RSC Belgisch Park forum index RSC Belgisch Park
Voor alle schakers in omgeving Scheveningen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Schevenings Kampioenschap 2017-2018

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Overig
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vinternet
Site Admin

BerichtGeplaatst: za okt 15, 2016 9:11 am    Onderwerp: Schevenings Kampioenschap 2017-2018 Reageer met quote

Snelschaak Kampioenschap RSC BP, tweede avond 25 juni
Tevens 8ste en laatste ronde Schevenings Kampioenschap

Ook deze keer was het weer reuze spannend, al doet de eindstand anders vermoeden. Met wederom 11 deelnemers, waarvan er eentje eerder weg moest, kwamen we opnieuw tot negen ronden waarbij iedereen tegen iedereen speelde. Zou de regerend snelschaakkampioen weer 9 uit 9 scoren en zo een historische eindscore neerzetten? Of wordt onze eigen GM deze keer wel afgestopt?

Gelukkig kwam ik deze keer niet vijf keer verloren te staan door allerlei stukken weg te geven, zoals vorige week. Maar ik haalde ook lang geen 9 uit 9, zoals laatst, door ondanks alle blunders toch alle partijen te winnen. Nee, nu verloor ik maar liefst twee keer. Eerst werd ik min of meer weggespeeld door een serieus kijkende Ton. Ik kwam er serieus niet aan te pas, een terechte nederlaag. Even later speelde ik tegen Han, die ook wel serieus keek, maar toch iets vrolijker was. Hoewel ik hier de lakens uitdeelde en op het punt stond het verdiende punt binnen te halen, ontglipte mij toch nog een blundertje dat meteen mat opleverde. Voor Han dan. Het begon met het opspelen van mijn a-pion. Die ging van a2 naar a4 en stootte door naar a5. Om op termijn als aanvalsdoel verloren te gaan, maar dat vond ik niet erg. Mits mijn aanval op de koningsvleugel maar door zou slaan. Zo leek ook te gaan geschieden, edoch… Toen Han eenmaal op a5 sloeg, stond hij al helemaal verloren. Ik ruilde een verdediger af en zou dan mat geven. Als Han terug sloeg… Maar hij sloeg niet terug, althans niet op e6. Nee, hij sloeg mijn toren op e1 (Da5xe1+!), een toren die niet alleen niet verdedigd stond, maar meteen voor mat in één achter de paaltjes zorgde. Weg punt, weg titel? Zo erg was het gelukkig niet. Ook Ton, Aat en Han lieten hier en daar wat punten liggen; op de voet gevolgd door Cor Groen en Gerard Werkhoven. Na negen ronden (de potjes tegen Johan, die eerder weg gaat, tellen niet mee; maar de punten die Johan scoort tellen weer wel mee) stonden Han en ik samen bovenaan met 7 uit 9. Omdat Han van mij gewonnen had, wint hij deze avond. Op de derde plek eindigde Ton met 6,5 uit 9; gevolgd door Cor Groen en Aat met 6 punten en Gerard W met 5,5 punt. Dan valt er een gaatje en komen Martin en Martin met beiden 3,5 punt uit 9. Cor de Jong, Evert en Johan sluiten de gelederen met allen 1 punt, al had Cor de Jong als enige van hen wel van Johan gewonnen. Maar dat punt tellen we nu even niet mee… De SK punten worden gedeeld, stel ik voor.

In de eindstand van het Snelschaken is Gerard Milort onbetwist de kampioen met 16 uit 18. Gebroederlijk gedeeld tweede tot en met vierde zijn Han, Ton en Gerard W geworden met 12 uit 18. Cor Groen en Aat volgen op de voet met resp. 11 en 10,5 punt. Winnaar van het rechter rijtje is Tinus van Velzen, die andere Martin net voor blijft. Onderaan staan Evert en Herman, die beiden maar één avond meespeelden. NO eindigde als aller laatste, met 0 uit 18 😊.

Eindstand snelschaken: 1ste ronde 2de ronde Totaal SK pt 2de ronde
1. Gerard Milort 9 (uit 9) 7 uit 9 16 uit 18 17
2. Han Feenstra 5 7 12 20
3. Ton vd Zijden 5,5 6,5 12 15
4. Gerard Werkhoven 7 5 12 12
5. Cor Groen 5 6 11 13
6. Aat vd Toorn 4,5 6 10,5 13
7. Martin v Velzen 4 3 7 11
8. Martin d Groot 3 3 6 10
9. Cor de Jong 2 1 3 9
10. Johan Bal 2 1 3 8
11. Evert v Dalen - 1 1 7
12. Herman Lucas 0,5 - 0,5 -
13. Karel v Leeuwen - - - -
14. NO - - - -

Schevenings Kampioenschap
Nu alle wedstrijden gespeeld zijn en de snelschaak kampioen bekend is, kan ook de eindstand van het Schevenings Kampioenschap opgemaakt worden. Van de 8 ronden tellen de 6 beste resultaten mee voor de eindstand. Blijkt dat ook hier Gerard M er wederom met de titel vandoor gaat. Ton van der Zijden is Best of the Rest, op de voet gevolgd door Han Feenstra op 3, en Cor Groen, Tinus en Han daar weer vlak achter. Als Aat wat vaker was gekomen in het begin van het seizoen was hij vast hoger geëindigd. Tinus verdient een eervolle vermelding als koploper van groep 2 en Cor de Jong als leider van groep 3, om even een parallel te trekken met de interne competitie. Een bijpassende prijs op de ALV in september lijkt mij hier op zijn plaats…

Eindstand Schevenings Kampioenschap na de 8ste ronde:

1ste 2de 3de 4de 5de 6de 7de 8ste Totaal
1. Gerard Milort 15 + 20 + 17 + 15 + 15 + 18 + 20 + 17 = 105 (uit 6)
2. Ton van der Zijden 8 + 16 + 0 + 5 + 10 + 12 + 15 + 15 = 76
3. Gerard Werkhoven 8 + 0 + 0 + 7 + 11 + 15 + 17 + 12 = 70
4. Cor Groen 5 + 0 + 0 + 7 + 20 + 9 + 13 + 13 = 67
5. Martin van Velzen 17 + 0 + 0 + 12 + 9 + 7 + 11 + 11 = 67
6. Han Feenstra - - - + 7 + 13 + 12 + 14 + 20 = 66
7. Aat van der Toorn - - - + 7 + 0 + 19 + 12 + 13 = 51
8. Cor de Jong 12 + 0 + 0 + 10 + 6 + 4 + 8 + 9 = 49
9. Jan Wuister 10 + 8 + 10 + 2 + 10 + 7 + 0 + 0 = 47
10. Martin de Groot 12 + 8 + 0 + 0 + 0 + 5 + 10 + 10 = 45
11. John van Eck 8 + 5 + 8 + 17 + 0 + 0 + 0 + 0 = 38
12. Sherief el Sayad 0 + 16 + 0 + 20 + 0 + 0 + 0 + 0 = 36
13. Evert van Dale 0 + 4 + 0 + 4 + 8 + 7 + 6 + 7 = 36
14. Herman Lucas 5 + 8 + 0 + 12 + 0 + 0 + 7 + 0 = 32
15. Cor Kanters 0 + 0 + 14 + 0 + 17 + 0 + 0 + 0 = 31
16. Hans vd Zijden 0 + 13 + 0 + 0 + 0 + 17 + 0 + 0 = 30
17. Ruut de Boer 6 + 6 + 0 + 0 + 7 + 3 + 0 + 0 = 22
18. Bart Verbaan 20 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 = 20
19. Johan Bal + 9 + 8 = 17
20. Lex van der Meer - - - + 10 + 5 + 0 + 0 + 0 = 15
21. Gerard vd Zijden 0 + 10 + 0 + 5 + 0 + 0 + 0 + 0 = 15
22. Dennis Wareman 0 + 11 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 = 11
23. Jan Roeleveld - - - + 1 + 4 + 0 + 0 + 0 = 5
24. Karel v Leeuwen + 5 + 0 = 5

Snelschaak Kampioenschap RSC BP, eerste avond 19 juni
7de ronde Schevenings Kampioenschap

We begonnen met een lichte training waarbij we nog even stilstonden bij mijn partij tegen han van vorige week met het eindspel van twee pionnen tegen de koning, wat ook op grootmeesterniveau blijkt voor te komen. Ook een echte GM laat zich dus wel eens verschalken… Ook keken we terug op de dubbele aanval van vorige lessen, en verder kregen we enkele opgaven die we moesten oplossen. Zie het overzicht aan het eind van het verslag.

Dan het snelschaken, op het spel staat het clubkampioenschap, dat over twee avonden verspeeld wordt. Beide avonden tellen ook mee voor het Schevenings Kampioenschap. We waren met 13 mensen en dat is geen dozijn. Maar wel oneven… Evert en Karel deden niet mee met snelschaken en speelden tegen elkaar, maar Johan wilde niet bij hen aanschuiven en stond er op mee te doen met het vluggeren. Daardoor hadden we allemaal een vrije ronde en speelden we round robin (iedereen speelt dan tegen iedereen een potje). Johan behaalde meerdere remises voordat zijn busje kwam en eindigde op de negende plaats! Goed gedaan, Johan. Hiermee verdiende Johan 9 punten voor de ladder en komt hij met stip binnen op nummer 22. Evert krijgt voor het spelen tegen Karel 6 (bonus) punten, want we hebben Karel de hele avond amper gehoord. Hulde Evert 😉. Karel zelf verdiende ook bonuspunten, door ons niet te veel te storen met zijn eigenzinnige commentaar op het leven in het algemeen en het schaken in het bijzonder 😊. Het snelschaken werd beslist op de borden waar geschaakt en gepraat werd. Kortom, het was weer een gezellige avond, en (het lijkt wel voetbal) aan het eind wint (een) Gerard! Nadat Johan opgehaald was, speelden we in feite toch -net als anders- negen ronden. Het werd een strijd tussen Gerard M en Gerard W…

Welke Gerard zou gaan winnen was lang niet duidelijk. In elk geval niet Gerard Z, want wie niet mee doet kan ook niet winnen. Gerard M had ongeveer met 0 uit 5 moeten beginnen, want hij gaf paarden, torens en zelfs dames cadeau aan wie maar wilde spelen. Maar om een of andere reden wist niemand met al die voorgiften een punt te scoren tegen de titelverdediger… Aan het eind van de avond, nadat onze enige GM ook enkele fatsoenlijke potjes had gespeeld, bleek hij met 9 uit 9 een clean sheet te hebben gescoord. Ongelooflijk en onverdiend, maar ook wel weer knap gepersisteerd ondanks al die bloopers. Op eerbiedige afstand met 7 uit 9 volgde de nieuwe clubkampioen Gerard W, en daar weer achter kwam Ton met 5,5 uit 9. Han Feenstra en Cor Groen hielden met 50% de schade beperkt en deelden de 4de en 5de plek. Gevolgd door Aat met 50% en de beide Martino’s, waarbij Tinus deze keer de beste van het rechterrijtje was. Herman Lucas had een beetje een offday als gevolg van alle bestralingen en behandelingen, die niet in je koude hersenen gaan zitten.

Eindstand snelschaken 1ste ronde: SK punten
1. Gerard Milort 9 (uit 9) 20
2. Gerard Werkhoven 7 17
3. Ton vd Zijden 5,5 15
4. Han Feenstra 5 14
5. Cor Groen 5 13
6. Aat vd Toorn 4,5 12
7. Martin v Velzen 4 11
8. Martin d Groot 3 10
9. Johan Bal 2,5 9
10. Cor de Jong 2 8
11. Herman Lucas 0,5 7
12. NO 0 -
13. Evert v Dalen - 6
14. Karel v Leeuwen - 5

Deze puntentoekenning leidt tot de volgende tussenstand. Koploper en feitelijk niet meer in te halen is onze enige GM, Gerard Milort, die beide titels verdedigt, snelschaak- en Schevenings kampioen. Spannender is de strijd om de overige ereplaatsen. Ton is voorlopig Best of the Rest en heeft de leiding genomen van de pour suivants (de arme volgers), voor Gerard W, Martinus V en Cor Gr. Nieuw is mijn idee om meer dan prijs ter beschikking te stellen aan het eind van het seizoen. Net als in de interne kunnen we ook hier deelnemers uit virtuele groepen 1, 2 en 3 onderscheiden. Daarmee liggen Tinus van V en Cor de Jong op medaillekoers, als ik me niet vergis.

Tussenstand Schevenings Kampioenschap na de 7de ronde:

1ste 2de 3de 4de 5de 6de 7de Totaal
1. Gerard Milort 15 + 20 + 17 + 15 + 15 + 18 + 20 = 120 (105/6)
2. Ton van der Zijden 8 + 16 + 0 + 5 + 10 + 12 + 15 = 66 (66/7)
3. Gerard Werkhoven 8 + 0 + 0 + 7 + 11 + 15 + 17 = 58 (58/6)
4. Martin van Velzen 17 + 0 + 0 + 12 + 9 + 7 + 11 = 56 (56/6)
5. Cor Groen 5 + 0 + 0 + 7 + 20 + 9 + 13 = 53 (53/6)
6. Jan Wuister 10 + 8 + 10 + 2 + 10 + 7 + 0 = 47 (47/6)
7. Han Feenstra - - - + 7 + 13 + 12 + 14 = 46 (46/6)
8. Cor de Jong 12 + 0 + 0 + 10 + 6 + 4 + 8 = 40 (40/6)
9. Aat van der Toorn - - - + 7 + 0 + 19 + 12 = 38 (38/6)
10. John van Eck 8 + 5 + 8 + 17 + 0 + 0 + 0 = 38 (38/6)
11. Sherief el Sayad 0 + 16 + 0 + 20 + 0 + 0 + 0 = 36 (36/6)
12. Martin de Groot 12 + 8 + 0 + 0 + 0 + 5 + 10 = 35 (35/6)
13. Herman Lucas 5 + 8 + 0 + 12 + 0 + 0 + 7 = 32 (32/6)
14. Cor Kanters 0 + 0 + 14 + 0 + 17 + 0 + 0 = 31 (31/6)
15. Hans vd Zijden 0 + 13 + 0 + 0 + 0 + 17 + 0 = 30 (30/6)
16. Evert van Dale 0 + 4 + 0 + 4 + 8 + 7 + 6 = 29 (29/6)
17. Ruut de Boer 6 + 6 + 0 + 0 + 7 + 3 + 0 = 22 (22/6)
18. Bart Verbaan 20 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 = 20 (20/6).
19. Lex van der Meer - - - + 10 + 5 + 0 + 0 = 15 (15/6)
20. Gerard vd Zijden 0 + 10 + 0 + 5 + 0 + 0 + 0 = 15 (15/6)
21. Dennis Wareman 0 + 11 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 = 11 (11/6)
22. Johan Bal + 9 = 9
22. Jan Roeleveld - - - + 1 + 4 + 0 + 0 = 5
23. Karel v Leeuwen + 5 = 5

Verslag van de zesde ronde van het Schevenings Kampioenschap

Het was een lekkere zomers warme dag vorige week maandag. Met nog twee ronden te gaan voor de interne en met nog twee avonden snelschaak om het officiële Snelschaak Clubkampioenschap voor de boeg een goede gelegenheid voor de -inmiddels alweer- zesde ronde van het onvolprezen Schevenings Kampioenschap. Wat is daar nu zo gezellig aan? Wel, je speelt meestal zeven potjes dus je krijgt ook zeven tegenstanders in plaats van eentje, het is niet zo serieus, en er is bier en wijn! Wat wil je nog meer? Oh ja, een goede score halen… 😊. Theoretisch gezien lukt dat natuurlijk slechts ongeveer de helft van de deelnemers. De grote verliezers zin trouwens degenen die niet meedoen. Geen Cor Kanters en geen Sherief el Sayad, deze keer. En wie niet meedoet kan ook niet winnen, zei JC. Weer een paar concurrenten minder. Wel aanwezig een flink deel van de Zijdenroute, in elk geval qua gewicht… Altijd lastig te bewandelen, die Zijdenroute, zeker als je al een paar biertjes op hebt. Houdt dan die kamelen maar eens in bedwang.

Gelukkig kreeg ik zelf Hans halverwege het toernooi al, toen ik nog helder genoeg was. Zo niet de laatste ronde, waar ik struikelde over een losse en in de weg liggende Ton. Altijd al een moeilijke oefening gevonden bij gym, dat tonnetje lopen. Hoe vaak ik daar niet af gepleurd ben…
Als titelverdediger en koploper in de Grand Prix tussenstand wil ik natuurlijk wel af en toe een avond winnen. Was ik vorige ronde gedeeld eerste maar op weerstandspunten derde, nu moest dat toch beter kunnen. Blijkbaar dachten er meer mensen net zo over. Het werd een harde strijd op alle borden. Na twee eenvoudige ronden als warming up wachtte sluwe vos Martin van Velzen mij op. Met zwart moest hij zich verdedigen tegen mijn koningsaanval en dat kostte hem een stuk. Even later mocht ik opnieuw aantreden tegen aanstaand clubkampioen Gerard Werkhoven. Ondanks het miniatuurtje van 12 zetten enkele weken geleden staat GW nog steeds fier aan kop in de interne. Deze keer kwam er een andere opening op het bord, waarin ik met wit langzaam de overhand kreeg. Ik stond gewonnen en zag dat GW niet alleen door zijn stelling heen was, maar ook door zijn tijd heen was. Ik had nog meer dan een halve minuut. Ik dacht hier nog even na over de beste zet, voordat ik de winst op tijd wilde claimen. Zou ik eerste 2.fxg5 spelen, of eerst 2.Tg1?, vroeg ik mij af. Wat als hij 2…,g4 antwoord? Dan heb ik wel 3.h3… Zo zat ik nog even te mijmeren tot ik uit mijn ooghoek zag dat ik zelf ook bijna door mijn vlag ging. Nog net op tijd kon ik claimen en de klok stil zetten…

Daarna was Ton aan de beurt. Net als anders streed Ton met zwart hard voor actief spel, waarmee hij menigmaal voor onrust en gevaar zorgt. Dat kan je zomaar punten kosten. Zo ver kwam het deze keer niet. Ik kreeg een pion op d6 gedekt door e5 en mijn stukken kwamen steeds beter te staan. In de aanval die dan vanzelf volgt als je eenmaal goed staat, gaat er aan de andere kant hout van het bord. De tijd slonk ook en het punt was binnen.

In de slotronden ging het echt om de prijzen. Gerard Werkhoven had de achtervolging ingezet en Aat van der Toorn was nog ongeslagen al had hij al wel twee remises afgestaan. Aat en ik waren aan de beurt. Net als vorige week werd het ook nu een lange laveerpartij. Het leek een herhaling van vorige week te gaan worden. De strijd leek lang gelijk op te gaan, maar naarmate de partij vorderde groeide er een steeds groter wordend voordeeltje voor mijn zwarte stelling. Net toen ik dacht het eindspel naar mij toe te trekken, gaf ik Aat een kans iets terug te doen, wat hij dan ook direct deed. Daarna was de stelling weer gelijk, en deze keer haalde Aat zijn gewilde remise wel binnen. Dat hield mij aan kop en Aat en GW in de slipstream.

Dan de laatste ronde. Viel samen met het laatste biertje. En dat was te merken. Mijn spel werd wilder en benevelder. Moest toch wel kunnen tegen een (op dat moment nog) middenmoter? Hans, hij was het, had heel listig de hele avond gewacht voordat hij zichzelf tegen mij indeelde. Hij had wel gezien dat het bier er snel inging. Hij zelf zat verstandig en gezond aan de Spa, vertrok geen spier en reageerde adequaat op mijn optimistisch doch onnauwkeurige spel. Hij ontweek de valletjes, counterde sterk terug, en schoof de stelling bekwaam naar zijn hand. Nog voor de tijdcontrole had ik mijn eerste nederlaag te pakken. Toch weer een nul op rekest, en toch weer geen eerste dan? Bah! Bedankt Hans…

Toch verdient Hans een groot compliment en enige Bonuspunten voor deze avond. Hij wist namelijk de gehele avond het Zwitsers indelen zonder computerprogrammaatje uit zijn hoofd te doen. Ging wel na elke ronde langzamer, maar dan was er even tijd voor een peukje en een drankje. Dus: Hulde Hans!

Aat won wel de laatste ronde en kwam zo langszij drijven. Beiden scoorden wij 5,5 uit 7. GW hijgde ons met een halfje minder (5 uit 7) hard in de nek. De top drie was bekend… Daarachter, op respectabele afstand, met elk 4 uit 7 verdeelden Hans, Ton en Han gebroederlijk naast elkaar de overige ereplaatsen. Geen medailles voor dat trio, maar wel een olympisch diploma, zeg maar.

Cor Groen, vorige keer nog glorieus winnaar op SB punten, eindigde nu met 50% in de middenmoot. Hij werd op de voet gevolgd door een ander illuster trio: Jan W, Evert van D (!) en Martin van V, allen met 3 uit 7. Martin de Groot (2,5) en Cor de Jong (1,5) ontliepen nog net de rode lantaarn. Ruut de Boer werd met slechts 1 punt 13de en laatste. Maar daar kon Ruut niets aan doen. Dat is eigenlijk de schuld van Jan Roeleveld, die er deze keer niet bij was. Anders had Ruut vast wel 2 punten gehad 😉.

De Eindstand van de 6de ronde: Punten voor het SK
1/2. Aat van der Toorn 5,5 uit 7 19 (op WP, onderling resultaat was remise)
1/2. Gerard Milort 5,5 18
3. Gerard Werkhoven 5 15
4/6. Hans van der Zijden 4 12 (+ 5pt Bonus voor Zwisters uit het hoofd)
4/6. Han Feenstra 4 12
4/6. Ton van der Zijden 4 12
7. Cor Groen 3,5 9
8/10. Jan Wuister 3 7
8/10. Martin van Velzen 3 7
8/10. Evert van Dalen 3 7
11. Martin de Groot 2,5 5
12. Cor de Jong 1,5 4
13. Ruut de Boer 1 3
14. NO 0 0

Verslag van de vijfde ronde van het Schevenings Kampioenschap
Door Gerard M.

Op voormalig Koninginnedag 30 april werd de vijfde ronde van het Schevenings Kampioenschap gespeeld. Met 13 gegadigden in totaal aanwezig besloot wedstrijdleider Ton er een enkelrondige twaalfkamp van te maken, waarbij hij als non-playing WL de boel ging organiseren en bijhouden. Twaalf is net te weinig voor twee groepen, of je moet een dubbelrondige zeskamp doen. Dat had ook gekund. Omdat Ton zijn plaats vrijwillig afstond aan rode lantaarndrager Jan Roeleveld heb ik maar besloten om Ton een V-score van 10 punten toe te kennen voor deze 5de ronde. Uiteindelijk tellen de -wat zal het zijn- 5 of 6 beste resultaten, en je kunt van 1 tot 20 punten halen.

Die 20 punten gingen overigens na harde doch sportieve strijd niet naar titelverdediger Gerard M of talented stud Cor Kanters; nee, de volle mep ging verrassend doch geheel verdiend naar Cor Groen! Met evenveel punten als andere Cor en ikzelf (9,5 uit 11!) had Cor Groen net een half SB-puntje meer dan Cor Ka, die weer net een halfje meer had dan GM. Cor Groen had gewonnen van mij en verloren van Cor Kanters, terwijl ik slap remise had aangeboden aan Corretje. De winst van Cor Groen tegen mij woog zwaarder dan de winst cab Cor Ka tegen Han. Normaal worden de punten voor het SK gedeeld bij gelijk eindigen, maar voor deze keer heb ik CG voor zijn verrassende score de volle mep gegeven. Heeft het blijkbaar toch geholpen dat hij altijd in tijdnood komt 😊.

De strijd voor de 4de en 5de plek ging gelijk op tussen Han Feenstra en Gerard Werkhoven, die wel met 4 uit 4 aan kop begon. Gerard Werkhoven wordt de nieuwe penningmeester van de HSB en wordt daarmee in feite de lang gezochte opvolger van Jan Nienhuis. Alle tussenpauzen bleven niet lang, mijzelf incluis. Al ben ik wel de secretaris. Gerard en Han haalden beiden 8 punten. Zij deelden de SK-punten wel. Na de top en de subtop kwam er een tijdje niets. Daarna voerde Jan Wuister met 5 uit 11 behoedzaam de achterhoede aan. Evert (!) en Martin kwamen daarachter met 4 punten, Ruut en Cor de Jong met 3, Lex met 2,5 en handhaver van het rode licht is Jan Roeleveld die wel Olympisch Goud won met zijn deelname, die belangrijker was dan de 0 punten die hem toch nog 4 SK-puntjes opleverden. Ton zou het vast niet beter gedaan hebben…

Voor de tussenstand betekent deze uitslag een nieuwe leider in de subtop. Op kousenvoeten is Jan Wuister naar boven ‘gemuisd’ en heeft de tweede plek ingenomen. Met in zijn kielzog Ton, Martin van V en John. Sherief had een sprong kunnen maken, maar wie er niet is kan ook niet winnen 😉. Cor, Cor, Cor en Gerard W. doen mee voor de play-off plaatsen. Evert en Ruut maken een sprongetje naar de net boven de nacompetitie-grens. Om even in jargon van dit weekend te blijven.

De volgende ronde is iets naar achteren geschoven en is op maandag 28 mei. Aanstaande maandag en de week daarop eerst weer twee keer interne competitie. Dan zijn we dicht op 2de Pinksterdag; om daarna weer voor het Schevenings Kampioenschap aan te treden. Tot snel.

Tussenstand Schevenings Kampioenschap na de 5de ronde:

1ste 2de 3de 4de Sub 5de Totaal
1. Gerard Milort 15 + 20 + 17 + 15 = 67 + 15 = 82
2. Jan Wuister 10 + 8 + 10 + 2 = 30 + 10 = 40
3. Ton van der Zijden 8 + 16 + 0 + 5 = 29 + 10 = 39
4. Martin van Velzen 17 + 0 + 0 + 12 = 29 + 9 = 38
5. John van Eck 8 + 5 + 8 + 17 = 38 + 0 = 38
6. Sherief el Sayad 0 + 16 + 0 + 20 = 36 + 0 = 36
7. Cor Kanters 0 + 0 + 14 + 0 = 14 + 17 = 31
8. Cor Groen 5 + 0 + 0 + 7 = 12 + 20 = 31
9. Cor de Jong 12 + 0 + 0 + 10 = 22 + 6 = 28
10. Gerard Werkhoven 8 + 0 + 0 + 7 = 15 + 11 = 26
11. Herman Lucas 5 + 8 + 0 + 12 = 25 + 0 = 25
12. Bart Verbaan 20 + 0 + 0 + 0 = 20 + 0 = 20
13. Martin de Groot 12 + 8 + 0 + 0 = 20 + 0 = 20
14. Han Feenstra - - - + 7 = 7 + 13 = 20
15. Ruut de Boer 6 + 6 + 0 + 0 = 12 + 7 = 19
16. Evert van Dale 0 + 4 + 0 + 4 = 8 + 8 = 16
17. Lex van der Meer - - - + 10 = 10 + 5 = 15
18. Gerard vd Zijden 0 + 10 + 0 + 5 = 15 + 0 = 15
19. Hans vd Zijden 0 + 13 + 0 + 0 = 13 + 0 = 13
20. Dennis Wareman 0 + 11 + 0 + 0 = 11 + 0 = 11
21. Aat van der Toorn - - - + 7 = 7 + 0 = 7
22. Jan Roeleveld - - - + 1 = 1 + 4 = 5

Verslag 4de ronde Schevenings Kampioenschap

Eigenlijk een week te vroeg speelden we de vierde ronde van het Schevenings Kampioenschap. Gebruikelijk spelen we tijdens een van de schoolvakanties onze snelschaak toernooitjes om het SK. Toen ik de agenda opstelde afgelopen najaar dacht ik dat het deze week al krokusvakantie zou zijn. De krokusjes staan immers al her en der in het gras. Maar die pieken blijkbaar ook te vroeg want, het is pas komende week voorjaarsvakantie. Voorjaarsvakantie? Er komt een koudefront aan uit Siberië! Het gaat gierend hard vriezen. Gelukkig waren wij dus wel op tijd om nog warm gespeeld te worden. Omdat er een zeer ruime opkomst was werd er deze keer weer in twee groepen gespeeld. Op mijn advies had Ton de groepen op sterkte ingedeeld en was er een groep 1 en een groep 2. Ik had netjes beloofd de uitslag van de groepen op evenwichtige wijze in elkaar te schuiven bij de puntenverdeling. Hoe ik dat gedaan heb leest u hieronder. In groep 1 kwamen alle aanwezige spelers van het eerste en tweede team; in groep 2 de spelers van het derde team en hun potentiële invallers. Groep 1 had negen deelnemers die elk 8 partijen speelden, en een ronde vrij waren. Groep 2 had acht deelnemers die zeven ronden (round robin) speelden.

In Groep 2 bleek John verrassend snel het snelschaken onder de knie te hebben gekregen. Haalde hij de vorige edities nog amper punten en was hij steevast onderaan de ranglijst terug te vinden, nu liet hij amper punten liggen en won hij deze groep met een vol punt voorsprong op de nummers twee Herman Lucas en Martin van Velzen. Daarmee verdient John 17 punten, tweede plek in het dag-klassement! Herman en Martin verdienen elk 12 punten met hun gedeelde 2de/ 3de plek. Achter hen voerden Lex van der Meer en Cor de Jong de middenmoot aan, voor Evert van Dale en Ruut de Boer. Rode lantaarn drager werd Jan Roelofs, die de tijd telkens voorbij zag vliegen en geen enkele keer de eindstreep ongeschonden haalde.

In Groep 1 ging titelverdediger Gerard M in de vierde ronde onderuit tegen runner-up Sherief El S, die daarna zijn voorsprong op regelmatige wijze uitbreidde. Sherief stond slechts een halfje af met remise tegen Cor Groen. Ikzelf verloor een paar ronden later op harde wijze van Gerard Werkhoven, die de offers uit zijn losse mouw schudde, en mij het hele bord over joeg, zich onderweg te goed doende aan mijn man- en vrouw-schappen! Tussendoor werd ik nog hinderlijk op remise gehouden door een (tegen mij althans) sterk spelende Ton van de Zijden-handschoentjes. Met twee dominant aanwezige ongelijke lopers konden ook de aanwezige torens geen verandering in de uitkomst brengen. Edoch, de andere achtervolgers maakten elkaar onderling het leven zuur, en maar liefst vier spelers eindigden met 4 uit 8 (nipt 50%) op de 3de t/m 6de plaats. Broer Ton en broer Gerard eindigden gebroederlijk onderaan met 2 uit 7. Op enige afstand van bovenaf bekeken door mijzelf, die ondanks de pak slagen toch nog ruim 2de was geworden met 5,5 uit 8. Zelfs net iets beter dan de nummers 2 en 3 uit groep 2, waardoor ik toch nog 15 punten mag bijschrijven. Maar Sherief gaat met 7,5 uit 8 aan kop en ging met de eerste plaats en de eer aan de haal, en verdiende zo de volle 20 punten ten volle. En een mooie revanche voor het minder goede resultaat van vorige keer. Met nog meerdere afleveringen te gaan kan Sherief nog makkelijk Schevenings Kampioen worden, want de beste vier resultaten tellen. Moet hij wel vaak genoeg blijven komen natuurlijk. Deze titel moet toch een mooie trofee zijn voor een geboren Scheveninger!

Goed van Ton trouwens dat hij deze keer aan rondetabellen gedacht had!

De vijfde ronde om het Schevenings Kampioenschap is op Koninginnedag. Ja Koninginnedag, dat is geen vergissing. Maar ik bedoel wel (maandag) 30 april, en niet die nieuwe onhandigheid op een onlogische datum 😊.

In de tussenstand na 4 ronden stijgt John van Eck naar de tweede plaats, maar Sherief zit hem al op de hielen. Jan Wuister zakt van plek 2 naar plaats 4 en Martin van Velzen klimt naar de zesde plek. Cor de Jong staat nu boven Bart Verbaan en ‘eerstejaars’ Cor Groen is aan zijn inhaalrace begonnen. Met 10 punten is ‘debutant’ Lex van der Meer de hoogste nieuwe binnenkomer. Jan Roeleveld is de nieuwe lijstduwer en verdiende zijn eerste punt, door 0 punten te scoren maar wel mee te doen!

Tussenstand Schevenings Kampioenschap na de 4de ronde:

1ste 2de 3de 4de Totaal
1. Gerard Milort 15 + 20 + 17 + 15 = 67
2. John van Eck 8 + 5 + 8 + 17 = 38
3. Sherief el Sayad 0 + 16 + 0 + 20 = 36
4. Jan Wuister 10 + 8 + 10 + 2 = 30
5. Ton van der Zijden 8 + 16 + 0 + 5 = 29
6. Martin van Velzen 17 + 0 + 0 + 12 = 29
7. Herman Lucas 5 + 8 + 0 + 12 = 25
8. Cor de Jong 12 + 0 + 0 + 10 = 22
9. Bart Verbaan 20 + 0 + 0 + 0 = 20
10. Martin de Groot 12 + 8 + 0 + 0 = 20
11. Gerard vd Zijden 0 + 10 + 0 + 5 = 15
12. Gerard Werkhoven 8 + 0 + 0 + 7 = 15
13. Cor Kanters 0 + 0 + 14 + 0 = 14
14. Hans vd Zijden 0 + 13 + 0 + 0 = 13
15. Ruut de Boer 6 + 6 + 0 + 0 = 12
16. Cor Groen 5 + 0 + 0 + 7 = 12
17. Dennis Wareman 0 + 11 + 0 + 0 = 11
18. Lex van der Meer - - - + 10 = 10
19. Evert van Dale 0 + 4 + 0 + 4 = 8
20. Aat van der Toorn - - - + 7 = 7
21. Han Feenstra - - - + 7 = 7
22. Jan Roeleveld - - - + 1 = 1

3de ronde om het Schevenings Kampioenschap.
Schaken aan de Kust, wintereditie Rapid.

Op zaterdag 23 december werd er ook nog geschaakt om het Schevenings Kampioenschap, tijdens de wintereditie van Schaken aan de Kust in het Zeekantje, met een Rapid-toernooi over 6 ronden. Omdat dit seizoen zowel 1ste Kerstdag als Nieuwjaarsdag op maandag vielen konden we niet in ons eigen speellokaal snelschaken of Rapid spelen. Daarom leek het mij leuk om dit toernooi aan de kust, waar we vorig seizoen regelmatig gespeeld hebben, mee te laten tellen als derde ronde van het SK.

Van de 16 deelnemers eindigde Gerard Milort met 4 uit 6 op de derde plaats. Cor Kanters werd met een half punt minder 5de; Jan Wuister behaalde met 3 punten de 11de plek, en John van Eck werd 13de met 3 punten maar iets minder weerstand dan Jan. Het toernooi werd gewonnen door Rob van Helvoort van SC Rijswijk met 5 uit 6, op de voet gevolgd door Marice Manoch (ex Botwinnik) ook met 5 uit 6. Van Rob verloor ik en tegen Marice werd het na een spannende partij remise. Zij verdienden dus de bovenste plaatsen. Uitgaande van de hele deelnemerslijst zou dat voor de ‘Belgen’ respectievelijk 15, 11, 5 en 3 punten opleveren voor het SK. Als we alleen de eigen spelers van Belgisch Park opnemen zouden de vier heren resp. 20, 17, 15 en 13 punten verdiend hebben. Voor de stand heb die twee uitkomsten opgeteld en gedeeld door twee, en dus het gemiddelde genomen.

Eindstand 3de ronde:
Gerard Milort 17 punten
Cor Kanters 14
Jan Wuister 10
John van Eck 8

Daarmee neemt de regerend Schevenings Kampioen een flinke voorsprong op weg naar titel prolongatie. Wie gaat hem onderuit halen in de komende ronden? De 4de ronde zal rond de krokusvakantie zijn. Bereid je dus vast voor!

Tussenstand Schevenings Kampioenschap na de 3de ronde:

1ste 2de 3de Totaal
1. Gerard Milort 15 + 20 + 17 = 52
2. Jan Wuister 10 + 8 + 10 = 28
3. Ton van der Zijden 8 + 16 + 0 = 24
4. John van Eck 8 + 5 + 8 = 21
5. Bart Verbaan 20 + 0 + 0 = 20
6. Martin de Groot 12 + 8 + 0 = 20
7. Martin van Velzen 17 + 0 + 0 = 17
8. Sherief el Sayad 0 + 16 + 0 = 16
9. Cor Kanters 0 + 0 + 14 = 14
10. Herman Lucas 5 + 8 + 0 = 13
11. Hans 0 + 13 + 0 = 13
12. Cor de Jong 12 + 0 + 0 = 12
13. Ruut de Boer 6 + 6 + 0 = 11
14. Dennis W 0 + 11 + 0 = 11
15. Gerard Z 0 + 10 + 0 = 10
16. Gerard Werkhoven 8 + 0 + 0 = 8
17. Cor Groen 5 + 0 + 0 = 5
18. Evert 0 + 4 + 0 = 4

Verslag 2de ronde van het Schevenings Kampioenschap 2017 – 2018.
Drie Bier – Dikke Nul; een vervroegd Kerstverhaal…

“De volgende ronde is (hopelijk) rond Kerst en Oud en Nieuw,” schreef ik na de 1ste ronde in het verslag. Wel nu, het geschiede in die dagen dat… ons land geteisterd werd door een verschrikkelijke sneeuwstorm, die het hele land plat legde en elk verkeer onmogelijk maakte. Althans, dat dachten velen in de Haagse schaakwereld. Maar nee, het was nog geen Kerst en ook nog geen oud en nieuw. Het was maandag 11 december 2017 en vanaf één uur ’s middags was er geen land meer te bezeilen door een beetje sneeuw dat viel en alles ontregelde. De geplande externe wedstrijd van het eerste team tegen DD3 werd op het laatste moment afgelast, omdat de heren van DD geen arrenslee hadden en ook niet konden langlaufen. Beweerden ze… De opgetrommelde spelers van Belgisch Park keken vertwijfeld om zich heen. Wat nu? Teamleider Ton kreeg een geweldige ingeving! Niks geen externe, ook geen interne, we gaan snelschaken om het Schevenings Kampioenschap! Strak plan!

Met twaalf man togen we aan de slag en een ronde-schema was snel gedownload. In de kast vonden we nog een Six-pack bockbier, een niet opgehaalde prijs van Sherief van afgelopen seizoen, die snel in de vriezer werd gestopt om op tijd gekoeld en drinkbaar te zijn. Sherief was er zelf ook bij, alle Van der Zijdens, Dennis Wareman, de regerend Schevenings Kampioen (en schrijver dezes), Jan Wuister en diverse spelers van het derde. Dit keer geen negen ronden, maar gewoon een dikke roodborst, lees: Round Robin 😊, dus elf ronden! Al in de derde ronde moesten de favorieten Sherief en Gerard M tegen elkaar. Het werd een spannende strijd waarbij ik voor de afwisseling eens Sämisch speelde tegen zijn Kings Indian Defence. Dat was een goede keuze, want langzaam maar zeker kwam ik beter te staan en wist ik de partij knap te winnen. Daarna ging Sherief maar snel aan het Bokbier, om niet te zeggen drie. Maar dat leverde hem wel evenzovele nullen op! Na die tegen mij wisten ook Dennis W en Jan W Sherief te laten struikelen. Drie bier – dikke Nul, zogezegd… En het had niet veel gescheeld of ook Gerard van der Zet had hem pootje gelicht. Dat overkwam mij tegen Ton aan zet. Normaal weet ik hem meestal wel te verschalken doordat Ton zelf meewerkt en zijn stelling opblaast of zijn positie zelf verzwakt. Zo niet deze keer, want ik kreeg geen grip op de stelling en geen kans in de partij. Een dikke nul voor mij. Gelukkig was dat de enige nederlaag en hielp verder iedereen mee. Na negen ronden had ik acht punten en was ik niet meer in te halen. De laatste ronde speelde ik remise tegen Martin de Groot. En geen salonremise! Ik moest nog hard werken voor dat halfje. Was wel een half punt meer dan in de interne tegen hem… Ondanks zijn ‘drie-bier-dikke-nul’ erlebnis werd Sherief toch nog gedeeld tweede, samen met Ton.

Eindstand 2de ronde:
Score - Punten SK
1. Gerard Milort 9,5 uit 11 - 20
2. Sherief El Sayad 8 - 16
3. Ton van der Zijden 8 - 16
4. Hans van der Zijden 7 - 13
5. Dennis Wareman 6,5 - 11
6. Gerard vd Zijden 5,5 - 10
7. Jan Wuister 5 - 8
8. Martin de Groot 5 - 8
9. Herman Lucas 5 - 8
10. Ruut de Boer 4,5 - 6
11. John van Eck 2 - 5
12. Evert van Dalen 0 - 4

Schevenings Kampioenschap seizoen 2017 - 2018 eerste ronde, 16 oktober 2017

Schevenings Kampioenschap, eerste avond
Met 12 deelnemers en minder tijd vanwege de ALV werd gespeeld in twee groepen van zes. Groep A was de sterkste groep, gevolgd door Groep B, door Ton zo ingedeeld. Hans, Evert en Johan gingen eerder weg en deden niet mee.

Bart Verbaan won groep A met 4,5 uit 5, mede dankzij de nederlaag van runner up Gerard M tegen Ton. Onderling speelden Bart en Gerard remise, na lange en afwisselende strijd. We zaten immers niet in een salon… Ikzelf werd dus de met 3,5 uit 5. Derde tot en met vijfde werden Gerard Werkhoven, Ton en John met elk 2 uit 5. Onderaan in deze groep met 1 punt eindigde ‘langdenker’ Cor Groen, die ook in zijn gewone partijen steevast in tijdnood komt.

Groep B werd gewonnen door nestor Martin van Velzen met 4 uit 5. Martin de Groot en ‘sneldenker’ Cor de Jong eindigden op de 2de/ 3de plek met 3 uit 5. Jan Wuister haalde 2,5 punt, Ruut 1,5 en Herman had zijn dag niet en sloot de rij met 1 punt.

Maar de grootste verliezers waren natuurlijk de Sheriefs, Cor Ka’s en Han F’s en alle anderen die er niet waren 😉.

Spelend in 2 groepen is het altijd lastig een goede puntentelling toe te kennen voor het Schevenings Kampioenschap, omdat groep A toch wel wat sterker was dan groep B. edoch, een eindstand op behaalde punten levert wel een leuk beeld op, en een interessante tussenstand. Dus waarom niet?

Eindstand 1ste ronde: Tussenstand SK
Score /// Punten SK
1. Bart Verbaan 4,5 /// 20
2. Martin van Velzen 4 /// 17
3. Gerard Milort 3,5 /// 15
4/5. Martin de Groot 3 /// 12
4/5. Cor de Jong 3 /// 12
6. Jan Wuister 2,5 /// 10
7/9. Gerard Werkhoven 2 /// 8
7/9. Ton van der Zijden 2 /// 8
7/9. John van Eck 2 /// 8
10. Ruut de Boer 1,5 /// 6
11/12. Cor Groen 1 /// 5
11/12. Herman Lucas 1 /// 5

De volgende ronde is (hopelijk) rond Kerst en Oud en Nieuw.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    RSC Belgisch Park forum index -> Overig Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: