RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 7 december

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: do dec 10, 2015 5:42 am    Onderwerp: Verslag 7 december Reageer met quote

Verslag 7 december

Externe
Het eerste had de eerste 2 wedstrijden met 5-3 verloren en een ronde waren we vrij. Afgelopen maandag kwam koploper SHTV op bezoek. Die hadden 3x fors gewonnen (2x 6˝-1˝ en 5˝-2˝), maar volgens wedstrijdleider Floris zegt dat niet zoveel. De kans op onderschatting is natuurlijk wel aanwezig. Bovendien hadden ze 4 invallers, maar dat scheelde slechts 15 elo gemiddeld per bord.

Bord 8
Dennis speelde een andere opzet dan gebruikelijk en kreeg daar snel spijt van. Op het oog leek het nog wel speelbaar, maar even keek ik niet en hij had verloren. 0-1

Bord 7
Aat had wel een pion gewonnen, maar had daardoor een geďsoleerde dubbelpion gekregen en ook een loper die lange tijd niets nuttigs deed. Hij vocht zich naar een betere positie waarna een remise aanbod werd aanvaard. ˝-1˝

Bord 6
Cor liep voor de wedstrijd al flink te geeuwen. Het is niet voor niets dat hij zo vaak moet afzeggen voor de interne. Hij heeft het veel te druk op school. Hij probeerde het wel met een koningsaanval, maar ook bij hem was het ineens verrassend snel afgelopen. ˝-2˝

Bord 4
Ton mocht zomaar Lxf7+ geven en moet toen erg goed hebben gestaan. Hij wilde niet weten hoeveel elo zijn tegenstander had (2022), maar rekende zich al vrijwel gewonnen. Ton offerde een kwaliteit, die in alle varianten uit was, op die ene variant na die zijn tegenstander speelde. Hierna was het een kwestie van tijd. ˝-3˝

Bord 5
Peter speelde een fraaie partij met een offer en allerlei dreigingen. De partij was zeker de moeite van het fotograferen waard. Helaas sloeg Peter zijn notitieboekje op de verkeerde bladzijde open. Op de rechter bladzijde was nog net te zien dat er aan de andere kant geschreven was. Helaas niet de hele notatie. Dus Peter, als je me een pgn zou kunnen opsturen, dan bespreek ik jouw partij de volgende week. Wat de uitslag betreft; ondanks de dreigingen werd het toch remise. 1-4

Bord 2
Bart speelde een hele positionele partij. In de interne had hij al 3x remise aangeboden, maar voor het team zette hij door en won knap. 2-4

Bord 1
Spectaculaire partij leidt niet tot winst
Het was vooraf duidelijk dat het een moeilijke wedstrijd zou worden tegen SHTV, de trotse koploper, die snel weer terug naar de 3e klasse KNSB wil. Tot nu toe hadden zij alle wedstrijden nog met grote cijfers gewonnen, ook van de twee teams waarvan wij al verloren hadden. Oppassen dus, en onze huid zo duur mogelijk verkopen. Zelfs met vier invallers had SHTV nog ruim 100 Elo-punten meer per bord gemiddeld! Ik mocht het aan bord 1 met zwart opnemen tegen hun topspeler Erik van der Raaf, een oude bekende van Bart uit zijn Moerwijk-tijd. Er kwam al snel een zeer scherpe stelling op het bord uit de Pirc met f4, de Austrian Attack, die Sherief onlangs ook tegen mij speelde. Ook nu wilde mijn tegenstander vol voor de winst spelen, want hij ging na 10 zetten eeuwig schaak uit de weg!

E. vd Raaf – G. Milort

Stelling na 10... Lg7xd4

Ja, u ziet het goed, wit is aan zet! Het dame-offer is een (inmiddels) bekende wending die door Yasser Seirawan eind vorige eeuw ontdekt is en snel tot remise leidt: 11.Pxd8 Lf2+ 12.Kd2 Le3+ 13.Ke1 Lf2+ 14.Kd2 Le3+ is eeuwig schaak. Dat leek mij geen verkeerd resultaat op bord 1. Hier dacht de witspeler anders over. Om deze remisevariant te vermijden moest hij kiezen tussen 11.Pxd4 en Pxb5, de zet die Sherief tegen mij speelde. Hij koos na lang nadenken voor 11.Pxd4 cxd4 12.Dd4 Tf8. Als ik rokeer komt Dd5+ of eerst 13.Pxb5 Da5+ 14.Pc3 Pc6 en dan 15.Dd5+ met dameruil, en mijn voordeeltje is al weer verdwenen. 13.Pxb5 Pc6 14.Dd1 Da5+ 15.Pc3 h5?! In een andere variant van deze opening is dit de beste zet, maar hier was waarschijnlijk 15... Dh5 beter, mede omdat dan 16.h3 niet kan vanwege Dh4+. Nu is de stelling gelijk. 16.h3 Pf6 17.0-0 Dc5+ 18.Kh1 0-0-0 19.Dd3 Pb4 20.De2 Kb8 21.a3

Stelling na 21.a2-a3

Er is nog steeds sprake van een dynamisch evenwicht, maar hier begin ik de grip op de stelling te verliezen. Ik moest nu kiezen tussen 21... Pc6 of Pd5, wat de betere zet bleek te zijn, maar daar kwam ik pas thuis achter. Vanaf hier krijgt wit voordeel. 21... Pc6 22.Le3 Df5 23. Tad1 d5 (wat anders?) 24.Ld4

Stelling na 24.Le3-d4

Ik had hier verder moeten gaan met Pe4, met kansen voor beide partijen. Mede door vermoeidheid had ik moeite met helder nadenken en goed rekenen, waarna ik wits voordeeltje snel laat uitgroeien tot een winnende stelling. 24... Pxd4 25.Txd4 Dd7. Beter was a6, want voor Dxe7 hoef ik niet bang te zijn. 26.Te1 h4 27.Kh2 Ph5 28.Pxd5 Tf5 (er dreigde De5+) 29.c4 e5?!

Stelling na 29... e7-e5?!

Dit vergt te veel van mijn stelling. Wit staat gewonnen. Maar ook andere zetten als 29... Pf6 of Dd6 hadden niet meer geholpen. Ik probeer nu met Pg3 en de open f-lijn nog voor gevaar stichten, het mocht eens tot Th1 mat leiden, maar wit (met zijn witte haar zou ik hem de bijnaam ‘De Witte Raaf’ geven, genoemd naar een fris Delfts biertje) speelt het heel sterk en laat mij niet meer ontsnappen. 30.fxe5 Pg3 31.Dd3 Tdf8? Verliest een kwaliteit, maar er was al weinig hoop meer. 32.Pe3 (ook e6 wint snel, want Tf1 is helemaal geen dreiging) De7 (opgeven had hier ook gekund, maar het team had nog een klein kansje op een punt) 33.Pxf5 Pxf5 34.Td7! Dg5 35.Tf1 Te8? Het beste was nog 35... Dg3+ 36.Dxg3 hxg3+ 37.Kg1 Te8 37.Te1, en wit wint ook snel. 36.e6?! Mist een snelle winst met 36.Dd5! en ondekbaar mat op b7!

Analysediagram na 36.Dd3-d5

Nu helpt 36... Dg3+ 37.Kh1 Db3 niet meer vanwege 38.Txf5! gxf5 39.Td8+ Kc7 40.Dd6 of 39... Txd8 40.Dxd8 mat. In de partij spartelde ik nog even verder met 36... Dg3+ 37.Kg1 Dxd3 38.Txd3 Txe6 39.Tfd1 Te2 40.T1d2 Te1+ 41.Kf2 en wit loopt uit het matnet en won makkelijk, al duurde de uitvluggerfase nog tot de 60ste zet. Mijn eerste nederlaag dit seizoen. Verdiende overwinning overigens, want vanaf de 20ste zet speelde wit gewoon beter. 2-5

Bord 3
Meile is nog geen Miele
Meile Tamminga was een van de vier invallers en degene met de laagste rating. Evengoed nog 1779, dus een makkelijke partij zou het niet worden. Ik moet toch eens een andere opening gaan kiezen. De computer gaf wit wel erg veel voordeel (1.00). Ik begon erg verdedigend met pionnen op e6 en c6, waar hij zijn d-pion niet aan wou wagen. Het werd een heel gevecht rond veld d5.

Stelling na 18... Tad8

Het voordeel is al aardig geslonken. Het voordeel van deze passieve opening is dat wit vaak niet ziet hoe hij een bres in de verdediging moet slaan. Deze tegenstander kostte het ook nog aardig wat tijd. Hij begint hier een vreemd plan uit te voeren. 19.f3 Pe8 20.Ke2 Lf6 21.Le5 Pc8 22.b4 en voor het eerst sta ik beter. 22... Pcd6 23.b3 b5 24.Lxf6 Pxf6 25.d5

Die had ik niet bekeken, maar het is de beste zet. 25... bxc4 26.bxc4 Pxc4? Die is niet goed. Wit kan nu in het voordeel komen met dxc6. Aan de dreiging Pb2 heb ik helemaal niets. Maar soms is een slechte zet nodig om een slechte zet uit te lokken. 27.dxe6? fxe6 28.Txd7 Txd7 29.Txd7 Pxd7 Een dubbelpaard eindspel met een pion en tijd meer. Een kolfje naar mijn hand. Naar ieders hand waarschijnlijk. Er volgden nog een heleboel zetten. Niet echt interessant meer. Ik had het me een stuk eenvoudiger kunnen maken als ik in de volgende stelling de juiste zet had gedaan.

Stelling na 48.f5

Ik had mijn broer net verzocht om de notatie over te nemen en prompt mis ik een eenvoudige zet. 48... Pd7+ is natuurlijk helemaal uit. De paarden worden geruild en de koning kan nooit beide vrijpionnen pakken. Nu duurde het nog 25 zetten voordat ik het punt had binnen gehaald. 3-5

Dus wederom een 3-5 nederlaag. Laten we daar geen gewoonte van maken.

Interne
Sherief - Gerard Werkhoven

Stelling na 11... Lc8-b7

Het is nog allemaal theorie en Sherief schijnt het nog te kennen. Hij speelt hier de interessantste zet, maar duidelijk niet de beste. 12.Pd5?! Dit is tweemaal eerder gespeeld volgens mijn database, door Grootmeesters met een gemiddelde rating van 2561. Na hoeveel biertjes deze zet gespeeld werd, vertelt de database niet. Komodo zegt hier 12... exd5 en -0,96. Gerard speelt de theorie verder met 12... Pxd5 Dat vindt Komodo nog maar -0,19. 13.exd5 Lxg5

Sherief speelt hier de enige theoretische zet 14.Txe6?!+ Wederom is Komodo het niet eens met de theorie. Die geeft de voorkeur aan 14.fxg5 (-0,30 tegen -0,80 voor de gespeelde zet). Gerard raakt hier het spoor bijster en speelt 14... Le7 15.Tde1 Pd5? Dit kost een stuk. De laatste kans was 15... Pe5 waarna zwart nog niet minder staat. 16.Txe7+ Dxe7 17.Txe7+ Kxe7 18.Pf5 en niet veel later kon Gerard opgeven.

Naar de overige partijen heb ik niet genoeg gekeken, dus hier alleen de uitslagen:

Martin van Velzen - Gerard van der Zijden ˝-˝
Ruut - Rob ˝-˝
Floris - Evert 1-0

Aanstaande maandag speelt het tweede thuis tegen Rijswijk 4. Een horde die te nemen moet zijn, als er van onderschatting geen sprake is.

Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: