RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Niet overdreven veel Simult…

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vinternet
Site Admin

BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2016 11:23 am    Onderwerp: Niet overdreven veel Simult… Reageer met quote

Gerard Milort schreef:

Er was niet overdreven veel ‘Simult’ bij de laatste maandagavond voor de zomerstop. Tien man en een paardenkop (ik zeg niet wie dat is Smile draafden op. Waaronder Ton, Sherief en ik. Het bijna complete (!) 3e team. En een aangewaaide buurman van Gerard Z, die spontaan mee deed. Zij kwamen wél voor de afsluitende simultaan tegen de clubkampioen. Te weinig deelnemers om te splitsen in twee groepen; genoeg schakers om alleen tegen te zwoegen. Dus dat deed ik dan ook, tien tegen één (da’s gemeen!), maar het was mijn eigen voorstel. Altijd die grote mond… J. In wisselende veldbezetting zaten Sherief, Herman, Zsofia (die heerlijke taart had meegenomen!), Johan, Martin V, Ruut, Jan, Rob, Gast, Evert en Ton klaar achter de borden. Ze keken mij allemaal bloeddorstig aan. Alsof het mijn schuld is dat ik kampioen ben geworden… Revanche lag in elk geval op de loer.

De eerste die beter kwam te staan was Sherief. In een eigen variant van de Konings-Indisch die we vaker spelen benutte hij zijn bedenktijd goed. Kleine foutjes van mij werden afgestraft en dat leidde tot meer problemen. Bij Ton werd er stevig geruild na een gelijke en voor ons doen rustige opening. Tegen Martin had ik snel druk en kwam er een kleine combinatie op het bord. Die leverde mij een kwaliteit en druk tegen de koning op. Een punt leek in de maak. Bij Jan kreeg een voordeeltje en dat leverde vervolgens een pion op. Een trucje kostte Jan er nog één. Daarna hield de druk aan. Evert streed lang in een gesloten stelling, maar zag toch hoe de witten met de opstoot g5-g6! zijn stelling open brak. De koningsjacht kon beginnen. Rob hield het maar even vol, het wordt steeds moeilijker voor hem om de stellingen nog goed te zien en goed te kunnen reageren. Voor hen reden om komend jaar te stoppen met schaken. Jammer, maar ook wel begrijpelijk als het niet meer gaat. Gelukkig woont hij in de buurt en kan hij altijd langs komen! Onze gast begon aardig, maar verloor toch snel de controle. Hij raakte snel door zijn stukken heen en verloor dus, maar wellicht zien we hem nog terug!

Ons nieuwe jeugdlid Zsofia speelde een prima partij, uitstekend begeleid door haar nieuwe secondant en trainer Herman. Edoch, het succes maakte haar wat overmoedig met acties rond mijn koning met paard en loper. Maar de witte tegenaanval met dame en lopers was veel gevaarlijker. Gesteund door hoofd-secondant Ton, die de eerste remise had binnen gehaald, verweerde zij zich echter bekwaam tegen de mataanval. Dat kan niet van mijzelf gezegd worden tegen Sherief. Als in een vluggertje winnen tegen Sherief die een lange partij kan spelen, dat was te veel gevraagd. Hij kreeg drie pionnen in het centrum en ik had geen aanval. Even later nam Sherief de aanval over en toen was het snel over, en uit. De enige verliespartij van mij.

Herman liet in de KID zijn paard van c5 wegjagen en dat leverde hem een slechte stelling op, die moeilijk te verdedigen was. Terecht besteedde hij daarom meer tijd aan de partij naast hem van zijn pupil. Die verdedigde goed en zette zelfs een tegenaanval op. Het werd zeer spannend. Zou onze ‘Benjamina’ het redden?

Johan was inmiddels al aan zijn tweede partij begonnen. Bijna had hij in de eerste partij remise afgedwongen. Toen hij mat dreigde te gaan, stak hij zijn hand uit. Om op te geven, dacht ik, maar toen ik zijn hand wilde schudden zei hij: remise? Ik kon nog nét op tijd mijn hand terugtrekken! Oef, ik stond véél beter! J In de tweede partij sloeg Johan snel op b3, om na axb3 dapper lang te rokeren. Na Txa7 en Da1 duurde het mat niet lang. Precies op tijd voor het busje. Al moest ik opnieuw zijn remise aanbod afslaan… Johan: remise? Ik: Nee Johan, je staat mat! Ja, je moet hard zijn tegen die jongens, anders nemen ze een loopje met je;).

Martin had een kwaliteit in de stelling gestoken en kwam in de rommelfase terecht. Dat beviel hem goed, want in no-time waren de rollen omgedraaid. Door met de koning naar c5 te lopen (met aanval op Lc4!) liet ik mijn stukken insluiten. Gelukkig voor mij sloeg Martin het verkeerde stuk. Daarna kon ik afwikkelen, een pion terugwinnen en remise houden. Tweede remise en ‘two points down’. Jan was in een verloren eindspel terechtgekomen, ondanks het terugveroveren van de kwaliteit die achter was gekomen. De extra pionnen leverden een dame op, die stapje voor stapje de koning de hoek in dreef. Om Ruut adempauze te geven speelde Jan nog zo lang mogelijk door. Het hielp Ruut niet, ook hij kwam in een verloren stelling en eindspel terecht.

Veronica, de moeder van Zsofia, kwam vertellen dat pappa gebeld had dat het al lang bedtijd was! Duurde de partij nog lang, vroeg Veronica. Je zag dat Zsofia nog niet weg wilde. Ze had al wat zitten treuzelen, je kent dat wel… Ze gaf de strijd nog niet op! De mataanval werd gekeerd door de dame te offeren tegen een toren en een loper. Ik hield een dame en loper over tegen twee torens en meer pionnen. Een mooi moment om haar remise aan te bieden. Haar vader kan trots op haar zijn! Op alle andere borden waren de partijen daarna ook snel beslist.

Sherief gaat er vandoor met winst; Ton, Martin en Zsofia remise; Herman, Jan, Evert, Ruut, Rob, Gast en Johan verliezen. Daarmee komt de eindscore op 8,5 uit 11 partijen, of, (zonder Johan), een score van 75% (7,5 uit 10). Gezellige avond gehad en leuke potjes gespeeld… Volgende keer mag Sherief! Opening van het nieuwe seizoen?

Gerard M.

NB: De zomerstop gaat in en duurt tot en met einde zomervakantie, 22 augustus.

[/quote]
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Verslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: