RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verslag 14 december

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gadget
bestuurslid

BerichtGeplaatst: di dec 15, 2015 8:39 pm    Onderwerp: Verslag 14 december Reageer met quote

Verslag 14 december

Externe
Het tweede speelde tegen Rijswijk 4. Geen hoogvlieger, maar juist dan is voorzichtigheid geboden. Gevaar voor onderschatting ligt altijd op de loer. Hun bord 8 speler deed daartoe nog een extra poging.

Bord 8
van Velzen - Gerlings

1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.d4 cxd4 4.Pxd4 Lc5 5.Pxc6 Df6 6.Df3 Dxc6 7.Pc3 d6??

8.Lb5 en zwart gaf op. 1-0

Bord 3
Floris maakte al snel remise. Er zat niet veel meer in de stelling. 1½-½

Bord 2
Dennis Ramondt had wel een licht overwicht in een eindspel met loper tegen paard. Maar een vrijpion was nog niet genoeg voor winst. 2-1

Bord 6
Jan won een stuk en kwam ook nog met dame en toren op de 7e rij buurten. Daarna duurde de partij niet lang meer. 3-1

Bord 1
Sherief drong zijn tegenstander goed terug en viel met dame en paard de stelling binnen. Daar won hij een kwaliteit en even later de partij. Sherief won hiermee al voor de 4e keer op rij. 4-1

Bord 7
Han had een pion gewonnen en won op een moment dat ik even geen tijd had. 5-1

Bord 5
Met de teamwinst op zak, had Gerard Werkhoven geen zin meer om op winst te spelen in een gelijke stand. 5½-1½

Bord 4
Gerard van der Zijden had al snel een stuk kunnen winnen, bleek na afloop. Hij zag het niet en won slechts een pion en het genoegen de rokade van zijn tegenstander onmogelijk te maken. Hierna werden alle stukken afgeruild. Van de laatste ruil had Gerard ook af kunnen zien, zodat hij een tweede pion had kunnen winnen. Maar een pionneneindspel met een pion meer, is bijna altijd gewonnen. 6½-1½

Ook Gerard heeft nog de volle 100%. Samen met Sherief staat hij bovenaan de top 25 van klasse 2A. Er zijn nog 4 mensen met een 100% score, maar die hebben 1 wedstrijd minder gespeeld (een zelfs 2 minder).

Interne

Hans – Gerard Milort
1.e4 d6 2.d4 Pf6 3.Pc3 g6 4.f4 Deze opening scheen Gerard al eens eerder besproken te hebben en hij dacht dat ik wat voorbereid had. Misschien had ik het in mijn onderbewustzijn opgeslagen, maar van voorbereiding was geen sprake. Voor de zekerheid koos Gerard toch maar voor een andere voortzetting. 4... Lg7 5.Pf3 O-O 6.h3 Dit is geen theorie meer. 6... c5 7.Le3 Da5 8.Dd2 cxd4 9.Pxd4 a6

Dit is net zo slecht als mijn h3. Wit kan nu redelijk in het voordeel komen met 10.g4. Dat zie ik natuurlijk niet. 10.Lc4 Dc7 11.Lb3 b5 12.a3 Pbd7

Pion e5 is moeilijk te verdedigen en makkelijk aan te vallen. Zwart staat hier al duidelijk beter. Ik besluit tot een pionoffer in de hoop dat het later briljant blijkt te zijn. 13.e5 dxe5 14.fxe5 Pxe5 15.Lf4 Lb7 16.De3 Ph5 17.O-O Pxf4 18.Dxf4 Tad8 19.Pce2 Dc5 20.Kh1 Pc4 21.Lxc4 Dxc4

Hier besloot ik het maar op te geven. Het paard op d4 dreigt te vallen. Als ik het wegspeel, valt het andere paard. De tussenzet 22.b3 Dd5 werkt ook niet. Zwart dreigt mat en als ik 23.Pf3 speel, dan verlies ik de kwaliteit.

Aat had een stuk gewonnen tegen Bart, althans volgens iemand die toekeek. Bart was echter nog niet klaar met terugslaan. De stelling bleef in evenwicht en even later was de remise een feit.

Ton wou graag een tegenstander uit de onderste regionen. Dit vanwege zijn wedstrijdleiderschap. Dat je dan toch moet uitkijken bleek tegen het einde van de avond. Ruut had een stuk geofferd voor 3 pionnen. Ton dacht via de h-lijn wel even binnen te vallen met dame en toren, maar verzonk ineens in diepe gedachten toen hij inzag dat zijn dame gevangen was.

Er dreigt 1... Le8 2.Dh4 g5 en de dame gaat verloren. Tevens dreigt zwart 1... Pf2+ met kwaliteit winst. De computer geeft al -4 aan (beter voor zwart). Ton doet een zet waar Ruut hopelijk het meest aan moet rekenen: 1.Pe4. Niet de beste zet (-7). 1... dxe4 2.Pxf5 Lc6 De tactiek lijkt te werken; Ruut’s klok liep terug van 9 naar 3 minuten. Wel vond hij de 2 beste zetten. 3.Dg6 Lxe4 4.Dxe6+ Tf7 De rest van de zetten heb ik niet onthouden. Ik ben zelfs niet zeker van de laatste zetten hierboven. Ruut kwam tot mat in 6 en toen die niet gevonden werd ook nog een mat in 12. Ton deed een tactisch remise aanbod en met nog slechts 30 seconden op de klok nam Ruut dit maar aan.

Evert had niet veel in te brengen tegen een uitgeruste Martin de Groot.

Rob had geen kans tegen Herman.

Volgende week is er snelschaken met een Kerst attentie. De week daarop zijn we gesloten.

Groet Hans.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: