Als ik de e-pion niet wil verliezen, wordt het moeilijk om het paard te spelen. Althans, dat dacht ik. Na 19... Pf6 20.Dxe5 Dxe5 21.Pxe5 valt ook de witte e-pion en is er weinig aan de hand. Ik probeerde de boel gesloten te houden met 19... f4? 20.Db7 De6 21.Td5 Een logische zet die echter het meeste voordeel weer weggeeft. Dc7 was hier de beste.

21... Pf6 22.Txd5 Dxa2 Altijd leuk zo’n dame offer. Aat had het wel gezien, maar dacht dat zijn aanval gevaarlijk genoeg was. Een beetje gelijk had hij ook wel, maar dat kwam omdat ik niet de juiste zetten vond. 23.Te1 Dxb2 Hier had ik eerst Tab8 moeten spelen. De dame heeft maar 2 velden. Na Dc7 volgt Tbc8 en de dame moet weer terug naar b7. Na Dc6 is er minder druk op g7. 24.Te7 Pe8 25.c4 Tijdverlies. Gelijk e5 is sterk. De stand is nu weer gelijk. Maar niet voor lang. 25... Df6? De dame is helemaal niet nodig in de verdediging. Het is maar een mikpunt van aanvallen. Aat veerde weer helemaal op. 26.e5 Dg6 27.Tf7 a5 28.Ph4 Dg5? 28... Dg4 is veel beter. Wellicht omdat het Td1 mogelijk maakt. 29.De4+ Kg8 30.Pf3 Dg4

Hier heeft wit de sterke zet 31.e6. De paardvork is niet erg (31.. Pd6 32.Db1 en de waardering is al +4 en als de toren geslagen wordt +7. 31.Txf4 De6 32.h3 a4 Wit staat nog maar licht beter. 33.Dc2 a3 34.Ta1 Dd7 35.Dc3 Dd3

Net zo goed maar veel leuker is 35... Dd1+! 36.Txd1 Txd1+ 37.Kh2 a2 38.Dc2 a1D 39.Dg6 Db1 40.Df7+ Kh7 41.Pg5+ hxg5 en wit geeft eeuwig schaak met Dh5+, Kg8, Df7+ Hier zaten we inmiddels beide in tijdnood en de rest is niet echt interessant meer. Ik kreeg een toreneindspel met 2 vrijpionnen en stond dan weer gewonnen, dan weer bijna gelijk. Uiteindelijk had ik de hulp van Aat nodig. Hij trapte in een klein valletje die ik had opgezet, waardoor hij zijn toren zou verliezen of mijn pion niet meer tegen kon houden.

Han en Jan ruilden te weinig stukken. Na 2 uur spelen stond het bord nog zo vol, dat beide heren geen zin meer hadden om verder te spelen. In tijdnood kan het dan alle kanten opgaan. Dus beter een half punt dan hele flop.

Johan dreigde mat en Gerard van der Zijden pareerde dat. Maar toen kwam er nog een matdreiging bij en had Gerard niet anders dan eeuwig schaak

Externe
Het 3e speelde tegen DSC 12. Ze waren al net zo slecht begonnen met 1 overwinning uit 3 wedstrijden. Het zou dus wel eens spannend kunnen worden.

Bord 4
Evert won een kwaliteit en drong zijn tegenstander in de verdediging. Die deed dat zo bekwaam, dat Evert niet zag hoe hij er door moest komen. ˝-˝

Bord 6
Rob kon zijn stunt van 2 ronden eerder niet herhalen en verloor ditmaal kansloos. ˝-1˝

Bord 1
Herman had het niet makkelijk. Zijn tegenstander had een aardige koningsaanval en Herman’s koning stond nogal op de tocht. Toch slaagde hij er in een kwaliteit te winnen. Helaas lukte het hem net als Evert niet om daarmee een overwinning te boeken. 1-2

Bord 2
Henk had een pion geofferd (neem ik aan) voor wat aanval, maar die pion kwam nooit meer terug. Henk verloor de partij, ondanks 478 meer elo punten. En het was toch geen jeugdlid. Gezien de geboden tegenstand lijkt me die rating niet echt te kloppen. 1-3

Bord 3
Martin van Velzen probeerde mat te geven, maar de boel werd vakkundig dicht getimmerd. Er was geen doorkomen meer aan. 1˝-3˝

Bord 5
Ruut had in het middenspel zowaar meer tijd. Hij hield de stelling gecompliceerd, maar dat kostte hem meer tijd dan de DSC’er. In tijdnood verloor Ruut het overzicht en speelde daarna nog lang tevergeefs door. 1˝-4˝

Op zaterdag 12 december komt Gary Kasparov naar Den Haag om in boekhandel Paagman, op de Frederik Hendriklaan 217 zijn nieuwe boek te bespreken en na afloop te signeren. Het begint om 14.30 en het verdient aanbeveling vooraf te reserveren, want het aantal plaatsen is beperkt.

Tel.:070-3383838 - E-mail: info@paagman.nl

Het boek : Het wordt winter - De vergeten lessen van de koude oorlog, heeft overigens niet zoveel met schaken te maken.

Maandag speelt het eerste thuis tegen SHTV 1.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: